2016-08-31, 15:32
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Jag lever alltid som jag lär, och jag jobbar bäst i motvind. Men du anser alltså att det bästa är att sitta och gnälla och beklaga dig, eftersom du bara för att du är man kommer att dö tidigare, leva ohälsosammare, ha farligare jobb, och få alkohol och narkotika problem, oavsett vad du själv gör...

Hahaha men lilla gumman, jobbar i motvind? De största utmaningarna du stött på i ditt liv är vardag för många, även i detta ekonomiskt välställda land. Enbart en riktigt bortskämd och naiv jävel hade pratat om jobb som om det vore plockgodis där man fritt fram kan välja och vraka. Du är ju så patetiskt naiv i förhållande till din ålder att man vill skicka dig till favelorna för en veckans kurs i verkligheten.
Citera
2016-08-31, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
"Väljer" hahah vilken bortskämd liten rackare du är. Först ska du föreläsa för mig om att "våga säga vad jag tycker", nu har du glidit in på man kan "välja och vraka" bland alla yrkena. Så jävla pinsamt naiv du är inför liv. Betongdjungeln hade ätit upp dig på en dag.

Sverige erbjuder gratis utbildning, de flesta lär inte ha något problem att skaffa sig ett yrke de faktiskt kan tänka sig.
Citera
2016-08-31, 15:36
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Sverige erbjuder gratis utbildning, de flesta lär inte ha något problem att skaffa sig ett yrke de faktiskt kan tänka sig.

Du menar att gemene sopgubbe utan problem hade kunnat bli dataingenjör? Det var något nytt. Utveckla gärna.
NB. Trots att du verkar väldigt insatt i frågan behöver jag likväl förtydliga för dig att ingen utbildning är gratis i Sverige. Kostnaderna tas från våra skattepengar. Sen att vissa av oss betalar in mer skatt än andra är en annan sak.
Citera
2016-08-31, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Du menar att gemene sopgubbe utan problem hade kunnat bli dataingenjör? Det var något nytt. Utveckla gärna.

Givetvis? Vägen dit lär ju bli lite längre om man saknar betyg i vissa ämnen bara. Om inte annat finns det kortare utbildningar på diverse yrkeshögskolor om man nu vantrivs som sopgubbe. Tvivlar på att just dataingenjör är det enda som sopgubben kan tänka sig jobba med om man vantrivs med sitt nuvarande jobb.
Citera
2016-08-31, 16:03
Medlem
Citat:
Med samma logik bör vi inte göra något åt att kvinnor generellt sett tjänar mindre, de har ju själva valt ett lågbetalt yrke. Tycker de att det är orättvist att män generellt tjänar bättre så får de sluta se sig som hjälplösa offer för något slags patriarkat och istället söka sig till mer välbetalda yrken.

En logik bara applicerbart till lönenivåer på arbeten. Inte till de andra anledningarna till att kvinnor som grupp har ca 2-3 miljoner lägre livsinkomst än män som grupp. (deltiden, föräldraledigheten, diskriminering på arbetsmarknaden etc.)

Sen ser du idag resultaten av samhällets underbetalning av kvinnor. Färre och färre söker sig till sjukvård, lärare, dagis, åldringsvård etc. Fler och fler inom dessa yrken långtidssjukskriver sig, eller hoppar av pga stress, vantrivsel och underbemanning och vi får kris inom dessa områden.
Så din logisk slutsats av detta är väl att ja kvinnor ser sig inte direkt som hjälplösa offer. "Offret" i detta sammanhang är alla vi andra som förlorar den omsorg och trygghet vi alla är gravt beroende av. För vi har också länge sen gått förbi det stadiet att där alltid fanns någon ogift dotter, faster eller
mormor som skulle ta hand om alla som inte klarade det själva, gratis!, för att de är sådana "änglar" av feminin omsorg.
Senast redigerad av Merapi 2016-08-31 kl. 16:35.
Citera
2016-08-31, 16:06
Medlem
Citat:

Akademisk utbildning är inte gratis, du måste kunna försörja dig under tiden…och detta kallas studielån eller mamma och pappa. Någon måste alltid betala.
Citera
2016-08-31, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
En logik bara applicerbart till lönenivåer på arbeten. Inte till de andra anledningarna till att kvinnor som grupp har ca 2-3 miljoner lägre livslön än män som grupp. (deltiden, föräldraledigheten, diskriminering på arbetsmarknaden etc.)

Sen ser du idag resultaten av samhällets underbetalning av kvinnor. Färre och färre söker sig till sjukvård, lärare, dagis, åldringsvård etc. Fler och fler inom dessa yrken långtidssjukskriver sig, eller hoppar av pga stress, vantrivsel och underbemanning och vi får kris inom dessa områden.
Så din logisk slutsats av detta är väl att ja kvinnor ser sig inte direkt som hjälplösa offer. "Offret" i detta sammanhang är alla vi andra som förlorar den omsorg och trygghet vi alla är gravt beroende av. För vi har också länge sen gått förbi det stadiet att där alltid fanns någon ogift dotter, faster eller
mormor som skulle ta hand om alla som inte klarade det själva, gratis!, för att de är sådana "änglar" av feminin omsorg.

Att jämföra kvinnors och mäns löner är enligt mig helt ointressant. Så länge kvinnor och män med samma yrke har ungefär lika timlön finns det ingen diskriminering. Tjänar kvinnor som grupp mindre är det bara ett tecken på att kvinnor inte prioriterar lönen lika mycket vid val av yrke, eller helt enkelt jobbar mindre.

Nu finns det ju till och med statistik som visar att kvinnor tjänar mer än män med liknande utbildning. Kvinnor som grupp har dessutom 25% högre inkomst per arbetad timma jämfört med män (86% lägre inkomst totalt, men jobbar bara 69% av tiden män jobbar)

Exakt, tycker det är riktigt bra att folk börjar undvika vårdyrken. Det sätter press på att höja lönerna (vilket borde gjorts för länge sedan). Att lönen inom vården skulle bero på någon slags underbetalning av kvinnor generellt från samhällets sida är ju skitsnack dock.. I princip alla jobb inom den offentliga sektorn är ju underbetalda.
Citera
2016-08-31, 16:20
Medlem
Citat:
Akademisk utbildning är inte gratis, du måste kunna försörja dig under tiden…och detta kallas studielån eller mamma och pappa. Någon måste alltid betala.

Förstår inte argumentet, du nämner ju själv att det finns generösa studielån att tillgå? I Sverige kan i princip alla skaffa sig en utbildning om de faktiskt vill, till skillnad från många andra länder.
Citera
2016-08-31, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Märkligt vad litet nytta jag tycks ha av de där 2000 åren. Inte en enda gryta blir diskad.

Så klart att jag är förvånad! Männen accepterar, ibland något motvilligt, att få sin tillvaro försämrad. Kvinnornas förbättras. Ändå är det en majoritet kvinnor som vill skiljas. Förvisso förvånad.

Om du diskar 100% av alla grytor och gör 100% av övrigt hushållsarbete dvs tar 100% ansvar för hem och barn utan vettig timpeng och pensionspoäng för detta, som du ständigt antyder så lever du i ett ojämställt förhållande, då bör du kanske ta upp det med din uvmadame?
Och om hon är lika tjurskallig som du och vägrar lyssna till logiska resonemang och ditt "tjat", så får du ju ta ut skilsmässa och skaffa dig en vettigare uv, som fattar logiken i jämlikhet.

Citat:
Rättvisa är inte det alltid det högsta värdet att eftersträva. Det är också bra om det fungerar. Eller som han sa som blev överkörd av lastbilen: "Jag kom från höger!" Rättvisa, verklig eller upplevd, som leder till undergång har som jag ser det ett tämligen svagt värde.

men så bra…då kan du ju gå oavlönad hemma, göra allt det som ingen annan vill göra, inkl. dig själv? Vad klagar du över? Rättvisa spelar ju ingen roll…bara att det fungerar. Och det fungerar utmärkt om du tar på dig allt skit och låter andra ha det apskönt (för att du gör allt tråkigt) och tjäna pengar (för att du gör allt som är oavlönat), få omsorg (av dig) och ha en bra karriär (för att du gör allt annat nödvändigt för ett fungerande liv).

Citat:
Det är rätt mycket mer. Jag ser hur män som bildar familj gör stora uppoffringar och inte sällan i det närmaste blir förtryckta. De ger upp fritidsintresse, vänner och många saker som de tidigare älskat att göra. Påfallande ofta har kvinnor inga, eller starkt begränsade, fritidsintressen. Pojkvännen/maken blir det enda intresset och att han har annat för sig betraktas som någon form av illojalitet. Alltför många män faller till föga och uppoffrar sig. De mår ofta rätt dåligt av detta. Svenska mäns lojalitet mot familjen, och förmåga att uthärda jämställdhetsförtrycket, är ofta beundransvärd, men den är nog i längden inte bra för dem.

Citat:
Därför att det är för många män så bottenlöst tråkigt att vara hemma och sköta hem och barn. Det ligger inte för lika många män som det ligger för många kvinnor. Dessa kvinnor inser inte heller att de manliga intressena och förmågorna ligger i andra riktningar.

Well, dina manliga bekanta gör rätt dåligt avtryck i statistiken, hörredu.
Män har bevisligen mer fritid än kvinnor.

Säg mig? om du tror att män far illa av familjeliv och behöver egentid och du lever i ett tid och ett samhälle där kvinnor som grupp under ca 70 år nu har vrålat i höga sky över att de behöver egentid, all historisk och nutida statistik över dessa saker pratar entydigt om att de tär just kivnnor som har brist av detta.
vad är det som gör att du tror att kvinnor? nääää de behöver inte fritidsintressen! tid för sig själva eller socialt liv utanför familjen? De mår så bra så.

Köp tops! peta ut dunet ur de där toffsarna.

Citat:
Vi gör tvärtom istället. När flyttar Du in?

Nope…kök är inget för mig. Jag kan köpa dem, bygga och renovera dem, äta och sitta i dem.
Resten ligger inte för mig serru…så bottenlöst tråkigt..så du får inse att att du måste göra allt i köket, eftersom jag har bestämt att det är ditt intresseområde. Du är ju man! du gillar ju grilla, bränna saker, kemi, volt och watt, och alla köksmaskiner.
jag kan åta mig att byta däcken på bilen 2 ggr per år, tycker jag är en jämlik arbetsbörda.

Citat:
Kvinnor tar MINDRE ansvar nu än för en-två generationer sedan. Denna minskning har kompenserats av att männen tar MER ansvar, bl a för hem och barn numera. Du utgår från att kvinnor varit för tryckta när de fordom dags skötte hemmet, under det att jag finner att det i den tiden var en ganska rimlig lösning och inte alls förtryckande.

jepp för 2-3 generationer tog kvinnor 100% av detta ansvar. men ett ansvar som renderade dem 0%
inflytande i samhället, 0% egen ekonomi, 0% status i samhället, 0% självständighet och 0% frihet ( eftersom man och barn och hem måste skötas 24/7, t.o.m på semestrar så måste ju familjen äta och passas.

Ingen bra deal alls alltså. Så därför feminism.
Senast redigerad av Merapi 2016-08-31 kl. 16:34.
Citera
2016-08-31, 16:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Säg inte det, du har inte hört mig sjunga😂. Hm, kanske vore en bra ide att föreslå att du lagar maten och hon diskar istället, jag är inget proffs, men det låter som lite väl mycket utrustning... Bra musik i öronen och tankarna någon annanstans så går hushållsarbete lätt vet du, bra träning kan det vara också!

Nja, det är inte så enkelt. Allt är redan provat.

Citat:
Utgår jag ifrån mig själv så är jag inte gift för att få en hemhjälp. Om hushållsarbete skulle vara anledning till skilsmässa så skulle det vara av känslomässiga skäl om det kändes som han inte brydde sig om ifall jag skulle må dåligt av allt jag gör och inte bry sig om tillräckligt för att försöka avlasta mig.

Anledningen till att jag är gift är att jag trivs i ett kärleksfullt förhållande med närhet på många plan. Min man gör mig glad varje dag (han är trevligare när han vaknat till ), och han bryr sig verkligen om hur jag mår. Han får mig att känna mig älskad, han gör vad han kan för att få mig att må bra, och vi har fortfarande efter 20 år ihop roligt tillsammans och trivs i varandras sällskap. För mig är det vad äktenskapet handlar om.

Så min gissning är att fler kvinnor tänker som mig och vill ha ett kärleksfullt förhållande med en man som vill få en att må bra. Om mannen då anser att han visade sin kärlek genom att diska och tycker att det räcker, så blir det en krock.

Min förutfattade mening, som jag tror har visst fog för sig, är att det är betydligt svårare att generalisera kring vad som fungerar för kvinnor, än vad som fungerar för män.
Citera
2016-08-31, 16:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Om du diskar 100% av alla grytor och gör 100% av övrigt hushållsarbete dvs tar 100% ansvar för hem och barn utan vettig timpeng och pensionspoäng för detta, som du ständigt antyder så lever du i ett ojämställt förhållande, då bör du kanske ta upp det med din uvmadame?
Och om hon är lika tjurskallig som du och vägrar lyssna till logiska resonemang och ditt "tjat", så får du ju ta ut skilsmässa och skaffa dig en vettigare uv, som fattar logiken i jämlikhet.

Självklart gör jag inte 100%, osäker på om jag ens gör 50%. Hur räknar man ens på det? Men att alla parter utmattas av hushållsarbete betraktar jag som en självklarhet.

Citat:
men så bra…då kan du ju gå oavlönad hemma, göra allt det som ingen annan vill göra, inkl. dig själv? Vad klagar du över? Rättvisa spelar ju ingen roll…bara att det fungerar. Och det fungerar utmärkt om du tar på dig allt skit och låter andra ha det apskönt (för att du gör allt tråkigt) och tjäna pengar (för att du gör allt som är oavlönat), få omsorg (av dig) och ha en bra karriär (för att du gör allt annat nödvändigt för ett fungerande liv).

Så klart att jag inte vill - men inte för att det är orättvist, utan för att det är dåligt för mig. Min hustru tänker säkert likadant. Så fungerar nog de flesta familjer, men poängen är att män överlag har på två generationer fått det avsevärt sämre härvid, och det har ingen betydelse om det är rättvist eller inte - av ökad jämställdhet följer ökat manligt hushållsarbete (mm) utan några påtagliga vinster.

Citat:
Well, dina manliga bekanta gör rätt dåligt avtryck i statistiken, hörredu.
Män har bevisligen mer fritid än kvinnor.

Jämfört med, säg, 1970?

Citat:
Säg mig? om du tror att män far illa av familjeliv och behöver egentid och du lever i ett tid och ett samhälle där kvinnor som grupp under ca 70 år nu har vrålat i höga sky över att de behöver egentid, all historisk och nutida statistik över dessa saker pratar entydigt om att de tär just kivnnor som har brist av detta.
vad är det som gör att du tror att kvinnor? nääää de behöver inte fritidsintressen! tid för sig själva eller socialt liv utanför familjen? De mår så bra så.

Köp tops! peta ut dunet ur de där toffsarna.

Behöver vet jag inte, men kvinnor tycks ha färre fritidsintressen än män. Jag kan ha fel, men mitt intryck sådant. Läget är emellertid det att med ökad jämställdhet har mäns möjligheter att t ex ta ansvar i föreningslivet minskat, vilket i sig också är ett samhällsproblem.

Citat:
Nope…kök är inget för mig. Jag kan köpa dem, bygga och renovera dem, äta och sitta i dem.
Resten ligger inte för mig serru…så bottenlöst tråkigt..så du får inse att att du måste göra allt i köket, eftersom jag har bestämt att det är ditt intresseområde. Du är ju man! du gillar ju grilla, bränna saker, kemi, volt och watt, och alla köksmaskiner.
jag kan åta mig att byta däcken på bilen 2 ggr per år, tycker jag är en jämlik arbetsbörda.

Beklagar. På min bil behöver man inte byta däck två gånger om året.

Citat:
jepp för 2-3 generationer tog kvinnor 100% av detta ansvar. men ett ansvar som renderade dem 0%
inflytande i samhället, 0% egen ekonomi, 0% status i samhället, 0% självständighet och 0% frihet ( eftersom man och barn och hem måste skötas 24/7, t.o.m på semestrar så måste ju familjen äta och passas.

Ingen bra deal alls alltså. Så därför feminism.

Och därför ett stort antal skilsmässor som följd. TS frågeställning kan således anses besvarad med Ja.
Citera
2016-08-31, 17:07
Medlem
Citat:
Att jämföra kvinnors och mäns löner är enligt mig helt ointressant. Så länge kvinnor och män med samma yrke har ungefär lika timlön finns det ingen diskriminering. Tjänar kvinnor som grupp mindre är det bara ett tecken på att kvinnor inte prioriterar lönen lika mycket vid val av yrke, eller helt enkelt jobbar mindre.

Nu finns det ju till och med statistik som visar att kvinnor tjänar mer än män med liknande utbildning. Kvinnor som grupp har dessutom 25% högre inkomst per arbetad timma jämfört med män (86% lägre inkomst totalt, men jobbar bara 69% av tiden män jobbar)

Exakt, tycker det är riktigt bra att folk börjar undvika vårdyrken. Det sätter press på att höja lönerna (vilket borde gjorts för länge sedan). Att lönen inom vården skulle bero på någon slags underbetalning av kvinnor generellt från samhällets sida är ju skitsnack dock.. I princip alla jobb inom den offentliga sektorn är ju underbetalda.

verkligen…var har du den statistiken? hade jag gärna botaniserat i.

Vård och omsorg som företeelse/ utövning har alltid legat på kvinnor genom den mesta historien.
Det har ingått i familjen, i kyrkan (klosternunnor) etc. och har först i modern tid blivit yrken som får ersättning.

Hela vårt monetära erästtningssystem bygger inte bara på kapitalistiska lagar utan även på patriarkala dito.

Det finns inget annat än vår fortsatta föreställningsvärld (som härrör från tusenårig könsmaktordning) kring vad arbete är och inte är, som säger att arbeta med att passa barn eller sjuka ett helt liv inte är värt mer än y. Men att fixa husen, vägarna eller transportmedlen som leder till husen, som omsorgsarbetet sker i ska vara värt 4y.
Finns faktiskt ingen logik i detta, faktiskt inte ens "kapitalistiks logik" (efterfrågan och utbud)
För efterfrågan på vård och omsorg är skyhög och har alltid varit det.

istället har vi människor skapat ett samhällssystem som bygger på ägande.
Allt som går att "ägas" får ett värde och omhuldas och belönas därefter. Allt som inte går att ägas:
Hälsa, liv, lycka, kärlek, frisk luft, barn, trygghet, rent vatten, natur, naturresurser, artrikedom, och omsorgsarbete! går inta att ägas.
Alltså får det inget värde i vårt artificiella system.

Att sen kvinnor råkar bli det kön som puttats till den del av samhällsordningen, eller själva förvandlas till objekt som "ägs", där allt som inte är värt något håller till, anser jag bara är rätt talande. Det är liksom grunden i vår "ordning".
Vi står dock på en gräns nu, där detta inte längre är hållbart. Eftersom så fort allt detta "värdelösa"
inte finns där längre, så blir det plötsligt vansinnigt värdefullt.

För finns inget omsorgsarbete eller naturresurser finns där varken män till att bygga vägar med eller ens någon poäng kvar att bygga vägar.

Så framtiden måste innehålla rejäla förändringar av människans ekonomiska system/ prioriteringar, annars kan vi hälsa hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in