• 1
  • 2
2016-08-29, 23:45
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Jag drev eget bolag på nittiotalet som försattes i konkurs och sköntaxerades. Jag hade över en miljon i momsskuld och 40% skattetillägg på det.

Jag har haft den situationen i över 20år med utmätning och betalningsanmärkningar. JAG känner inte till något annat liv än detta, jag har haft skulder och anmärkningar så länge son jag varit vuxen..

Runt 1.5 miljoner alltså? Som du betalat på i 20 år? Hur mycket minskar skulden med? Hur mycket har du kvar?
Citera
2016-08-30, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Jag drev eget bolag på nittiotalet som försattes i konkurs och sköntaxerades. Jag hade över en miljon i momsskuld och 40% skattetillägg på det.

Jag har haft den situationen i över 20år med utmätning och betalningsanmärkningar. JAG känner inte till något annat liv än detta, jag har haft skulder och anmärkningar så länge son jag varit vuxen..

Telefonen, bilen och allt står på sambon. Jag arbetar och har utmätning av lön och lever på existensminimum. Skatteverket skriver inte av skulden som regelrätt skatteskuld då det handlar om moms, säger de, momsen skrivs inte av på samma sätt som skatter.

Jag har försökt att ansöka på skuldsanering, ej fått någon beviljad. Motiveringen är att jag är ung och chansen att jag en gång kommer tjäna mycket pengar är stor, då kan jag betala mer, säger Kronofogden.

Det jag betalar per månad via utmätning går mestadels till räntor och avgifter, endast en liten del går till kapitalskulden så den tickar ner..

Är du i skuld är du icke fri. Jag ser ingen framtid alls, hinner gå i pension innan jag är skuldfri.. Det värsta är ändå att familjen och barnen lideR, de förstår inte varför familjen inte har samma ekonomi som andra familjer..

Varför skriver jag detta, för att ni har det inte sämst.. Det finns alltid den som har det sju resor värre. Så ge aldrig upp, aldrig..

Det kan knappast bli värre..har en familj, jag är frisk, mår inte speciellt dåligt, jag sitter inte i fängelse, kan gå och cykla vart jag vill, har flera barn, friska, de går i skolan och jag gläder mig åt de små sakerna i livet. Jag tror att det är rätt approach för att inte bli sinnessjuk.

Man måste tänka att det finns de son har det sämre.. Blinda, sjuka, som har cancer eller barn med downs syndrom eller i rullstol..de som vet att de ska dö inom ett år.. Psykiskt sjuka..

Jag har det i jämförelse väldigt bra.

Flytta utomlands ??? De hade jag i tankarna tills jag fick jobb.
Citera
2016-08-30, 01:12
Medlem
Hamnade i samma sits när jag fyllde 19, flyttade och ändrade adressen. Startade livet med 56.000kr i skuld. Fick bo hos min moster, hade två jobb och slet som ett djur. Sedan tog jag syrrornas skulder och fixade de. Körde extra på en butik och jobbade varenda helg och kväll för att få ob-ersättning och därmed mer att kunna pynta in.

Idag blir tack och lov inte barnen skuldsatta utan målsman med nya lagar sen något år. Jag slet i över tre år.
Idag sitter jag med bostadslån och tryggad framtid för mina barn. Betalde körkort och bil själv. Det är värt det varenda slit och uppoffring. Polarna skulle ut och festa, resa och dona. Jag kunde gjort detsamma men då haft fler år att behöva slita hund på.
Citera
2016-08-30, 04:38
Medlem
alienfins avatar
Skuldsatt i över 25år tack vare farsan som lura en massa bilar,hus,företag med skatteskulder på mitt namn utan att betala räkningar på dem. Allt eskalerade och blev utan bostad och hamnade i en konstig situation där ingen visste vart min post tog vägen. Kunde inte ändra adress heller pga skulder och levde på ströjobb. Tot. långt över miljonen. Skulle ta tag i dessa till slut men hittade då preskriptionslagen och insåg att de flesta av mina skulder hade blivit just preskriberade förutom några företagsskulder vilka jag betade av för runt 60k. Hade 13 bilar och lastbilar skrivna som låg som skrot över hela landet nånstans på mig när jag började undersöka allt. Dem fick jag bort genom att få han och erkänna till TRV att han skrivit dem på mig.
Idag skuldfri och har äntligen kunnat skaffa familj och allt annat
Fått en läxa som heter duga,lita inte på nån jävel och spara till det du vill köpa. Fast lån har jag inte haft problem med eller konsumtion för den delen hehe.
Att leva med skulder är ett helvete fast man tappar bort känslan och lär sig leva med det,annars skulle nog jävligt många gå under i det här landet som har över 500,000 hårt skuldsatta.
Citera
2016-08-30, 20:58
Medlem
xxxslimxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Skuldsatt i över 25år tack vare farsan som lura en massa bilar,hus,företag med skatteskulder på mitt namn utan att betala räkningar på dem. Allt eskalerade och blev utan bostad och hamnade i en konstig situation där ingen visste vart min post tog vägen. Kunde inte ändra adress heller pga skulder och levde på ströjobb. Tot. långt över miljonen. Skulle ta tag i dessa till slut men hittade då preskriptionslagen och insåg att de flesta av mina skulder hade blivit just preskriberade förutom några företagsskulder vilka jag betade av för runt 60k. Hade 13 bilar och lastbilar skrivna som låg som skrot över hela landet nånstans på mig när jag började undersöka allt. Dem fick jag bort genom att få han och erkänna till TRV att han skrivit dem på mig.
Idag skuldfri och har äntligen kunnat skaffa familj och allt annat
Fått en läxa som heter duga,lita inte på nån jävel och spara till det du vill köpa. Fast lån har jag inte haft problem med eller konsumtion för den delen hehe.
Att leva med skulder är ett helvete fast man tappar bort känslan och lär sig leva med det,annars skulle nog jävligt många gå under i det här landet som har över 500,000 hårt skuldsatta.

Vafan går det att även ta sånt i barnens namn eller hur har det där gått till? krävs väl en viss ålder för att va bil/företagsägare eller är ja ute och cyklar?:O
trodde inte det va så många skuldsatta i lilla sverige fan men å andra sidan så är väl snart hela sverige skuldsatt

Den största läxan jag har lärt mig är väl att föräldrar kan va riktiga jerks när dom tar saker i sina barns namn fan, överraskningen när brevlådan spottar in inkassokrav när man äntligen flyttat hemifrån är inte rolig om dom själva är skuldsatta så kan dom vackert avstå och reda ut sitt skit ist för att kasta samma öde åt barnen
men man blir duktig på att få pengarna att räcka iaf sålänge de bara går ändå när man finner sig i dom här sitsarna och när man väl blir av med mer och mer inkassokrav och sparar in pengar så blir man en bra sparare har ja märkt fan, min buffert skulle kunna betala av resterande som ja har till inkasso men då ja även har egen lägenhet som är rätt dyr i hyran så känns de bäst att ha lite liggande ifall nått skiter sig eller om ja vill flytta t.ex?(yes jag letar ny lägenhet) då blir de ju oftast till att betala dubbelhyra satt aa livet kan ju va oförutsägbart lixom man vet aldrig va som händer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in