• 1
  • 2
2016-09-02, 17:09
Medlem
WayneJohns avatar
Har en Baotian Classic 2007a som vägrar att starta.. Trots att jag gjort följande:
-nytt batteri
-ställt ventilerna
-bytt alla slangar/filter
-nytt tändstift, tändspole, tändhatt
-nya elkablar till startmotor
-startgas direkt i cylindern
-bensin kommer när jag suger i vakumslangen
-den har gnista på tändstiftet

Vad har jag missat?
Senast redigerad av WayneJohn 2016-09-02 kl. 17:23.
Citera
2016-09-02, 18:27
Medlem
Det är kina skräp.

Har jälv lagt 100tals timmar på dessa jävla baoitian. Lägger aldrig mer en.minut.

Byt ut hela mopeden är vaad du ska göra.

Börja med ny tändspole. Den du har kan vara för svag. Så att gnistan inte räcker vid kompression. Ja du har bytt men det är. Som ssagt kina skräp så den nya kan vara kass den med.

Men gör ddig själv enn.tjänst och skrota skiten och köp japanskt
Citera
2016-09-02, 18:56
Medlem
När gick den senast och gick den rent då? Kolla att det blir kompression och att det inte är helt stopp i avgasröret.

Eftersom du får gnista kan man ju utesluta skitfel som sidostödet nedfällt. :-)
Citera
2016-09-02, 21:19
Medlem
Har själv kinamoppe och jag har fått byta en del grejor - för den har gått rätt långt..
Jag hade lite osäker gång, och fick tipset att byta en gummipackning som finna i förgasaren - den brukar bli dålig.. Men det var även billigt att köpa en hel ny förgasare (tror det bara var 350 kr - plus frakt) - så jag gjorde det - och det funkade perfekt.

Vad jag ser har du ju kollat det mesta annars - konstigt att du inte får någon minsta hostning från motorn när du sprayar med startgasen? Då kan man undra hur det står till med tändstift och gnista.

Förresten skrev du att du hade ställt in ventilerna? Det låter lite knepigt - om du har haft isär motorn - då är det möjligt att det blivit något konstigt med ventiltiderna?

Gnista kan ibland vara synlig i luften, men när kompressionen tillkommer inne i cylindern kan det ibland vara för svag gnista - för komprimerad luft har större motstånd mot en gnista..
Citera
2016-09-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WayneJohn
Har en Baotian Classic 2007a som vägrar att starta.. Trots att jag gjort följande:
-nytt batteri
-ställt ventilerna
-bytt alla slangar/filter
-nytt tändstift, tändspole, tändhatt
-nya elkablar till startmotor
-startgas direkt i cylindern
-bensin kommer när jag suger i vakumslangen
-den har gnista på tändstiftet

Vad har jag missat?

Du kanske har för dålig kompretion, skuren kolv, packboxar läcker
Citera
2016-09-03, 10:56
Medlem
WayneJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
När gick den senast och gick den rent då? Kolla att det blir kompression och att det inte är helt stopp i avgasröret.

Eftersom du får gnista kan man ju utesluta skitfel som sidostödet nedfällt. :-)

Det kommer luft från avgasröret vid kick.
Den blev mer och mer svårstartad och till sist la den av helt.
Citera
2016-09-03, 12:29
Medlem
Citat:
Det kommer luft från avgasröret vid kick.
Den blev mer och mer svårstartad och till sist la den av helt.
Såg du hur det gamla tändstiftet såg ut? Om tändsystemet var dåligt så borde motorn misstänt och tändstiftet skulle vara svart av sot. Är det däremot kritvit så får motorn för lite bensin från förgasaren.

Jag renoverade själv en Baotian som var i nyskick men hade stått oanvänd en massa år. Det fanns inte en slang som inte hade spruckit eller fallit i bitar av ålder (vilket är förvånande då moppen bara var tio år). Jag bytte samtliga slangar, gummianslutningen till luftburken och membranet i förgasaren och sedan gick den igen.
Citera
2016-09-07, 21:07
Medlem
WayneJohns avatar
Har gjort rent cylinder, toppen, förgasare.. Nu hostar den till vid kick, dvs startar i 1-2 sekunder, sedan dör den, tips?
Citera
2016-09-07, 21:10
Medlem
Citat:
Har gjort rent cylinder, toppen, förgasare.. Nu hostar den till vid kick, dvs startar i 1-2 sekunder, sedan dör den, tips?

Så gör min retro med, hittar fan inte felet, men har du ingen elstart o testa med??
Citera
2016-09-07, 23:07
Medlem
WayneJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphoppucko1337
Så gör min retro med, hittar fan inte felet, men har du ingen elstart o testa med??

Jo, med samma resultat. Vill inte slita ut startmotorn så varierar ned kicken. Återkommer om det blir förändring.
Citera
2016-09-07, 23:12
Medlem
Citat:
Jo, med samma resultat. Vill inte slita ut startmotorn så varierar ned kicken. Återkommer om det blir förändring.

Var rädd om kicken. Den är självdestruerande, klen konstruktion.

Jag har nött något överjävligt med startmotorerna på Baotian utan att de havererat så just starten har en tillstymmelse av kvalitet iallafall.
Citera
2016-09-08, 12:20
Medlem
Min kick gick av så jag kör med elstarten, har kört med elstarten uppemot 2 minuter i sträck.

Den är 10 år, startmotorn går utan problem, så den är det nog ingen fara med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in