Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-03, 14:01
  #1
Medlem
PsychoticAliens avatar
Jag har varit inne på frågeställningen förut utan att ha fått något svar så jag testar igen i en egen tråd.

Enligt den "allmänt rådande accepterade teorin" så finns det endast ett universum och det uppstod ur ingenting.

Alltså, om vi tar det i turordning...

1. Det finns ingenting
2. Det råder förutsättningar för big bang att uppstå
3. Ett big bang uppstår och påbörjar sin expansion
4. Intets förutsättningar är därmed förändrade och kan inte längre "producera" big bangs.
(Visst är det så man bör tolka den rådande teorin?)

Min fråga är nu, och vänligen ge mig ett konkret svar på den här enkla frågan - utanför vårt universum finns ingenting, är det en annan typ av ingenting än det som rådde innan vårt universum uppstod? Finns det olika typer av ingenting?

Jag antar att svaret är nej..? I så fall, varför anses då inte "intet" "utanför" vårt universum fortfarande ha förutsättningarna att producera big bangs? Varför anses det inte finnas fler big bangs/universum? Vad menar man är begränsningarna? Platsbrist i ingenting?

Kan det vara så enkelt att man menar att när väl ett big bang har uppstått så finns någonting och man kan inte längre prata om ett intet? Men återigen, vad finns då utanför detta big bang om inte ett intet med oföränderliga förutsättningar att producera big bangs?
Citera
2016-09-03, 14:21
  #2
Medlem
Prawitzs avatar
Det finns väl olika typer av saker som inte existerar? Häxor och det högsta primtalet tillhör nog olika kategorier av icke existens.
Citera
2016-09-03, 14:43
  #3
Medlem
Det finns många definitioner på ingenting. Absolut ingenting finns bara mellan två mätningar relativt dig.
Citera
2016-09-03, 14:53
  #4
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Det finns väl olika typer av saker som inte existerar? Häxor och det högsta primtalet tillhör nog olika kategorier av icke existens.

Men skulle du säga att det ingenting som rådde innan vårt universum uppstod är samma typ av ingenting som sägs råda utanför vårt existerande universum?
Det första hade förutsättningarna att producera big bangs, men inte det andra?
__________________
Senast redigerad av PsychoticAlien 2016-09-03 kl. 14:56. Anledning: korrigering
Citera
2016-09-03, 15:33
  #5
Medlem
Om du med ingenting syftar på frånvaron av rumtid så blir det komplicerat. För att kunna hävda existensen av ett sådant ingenting måste vi göra det från en position utanför rumtiden (som uppstod vid big bang), annars finns rumtiden överallt, har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Men hur avgör vi från en sådan position om vi är före eller efter big bang, då tiden är en inre kordinat i rumtiden och vi befinner oss utanför?
Citera
2016-09-03, 15:57
  #6
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag tänker omedelbart på vakuum och rymden. Sterila, (nästan) syrelösa (nästan) miljöer.

Men naturligtvis finns det saker i rymden. Men en massa ingenting emellan.
Citera
2016-09-03, 16:10
  #7
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om du med ingenting syftar på frånvaron av rumtid så blir det komplicerat. För att kunna hävda existensen av ett sådant ingenting måste vi göra det från en position utanför rumtiden (som uppstod vid big bang), annars finns rumtiden överallt, har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Men hur avgör vi från en sådan position om vi är före eller efter big bang, då tiden är en inre kordinat i rumtiden och vi befinner oss utanför?

Ja med ingenting så menar jag, hänvisat via den rådande teorin, just frånvaron av rumtid.. ett absolut ingenting. Teorin säger ju att det fanns absolut ingenting innan vårt big bang uppstod och samma teori säger att det finns absolut ingenting utanför vårt universum. Vi pratar alltså om samma ingenting (?) men med skillnaden att så fort det allra tidigaste tecknet på att något uppstod ur ingenting och någonting alltså började existera, så försvann förutsättningarna för ingenting att producera universum.

Det är nåt som inte stämmer och jag undrar vad det är.
Jag är rädd att resonemanget är att det endast kan uppstå ett big bang ur ingenting för mer än så kan vi inte bevisa, och filosofikorgen, vilket är det som då återstår, är inget seriösa vetenskapsmän kan lägga för många ägg i utan att riskera sin trovärdighet.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tänker omedelbart på vakuum och rymden. Sterila, (nästan) syrelösa (nästan) miljöer.

Men naturligtvis finns det saker i rymden. Men en massa ingenting emellan.

Utveckla gärna vad du menar med att det finns en massa ingenting mellan "saker" i rymden. Menar du ett absolut ingenting eller räknar du vakuum som ingenting?
Citera
2016-09-03, 16:15
  #8
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Ja med ingenting så menar jag, hänvisat via den rådande teorin, just frånvaron av rumtid.. ett absolut ingenting. Teorin säger ju att det fanns absolut ingenting innan vårt big bang uppstod och samma teori säger att det finns absolut ingenting utanför vårt universum. Vi pratar alltså om samma ingenting (?) men med skillnaden att så fort det allra tidigaste tecknet på att något uppstod ur ingenting och någonting alltså började existera, så försvann förutsättningarna för ingenting att producera universum.

Det är nåt som inte stämmer och jag undrar vad det är.
Jag är rädd att resonemanget är att det endast kan uppstå ett big bang ur ingenting för mer än så kan vi inte bevisa, och filosofikorgen, vilket är det som då återstår, är inget seriösa vetenskapsmän kan lägga för många ägg i utan att riskera sin trovärdighet.



Utveckla gärna vad du menar med att det finns en massa ingenting mellan "saker" i rymden. Menar du ett absolut ingenting eller räknar du vakuum som ingenting?
Inte vet jag, jag är ingen fysiker, men tja, ta bort rymdskrot, stjärnor/solar, månar och andra planeter. Vad finns det kvar då?

Och vad finns inuti ett vakuum?
Citera
2016-09-03, 16:19
  #9
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Det finns många definitioner på ingenting. Absolut ingenting finns bara mellan två mätningar relativt dig.

Vore intressant att höra dig utveckla tanken.
Citera
2016-09-03, 16:24
  #10
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Inte vet jag, jag är ingen fysiker, men tja, ta bort rymdskrot, stjärnor/solar, månar och andra planeter. Vad finns det kvar då?

Rumtid?

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Och vad finns inuti ett vakuum?

Enligt wikipedia:
"Även om varenda atom och partikel skulle kunna avlägsnas från en volym, skulle det ändå inte vara helt tomt på grund av vakuumfluktuationer, mörk energi, och andra fenomen i kvantfysiken."
Citera
2016-09-03, 16:32
  #11
Medlem
Kodiak-s avatar
Det intressanta här är väl hur vi talar om något "utanför" vårt universum. Utanför tid och rum så som vi känner till det. Är vårat universum fortfarande förbundet med vad som finns utanför det vi tror oss känna till, eller är det ett slutet kosmos med en gräns som vi och allt annat här inne, bundna av dom dimensionella förutsättningar som råder här, aldrig kan passera?
Citera
2016-09-03, 16:38
  #12
Medlem
Kodiak-s avatar
Med andra ord så blir mitt svar på din fråga ja. All avsaknad av materia eller energi borde inte automatiskt likställas då det fortfarande kan råda olika dimensionella förutsättningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback