• 2
  • 3
2016-08-31, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
Jag ville inte moralisera, men ville ge dig upplysning om att du inte kommer att få tillstånd, sedan kan du knappast få lönsamhet genom att ponera.

Alltså det kommer inte att bli lönsamt då det kommer att skita sig totalt för dig, det finns ingen bostadsrättsförening av dignitet som ger tillstånd till detta det kan du vara helt förvissad om.

Jag reserverar mig dock från en ren "skunk" BRF men där har du inte heller någon lönsamhet.

Kör denna istället "arbete ger hälsa och välstånd"

Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand va inga problem alls detta är en större förening med extremt god ekonomi så jag ser de i alla fall inte som någon skurk BRF. Något som är värt att tänka på är tt föreningarna nu får ta ut ganska "stora" avgifter om du hyr ut din lägenhet vilket gör att fler och fler föreningar väljer att gör detta. Kan oxå de vara värt att kolla upp för om du ej har tagit med detta är det stor sannolikhet att de äta upp nästan hela vinsten
Citera
2016-08-31, 23:09
Medlem
Sjukt dålig risk reward, du har en hävstångskostnad på 8-9k och räknar på intäkter på under 12k? Räcker med att du tappar beläggning en månad eller att hyresgästen pajjar något så gör du ingen vinst på ett år.

Mitt tips är att köra ett mindre objekt centralt och AirBnb istället, lite mer jobb (byta lakan, hantera nycklar, städa etc) men kommer ge dig betydligt bättre avkastning. Har själv två objekt som genererar ca 15 k var per månad men min finansieringskostnad är ca 4 k per objekt, det är mer rimligt om du ska agera i denna bransch som privatperson.
Citera
2016-09-01, 06:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroken90
Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand va inga problem alls detta är en större förening med extremt god ekonomi så jag ser de i alla fall inte som någon skurk BRF. Något som är värt att tänka på är tt föreningarna nu får ta ut ganska "stora" avgifter om du hyr ut din lägenhet vilket gör att fler och fler föreningar väljer att gör detta. Kan oxå de vara värt att kolla upp för om du ej har tagit med detta är det stor sannolikhet att de äta upp nästan hela vinsten
Men du hyr väl knappast ut den "tillsvidare" som TS tänkte göra.
Citera
2016-09-01, 20:27
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroken90

Vad jag förstod så tänkte TS köpa en bostadsrätt och sedan omgående hyra ut den i andra hand jag tror inte det finns många BRF som accepterar det förfarandet, de brukar vanligen vara väldigt rädda om sin investering/bostad och vill inte för allt i världen att det skall bli någon form av vandrarhem, där lägenheter hyrs ut till både höger och vänster.

Sedan skrev jag inte skurk förening jag skrev faktiskt skunk förening, och menade med detta att det är en BRF som man gott kan avstå ifrån att köpa något.
Citera
2016-09-01, 21:40
Medlem
Det kan vara värt att hyra ut det. En trea kan du lätt få 15k för.
Du kan hyra ut till polska byggare. En sängplats idag ligger på 2700-3000kr i Sthlm och man bor oftast 2-4st(våningssäng) i ett rum.
Men strunt i BR, där kan du få problem med föreningen. Visst kan du köra utan att fråga dem men i värsta fall sparkar de ut dig för olovligt uthyrning. Därför ska du satsat på radhus/hus. Hellre lite längre bort från storsthlm men det är DIN kåk och ingen kan säga till om vad du gör med den.
Citera
2016-09-02, 23:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Vad många missar här är ju värdeökningen på lägenheten. Det är ju där man gör den stora vinsten, inte på hyran från andrahandsgästen.

Ponera att man får tillstånd av styrelsen att hyra ut den, och att man går plus/minus noll på detta. Om lägenheten sen säljs för en mille mer än man köpte den för så har man ju en fet vinst.

Med den värdeökningstakt som är i Stockholm är det till och med lönsamt att köpa en BR och låta den stå obebodd, för att sedan sälja den.
Citera
2016-09-03, 08:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vad många missar här är ju värdeökningen på lägenheten. Det är ju där man gör den stora vinsten, inte på hyran från andrahandsgästen.

Ponera att man får tillstånd av styrelsen att hyra ut den, och att man går plus/minus noll på detta. Om lägenheten sen säljs för en mille mer än man köpte den för så har man ju en fet vinst.

Med den värdeökningstakt som är i Stockholm är det till och med lönsamt att köpa en BR och låta den stå obebodd, för att sedan sälja den.

Jag tror inte folk missar, utan att de inser att räntan har bottnat. Det kan alltså bara bli dyrare att låna pengar i framtiden, därmed är det nog få som tror på evigt stigande priser.
Citera
2016-09-03, 11:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag tror inte folk missar, utan att de inser att räntan har bottnat. Det kan alltså bara bli dyrare att låna pengar i framtiden, därmed är det nog få som tror på evigt stigande priser.
Jo, många i den här tråden missar det. Dom pratar om mycket jobb för bara ett par tusen i månaden osv.

Sen allmänt, visst har räntan förmodligen bottnat. Men se historiskt: priserna har stadigt gått uppåt de senaste 30-40 åren, undantaget några små dippar.
Citera
2016-09-03, 12:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jo, många i den här tråden missar det. Dom pratar om mycket jobb för bara ett par tusen i månaden osv.

Sen allmänt, visst har räntan förmodligen bottnat. Men se historiskt: priserna har stadigt gått uppåt de senaste 30-40 åren, undantaget några små dippar.

"Dippen" på tidigt 90-tal gjorde en del till evighetsgäldenärer och andra sålde sina bostadrätter för 1 krona för att bli av med dem så det var betydligt mycket mer än en dipp kan jag säga. Jag var med, jag såg det.

Svängningarna på bostadsmarknaden är långa så de spänner ofta över hela generationer - det är det som ger folk falska illussioner om att det bara går uppåt.

Man har dessutom spätt på genom att ta bort fastighetsskatten och eldat marknaden med ständigt sjunkande räntekostnader. Vi har massor av människor i storstäderna som inte amorterar för att de förväntar sig att bostadens värdeökning skall lösa det hela... Det kallas spekulation och det kommer fucka svensk bostadsmarknad hårt förr eller senare.
Citera
2016-09-03, 13:00
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
"Dippen" på tidigt 90-tal gjorde en del till evighetsgäldenärer och andra sålde sina bostadrätter för 1 krona för att bli av med dem så det var betydligt mycket mer än en dipp kan jag säga. Jag var med, jag såg det.

Svängningarna på bostadsmarknaden är långa så de spänner ofta över hela generationer - det är det som ger folk falska illussioner om att det bara går uppåt.

Man har dessutom spätt på genom att ta bort fastighetsskatten och eldat marknaden med ständigt sjunkande räntekostnader. Vi har massor av människor i storstäderna som inte amorterar för att de förväntar sig att bostadens värdeökning skall lösa det hela... Det kallas spekulation och det kommer fucka svensk bostadsmarknad hårt förr eller senare.
Ja, nu glider vi lite ot. Vi har nog olika synsätt, he he, där jag är mer optimistisk. Men iaf, TS fråga gäller om man idag ska köpa en BR och göra vinst. Då är mitt svar ja.

Annars pågår ju en annan diskussion här:

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Citera
2016-09-03, 15:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja, nu glider vi lite ot. Vi har nog olika synsätt, he he, där jag är mer optimistisk. Men iaf, TS fråga gäller om man idag ska köpa en BR och göra vinst. Då är mitt svar ja.

Annars pågår ju en annan diskussion här:

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Jo jag vet men det är faktiskt här uttrycket "inga träd växer till himlen" kommer till sin rätt. Det brukar användas om börsen när folk blir totalt okritiskt positiva - tycker det är samma tendenser på bostadsmarknaden nu - de flesta köpare är unga och har överhuvudtaget aldrig upplevt att bostäder sjunker i värde.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in