2016-08-29, 18:08
Medlem
Bongomans avatar
Jag satt och funderade ett tag och kom fram till att jag borde postat ngonstans i drogforumet efter att jag blivit nstan galen.

Men det fr bli hr s moderatorerna inte blir arga.

Jag ska bygga en maskin som skjuter ut en cylinder nr jag trycker p en knapp. Nr cylindern har vnt i bottenlge skall en annan cylinder ut och in.

Frsta cylindern skall ha en ndlgesbrytare eftersom den ibland kan fallera och behver tv rundor fr att g ner i botten. Den kan i sin tur trigga en timer p 0,2-0,5 sekunder som sedan triggar cylinder 2.

Men hur styr jag cylinder 1? Jag vill inte behva hlla knappen inne hela tiden, ett tryck och maskinen skter sig sjlv.

Tillgngen till ventiler av olika slag r inget problem. Jag kan elektronik ganska bra s jag r komfortabel med reler och logiska kretsar. Timers och sdant kper man frdigt.

S kom med fiffiga frslag som inte involverar en Siemens PLC fr massor med pengar. Kan vi undvika en Arduino blir jag glad.
Citera
2016-08-29, 19:59
Moderator
Protons avatar
Egna projekt --> Hobby
/Moderator
Citera
2016-08-29, 20:13
Medlem
christerys avatar
Inte fr att jag skulle gjort s sjlv (jag hade anvnt en PLC) men en gammal PC med DOS och en paralellport+lite drivsteg s du kan styra ventilerna r ju allt du behver via QBASIC-programmet som du snabbt knapprar ihop.

http://www.aaroncake.net/electronics/qblpt.htm

Datorn kostar inget (du har skert kastat flera redan) och lite drivsteg fr att inte fritera paralellporten lder du snabbt ihop. Kr fr guds skull inte frn ELFA dock, dom r snabba och har "allt" men dyra som fasiken.

Funderar om en http://www.st.com/content/st_com/en/...s/uln2003.html skulle funka fr att driva ventilen eller om du mste pilla dit nt extra emellan. Vet inte hur stor ventilen r s...

Senast jag styrde nt som ens liknar det du tnker gra s var det en rosterstyrning p ett vrmeverk och d skulle inte 2003an rcka ens fr att tnda indikeringslampan p ventilelndet som var ganska stadig om man sger s.

Men jag fr fr mig att du inte skall ha styrningen till ett fjrrvrmeverk.
Citera
2016-08-30, 00:43
Medlem
Bongomans avatar
Jag vill inte lta en PLC eller PC bli upptagen med denna maskin som ska vara helt portabel. Om jag vill lna ut maskinen ska jag inte behva spendera en timme med att lra ut hur man startar DOS och meckar med kommandoprompten. En dla ska kunna kra maskinen och den ska kunna hnga p en vgg.
Citera
2016-08-30, 16:08
Medlem
christerys avatar
Du kan lsa det mer rellogik om du slpper p tnket OM. Dvs kr du grnslgen och lter dom jobba p som dom ska s r det enkelt - men lgger du in OM den inte gr i botten s skall den gra det ett par gnger... d skapar du ett problem som man inte lser lika enkelt.

Hur mnga gnger skall den testa att kra ventilen tex, 2-3 eller kanske 4ggr och det skall mackapren avgra sjlv. Det r ett litet problem som jag ser.

Blir inte enklare med en billig PLC men lttare att ndra p programmet. Synd att du inte gillade min id med parallellporten - jag tyckte den var lysande.
Citera
2016-08-30, 19:25
Medlem
Bongomans avatar
Logiken OM lser jag med ett tjockare pekfinger. Vi behver bara NR.
Citera
2016-08-30, 20:28
Medlem
gullgubbens avatar
Rkade snubbla ver wikipedia-sidan fr Programverk idag, det kanske kan vara ngot?
Citera
2016-08-30, 22:21
Medlem
En Arduino lsning kanske?.. enkelt och plug and play .. vid strm anslag.
Citera
2016-08-31, 19:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Logiken OM lser jag med ett tjockare pekfinger. Vi behver bara NR.

Om du fr en kvittens p att ett grnslge r pverkat efter att du satt ut en signal som r hg tills NR grnslget r pverkat s r det inga problem, problemet blir OM det inte sker varje gng s skall logiken kra om frloppet tills grnslget sger att den varit i botten. Visst kan man skapa en sekvens med reler eller TTL logik fr den delen - men det blir lite meckigare.

S visst gr det att lsa men det r inte helt trivialt. Skulle kikat p en billig PLC i alla fall... behver inte vara en svindyr siemens, en beggad SC05a (SattControl, numera uppkpta av ABB men innan s hette dom s) som man kan (med lite tlamod) programmera utan en PC ens fast en pc och dox5 gr livet lite enklare. http://www.sattcontrol.se/sida/sida3...select=meny3_1
Citera
2016-08-31, 22:43
Medlem
Bongomans avatar
Jag tror jag tar min Arduino. Mste nd skaffa en Mega 2650 till mitt andra projekt s jag har en ver. D kan jag stta en hel massa grnslgesbrytare och sensorer s blir den dessutom helautomatisk. Behver inte ens en startknapp! Snickrar ihop ett magasin jag fyller och den gr tills det r tomt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in