Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-26, 18:42
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teraupeten
Ja okej, ska läsa om det där. Fan vad ångest ställer till det för en.. De har förstört hela mitt liv..

Yes, det gör den. Ja, men det kan den


Ang. dina extraslag vid ansträngning så gör du samma typ av "fel" där, du jagar upp dig. Du tänker att nu ska jag minsann och så börjar hjärtat "jaga på".
Jag satte mig vid datorn och så började hjärtat "jaga på". Alltså jag var ju extremt inaktiv då, men ändå började extraslagen? Så fort jag slog mig ned vid datorn så började mitt hjärta att "snabba på". Jag undrade vad fasen, men kan jag inte sitta ned?!
Men jag stressade upp mig, det var vad som hände.

Stress, stress, stress, men det skapar sådana symptom att man inte kan tro det förrän man vet/ förrän man insett det.
Du har genomgått EKG och vid ett tillfälle ett extraslag. Stressrelaterat det med.
Ta och varva ned, sluta stressa upp dig. För det är vad som gör ditt hjärta "oregerligt"; det sitter i det mentala och botemedlet heter att hitta orsaken, finn anledningen till din ångest så slipper du även stressa på och då på ett osunt vis.
Citera
2016-08-28, 17:03
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Extraslag som tilltar vid fysisk aktivitet är normalt sett lite oroväckande. Nu låter det iofs som att man har reagerat på detta och valt att utreda dig med bl a 24h-EKG och kardiolog så du kan nog vara lugn.

Koffein och nikotin har nämnts. En annan trigger för rytmpåverkan kan vara din reflux. Teorin är att magsyran retar vagusnerven. Det finns några mindre studier där man behandlat patienter som dig med hög dos PPI (typ Omeprazol) och haft god effekt.

Mitt förslag är att du undviker att äta och dricka 2 h innan träning och under träning och ser om det hjälper. Då är magsäcken tom och du får mindre reflux under träning. Alternativt kan du prova att använda ett receptfritt lokalverkande magsyrahämmande läkemedel innan träning typ Novaluzid som är billigt och effektivt.

Omeprazol i normal-hög dos kan också fungera men inte vid behov inför träning utan det måste du i så fall ta dagligen eftersom effekten är fördröjd.

På längre sikt - ät mindre och gå ner i vikt så får du troligen mindre reflux.

Fungerar inget av ovanstående så kan du prova en låg dos av någon betablockerare.

Tar lite novalucol , är det bättre med novaluzid?
Jo har också funderat på om det kan vara magsyra som funkar till det. Alltså om jag spelar tennis där pulsen ökar rejält och jag tar i så blir det mycket extraslag. Går jag en promenad eller dammsuger eller liknande då kanske det kommer 3-4 stycken i minuten ibland mindre. Så det är ju inte bara i träningssituationer. Idag gick jag på marknaden nere på stan i 3 timmar och då har det bubblat på en hel del.

Men de borde inte vara typ hjärtsvikt eller liknande ? Och de borde man väl sett isåfall? Är så stört nojig över detta eftersom de kommer varjedag.
Citera
2016-08-29, 10:31
  #15
Medlem
bonobonos avatar
En fråga då jag också har extra slag, utan övervikt och stress.
Hur känns det när du får extraslag? Vad får du för "symtom"?

Jag har sen snart 1 år tillbaka obehag i bröstet ibland och efter mycket tjat och ett par EKG fick jag göra ett 24 timmars EKG och sen också ett ultraljud. Svaret var ofarliga extraslag.
Har även andra symtomer som ja inte riktigt får ihop... så därför min fråga om hur det känns i kroppen.
Citera
2016-08-29, 15:03
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
En fråga då jag också har extra slag, utan övervikt och stress.
Hur känns det när du får extraslag? Vad får du för "symtom"?

Jag har sen snart 1 år tillbaka obehag i bröstet ibland och efter mycket tjat och ett par EKG fick jag göra ett 24 timmars EKG och sen också ett ultraljud. Svaret var ofarliga extraslag.
Har även andra symtomer som ja inte riktigt får ihop... så därför min fråga om hur det känns i kroppen.

För mig känns det som om det bubblar till i bröstet, ibland upp mot halsen. Ibland kan de kännas mer ibland mindre. Om du håller fingrarna på puls åldern i handleden så känner du att hjärtat hoppar över ett slag för att sedan dunka på igen med ett hårdare slag. Ibland kan jag känna att det dunkar på hårt i bröstet också.
Citera
2016-08-29, 16:10
  #17
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teraupeten
För mig känns det som om det bubblar till i bröstet, ibland upp mot halsen. Ibland kan de kännas mer ibland mindre. Om du håller fingrarna på puls åldern i handleden så känner du att hjärtat hoppar över ett slag för att sedan dunka på igen med ett hårdare slag. Ibland kan jag känna att det dunkar på hårt i bröstet också.
Jag känner ibland att det slår hårt i bröstet men kan inte känna någon ojämnhet i slagen förutom om jag tex kollar pulsen med pulsräknare i mobilen, tidigare var det inga problem att kolla pulsen så men nu kan det ge lite olika resultat då pulsen inte är helt jämn.
Jag känner som ett "pirr" i brösten ibland, ungefär som när en hand somnat och det kryper i handen, liknande så fast långt inne mitt i bröstet. Ibland kan det även kännas som jag ska plötsligt ska tappa andan, ungefär som att man fått en slag i magen fast de kommer som ett snabbt tryck i bröstet.
Så här har jag haft sen förra hösten. Plötslig en dag dök de upp och nu kommer de och går till och från. Kan vara helt utan att känna nåt i någon vecka och när de sätter igång kan de hålla på till och från ett par veckor, ibland i längre stunder men ibland bara någon minut.
Är väldigt obehagligt. Läkaren på vårdcentralen tyckte inte jag skulle vara orolig och sa bara att det i min ålder inte brukar vara något allvarligt i bröstet (känns ju tryggt haha) men jag tjatade till mig en remiss till kardiologen. Vill kunna träna utan att känna mig orolig att man ska få ett hjärtstopp eller nåt... är inte hypokondrisk av mig annars men de här är väldigt obehagligt.
Läkaren säger att det inte är nåt mer än några ofarliga extra slag men ja tycker att det verkar skumt. Jag kan få detta allt ifrån när jag ligger och ska sova, sitter och tittar på tv eller när jag tränar, helt när som helst. Men men de är väl bara att köra på
Citera
2016-08-29, 23:53
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teraupeten
Hej.
Jag har sedan nått år tillbaka problem med extraslag på hjärtat. I december förra året gjorde jag ultraljud på hjärtat, arbetsprov och 24 timmars ekg. Har gjort säkert 10-15 ekg senaste året och allt detta ser normalt ut. Nu har extraslag en blivit ännu mera och jag har det varje dag. Extraslagen ökar vid fysisk ansträngning och jag tycker detta är riktigt obehagligt. Har för 2 veckor sen gjort en 24 timmars ekg igen och det visar på extraslag men enligt kardiologen ofarliga extraslag.
Jag har panikångest paniksyndrom. Jag är mycket överviktig. 189cm lång och 122 kilo. Min mage mår heller inge bra och har därmed reflux.
Är det någon som har likadant? Ska jag lita på att det inte är farligt och försöka gå ner i vikt och hoppas på att de ger med sig? Det stör mig så otroligt mycket att de ökar vid ansträngning vilket jag läst på flera ställen inte ska vara så sunt. Men kardiologen säger att de beror på stress. Men jag är väl inte mer stressad för att jag dammsuger eller går en promenad??

Hoppas på mycket svar!


Kompis, det är från din ångest och panikångest.

Jag lider också av GAD och panikångest och jag brukar få upp emot 20.000 extraslag per dygn, alltså typ var 3:e slag är extraslag. Man får hyfsad dödsångest då ska du veta .

Och då ska du veta att jag äter Inderal 60 mg morgon och kväll. Ändå får jag det.

Alla är utlösta från höger kammare, min kardiolog säger att de är ofarliga och att jag ska sluta vara rädd för dem, de är inte farliga.

Men inte fan blir man lugn de orden!

Tror som någon här redan nämnt att vagusnerven har en hel del med extraslagen att göra. Samt att när man är stressad så blir alla organ drabbade, och stresshormoner sätter sig på hjärtat och utlöser extraslag.

Men som sagt jag brukar få 20.000 per dygn i flera dagar. Och jag lever än.

Det som har hjälpt mig är att jag käkar lite benso samt när det är som värst bara, och försöker tänka
''dör jag så dör jag'' och det har faktiskt hjälpt lite.

Ett annat tips är att käka magnesium, men inte vilket magnesium som helst utan. magnesiumtaurat.
Den kan du köpa på apotea.se och heter PurePharma M3

Du ska käka runt 400 mg om dagen, och jag lovar att dina extraslag kommer minska.

Hjärnans makt är stor, jag får extraslag bara jag skriver om dem, sjukt!
__________________
Senast redigerad av blaha95 2016-08-30 kl. 00:06.
Citera
2016-08-30, 00:03
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Jag känner ibland att det slår hårt i bröstet men kan inte känna någon ojämnhet i slagen förutom om jag tex kollar pulsen med pulsräknare i mobilen, tidigare var det inga problem att kolla pulsen så men nu kan det ge lite olika resultat då pulsen inte är helt jämn.
Jag känner som ett "pirr" i brösten ibland, ungefär som när en hand somnat och det kryper i handen, liknande så fast långt inne mitt i bröstet. Ibland kan det även kännas som jag ska plötsligt ska tappa andan, ungefär som att man fått en slag i magen fast de kommer som ett snabbt tryck i bröstet.
Så här har jag haft sen förra hösten. Plötslig en dag dök de upp och nu kommer de och går till och från. Kan vara helt utan att känna nåt i någon vecka och när de sätter igång kan de hålla på till och från ett par veckor, ibland i längre stunder men ibland bara någon minut.
Är väldigt obehagligt. Läkaren på vårdcentralen tyckte inte jag skulle vara orolig och sa bara att det i min ålder inte brukar vara något allvarligt i bröstet (känns ju tryggt haha) men jag tjatade till mig en remiss till kardiologen. Vill kunna träna utan att känna mig orolig att man ska få ett hjärtstopp eller nåt... är inte hypokondrisk av mig annars men de här är väldigt obehagligt.
Läkaren säger att det inte är nåt mer än några ofarliga extra slag men ja tycker att det verkar skumt. Jag kan få detta allt ifrån när jag ligger och ska sova, sitter och tittar på tv eller när jag tränar, helt när som helst. Men men de är väl bara att köra på
Låter precis som att du har extraslag. Ja de är så invalidiserande när det håller på. Jag får för mig att man ska ta det lugnt när det håller på så det blir ju till att man blir försoffad. Och då blir det ju värre.
Testa käka magnesium! Ät de nån månad eller två och se sen hur det känns. Magnesium och kalium är ju de som spänner/slappnar av musklerna.
Citera
2016-08-30, 00:13
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Kompis, det är från din ångest och panikångest.

Jag lider också av GAD och panikångest och jag brukar få upp emot 20.000 extraslag per dygn, alltså typ var 3:e slag är extraslag. Man får hyfsad dödsångest då ska du veta .

Och då ska du veta att jag äter Inderal 60 mg morgon och kväll. Ändå får jag det.

Alla är utlösta från höger kammare, min kardiolog säger att de är ofarliga och att jag ska sluta vara rädd för dem, de är inte farliga.

Men inte fan blir man lugn de orden!

Tror som någon här redan nämnt att vagusnerven har en hel del med extraslagen att göra. Samt att när man är stressad så blir alla organ drabbade, och stresshormoner sätter sig på hjärtat och utlöser extraslag.

Men som sagt jag brukar få 20.000 per dygn i flera dagar. Och jag lever än.

Det som har hjälpt mig är att jag käkar lite benso samt när det är som värst bara, och försöker tänka ''dör jag så dör jag'' och det har faktiskt hjälpt lite.

Hjärnans makt är stor, jag får extraslag bara jag skriver om dem, sjukt!

Shit 20.000 per dygn. Och hjärtat slår 100.000 plus minus per dygn.. När jag gjorde holtern 24h hade jag 100 per dygn. Men de va ju såklart ett "bra" dygn. Så fort dom kollar med ekg eller liknande så känner jag inga extraslag..

Jag har förövrigt precis fasat ut sertralin och har fått osköna symtom pga de. Mer extraslag, yrsel, illamående huvudvärk. Och Brainzaps. Brainzaps är typ små blixtrar i hjärnan. Jävligt osköna. Så när det inte bubblar i brlstet så blixtrar de i hjärnan istället. Skönt att man får må bra..
Brainzaps är vad jag förstått elektrisk aktivitet i hjärnceller. Liknande dem man får vid epilepsi. Men inte alls så kraftiga.

Åter till extraslagen så blir de ju en ond cirkel. Och jag är fan den där hamstern som springer i sitt hjul. Försöker dock gå ner i vikt nu och ta dagliga promenader. Om jag håller promenaderna lugna så brukar extraslagen vara rätt reducerade
Citera
2016-08-30, 00:30
  #21
Medlem
Varför känns extra slaget lite hårdare?
Citera
2016-08-30, 11:15
  #22
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teraupeten
Låter precis som att du har extraslag. Ja de är så invalidiserande när det håller på. Jag får för mig att man ska ta det lugnt när det håller på så det blir ju till att man blir försoffad. Och då blir det ju värre.
Testa käka magnesium! Ät de nån månad eller två och se sen hur det känns. Magnesium och kalium är ju de som spänner/slappnar av musklerna.
Nej ja vill inte äta nåt extra om de som håller på inte är farligt, bättre att lära sig leva med de tycker jag.
Det är läskigt att träna när man känner av de men dagen efter jag har tränat lite hårdare brukar jag må bättre så det gäller väl att träna på gissar jag.
Varje gång jag lämnat EKG så har det känts helt normalt i bröstet. Under 24 timmars EKGt försökte jag verkligen att känna efter för att kunna notera när/om det varit nåt men kände ingenting de dygnet, så klart
Läste läkarens anteckning på Mina vårdkontakter och då hade han skrivit att man kunde medicinera med en låg dos av betablockerare om det inte skulle bli bättre, men de var inget han sa till mig... så är väl kanske för framtiden.
Har hjärtproblem i familjen (ifs bara på dom som är äldre) så det känns ju extra viktigt att man håller koll på hjärtat.
Citera
2016-08-30, 19:25
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sdnf
Varför känns extra slaget lite hårdare?

Eftesom det samlats mer blod i hjärtat. Då måste hjärtat kompensera det förlorade slaget, med ett starkare slag.
Citera
2022-04-18, 23:56
  #24
Medlem
Gammal tråd men måste kolla hur de gick för dig har exakt samma probelm nu
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback