• 1
  • 2
2016-08-30, 12:02
Bannlyst
Tänkte köpa en bostadsrätt i Stockholm rättare sagt en 3a för 2-2.1 miljoner kr. Har räknat på det och med de lånet jag måste ta kommer amortering+räntor etc uppgå till ca 8500 kr. Jag har också kollat runt lite på vad jag skulle kunna ta i andrahandshyra för denna. Då de finns många desperata där ute så kan man ta rätt saftigt betalt. Hade kunnat ta 11-12k för den per månad.

Hade tänkt möblera den med diverse möbler så man inte får den omöblerad.

Så är detta lönsamt eller kommer jag förlora på det i längden?

Mina utgifter: 8500 kr per månad
Mina intäkter: 11-12000 per månad

Så lågt räknat 2-3k i intäkt per månad. Är de värt det?
Citera
2016-08-30, 12:06
Medlem
Gretzzs avatar
Du kan börja med att kolla upp om du får tillstånd att hyra ut, detta tillstånd ges av BRF, och ärligt talat tror jag inte du får tillstånd.

Gör du den kollen först så slipper du slösa "krut" på det övriga.
Citera
2016-08-30, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
Du kan börja med att kolla upp om du får tillstånd att hyra ut, detta tillstånd ges av BRF, och ärligt talat tror jag inte du får tillstånd.

Gör du den kollen först så slipper du slösa "krut" på det övriga.
Snälla miss moraltant vi ponerar att jag kommer få tillstånd att hyra ut. Är de då lönsamt eller ska jag skippa det hela?
Citera
2016-08-30, 12:11
Medlem
Bostadsrättsföreningar vill oftast att ägaren är den som bor i lägenheten och gärna att man på något sätt är aktiv eftersom man är delägare i något större. Din investering är alltså inte bara i lägenheten i sig utan i hela föreningen, och det tappar man helt och hållet om man hyr ut i andra hand. Men om man nu bortser från det så låter det onödigt riskabelt att ta ett större lån för en så pass blygsam vinst. Det räcker med att du missar intäkterna för en månad och att typ diskmaskinen går sönder för att hela årets vinst ska vara borta. Det är inte alls otroligt att det händer. Dessutom får du ju fundera på hur mycket du måste höja "hyran" om räntan stiger någon procentenhet. Blir det fortfarande lika lätt att hyra ut då?
Citera
2016-08-30, 12:13
Medlem
Situationss avatar
Om du vill syssla med ockerverksamheter så får du väl vara beredd att riskera gå i förlust.
Citera
2016-08-30, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tymme
Bostadsrättsföreningar vill oftast att ägaren är den som bor i lägenheten och gärna att man på något sätt är aktiv eftersom man är delägare i något större. Din investering är alltså inte bara i lägenheten i sig utan i hela föreningen, och det tappar man helt och hållet om man hyr ut i andra hand. Men om man nu bortser från det så låter det onödigt riskabelt att ta ett större lån för en så pass blygsam vinst. Det räcker med att du missar intäkterna för en månad och att typ diskmaskinen går sönder för att hela årets vinst ska vara borta. Det är inte alls otroligt att det händer. Dessutom får du ju fundera på hur mycket du måste höja "hyran" om räntan stiger någon procentenhet. Blir det fortfarande lika lätt att hyra ut då?

Hyresgästen/hyresgästerna får givetvis stå för allt de har i sönder de kommer jag skriva in i kontraktet också.

Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Om du vill syssla med ockerverksamheter så får du väl vara beredd att riskera gå i förlust.

Ockerverksamhet?
Citera
2016-08-30, 12:17
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GETSTRONG
Snälla miss moraltant vi ponerar att jag kommer få tillstånd att hyra ut. Är de då lönsamt eller ska jag skippa det hela?

Jag ville inte moralisera, men ville ge dig upplysning om att du inte kommer att få tillstånd, sedan kan du knappast få lönsamhet genom att ponera.

Alltså det kommer inte att bli lönsamt då det kommer att skita sig totalt för dig, det finns ingen bostadsrättsförening av dignitet som ger tillstånd till detta det kan du vara helt förvissad om.

Jag reserverar mig dock från en ren "skunk" BRF men där har du inte heller någon lönsamhet.

Kör denna istället "arbete ger hälsa och välstånd"
Citera
2016-08-30, 12:18
Medlem
Citat:
Tänkte köpa en bostadsrätt i Stockholm rättare sagt en 3a för 2-2.1 miljoner kr. Har räknat på det och med de lånet jag måste ta kommer amortering+räntor etc uppgå till ca 8500 kr. Jag har också kollat runt lite på vad jag skulle kunna ta i andrahandshyra för denna. Då de finns många desperata där ute så kan man ta rätt saftigt betalt. Hade kunnat ta 11-12k för den per månad.

Hade tänkt möblera den med diverse möbler så man inte får den omöblerad.

Så är detta lönsamt eller kommer jag förlora på det i längden?

Mina utgifter: 8500 kr per månad
Mina intäkter: 11-12000 per månad

Så lågt räknat 2-3k i intäkt per månad. Är de värt det?

Utgår från att lägenheten inte ligger i Stockholm innerstad efter som att du skriver 2-2.1 millar. I innerstan får du nog räkna med 5-6 miljoner minst.. Men ja asså du kan ju ta lånet, köpa lägenheten, ta in hyresgästen och bara sitta och luta dig tillbaka vad gäller lånet. På sikt har ju hyresgästen betalat av ditt lån genom hyra till dig och du sitter där med ett par miljoner om du säljer bostadsrätten..
Citera
2016-08-30, 12:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hyresgästen/hyresgästerna får givetvis stå för allt de har i sönder de kommer jag skriva in i kontraktet också.

Där får du nog problem. Hyresvärden måste stå för allt som räknas som normalt slitage, du kan inte förhandla bort det. Hyr du ut möblerat gäller detta även normalt slitage på möbler och andra inventarier.

Alla andra skador behöver du inte ens peta in i kontraktet att HG ansvarar för.
Citera
2016-08-30, 12:25
Medlem
Citat:
Då får du nog kolla upp vad man faktiskt kan skriva in i hyreskontrakt. Jag kan inte föreställa mig att du som hyresvärd kan slippa undan ansvar för sånt som går sönder av normal användning. Dessutom är ett kontrakt ett papper. Det är ingen som helst garanti för att du i slutändan kommer att få något alls.
Citera
2016-08-30, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Ingen bedriver välgörenhet inte ens staten..
Citera
2016-08-30, 12:35
Medlem
Citat:

Du har verkligen stenkoll.
Pajas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här