Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-31, 19:12
  #1
Medlem
t0xx0ms avatar
Utanför mitt boende finns det avsedda parkeringar (totalt 10 stycken) som är märkta med följande skylt:

http://www.ladda-upp.se/bilder/vhbbpjqmdyimxz/

Hur tolkar man denna skylt? Min tolkning är att parkering är tillåten, och att släpvagnar har max 24 timmars parkering.

Den avsedda anledningen, parkering enbart för släpvagnar, och max 24 timmar, borde inte den behöva märkas med två separata tilläggstavlor?
Citera
2016-08-31, 19:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Utanför mitt boende finns det avsedda parkeringar (totalt 10 stycken) som är märkta med följande skylt:

http://www.ladda-upp.se/bilder/vhbbpjqmdyimxz/

Hur tolkar man denna skylt? Min tolkning är att parkering är tillåten, och att släpvagnar har max 24 timmars parkering.

Den avsedda anledningen, parkering enbart för släpvagnar, och max 24 timmar, borde inte den behöva märkas med två separata tilläggstavlor?

Alla tilläggstavlor kopplar till huvudtavlan ovanför, den med symbol för släp anger i princip att här får inget parkeras som inte är släp, i detta läge bör det vara egalt om "24 tim" står separat som brukligt, det finns ändå inga andra fordon som får använda sig av platserna ifråga. Just "24 tim" är rätt ovanligt av förklarliga skäl, men kan vara motiverat ibland.
Citera
2016-08-31, 19:26
  #3
Medlem
AndersM79s avatar
"T8. Symboltavla - Tavlan anger att det märke som tavlan är uppsatt under endast gäller för det fordonsslag eller den trafikantgrupp som anges på tavlan."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...r/Symboltavla/
Citera
2016-08-31, 19:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
"T8. Symboltavla - Tavlan anger att det märke som tavlan är uppsatt under endast gäller för det fordonsslag eller den trafikantgrupp som anges på tavlan."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...r/Symboltavla/

Det är nog alla överens om, det var att integrera "24 tim" i samma tilläggstavla som den egentliga frågan gällde.
Citera
2016-08-31, 19:36
  #5
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
... Min tolkning är att parkering är tillåten, och att släpvagnar har max 24 timmars parkering. ...

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är nog alla överens om, det var att integrera "24 tim" i samma tilläggstavla som den egentliga frågan gällde.

Enl. ovanstående citat anser TS att bilar/lastbilar/MC/traktor m.m. får parkera hu länge de vill, men släpvagnar bara får stå i 24 h.
Citera
2016-08-31, 19:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Enl. ovanstående citat anser TS att bilar/lastbilar/MC/traktor m.m. får parkera hu länge de vill, men släpvagnar bara får stå i 24 h.
Nej, det ts menar är att "24 tim" enbart gäller släpvagnar, övriga fordon må även dessa parkeras därsammastädes och får på helgdagar och dag för helgdag stå utan tidsbegränsning.

Omvänt gäller att med skyltning som på bilden, men utan tidsangivelse får endast släpvagnar parkeras, dessa får stå maximalt 24 timmar på vardagar, ingen tidsbegränsning dag före helg dag eller helgdagar.
__________________
Senast redigerad av Nordiad 2016-08-31 kl. 19:45.
Citera
2016-08-31, 19:45
  #7
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, det ts menar är att "24 tim" enbart gäller släpvagnar, övriga fordon må även dessa parkeras därsammastädes och får på helgdagar och dag för helgdag stå utan tidsbegränsning.

Omvänt gäller att med skyltning som på bilden, men utan tidsangivelse får endast släpvagnar parkeras, dessa får stå maximalt 24 timmar på vardagar, ingen tidsbegränsning dag före helg dag eller helgdagar.


Kontentan är dock att det BARA får parkeras släp, och dessa BARA får stå i 24 timmar.
Citera
2016-08-31, 19:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Kontentan är dock att det BARA får parkeras släp, och dessa BARA får stå i 24 timmar.

Enligt förhandenvarande skyltning, ja! Utan dessa "24 tim" hade helgen varit fri, men 24 timmar övriga dagar.
Citera
2016-08-31, 19:57
  #9
Medlem
t0xx0ms avatar
Tack för svar, då var det tur att jag inte parkerade på den platsen till slut! Har aldrig sett tidsangivelse på en symboltavla, och hade inte full koll på dem heller.
Citera
2016-08-31, 20:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Tack för svar, då var det tur att jag inte parkerade på den platsen till slut! Har aldrig sett tidsangivelse på en symboltavla, och hade inte full koll på dem heller.

Brukar givetvis inte se ut så där, och att skylta med 24 timmar gör man sällan eftersom 24 timmar gäller om inget annat står, dock enbart på vardagar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback