• 1
  • 2
2016-08-28, 18:28
Medlem
xxxslimxxxs avatar
Vet ej om tråden ligger helt rätt men skulder drabbar ju enskildas privatekonomi så det kändes mest logiskt att ha den här annars flytta den gärna rätt, Mitt första inlägg med btw.

Somsagt skulle vilja diskutera med skuldsatta och fd skuldsatta, hur tog du dig ur träsket du trodde att du fastnat i för flera år framåt? har du en strattegi att dela med dig av som kan hjälpa andra läsare? kan börja med mig själv.

Råkade ut för en mor och styvfar som kände att dom skulle ta grejer i mitt namn de upptäcktes inte förns ja var 21 och posten(Inkasso krav) började komma till adressen efter en flytt, detta va runt 2013 och jag drog aldrig ärendet till rättegång eller polisanmälde då det är rätt svårt att hitta bevis för 6år gamla skulder lixom och dom skulder ja fått som 18-19åring va pga samma pers helt ovetandes, dom kunde inte heller spåras bakåt då företagen sålt till inkasso ist så jag satt rätt fast och visste inte vad som köpts men vissa företagsnamn fanns kvar så nedanför kommer det..
Landstinget (tandvård/läkarbesök) som morsan t.o.m skitit i att betala då ja va omyndig ofc.
och en jäkla massa från diverse företag typ möbler/kläder/tele och internet kom till kännedom.

It hit me like a ton off bricks bokstavligen talat då ja alltid vart noga och betalat allt då jag enbart köpt saker när ja haft råd med dom och gärna på postförskott så man får betala direkt vid uthämntning((för att undvika skulder))xD
iaf ja ringde och kontrollerade allt osv och ja låg på 35k+ i skulder och fick kalla kårar tbh då ja va arbetslös och fick typ ca3000 i månaden och gick inte hos soc i början.
jag tog tag i alla skulderna direkt och förhandlade ner vissa kostnader och frös räntan osv och hamnade på iaf 25000 totalt.

Sen vare bara betala av månad efter månad efter månad med några motgångar under tiden men räkningarna började sen sakta men säkert försvinna och då lägger man in kanske 100-200 från inkassobolag 1 som man betalat av till fakturan hos inkassobolag nr2 eller delar upp och lägger på bolag 2-3 ist så försvinner dom lite fortare med sen studerade ju ja med 2014 i fem månader och fick ibland lite högre csn bidrag än dom ynka 3000 ja började på satt då ringde jag och sa att ja ville betala en extra 500-1000 lapp, det har varit min strattegi och runt jan-mars 2017 är ja en fri man sattsäga och anmärkningsfri sen december 2015 inte illa för att ha haft 5st olika bolag som alla velat ha sina 400-500-200-200-100kr varje månad på minimi inkomst tycker jag
Citera
2016-08-28, 22:50
Medlem
Grymt bra jobbat, kul att läsa!
Citera
2016-08-28, 23:17
Medlem
Låg med skulder hos fogden på 160k+ och drygt 220k hos kreditinstitut och inkasso för några år sedan.

Jag började med att säga upp allt som har med kompisar och göra. Skaffade mig två jobb som tog hela min vakna tid 7 dagar i veckan och slet i 2 år. De tog drygt 2 år och sedan var jag skuldfri.
Visst, förlorade många vänner. Men känner att de var värt det.
Efter många års strul så var de jävligt skönt att bara kunna dra sitt kort i butiken och köpa de man vill och veta att det inte är på kredit.
Citera
2016-08-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxslimxxx
...jag drog aldrig ärendet till rättegång eller polisanmälde då det är rätt svårt att hitta bevis för 6år gamla skulder lixom och dom skulder ja fått som 18-19åring va pga samma pers helt ovetandes, dom kunde inte heller spåras bakåt då företagen sålt till inkasso

Det är bara att dra det till rättegång och begära tillbaka varenda jävla krona. Klart som fan att du kan få fram alla uppgifter även om skulderna flyttats till ett inkassobolag. Det är lag på att alla uppgifter ska sparas. Det är bara anmäla dem för urkundsförfalskning och allt tänkbart. Vissa saker kanske har blivit preskriberad men inte alla. Ring dina föräldrar och prata om detta. försök få dem att erkänna allt och spela in det på telefonen.
Citera
2016-08-29, 02:16
Medlem
xxxslimxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Låg med skulder hos fogden på 160k+ och drygt 220k hos kreditinstitut och inkasso för några år sedan.

Jag började med att säga upp allt som har med kompisar och göra. Skaffade mig två jobb som tog hela min vakna tid 7 dagar i veckan och slet i 2 år. De tog drygt 2 år och sedan var jag skuldfri.
Visst, förlorade många vänner. Men känner att de var värt det.
Efter många års strul så var de jävligt skönt att bara kunna dra sitt kort i butiken och köpa de man vill och veta att det inte är på kredit.

Ja det är väl ett sätt att lösa det på men fan säga upp all kontakt med omvärlden är ju nästan det sista man ska göra, fast förstår till viss del då all tid gått åt till att jobba när man ligger uppe på dom där summorna

Känner fan som du i slutet där asså nu när man har mer cash på kortet att göra av med då nu senaste halvåret har vart lite av det "bästa" för mig då perioden börjar gå mot sitt slut, lixom dehär med att lägga undan eller unna sig nått extra va aldrig nått bra alternativ då man skulle bli utan mat dom sista dagarna innan pengarna kommer in i slutet på månaden och idag har ja buffert och kan betala iaf 2 månadshyror och el ifall nått skulle skita sig eller om ja vill dra iväg på nått så äre ba dra lixom finns ingen bättre känsla än den man har när man väl tar sig ur skiten

men faan 160 + 220k det är ju svin mycke och du lyckades på 2år? ja ser typ en 5 års skuld iaf när ja ser den där summan
Citera
2016-08-29, 02:22
Medlem
xxxslimxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8000
Det är bara att dra det till rättegång och begära tillbaka varenda jävla krona. Klart som fan att du kan få fram alla uppgifter även om skulderna flyttats till ett inkassobolag. Det är lag på att alla uppgifter ska sparas. Det är bara anmäla dem för urkundsförfalskning och allt tänkbart. Vissa saker kanske har blivit preskriberad men inte alla. Ring dina föräldrar och prata om detta. försök få dem att erkänna allt och spela in det på telefonen.

Precis det jag gjorde redan 2013, va i kontakt med polisen men ärendet skulle antagligen läggas ner i brist på bevis, det största som kunde hända va väl ett förhör med föräldrarna i fråga och hade dom nekat där så skulle "nerlagt" stämpeln falla på pappret sattsäga.
och diskutera med dom gjorde mig hemlös i över ett år faktiskt innan ja fick eget då de urartade totalt så dom tar nog med sig skiten i graven tbh
Citera
2016-08-29, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxslimxxx
Ja det är väl ett sätt att lösa det på men fan säga upp all kontakt med omvärlden är ju nästan det sista man ska göra, fast förstår till viss del då all tid gått åt till att jobba när man ligger uppe på dom där summorna

Känner fan som du i slutet där asså nu när man har mer cash på kortet att göra av med då nu senaste halvåret har vart lite av det "bästa" för mig då perioden börjar gå mot sitt slut, lixom dehär med att lägga undan eller unna sig nått extra va aldrig nått bra alternativ då man skulle bli utan mat dom sista dagarna innan pengarna kommer in i slutet på månaden och idag har ja buffert och kan betala iaf 2 månadshyror och el ifall nått skulle skita sig eller om ja vill dra iväg på nått så äre ba dra lixom finns ingen bättre känsla än den man har när man väl tar sig ur skiten

men faan 160 + 220k det är ju svin mycke och du lyckades på 2år? ja ser typ en 5 års skuld iaf när ja ser den där summan

De att säga upp all kontakt med omvärlden var liksom inte ett problem längre efter ett par månader. Du hittar nya vänner, och dina riktiga vänner, de som du hängt med sedan du var ett barn, de finns alltid kvar.

Haha, ja de är mycket pengar. Men såg ingen utväg mer än att leva som en pundare och slita röven av sig. Fick löst med kronofogden att de frös räntan ett helt år för mig. Vissa inkassobolag behövde jag inte ens betala fullt hos. Efter alla de samtalen så blev jag liksom helt radiostyrd och bara körde på.
Citera
2016-08-29, 16:11
Medlem
xxxslimxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
De att säga upp all kontakt med omvärlden var liksom inte ett problem längre efter ett par månader. Du hittar nya vänner, och dina riktiga vänner, de som du hängt med sedan du var ett barn, de finns alltid kvar.

Haha, ja de är mycket pengar. Men såg ingen utväg mer än att leva som en pundare och slita röven av sig. Fick löst med kronofogden att de frös räntan ett helt år för mig. Vissa inkassobolag behövde jag inte ens betala fullt hos. Efter alla de samtalen så blev jag liksom helt radiostyrd och bara körde på.

Jaa de är ju ofc sant sålänge man har den där lilla skaran med äkta vänner så löser sig väl resten då man hittar "gemensamma" ist

Hade nå liknande där med ett ärende hos fogden jag med och fick träffa en handläggare personligen 2013 och då hade dom jagat mig sen ja va 18 och gjort utmätningar på mig så de kändes ju lustigt att ba dyka uppxD men dom va tillmötesgående och bra att ha och göra med och ja fick förklara hur de hade sett ut att ja fick all post fast ja sällan fick något mer än nån ellos katalog MEN inte deras och inkasso för att nån ville dölja de från mig och att jag hade flyttat ihop med tjejen och fått nys om allting nu när allt haglar in i brevlådan vecka efter vecka,

sen hade ja en förhörskallelse med mig angående urkundsförfalskning och visa upp den osv och då sa dom ba "vi skriver av det här, småsummor är inte mycke att bråka över" och de va ändå dom 9000 som fick upp mig på 35000 i totalskuld men jaa ibland lönar de sig att fan ta tag i de dirre, vill inte veta hur de hade sett ut om ja väntat eller ignorerat
Citera
2016-08-29, 21:08
Medlem
Tufft att du klarade det, många brukar inte göra det,
Har en vän som också har skulder som han har fått från sina föräldrar men dom ligger på runt en miljon.
Citera
2016-08-29, 21:21
Medlem
Jag drev eget bolag på nittiotalet som försattes i konkurs och sköntaxerades. Jag hade över en miljon i momsskuld och 40% skattetillägg på det.

Jag har haft den situationen i över 20år med utmätning och betalningsanmärkningar. JAG känner inte till något annat liv än detta, jag har haft skulder och anmärkningar så länge son jag varit vuxen..

Telefonen, bilen och allt står på sambon. Jag arbetar och har utmätning av lön och lever på existensminimum. Skatteverket skriver inte av skulden som regelrätt skatteskuld då det handlar om moms, säger de, momsen skrivs inte av på samma sätt som skatter.

Jag har försökt att ansöka på skuldsanering, ej fått någon beviljad. Motiveringen är att jag är ung och chansen att jag en gång kommer tjäna mycket pengar är stor, då kan jag betala mer, säger Kronofogden.

Det jag betalar per månad via utmätning går mestadels till räntor och avgifter, endast en liten del går till kapitalskulden så den tickar ner..

Är du i skuld är du icke fri. Jag ser ingen framtid alls, hinner gå i pension innan jag är skuldfri.. Det värsta är ändå att familjen och barnen lideR, de förstår inte varför familjen inte har samma ekonomi som andra familjer..

Varför skriver jag detta, för att ni har det inte sämst.. Det finns alltid den som har det sju resor värre. Så ge aldrig upp, aldrig..

Det kan knappast bli värre..har en familj, jag är frisk, mår inte speciellt dåligt, jag sitter inte i fängelse, kan gå och cykla vart jag vill, har flera barn, friska, de går i skolan och jag gläder mig åt de små sakerna i livet. Jag tror att det är rätt approach för att inte bli sinnessjuk.

Man måste tänka att det finns de son har det sämre.. Blinda, sjuka, som har cancer eller barn med downs syndrom eller i rullstol..de som vet att de ska dö inom ett år.. Psykiskt sjuka..

Jag har det i jämförelse väldigt bra.
Senast redigerad av Kris00tian 2016-08-29 kl. 21:29.
Citera
2016-08-29, 23:09
Medlem
xxxslimxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Jag drev eget bolag på nittiotalet som försattes i konkurs och sköntaxerades. Jag hade över en miljon i momsskuld och 40% skattetillägg på det.

Jag har haft den situationen i över 20år med utmätning och betalningsanmärkningar. JAG känner inte till något annat liv än detta, jag har haft skulder och anmärkningar så länge son jag varit vuxen..

Telefonen, bilen och allt står på sambon. Jag arbetar och har utmätning av lön och lever på existensminimum. Skatteverket skriver inte av skulden som regelrätt skatteskuld då det handlar om moms, säger de, momsen skrivs inte av på samma sätt som skatter.

Jag har försökt att ansöka på skuldsanering, ej fått någon beviljad. Motiveringen är att jag är ung och chansen att jag en gång kommer tjäna mycket pengar är stor, då kan jag betala mer, säger Kronofogden.

Det jag betalar per månad via utmätning går mestadels till räntor och avgifter, endast en liten del går till kapitalskulden så den tickar ner..

Är du i skuld är du icke fri. Jag ser ingen framtid alls, hinner gå i pension innan jag är skuldfri.. Det värsta är ändå att familjen och barnen lideR, de förstår inte varför familjen inte har samma ekonomi som andra familjer..

Varför skriver jag detta, för att ni har det inte sämst.. Det finns alltid den som har det sju resor värre. Så ge aldrig upp, aldrig..

Det kan knappast bli värre..har en familj, jag är frisk, mår inte speciellt dåligt, jag sitter inte i fängelse, kan gå och cykla vart jag vill, har flera barn, friska, de går i skolan och jag gläder mig åt de små sakerna i livet. Jag tror att det är rätt approach för att inte bli sinnessjuk.

Man måste tänka att det finns de son har det sämre.. Blinda, sjuka, som har cancer eller barn med downs syndrom eller i rullstol..de som vet att de ska dö inom ett år.. Psykiskt sjuka..

Jag har det i jämförelse väldigt bra.

Här är ett skäl till att jag är extra glad att de iaf va 35k och att ja lyckades förhandla ner totalskulden ja hade och att ja upptäckte det såpass tidigt som ja gjorde fan hade ja blivit hemma hos morsan i fler år helt ovetandes så hade ja väl fått spader när ja fick reda på att ja va skuldsatt:O

Livet flyter på och de är ju bra fan, läser man andra liknande trådar här så får iaf jag bara intryck av att folk vill gå gömma sig och fly utomlands och fejka sin död i hopp om att dom försvinne och de resonemanget förstår jag inte alls.

brukade hata affärer som Netto och Lidl innan men slutade med att man va stammis där ist och de är väl rätt okej då de är billigare än t.ex Ica eller coop då det ändå är "Tillfälligt" tills man blir av med lite räkningar och sparar in mer i månaden, är lite glad med över att ja slapp mediciner såpass länge som ja gjorde iaf då dom va rätt dyra i början men idag får ja ut 2 olika för ca 120kr då ja blev livstidsdömd för att äta sån skit förra sommaren men det påverkar ingenting idag.

ja ser bakåt och kollar idag och de är fan jävligt bra och va rätt bra "förr" med och de blir bara bättre så klart man inte ska köra ner sig och ba ge upp
Citera
2016-08-29, 23:10
Medlem
xxxslimxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Grymt bra jobbat, kul att läsa!

Ooooohjaaaa man kan bara man vill fan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera