Citat:
Ursprungligen postat av
Schweinmund
Jerzy Sarnecki har rätt. Det finns flera studier i detta område både ur sociologisk och ekonomisk aspekt. Att antalet brott inte är högt koncentrerat bland invandrartätta områden bekräftas bland annat av professor Stefan Fölster (Reforminstitutet)
http://www.dn.se/debatt/sociala-problem-vanligast-i-orter-med-fa-invandrare/
Den artikeln har redan sågats här på flashback.
(FB) Stefan Fölster: ”Sociala problem vanligast i orter med få invandrare"
Felet är, vilket de flesta efterhand insåg, att
1. Man inte kan jämföra tidigare bruksorter där det INTE FINNS JOBB och folk flyttar bort från (även invandrare) med orter där det FINNS jobb och folk (inkl invandrare) flyttar till.
2. Att Fölster klumpar ihop alla kranskommuner till storstäderna med huvudkommunen, och därmed sopar bort förortsproblemen.
Du MÅSTE ju känna till den här kritiken om du är intelligent nog att leta fram artikeln, vilket får mig att misstänkta att du är ett troll.
Ange ljugar-jerzy funderar jag f ö över
1. Anmälningsbenägenheten. Anmäler man en misshandel om man går i Tensta och blir nerslagen? I det område jag bodde var det väldigt sällan någon anmälde misshandel, jag visste faktist inte att misshandel var olagligt tills jag var runt 16-17 år.
2. Typ av brottslighet. Klumpar man ihop all brottslighet är nog sannolikt att svenskar blir fällda lika ofta som utlänningar. Typ för bokföringsbrott, eller att ha anmält VAB felaktigt eller rattonykterhet. Medan överrepresentationen för utomeuropéer vad gäller våldtäkt är 10-20 gånger högre (beroende på land).
3. Klumpa ihop alla "invandrare". Som sagt i punkt 2 har utomeuropéer betydligt högre våldtäktsbenägenhet. Däremot har t.ex. inte finnar och polacker alls lika hög överrepresentation. Finnar var tidigare vår största invandringsgrupp (kanske är fortfarande), vilket påverkar totalen om man klumpar ihop alla "invandrare". Men svenskar har aldrig haft så särskilt mycket emot de finländska invandrarna,
det är inte finnar vi är rädda för när vi är ute och går på kvällen, det är inte finnar som kastar sten på ambulanser eller gruppvåldtar eller misshandlar svenskar 'för att de är svennar'.
Äsch, gruppen PK-Sveriges Fanboys är ständigt krympande oavsett. Intelligenta fritänkande människor har tappat tron på ljugarna. En liten grupp godhetsapostlar delar dessa vinklade artiklar mellan sig och håller uppe skenet, men ingen utomstående blir längre övertygad.
Ljugar-jerzy gör detta debattinlägg för att bemöta kritiken om varför det inte går att få tag på statistik på invandrares överrepresentation vad gäller brottslighet. Man hänvisar till socioekonomiska faktorer. Men varför kastar inte svenska fattiga barn sten på ambulanser eller gruppvåldtar? Jag vill återigen hänvisa till min punkt 2. TYP AV BROTTSLIGHET.
Samt punkt 1. Inte fan går du och anmäler nån från områdets lokala gäng. Polisen är den SISTA man går till om det händer nåt i utanförskapsområdet.