2016-08-26, 11:36
En tanke som slagit mig och verkar lite tabu att diskutera. Först och främst så tycker jag det borde finnas assisterat självmord för de med livslånga dödliga sjukdomar som ms cancer hjärntumörer m.m. Men tycker inte man ska stoppa där. Tycker även personer som varit självmordsbenägna mer eller mindre sitt hela liv även de borde få assisterat självmord.

Jag har själv varit självmordsbenägen mer eller mindre sen barnsben. Tror det började vid 8 års åldern. Alltid funnit livet som ett meningslöst tvång. Även om jag har jobb lägenhet och ekonomisk trygghet anser jag att världen är rutten och livet är meningslöst. Är en nihilistisk misantrop helt enkelt. Har gått kurser, utbildningar rest runt världen även testat psykolog. Men hur jag än gör hamnar jag fortfarande på ruta ett. Men denna tråd är inte om mig.

Finns ju ett antal människor som tar livet av sig varje år. Nu har jag själv aldrig gjort ett seriöst självmordsförsök. ( även om man mer eller mindre planerat allt i huvudet). Det som är nog mest jobbigt är, har man inte bil eller skjutvapen eller tunga mediciner så är det väldigt svårt att ta livet av sig. Kommer snart med argument lovar

Att hoppa framför ett tåg känns kladdigt och i allafall jag känner ingen större lust att traumatisera en stackars tågförare. Sen känns det också trevligare att lämna ett snyggt lik. Sen också om man skulle hänga sig hemma eller vad som helst, kanske det inte är så trevligt för familjen att hitta en med en snara eller påse över huvudet.( ni tänker säkert, vad bryr du dig om det du är ändå död).

Sen så är det svårt att till 100% garantera död om man vill dö fridfullt, som jag tror de flesta vill i sitt hem om man tar självmord. Om man tar tabletter är det ju risk att man spyr upp allt istället eller får en extrem plågsamdöd. Om man stryper sig själv och det går fel är det ju risk att man blir en grönsak istället. Inte så jävla kul det heller.

Så därför tycker jag att det borde finnas assisterat självmord för de som har haft ett långt liv med självmordstankar. Man ska bedömas såklart att man är vuxen och mogen nog för att dö. Så säg en åldergräns på 25-30 år. Då har man ändå jobbat eller utbildat sig, man har haft tid på sig att resa runt och även testat saker. Samt fått möjlighet att få hjälp innan.

Vissa människor vill helt enkelt inte leva, som sagt finner livet och dess existens helt meningslöst. Lever främst för 2 saker just nu 1 min familj( föräldrarna och syskon ) 2 mitt jobb. Tycker inte att det är de bästa skälen kanske, men visst tror många känner ångest och tabu över självmordstankar. Man känner ju att man inte vill svika familjen.

Men samtidigt så tycker ju att familjen borde tycka att man borde vara lycklig. Vad är bäst? Leva 30-40-50 år till i ångest och depression. eller få möjlighet att ta livet av sig och somna in stilla.

Säg om en utredning görs och man blir beviljad. Sen för att man ska ha tid att ångra sig om man så vill så efter beslutet tas så får man hjälp efter 6 månader. Sen också som sagt ska väll någon form av utredning göras. Psykolog bör vara inkopplad. Detta skulle ju inte tillåtas te.x om man just har skiljt sig fast innan skillsmässan har man levt sitt liv i lycka.

Detta beviljas de som verkligen känt under åratal att de vill dö och ändå försökt att få hjälp. Visst livet kan bli bättre och man vet ju inte hur livet kan se ut om 10 år. Men en "kul" grej"

(FB) Vill ha en dödlig sjukdom och dö om 5-10 år startade denna tråd för 4 år sen, under de 4 åren har jag dejtat flyttat och rest utomlands, har försökt skaffa nya vänner gått utbildningar haft one night stands m.m. Känner fortfarande samma sak. skulle gärna om möjligheten fanns få en dödlig sjukdom eller få en smärtfri död assisterad i dagsläget.

