• 1
  • 2
2016-08-25, 13:20
Medlem
Hej.
Jag har sedan nått år tillbaka problem med extraslag på hjärtat. I december förra året gjorde jag ultraljud på hjärtat, arbetsprov och 24 timmars ekg. Har gjort säkert 10-15 ekg senaste året och allt detta ser normalt ut. Nu har extraslag en blivit ännu mera och jag har det varje dag. Extraslagen ökar vid fysisk ansträngning och jag tycker detta är riktigt obehagligt. Har för 2 veckor sen gjort en 24 timmars ekg igen och det visar på extraslag men enligt kardiologen ofarliga extraslag.
Jag har panikångest paniksyndrom. Jag är mycket överviktig. 189cm lång och 122 kilo. Min mage mår heller inge bra och har därmed reflux.
Är det någon som har likadant? Ska jag lita på att det inte är farligt och försöka gå ner i vikt och hoppas på att de ger med sig? Det stör mig så otroligt mycket att de ökar vid ansträngning vilket jag läst på flera ställen inte ska vara så sunt. Men kardiologen säger att de beror på stress. Men jag är väl inte mer stressad för att jag dammsuger eller går en promenad??

Hoppas på mycket svar!
Citera
2016-08-25, 13:38
Medlem
Ditt problem är inte hjärtat i sig, strunta i dubbelslagen vilket kan vara ren noja/bli värre mentalt ju mer du tänker på det.

Problemet är din vikt.

Börja styrketräna.
Citera
2016-08-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Ditt problem är inte hjärtat i sig, strunta i dubbelslagen vilket kan vara ren noja/bli värre mentalt ju mer du tänker på det.

Problemet är din vikt.

Börja styrketräna.

Okej. Men nått måste ju hända i kroppen som gör att extraslagen uppstår vid mer ansträngning. ? Och om jag börjar styrketräna så blir det ju garanterat värre?
Vill bara ha en förklaring att om detta är ofarligt varför ökar de då med kroppens ökade aktivitet. Är det adrenalin? Är det nått som retar? Min vikt har jag misstänkt länge, men du säger att det inte är hjärtat i sig. Men de måste ju vara jobbigare att pumpa runt på 122 kilo. ?
Citera
2016-08-25, 14:59
Bannlyst
Ofta kan det vara att man oroar sig för mycket om man lyssnar på sig själv genom egna tirader i huvudet. För mycket och sina egna små problem. Som i det stora hela inte spelar någon roll.

Världen är trots allt inte centrerad till dig som person!
Senast redigerad av Pungludd 2016-08-25 kl. 15:13.
Citera
2016-08-25, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teraupeten
Okej. Men nått måste ju hända i kroppen som gör att extraslagen uppstår vid mer ansträngning. ? Och om jag börjar styrketräna så blir det ju garanterat värre?
Vill bara ha en förklaring att om detta är ofarligt varför ökar de då med kroppens ökade aktivitet. Är det adrenalin? Är det nått som retar? Min vikt har jag misstänkt länge, men du säger att det inte är hjärtat i sig. Men de måste ju vara jobbigare att pumpa runt på 122 kilo. ?

Man har muskelmassa i och omkring varenda organ, vad du behöver är att träna alla dina organ.
Som det är nu så måste ditt hjärta arbeta hårdare för att ta upp syre från lungorna men också att få ut tillräckligt med syre och näring till resten av kroppen.

Du behöver läsa det här:
http://www.1177.se/Dalarna/Tema/Krop...mlopp/?ar=True
för att dels få en a-ha upplevelse, men också skrämmas upp en smula.

