• 6
  • 7
2016-09-20, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien

Är inte helt främmande till att vårt big bang kom till genom ett exploderande svart hål så ja.. varför skulle det inte ursprungligen kunna ha varit en kollapsande stjärna i ett parallellt universum? Who knows.. Men det var knappast en solmassa i det där svarta hålet i så fall...
Ingen aning om vart energin tar vägen som faller in i ett svart hål. Finns många teorier på det och jag sitter då inte på svaret. Jag tror hursomhelst inte att energin försvinner, så lagras den inte i någon form av singularitet kan jag ju tycka att det vore bekvämt om den sipprade ut någon annanstans.

Det kanske var en solmassa som startade det, men det sker en kontinuerlig tillförsel av energi eftersom det svarta hålet på andra sidan ständigt suger i sig mer stoff att skicka in i vår, av den anledningen expanderande bubbla?

Samtidigt har vi svarta hål här hos oss, som drar ut energi från vårt universum till andra likadana.

Antingen har vi då en samling kommunicerande kärl i form av universum-bubblor förbundna genom beröringspunkter i form av svarta hål, eller så har vi en druvklase av universum, en form av mandelbrot- eller fraktalkonstruktion som ständigt växer "neråt". Eftersom allt annat i naturen bygger på fraktaler så är det väl mer sannolikt av det skälet att även multiversum är en fraktalkonstruktion.

Om det är fraktaler så kan ju den stjärna som startade vårt universum med en big bang ha haft en ansenlig storlek i förhållande till vad vi anser "rimligt" på vår skala.

Kanske är en galax vad vi skulle mena med ett vitt hål, d v s andra sidan av ett svart hål? Om man tar fasta på modellen att big bang är feltänk och att universum aldrig har startat, bara alltid funnits, eller så missförstår vi big bang, det är galaxens födelse och inte universums.

Ett vitt hål borde ju inte vara en gravitationsbrunn utan ett gravitationsberg som repellerar energi utåt, kan man tycka. Kanske en spiralgalax har vissa likheter med en roterande vattenspridare?

Kanske big bang pågår kontinuerligt i centrum av galaxen?

Jag spånar bara såklart. Men det finns många skojiga varianter man kan föreställa sig.
Senast redigerad av Madr 2016-09-20 kl. 11:56.
Citera
2016-09-20, 16:31
Medlem
Tillägg: Om multiversum är en fraktal druvklase med allt mindre druvor, där en sol kan skapa ett stycke universum i en mindre skala, och så vidare, så skulle druvorna i slutet av klasen vara så små att en atom skulle vara av planetstorlek. Då är man en bra bit på väg mot den totala entropin, som ju har förutsetts. Åtminstone så långt som det är enkelt att hänga med i den tanken. Men det är ju sköldpaddor hela vägen ner, så det är lite att bita i ändå.
Citera
2016-09-20, 22:37
Medlem
Kodiak-s avatar
Jag får nog revidera mina tidigare bidrag i tråden genom att gå tillbaka till grunden med frågeställningen.

Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
1. Det finns ingenting
2. Det råder förutsättningar för big bang att uppstå
3. Ett big bang uppstår och påbörjar sin expansion
4. Intets förutsättningar är därmed förändrade och kan inte längre "producera" big bangs.
(Visst är det så man bör tolka den rådande teorin?)

Jag vet inte om jag köper att något kan uppstå ur intet. Ingenting är just ingenting, vilket inte heller tillåter olika "dimensionella förutsättningar" som jag själv uttryckte det tidigare, för då är vi redan inne på rumtid. Om rum och tid kan uppstå så betyder det att omständigheterna tillåter det. Hur är det då möjligt utan påverkan från något annat? Ett utrymme av tid och rum kan väl inte uppstå omfattat av intet utanför utan något att börja med som utgångspunkt? Då är det "intet" ändå någon form av kärl för tid och rum.

Och varför talar vi ens om att intet är "utanför" våran rumtid? Vi kan lika gärna säga att det är innanför eller bakom den (om universum är ett hologram, som jag hört en del säga) eller valfri annan positionsbeskrivning. Alla dom försök till konkretisering förutsätter ändå att det på något vis skulle gå att ta sig igenom någon barriär för slutet på det vi känner till med tid och rum. Varför skulle något sådant bli lättare genom att ta oss till det yttre gränserna för det vi känner till, om man inte förutsätter en bild av någon form av tomrum "utanför". Intet är inte tomrum. Det är ingenting alls.

Vi kanske istället kan tänka oss att barriären till intet, om man nu kan tala om något sådant, kanske finns överallt runt omkring oss i det vi känner till. Om man ruckar lite på dom fundamentala beståndsdelarna för det som utgör vår rumtid så kanske våran rumtid försvinner.

Nej, det finns inte olika former av ingenting. Det hör du ju själv när du ställer frågan. Om du antar en skillnad mellan två eller flera tillstånd som skapar olika förutsättningar så kan du inte kalla endera av dom för intet.
Citera
2016-09-20, 22:54
Medlem
Kodiak-s avatar
Inlägg nr. 18 i tråden är dock ett beundransvärt och intressant sätt att beskriva hur det kan tänkas ligga till. Ingen sarkasm.

Det känns som att trådens fråga i rubriken för mig mest handlar om semantiska definitioner jämte dom övriga frågeställningar som väcks.
Citera
2016-09-21, 01:49
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kodiak-
Om rum och tid kan uppstå så betyder det att omständigheterna tillåter det.

Precis, och varför skulle de omständigheterna förändras bara för att något uppstår? Det var ju inte i något som omständigheterna, eller förutsättningarna, rådde enligt teorin.

Citat:
Och varför talar vi ens om att intet är "utanför" våran rumtid? Vi kan lika gärna säga att det är innanför eller bakom den (om universum är ett hologram, som jag hört en del säga) eller valfri annan positionsbeskrivning. Alla dom försök till konkretisering förutsätter ändå att det på något vis skulle gå att ta sig igenom någon barriär för slutet på det vi känner till med tid och rum. Varför skulle något sådant bli lättare genom att ta oss till det yttre gränserna för det vi känner till, om man inte förutsätter en bild av någon form av tomrum "utanför". Intet är inte tomrum. Det är ingenting alls.

Jag är medveten om att intet inte är ett tomrum utan att det är ingenting alls.. men språkligt gör jag definitivt misstaget du beskrev här. Det är ju i stort sett omöjligt att skapa sig en ordentlig bild (eller rättare sagt icke-bild) av ett absolut ingenting och sen komma med vettiga beskrivningar. Det blir att man går i fällan hur man än försöker undvika det, eller jag gör det iaf. Tack för påpekandet, jag fick mig en nyttig tankeställare.

Citat:
Vi kanske istället kan tänka oss att barriären till intet, om man nu kan tala om något sådant, kanske finns överallt runt omkring oss i det vi känner till.

Antingen det.. eller så kanske vi bör släppa det här med ingenting en gång för alla och inse att det inte längre råder. Det finns ju något nu... och vi lär inte hitta det där intet hur mycket vi än letar här i, eller omkring, någonting. Antingen råder existens eller icke-existens (väl?).

Som jag skrev i min inledande post: "Kan det vara så enkelt att man menar att när väl ett big bang har uppstått så finns någonting och man kan inte längre prata om ett intet?"
Tror nog det är så det förhåller sig och du bidrog till att jag insåg det.

Så istället för att tänka oss att barriären till intet finns överallt runt omkring oss som du nämnde så når vi kanske närmre sanningen om vi tänker oss att "barriären" till de andra rumtiderna finns överallt runt omkring oss, som i "dimensions-multiversat" från post 18. Kanske varken en barriär av någonting eller ingenting på samma sätt som att vårt universum inte anses ha några egentliga barriärer.

Forumanvändaren jagesnyggast beskrev det riktigt bra i en annan tråd för nåt år sen:
(FB) Olika dimensionstyper

Citat:
Ursprungligen postat av jagesnyggast
Absolut! Den typen av dimension du far efter skulle kunna liknas vid kanalerna på en TV, där TV:n i metaforen motsvarar Varat (existensen) och en av kanalerna den verklighet vi erfar, kan studera och känner till. Om vi tänker oss att det på kanal 1 går en film och på kanal 2 en dokumentär så kan inte figurerna i vardera kanal uppleva, känna till eller nå kontakt med figurerna i den andra kanalen. Givet att man inte kommer på något sätt att överbrygga det. Om vi ska ge oss in på det du tog upp, så sker BigBang (BB) i Varat och innebar (så som det verkar enligt kvantfysiken) att Varat uppfylls av strängar som vibrerar i en viss frekvens (jämför kanalfrekvenserna på TV:n). Men visst skulle man kunna tänka sig att andra BB (eller liknande fenomen) sker parallellt inom helt andra sträng-frekvensområden och att de verkligheter de genererat existerar parallellt med vår verklighet i Varat.

Citat:
Nej, det finns inte olika former av ingenting. Det hör du ju själv när du ställer frågan. Om du antar en skillnad mellan två eller flera tillstånd som skapar olika förutsättningar så kan du inte kalla endera av dom för intet.

Hur förklarar vi då att astronomerna säger att universum uppstod ur ingenting och samtidigt påstår att det ingenting finns utanför vårt universum, och så menar de att förutsättningarna att bilda big bang bara fanns i det ena av dessa ingenting? Är inte det ett tecken på att de menar att det finns olika typer av ingenting?
Senast redigerad av PsychoticAlien 2016-09-21 kl. 01:51. Anledning: korrigering
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in