Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-29, 18:08
Medlem
Bongomans avatar
Jag satt och funderade ett tag och kom fram till att jag borde postat någonstans i drogforumet efter att jag blivit nästan galen.

Men det får bli här så moderatorerna inte blir arga.

Jag ska bygga en maskin som skjuter ut en cylinder när jag trycker på en knapp. När cylindern har vänt i bottenläge skall en annan cylinder ut och in.

Första cylindern skall ha en ändlägesbrytare eftersom den ibland kan fallera och behöver två rundor för att gå ner i botten. Den kan i sin tur trigga en timer på 0,2-0,5 sekunder som sedan triggar cylinder 2.

Men hur styr jag cylinder 1? Jag vill inte behöva hålla knappen inne hela tiden, ett tryck och maskinen sköter sig själv.

Tillgången till ventiler av olika slag är inget problem. Jag kan elektronik ganska bra så jag är komfortabel med reläer och logiska kretsar. Timers och sådant köper man färdigt.

Så kom med fiffiga förslag som inte involverar en Siemens PLC för massor med pengar. Kan vi undvika en Arduino blir jag glad.
Citera
2016-08-29, 19:59
Moderator
Protons avatar
Egna projekt --> Hobby
/Moderator
Citera
2016-08-29, 20:13
Medlem
christerys avatar
Inte för att jag skulle gjort så själv (jag hade använt en PLC) men en gammal PC med DOS och en paralellport+lite drivsteg så du kan styra ventilerna är ju allt du behöver via QBASIC-programmet som du snabbt knapprar ihop.

http://www.aaroncake.net/electronics/qblpt.htm

Datorn kostar inget (du har säkert kastat flera redan) och lite drivsteg för att inte fritera paralellporten löder du snabbt ihop. Kör för guds skull inte från ELFA dock, dom är snabba och har "allt" men dyra som fasiken.

Funderar om en http://www.st.com/content/st_com/en/...s/uln2003.html skulle funka för att driva ventilen eller om du måste pilla dit nåt extra emellan. Vet inte hur stor ventilen är så...

Senast jag styrde nåt som ens liknar det du tänker göra så var det en rosterstyrning på ett värmeverk och då skulle inte 2003an räcka ens för att tända indikeringslampan på ventileländet som var ganska stadig om man säger så.

Men jag får för mig att du inte skall ha styrningen till ett fjärrvärmeverk.
Citera
2016-08-30, 00:43
Medlem
Bongomans avatar
Jag vill inte låta en PLC eller PC bli upptagen med denna maskin som ska vara helt portabel. Om jag vill låna ut maskinen ska jag inte behöva spendera en timme med att lära ut hur man startar DOS och meckar med kommandoprompten. En ödla ska kunna köra maskinen och den ska kunna hänga på en vägg.
Citera
2016-08-30, 16:08
Medlem
christerys avatar
Du kan lösa det mer relälogik om du släpper på tänket OM. Dvs kör du gränslägen och låter dom jobba på som dom ska så är det enkelt - men lägger du in OM den inte går i botten så skall den göra det ett par gånger... då skapar du ett problem som man inte löser lika enkelt.

Hur många gånger skall den testa att köra ventilen tex, 2-3 eller kanske 4ggr och det skall mackapären avgöra själv. Det är ett litet problem som jag ser.

Blir inte enklare med en billig PLC men lättare att ändra på programmet. Synd att du inte gillade min idé med parallellporten - jag tyckte den var lysande.
Citera
2016-08-30, 19:25
Medlem
Bongomans avatar
Logiken OM löser jag med ett tjockare pekfinger. Vi behöver bara NÄR.
Citera
2016-08-30, 20:28
Medlem
gullgubbens avatar
Råkade snubbla över wikipedia-sidan för Programverk idag, det kanske kan vara något?
Citera
2016-08-30, 22:21
Medlem
En Arduino lösning kanske?.. enkelt och plug and play .. vid ström anslag.
Citera
2016-08-31, 19:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Logiken OM löser jag med ett tjockare pekfinger. Vi behöver bara NÄR.

Om du får en kvittens på att ett gränsläge är påverkat efter att du satt ut en signal som är hög tills NÄR gränsläget är påverkat så är det inga problem, problemet blir OM det inte sker varje gång så skall logiken köra om förloppet tills gränsläget säger att den varit i botten. Visst kan man skapa en sekvens med reläer eller TTL logik för den delen - men det blir lite meckigare.

Så visst går det att lösa men det är inte helt trivialt. Skulle kikat på en billig PLC i alla fall... behöver inte vara en svindyr siemens, en beggad SC05a (SattControl, numera uppköpta av ABB men innan så hette dom så) som man kan (med lite tålamod) programmera utan en PC ens fast en pc och dox5 gör livet lite enklare. http://www.sattcontrol.se/sida/sida3...select=meny3_1
Citera
2016-08-31, 22:43
Medlem
Bongomans avatar
Jag tror jag tar min Arduino. Måste ändå skaffa en Mega 2650 till mitt andra projekt så jag har en över. Då kan jag sätta en hel massa gränslägesbrytare och sensorer så blir den dessutom helautomatisk. Behöver inte ens en startknapp! Snickrar ihop ett magasin jag fyller och den går tills det är tomt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in