Citat:
Ursprungligen postat av
Teraupeten
Okej. Men nått måste ju hända i kroppen som gör att extraslagen uppstår vid mer ansträngning. ? Och om jag börjar styrketräna så blir det ju garanterat värre?
Vill bara ha en förklaring att om detta är ofarligt varför ökar de då med kroppens ökade aktivitet. Är det adrenalin? Är det nått som retar? Min vikt har jag misstänkt länge, men du säger att det inte är hjärtat i sig. Men de måste ju vara jobbigare att pumpa runt på 122 kilo. ?
Extraslag som tilltar vid fysisk aktivitet är normalt sett lite oroväckande. Nu låter det iofs som att man har reagerat på detta och valt att utreda dig med bl a 24h-EKG och kardiolog så du kan nog vara lugn.
Koffein och nikotin har nämnts. En annan trigger för rytmpåverkan kan vara din reflux. Teorin är att magsyran retar vagusnerven. Det finns några mindre studier där man behandlat patienter som dig med hög dos PPI (typ Omeprazol) och haft god effekt.
Mitt förslag är att du undviker att äta och dricka 2 h innan träning och under träning och ser om det hjälper. Då är magsäcken tom och du får mindre reflux under träning. Alternativt kan du prova att använda ett receptfritt lokalverkande magsyrahämmande läkemedel innan träning typ Novaluzid som är billigt och effektivt.
Omeprazol i normal-hög dos kan också fungera men inte vid behov inför träning utan det måste du i så fall ta dagligen eftersom effekten är fördröjd.
På längre sikt - ät mindre och gå ner i vikt så får du troligen mindre reflux.
Fungerar inget av ovanstående så kan du prova en låg dos av någon betablockerare.