Så vad tycker ni? Är det inte bättre att folk som varit självmordsbenägna i flera år ska få hjälp att somna in smärtfritt. Varför ska man tvinga folk att leva när man känner att livet är meningslöst? Är det inte också bättre för samhället, folk slipper städa upp krossade likdelar från tågspår och anhöriga slipper hitta sina släktingar/partners med uppskurna armar eller en snara runt halsen.

Priset undrar ni, tycker det borde vara så billigt som möjligt. Vet inte vilka läkemedel som finns som ger en snabb och smärtfri död. Men skulle lätt kunna betala 10000 + för det.

Först borde det ju legaliseras dödshjälp för dödssjuka( men det kan diskuteras i befintliga trådar) sen borde det legaliseras för självmordsbenägna. Vad tycker ni om detta?
Citera
2016-08-26, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Priset undrar ni, tycker det borde vara så billigt som möjligt. Vet inte vilka läkemedel som finns som ger en snabb och smärtfri död. Men skulle lätt kunna betala 10000 + för det.

Först borde det ju legaliseras dödshjälp för dödssjuka( men det kan diskuteras i befintliga trådar) sen borde det legaliseras för självmordsbenägna. Vad tycker ni om detta?

Vet du hur jävla mycket läkemedelsföretagen tjänar på sjuka och deprimerade människor?
Läkemedelsföretagen kommer ALDRIG tillåta en sådan ändring.
Citera
2016-08-26, 12:16
Medlem
retrospectives avatar
Intressant att den "nihilistiska misantropen" är så väldigt aktiv i (FB) Behöver någon att prata med (Gäller alla /Mod). Tycker mig se dig erbjuda dina tjänster där till andra människor så gott som varannan dag. Se inte detta som ett angrepp, jag blev lite förvånad bara.

ontopic: Det borde definitivt finnas tillgängligt, men det är så klart vanskligt att genomföra. Första steget är för dödssjuka, därefter följer ju en lång utveckling på samhällsfilosofisk nivå för att nå fram till individens fulla rätt att bestämma över sitt eget liv i förhållande till denna statens tjänst.

Människan är ung.
Citera
2016-08-26, 12:20
Medlem
Katthults avatar
Jag tror att det går mot detta, att enklare och värdigare (utan plågor) få sätta punkt.

Hade det inte varit för några anhöriga hade jag direkt gått ut och hängt mig. (svårt att hänga sig i en lägenhet, vill ha lite höjd så nacken verkligen knäcks). Hade jag fått reda på att i kväll blir sista gången du somnar hade jag släckt sänglampan utan några som helst extra känslor. Livet är svårt, tråkigt och obehagligt. Världen full av obehagliga och "dysfunktionella" personer.

Jag tänker att man kan göra någon liknande ceremoni som vid skilsmässa - en prövotid över låt säga 3 år sedan får man köpa dosetten med pillrena, 5000 kr! Men det blir förmodligen en affärsidé, personer anmäler sig, genomgår prövotiden och säljer sedan dosetten. Jag hade också lätt betalt 10000 kr för en garanterat smärtfri död.

Dystert samtalsämne men plågsam hantering att hålla folk vid liv mot deras vilja
Citera
2016-08-26, 12:43
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Intressant att den "nihilistiska misantropen" är så väldigt aktiv i (FB) Behöver någon att prata med (Gäller alla /Mod). Tycker mig se dig erbjuda dina tjänster där till andra människor så gott som varannan dag. Se inte detta som ett angrepp, jag blev lite förvånad bara.

ontopic: Det borde definitivt finnas tillgängligt, men det är så klart vanskligt att genomföra. Första steget är för dödssjuka, därefter följer ju en lång utveckling på samhällsfilosofisk nivå för att nå fram till individens fulla rätt att bestämma över sitt eget liv i förhållande till denna statens tjänst.

Människan är ung.

Ja eftersom man har en förståelse vad folk går igenom. Är lite som AA antar jag man försöker stötta varandra
Citera
2016-08-26, 14:11
Medlem
Inget av det du räknade upp hindrar väl att man gör det själv? Varför ska staten gå in och hjälpa till?

Vill man nödvändigtvis dö i sin säng räcker en bensindriven gräsklippare eller något annat som i rummet producerar avgaser för att man ska tuppa av, förlora medvetenadet, och sedan från medvetslöshet sjunka ned i döden.

Att blanda in staten och en massa psykologer etc är ju att onödigt komplicera och fördyra något som egentligen är enkelt att uppnå själv, till en låg kostnad. Rent och snyggt.
Citera
2016-08-26, 17:15
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Inget av det du räknade upp hindrar väl att man gör det själv? Varför ska staten gå in och hjälpa till?

Vill man nödvändigtvis dö i sin säng räcker en bensindriven gräsklippare eller något annat som i rummet producerar avgaser för att man ska tuppa av, förlora medvetenadet, och sedan från medvetslöshet sjunka ned i döden.

Att blanda in staten och en massa psykologer etc är ju att onödigt komplicera och fördyra något som egentligen är enkelt att uppnå själv, till en låg kostnad. Rent och snyggt.

Äger inte något bensindrivet känns ju onödigt att evt förstöra en lägenhet också eller riskera en brand
Citera
2016-08-26, 18:58
Medlem
BrobertSwagsteins avatar
När allt känns tungt och jobbigt så vill man fly sina demoner och avsaknaden av välbefinnandet i kroppen, kroppens hormonbalans är ur balans och all annan energi absorberas.
Citera
2016-08-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Äger inte något bensindrivet känns ju onödigt att evt förstöra en lägenhet också eller riskera en brand

Nähä, du äger inget bensindrivet, jaha.

En lägenhet blir inte förstörd och börjar absolut inte brinna av att en gräsklippare står på tomgång inomhus. Det blir möjligtvis lite sot på tapeterna som behöver en enklare ytlig sanering efteråt.

Du har alltså inga hållbara argument för att acceptera assisterade statligt godkända självmord? Men välkommen att fortsätta diskussionen en annan gång, om du skulle komma på ett sakligt argument till stöd för din sak.

Ämnet är ju naturligtvis intressant eftersom det anses tabu att inte vilja leva.
Citera
2016-08-27, 11:02
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Nähä, du äger inget bensindrivet, jaha.

En lägenhet blir inte förstörd och börjar absolut inte brinna av att en gräsklippare står på tomgång inomhus. Det blir möjligtvis lite sot på tapeterna som behöver en enklare ytlig sanering efteråt.

Du har alltså inga hållbara argument för att acceptera assisterade statligt godkända självmord? Men välkommen att fortsätta diskussionen en annan gång, om du skulle komma på ett sakligt argument till stöd för din sak.

Ämnet är ju naturligtvis intressant eftersom det anses tabu att inte vilja leva.

som sagt tråden handlar ju inte om mig. Men för en person som vill begå självmord och känner ändå att det ska vara kontrollerat smärtfritt och 100% så borde assisterat självmord vara tillgängligt.

Att göra det ensam ökar riskerna hur man än gör det. Sen också att det är ju inte kul för evt anhöriga att hitta en död kropp. Då är det ju bättre om kroppen kan hanteras direkt efteråt av proffs.
Senast redigerad av Captinhero 2016-08-27 kl. 11:04.
Citera
2017-10-06, 21:45
Medlem
stöd partier som vill införa assisterad självmord, tror det är bland annat folkpartiet/liberalerna http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18891779.ab
Citera
2017-10-07, 23:50
Medlem
Något jag funderar nästan dagligen på, de senaste 17åren. Känner igen mig i att vilja vara dödligt sjuk.
Låter snett jag vet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in