2016-08-30, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tymme
Då får du nog kolla upp vad man faktiskt kan skriva in i hyreskontrakt. Jag kan inte föreställa mig att du som hyresvärd kan slippa undan ansvar för sånt som går sönder av normal användning. Dessutom är ett kontrakt ett papper. Det är ingen som helst garanti för att du i slutändan kommer att få något alls.
Tror inte att de som kommer hyra lägenheten har koll på sånt.
Citera
2016-08-30, 12:39
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GETSTRONG
Ingen bedriver välgörenhet inte ens staten..

Det håller jag delvis med om. Däremot så tycker jag att man (precis som med allt annat man ger sig in i) får vara beredd att ta risker. Särskilt när det handlar om den här typen av affärer där ockerpriser uppenbarligen är en primär beståndsdel av verksamheten.
Senast redigerad av Situations 2016-08-30 kl. 12:41.
Citera
2016-08-30, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Det håller jag med om. Däremot så tycker jag att man (precis som med allt annat man ger sig in i) får vara beredd att ta risker. Särskilt när det handlar om den här typen av affärsverksamheter.
Som du säger ´´risken´´. En risk jag tar när jag investerar 2 miljoner i någonting eller hur? Då ska jag väl få välja om jag vill hyra ut den eller inte? Sen att det medför en hyra där jag tjänar 2-3k på får väl stå för mig såfall? Ingen har tvingat någon att hyra utan den som hyr är beredd på att hyra lägenheten för mitt pris eller hur? Tillgång och efterfrågan vet du. Sen att du tycker det är ocker, hepp hyr något annat då.
Citera
2016-08-30, 12:47
Medlem
Conceptions avatar
Nej, det är inte värt det. Hade det varit värt det så hade alla gjort det.

Sen verkar du väldigt dålig koll på förordningar, regler och lagar så gör du nog bäst i att skippa det.
Citera
2016-08-30, 12:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Som du säger ´´risken´´. En risk jag tar när jag investerar 2 miljoner i någonting eller hur? Då ska jag väl få välja om jag vill hyra ut den eller inte? Sen att det medför en hyra där jag tjänar 2-3k på får väl stå för mig såfall? Ingen har tvingat någon att hyra utan den som hyr är beredd på att hyra lägenheten för mitt pris eller hur? Tillgång och efterfrågan vet du. Sen att du tycker det är ocker, hepp hyr något annat då.

Nej det är inte så oreglerat som du tycks tro. Hyresnämnden är rätt ställa för dig att börja kolla TS.
Citera
2016-08-30, 14:02
Moderator
tobess avatar
Olovlig andrahandsuthyrning är en grund för förverkande av bostadsrätten. Om du är villig att ta den risken för småsummor, så visst, kör på.
Citera
2016-08-30, 14:02
Medlem
Nej, varför allt detta stök och risk för att dra in 2-3k per månad?

För övrigt så undrar jag vart "i Stockholm" man kan köpa en 3a för 2 millar...tveksamt om du ens kan få det priset i typ Upplands Väsby...

Däremot om du kan tänkas bo i lägenheten och hyra ut ett rum för låt säga 5k, då är det en annan situation. Då bor du i stort sett gratis och kan samtidigt investera det beloppet i typ fonder eller aktier som ger utdelning.
Citera
2016-08-30, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiwinervtork

För övrigt så undrar jag vart "i Stockholm" man kan köpa en 3a för 2 millar...tveksamt om du ens kan få det priset i typ Upplands Väsby...

Däremot om du kan tänkas bo i lägenheten och hyra ut ett rum för låt säga 5k, då är det en annan situation. Då bor du i stort sett gratis och kan samtidigt investera det beloppet i typ fonder eller aktier som ger utdelning.
Det lät mycket smartare faktiskt. Men då får man bo och vistas med en annan människa. Gäller hitta någon man klickar med isåfall men jag förstår hela grundtanken och idén bakom.
Citera
2016-08-30, 14:15
Medlem
Citat:
Tror inte att de som kommer hyra lägenheten har koll på sånt.
Det kan du nog räkna med att väldigt många tar reda på om något skulle hända. Dessutom kan man antagligen kräva tillbaka såna pengar rätt länge, så då ska du gå runt och oroa dig för sånt också.

Citat:
En risk jag tar när jag investerar 2 miljoner i någonting eller hur? Då ska jag väl få välja om jag vill hyra ut den eller inte?
Nej, det är inte du som får välja det. Det är upp till föreningen. Köp ett hus om du vill göra vad du vill.
Senast redigerad av tymme 2016-08-30 kl. 14:19.
Citera
2016-08-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiwinervtork

En trea går för runt 2 miljoner i det område jag bor i. Ytterförort i väster längs tunnelbanan (Ken Ring ftw )

Det räcker att flytta sig bara ett par stationer inåt stan så bumpar priserna upp ca en halvmille så det är inte många områden TS skulle kunna vara spekulant i förutom hudfärgshandikappade Tensta och Rinkeby.

Som många också påpekat så får du tillstånd för andrahandsuthyrning max ett år eller två, sen lär det vara stopp i alla seriösa föreningar och har du då gått in med ca 6-800K själv så är det om vi räknar på 3K i vinst per månad, två års uthyrning och att inget går sönder eller behöver lagas, 72K i vinst på två år vilket blir runt 8-12% avkastning.

Jag hade satsat pengarna på börsen istället.

Däremot lär du ju kunna sälja lägenheten med vinst efter uthyrningstiden vilket såklart är en bonus men de är ju förutsatt att priserna stiger och räntorna förblir låga.
Citera
2016-08-30, 15:15
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Som många också påpekat så får du tillstånd för andrahandsuthyrning max ett år eller två, sen lär det vara stopp i alla seriösa föreningar och har du då gått in med ca 6-800K själv så är det om vi räknar på 3K i vinst per månad, två års uthyrning och att inget går sönder eller behöver lagas, 72K i vinst på två år vilket blir runt 8-12% avkastning.

Med risken att bli påkommen och inte längre kunna hyra ut, eller i värsta fall få bostadsrätten förverkad med tvångsförsäljning som följd och en rejäl förlust.

Plus att skatteverket givetvis vill ha sitt på denna inkomst, om man nu inte vill syssla på med skattefusk också.
Citera
2016-08-30, 20:45
Medlem
Dessutom måste hyran vara marknadsanpassad du kan inte ta ut en sådan ockerhyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in