I exempelvis lungorna:
"Mellan de minsta artärerna och venerna finns ett nät av mycket små blodkärl som kallas kapillärer. De är så små att bara en röd blodkropp åt gången kan tränga sig igenom."
Citera
2016-08-25, 17:51
Medlem
"Hjärtklappning i form av extraslag, hårda hjärtslag eller kortvariga hjärtrusningar är vanligt och förekommer i alla åldrar. Vanligtvis är det inget att oroa sig för, särskilt om besvären kommer i samband med stress eller oro."

http://www.1177.se/Dalarna/Fakta-och...jartklappning/
Citera
2016-08-25, 22:04
Medlem
Ja okej, ska läsa om det där. Fan vad ångest ställer till det för en.. De har förstört hela mitt liv..
Citera
2016-08-25, 23:11
Medlem
r4ll3s avatar
Dricker du mycket kaffe eller brukar nikotin så kan det vara triggers också. För mig är riktigt intensiv ansträngning och koffeinintag innan nåt som kan leda till extraslag (ventrikulär sådan). Väldigt jobbigt faktiskt och oroväckande när det väl inträffar och man inte fattar vad det är.
Citera
2016-08-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Dricker du mycket kaffe eller brukar nikotin så kan det vara triggers också. För mig är riktigt intensiv ansträngning och koffeinintag innan nåt som kan leda till extraslag (ventrikulär sådan). Väldigt jobbigt faktiskt och oroväckande när det väl inträffar och man inte fattar vad det är.

Dricker 1 kopp kaffe på morgonen. Men snusar dock en del. Typ ungefär 1 dosa per dag.
Ja det är jävligt obehagligt.
Citera
2016-08-26, 13:29
Bannlyst
Men snus och kaffe! Vad kan gå fel där? Undersökningar har visat att snusare löper mindre risk att drabbas av många cancersjukdomar, jämfört med rökning.

I USA där tobaksindustrin har sitt högsäte, är myten att snus orsakar muncancer. Men det är ju lögn. Av det enkla själet att antalet fall är så få, så det går inte ens att mäta någon korrelation mellan snus och cancer i munhålan.

Jag stöder inte tobaksanvänande, ock vill helst sluta. Det vore bra för min ekonomi!

Citat:
Dricker 1 kopp kaffe på morgonen. Men snusar dock en del. Typ ungefär 1 dosa per dag.
Ja det är jävligt obehagligt.
Senast redigerad av Pungludd 2016-08-26 kl. 13:37.
Citera
2016-08-26, 13:48
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Hej.
Men kardiologen säger att de beror på stress. Men jag är väl inte mer stressad för att jag dammsuger eller går en promenad??

Hoppas på mycket svar!
Om kardiologen säger att arrytmin beror på stress, så stämmer ju det med resonemanget att arrytmier också kan bero på magnesiumbrist...
Citat:
Rubbningar i magnesium- eller kalciumhalten i blodet kan leda till attacker med extraslag och hjärtklappning.
http://www.arytmia.se/site/page/thom...aka-kolesterol

Dessutom kan möjligen intag av statiner orsaka arrytmier och hjärtproblem eftersom statiner skadar muskelvävnader genom s.k. "statin-related myopathy"...
Senast redigerad av studentroland 2016-08-26 kl. 14:48.
Citera
2016-08-26, 14:23
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Extraslag som tilltar vid fysisk aktivitet är normalt sett lite oroväckande. Nu låter det iofs som att man har reagerat på detta och valt att utreda dig med bl a 24h-EKG och kardiolog så du kan nog vara lugn.

Koffein och nikotin har nämnts. En annan trigger för rytmpåverkan kan vara din reflux. Teorin är att magsyran retar vagusnerven. Det finns några mindre studier där man behandlat patienter som dig med hög dos PPI (typ Omeprazol) och haft god effekt.

Mitt förslag är att du undviker att äta och dricka 2 h innan träning och under träning och ser om det hjälper. Då är magsäcken tom och du får mindre reflux under träning. Alternativt kan du prova att använda ett receptfritt lokalverkande magsyrahämmande läkemedel innan träning typ Novaluzid som är billigt och effektivt.

Omeprazol i normal-hög dos kan också fungera men inte vid behov inför träning utan det måste du i så fall ta dagligen eftersom effekten är fördröjd.

På längre sikt - ät mindre och gå ner i vikt så får du troligen mindre reflux.

Fungerar inget av ovanstående så kan du prova en låg dos av någon betablockerare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in