Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Märkligt vad litet nytta jag tycks ha av de där 2000 åren. Inte en enda gryta blir diskad.
Så klart att jag är förvånad! Männen accepterar, ibland något motvilligt, att få sin tillvaro försämrad. Kvinnornas förbättras. Ändå är det en majoritet kvinnor som vill skiljas. Förvisso förvånad.
Om du diskar 100% av alla grytor och gör 100% av övrigt hushållsarbete dvs tar 100% ansvar för hem och barn utan vettig timpeng och pensionspoäng för detta, som du ständigt antyder så lever du i ett ojämställt förhållande, då bör du kanske ta upp det med din uvmadame?
Och om hon är lika tjurskallig som du och vägrar lyssna till logiska resonemang och ditt "tjat", så får du ju ta ut skilsmässa och skaffa dig en vettigare uv, som fattar logiken i jämlikhet.
Citat:
Rättvisa är inte det alltid det högsta värdet att eftersträva. Det är också bra om det fungerar. Eller som han sa som blev överkörd av lastbilen: "Jag kom från höger!" Rättvisa, verklig eller upplevd, som leder till undergång har som jag ser det ett tämligen svagt värde.
men så bra…då kan du ju gå oavlönad hemma, göra allt det som ingen annan vill göra, inkl. dig själv? Vad klagar du över? Rättvisa spelar ju ingen roll…bara att det fungerar. Och det fungerar utmärkt om du tar på dig allt skit och låter andra ha det apskönt (för att du gör allt tråkigt) och tjäna pengar (för att du gör allt som är oavlönat), få omsorg (av dig) och ha en bra karriär (för att du gör allt annat nödvändigt för ett fungerande liv).
Citat:
Det är rätt mycket mer. Jag ser hur män som bildar familj gör stora uppoffringar och inte sällan i det närmaste blir förtryckta. De ger upp fritidsintresse, vänner och många saker som de tidigare älskat att göra. Påfallande ofta har kvinnor inga, eller starkt begränsade, fritidsintressen. Pojkvännen/maken blir det enda intresset och att han har annat för sig betraktas som någon form av illojalitet. Alltför många män faller till föga och uppoffrar sig. De mår ofta rätt dåligt av detta. Svenska mäns lojalitet mot familjen, och förmåga att uthärda jämställdhetsförtrycket, är ofta beundransvärd, men den är nog i längden inte bra för dem.
Citat:
Därför att det är för många män så bottenlöst tråkigt att vara hemma och sköta hem och barn. Det ligger inte för lika många män som det ligger för många kvinnor. Dessa kvinnor inser inte heller att de manliga intressena och förmågorna ligger i andra riktningar.
Well, dina manliga bekanta gör rätt dåligt avtryck i statistiken, hörredu.
Män har bevisligen mer fritid än kvinnor.
Säg mig? om du tror att män far illa av familjeliv och behöver egentid och du lever i ett tid och ett samhälle där kvinnor som grupp under ca 70 år nu har vrålat i höga sky över att de behöver egentid, all historisk och nutida statistik över dessa saker pratar entydigt om att de tär just kivnnor som har brist av detta.
vad är det som gör att du tror att kvinnor? nääää de behöver inte fritidsintressen! tid för sig själva eller socialt liv utanför familjen? De mår så bra så.
Köp tops! peta ut dunet ur de där toffsarna.
Citat:
Vi gör tvärtom istället. När flyttar Du in?
Nope…kök är inget för mig. Jag kan köpa dem, bygga och renovera dem, äta och sitta i dem.
Resten ligger inte för mig serru…så bottenlöst tråkigt..så du får inse att att du måste göra allt i köket, eftersom jag har bestämt att det är ditt intresseområde. Du är ju man! du gillar ju grilla, bränna saker, kemi, volt och watt, och alla köksmaskiner.
jag kan åta mig att byta däcken på bilen 2 ggr per år, tycker jag är en jämlik arbetsbörda.
Citat:
Kvinnor tar MINDRE ansvar nu än för en-två generationer sedan. Denna minskning har kompenserats av att männen tar MER ansvar, bl a för hem och barn numera. Du utgår från att kvinnor varit för tryckta när de fordom dags skötte hemmet, under det att jag finner att det i den tiden var en ganska rimlig lösning och inte alls förtryckande.
jepp för 2-3 generationer tog kvinnor 100% av detta ansvar. men ett ansvar som renderade dem 0%
inflytande i samhället, 0% egen ekonomi, 0% status i samhället, 0% självständighet och 0% frihet ( eftersom man och barn och hem måste skötas 24/7, t.o.m på semestrar så måste ju familjen äta och passas.
Ingen bra deal alls alltså. Så därför feminism.