Citat:
Ursprungligen postat av
kiwinervtork
Nej, varför allt detta stök och risk för att dra in 2-3k per månad?
För övrigt så undrar jag vart "i Stockholm" man kan köpa en 3a för 2 millar...tveksamt om du ens kan få det priset i typ Upplands Väsby...
Däremot om du kan tänkas bo i lägenheten och hyra ut ett rum för låt säga 5k, då är det en annan situation. Då bor du i stort sett gratis och kan samtidigt investera det beloppet i typ fonder eller aktier som ger utdelning.
En trea går för runt 2 miljoner i det område jag bor i. Ytterförort i väster längs tunnelbanan

(Ken Ring ftw

)
Det räcker att flytta sig bara ett par stationer inåt stan så bumpar priserna upp ca en halvmille så det är inte många områden TS skulle kunna vara spekulant i förutom hudfärgshandikappade Tensta och Rinkeby.
Som många också påpekat så får du tillstånd för andrahandsuthyrning max ett år eller två, sen lär det vara stopp i alla seriösa föreningar och har du då gått in med ca 6-800K själv så är det om vi räknar på 3K i vinst per månad, två års uthyrning och att inget går sönder eller behöver lagas, 72K i vinst på två år vilket blir runt 8-12% avkastning.
Jag hade satsat pengarna på börsen istället.
Däremot lär du ju kunna sälja lägenheten med vinst efter uthyrningstiden vilket såklart är en bonus men de är ju förutsatt att priserna stiger och räntorna förblir låga.