Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-03, 09:13
  #1
Medlem
Hur länge får man parkera en bil där parkeringen är tillåten utanför ett lägenhet men det finns inga parkeringsskylltar?
Citera
2016-09-03, 09:20
  #2
Medlem
Om det saknas P-skylt så bör det ändå anses sitta en P-skylt där. 24 timmar får man stå om inget annat anges.
Citera
2016-09-03, 09:35
  #3
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Om det saknas P-skylt så bör det ändå anses sitta en P-skylt där. 24 timmar får man stå om inget annat anges.

24 tim på vardagar men fri tid på helger är det väl när det är omärkt.

Om det inte är skyltat med zonskylt för parkering när man åker in på bostadsområdet, då gäller den tiden på platser det inte står något annat
Citera
2016-09-03, 09:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
24 tim på vardagar men fri tid på helger är det väl när det är omärkt
Det är sant. Om det är helg mellan två 24 timmarsperioder så får man stå där totalt 24 timmar + helg + 24 timmar = 96 timmar.
Citera
2016-09-03, 10:48
  #5
Medlem
Vid skyltning med E19 utan tilläggstavla som begränsar tiden äger parkör rätt att ha bilen uppställd i 24 timmar under vardagar. Helgdag samt dag före helgdag föreligger ej denna tidsbegränsning.
Citera
2016-09-03, 11:11
  #6
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vid skyltning med E19 utan tilläggstavla som begränsar tiden äger parkör rätt att ha bilen uppställd i 24 timmar under vardagar. Helgdag samt dag före helgdag föreligger ej denna tidsbegränsning.


Om det inte är inom en skyltad zon med andra begränsningar.
Citera
2016-09-03, 11:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Om det inte är inom en skyltad zon med andra begränsningar.

Det är egalt, finns skylt E19 bryter den vad som eventuellt en zon innehåller.
Citera
2016-09-03, 13:14
  #8
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är egalt, finns skylt E19 bryter den vad som eventuellt en zon innehåller.


Då måste jag maila Trafikverket och be dom fixa en fråga på teoriprovet då det där var en områdesskylt för parkering (Max 4 timmar) och så var rätt svar att man på skyltade platser inom området hade rätt att stå max 24 timmar. (Vet detta då man fick kolla svaren på felaktiga frågor efteråt och denna var inte med).

Nog för att det var några år sen jag skrev, men jag är rätt säker på att så var fallet.

Men läser man lagtexterna så verkar det ju uppenbarligen inte vara så


Edit: kom på att formuleringen såklart måste varit "markerade platser i området" och inte skyltade! Då är det ju såklart som du säger och Trafikverket hade också rätt då.


I give up!
__________________
Senast redigerad av 8bitrage 2016-09-03 kl. 13:17.
Citera
2016-09-03, 13:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Då måste jag maila Trafikverket och be dom fixa en fråga på teoriprovet då det där var en områdesskylt för parkering (Max 4 timmar) och så var rätt svar att man på skyltade platser inom området hade rätt att stå max 24 timmar. (Vet detta då man fick kolla svaren på felaktiga frågor efteråt och denna var inte med).

Nog för att det var några år sen jag skrev, men jag är rätt säker på att så var fallet.

Men läser man lagtexterna så verkar det ju uppenbarligen inte vara så


Edit: kom på att formuleringen såklart måste varit "markerade platser i området" och inte skyltade! Då är det ju såklart som du säger och Trafikverket hade också rätt då.


I give up!

Beror förstås vad "skyltade platser" i din första mening innebar. Om det var E19 utan tidstilläggstavla så är det korrekt, då är det 24 timmar där, men 4 timmar (enligt infartsskyltningen) där skyltningen inom området enbart består av markeringspilar.
Citera
2016-09-03, 13:27
  #10
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Beror förstås vad "skyltade platser" i din första mening innebar. Om det var E19 utan tidstilläggstavla så är det korrekt, då är det 24 timmar där, men 4 timmar (enligt infartsskyltningen) där skyltningen inom området enbart består av markeringspilar.


Jag kom på att det nog kan ha stått markerade och inte skyltade
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback