2016-08-31, 12:34
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Läs mitt inlägg och läs ditt inlägg med öppna ögon så ser du tydligt vem som bär offerkofta...

Eller tolkar du det faktum att jag ser det som en självklarhet att ta hand om barn och hem oavsett hur mycket jag jobbar som ett tecken på offerkofta? Eller tolkade du det faktum att jag var glad när jag städade som ett tecken på offerkofta? Vore intressant att veta hur du tänkte där, OM du tänkte.

Ett osunt och farligt leverne behöver inte höra till bara för att man är en man. Även män kan leva långa, hälsosamma och lyckliga liv nuförtiden, det handlar om val.

Välj en utbildning som leder till ett yrke där risken för arbetsskador är liten. Om du är beroende av alkohol eller droger eller om du mår psykiskt dåligt, sök hjälp. Genom att göra hälsosamma val, som att äta nyttigt och träna så mår man bättre och risken minskar för många sjukdomar som annars kan förkorta livslängden. Att lära sig hantera stress och undvika negativ stress är också bra val att göra.

Så ett gott råd till de män som inte vill råka ut för allt elände som du nämner att män har - Ta kontroll över era liv!

Det är en väldigt skön känsla att veta att man har kontroll över sitt eget liv. Det medför ju ansvar och ansträngning och man kan inte skylla på någon annan om det går åt helvete (vilket kan bli det jobbigaste för många som är vana vid att skylla ifrån sig), men personligen skulle jag inte vilja ha det annorlunda.

Jag förväntar mig alltså ingen tacksamhet för att jag ser till att min man och mina barn mår bra, för att jag ger oss en rejäl inkomst genom att driva mitt företag eller för att jag tar hand om hem och trädgård. För det är något jag själv har valt. Ingen har tvingat på mig varken man, barn, hus eller trädgård, och personligen så ser jag det som vansinne att förvänta sig tacksamhet från andra för val man frivillig gör.

Så testa att ta eget ansvar och skapa det liv du vill leva. Vill du inte leva med en kvinna, så gör inte det. Vill du leva lyckligt med en kvinna, så ansträng dig för att åstadkomma det.

Haha något mer korkat svar hade man inte kunnat vänta sig, lika lite som man kunnat förväntat sig ett genomtänkt svar. "Sök hjälp" och "ta kontroll" är de enda visdomsorden som behövs för att få situationen på rätt köl Att du inte kan lägga ihop ett plus ett - att om män skulle vägra utföra de mest riskfyllda och farliga yrkena så skulle en annan könsgrupp behöva utföra dem; du får gissa vilken, du har tre gissningar.
Citera
2016-08-31, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
??? Varför det? kan väl peka exakt lika mycket på att männen inte vill? och inte väljer något.
Tror du många kvinnor skull gå emot sin mans vilja att ta 50% av föräldraledighet ex?

Jaaaa självklart. Om man diskuterat konsekvenserna av vem som tar mest f-ledighet så är jag övertygad att kvinnorna kan styra detta. Inte så många dylika män kvar som slår näven i bordet för att inte spendera tid med sina barn om kvinnan uttrycker att hon vill jobba.

Ett större problem är nog att kvinnor i högre utsträckning kontrollerar varandra och skapar press. "Jaha, du vill hellre jobba än att vara med dina barn?! Och ammat barnen har du säkert inte heller gjort".

Alla män jag känner har i någon bemärkelse följt sina kvinnors önskemål i dessa frågor givetvis efter att man tagit en diskussion om vad det innebär ekonomiskt.
Citera
2016-08-31, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Haha något mer korkat svar hade man inte kunnat vänta sig, lika lite som man kunnat förväntat sig ett genomtänkt svar. "Sök hjälp" och "ta kontroll" är de enda visdomsorden som behövs för att få situationen på rätt köl Att du inte kan lägga ihop ett plus ett - att om män skulle vägra utföra de mest riskfyllda och farliga yrkena så skulle en annan könsgrupp behöva utföra dem; du får gissa vilken, du har tre gissningar.
Är det något som är korkat och ogenomtänkt så är det din uppfattning om att män är hjälplösa offer som inte har någon möjlighet att göra val som förbättrar deras liv. Döm inte andra män efter dig själv.

Du missförstod också. Visdomsord hjälper inte mot någon situation. Det som hjälper är att AGERA enligt det man vill uppnå. Den delen har du uppenbarligen svårt att förstå.

Ska förklara det här med yrken och anställningar för dig också. Om de män som har farliga och riskfyllda yrken bestämmer sig för att de vill skola om sig och ta andra mindre farliga jobb så gör de det. Det som händer då är att deras tidigare arbetsgivare försöker anställa nya, det är inte så att de tvingar in folk från gatan. Om det inte är några män eller kvinnor som vill ha de farliga jobben på de premisser som är så har företagen olika vägar att gå. Antingen höjer de lönerna och förmånerna så att jobbet upplevs som attraktivt trots riskerna, eller så ser de över säkerheten och gör jobbet mindre riskfyllt.

Att du ser män som hjälplösa offer som inte kan påverka sitt eget liv, betyder inte att det är sanningen.
Citera
2016-08-31, 14:11
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Är det något som är korkat och ogenomtänkt så är det din uppfattning om att män är hjälplösa offer som inte har någon möjlighet att göra val som förbättrar deras liv. Döm inte andra män efter dig själv.

Att du ser män som hjälplösa offer som inte kan påverka sitt eget liv, betyder inte att det är sanningen.
Kom att tänka på ett skämt jag hörde för länge sen:
You're talking bout the female liberation and the black liberation, but the cotton still needs a pickin'.
Citera
2016-08-31, 14:24
Medlem
Citat:

Du missförstod också. Visdomsord hjälper inte mot någon situation. Det som hjälper är att AGERA enligt det man vill uppnå. Den delen har du uppenbarligen svårt att förstå.

Ska förklara det här med yrken och anställningar för dig också. Om de män som har farliga och riskfyllda yrken bestämmer sig för att de vill skola om sig och ta andra mindre farliga jobb så gör de det. Det som händer då är att deras tidigare arbetsgivare försöker anställa nya, det är inte så att de tvingar in folk från gatan. Om det inte är några män eller kvinnor som vill ha de farliga jobben på de premisser som är så har företagen olika vägar att gå. Antingen höjer de lönerna och förmånerna så att jobbet upplevs som attraktivt trots riskerna, eller så ser de över säkerheten och gör jobbet mindre riskfyllt.

Med samma logik bör vi inte göra något åt att kvinnor generellt sett tjänar mindre, de har ju själva valt ett lågbetalt yrke. Tycker de att det är orättvist att män generellt tjänar bättre så får de sluta se sig som hjälplösa offer för något slags patriarkat och istället söka sig till mer välbetalda yrken.
Citera
2016-08-31, 15:07
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Med samma logik bör vi inte göra något åt att kvinnor generellt sett tjänar mindre, de har ju själva valt ett lågbetalt yrke. Tycker de att det är orättvist att män generellt tjänar bättre så får de sluta se sig som hjälplösa offer för något slags patriarkat och istället söka sig till mer välbetalda yrken.

Haha pricken över I:et. Inte alltid så lätt att leva som man lär. Att däremot beklaga sig över allt är en resa i medvind.
Citera
2016-08-31, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Jag gör ingen skillnad på kvinnor och män i mina åsikter. Vare sig man är en kvinna eller man så är lösningen att agera på ett sätt så att man når det man vill. Om man inte agerar så är det ett val man gör och inget att gnälla för.

Väljer man ett lågbetalt yrke så får man räkna med att det är lågbetalt, och väljer man ett riskfyllt yrke så får man räkna med att det är riskfyllt.

Sedan tycker jag visserligen att lönerna borde höjas inom vård, säkerhet och räddning, men inte utifrån vilket kön som jobbar där utan för att jag ser det som underbetalda yrken.
Citera
2016-08-31, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Haha pricken över I:et. Inte alltid så lätt att leva som man lär. Att däremot beklaga sig över allt är en resa i medvind.
Jag lever alltid som jag lär, och jag jobbar bäst i motvind. Men du anser alltså att det bästa är att sitta och gnälla och beklaga dig, eftersom du bara för att du är man kommer att dö tidigare, leva ohälsosammare, ha farligare jobb, och få alkohol och narkotika problem, oavsett vad du själv gör...
Citera
2016-08-31, 15:21
Medlem
Citat:
Jag gör ingen skillnad på kvinnor och män i mina åsikter. Vare sig man är en kvinna eller man så är lösningen att agera på ett sätt så att man når det man vill. Om man inte agerar så är det ett val man gör och inget att gnälla för.

Väljer man ett lågbetalt yrke så får man räkna med att det är lågbetalt, och väljer man ett riskfyllt yrke så får man räkna med att det är riskfyllt.

Sedan tycker jag visserligen att lönerna borde höjas inom vård, säkerhet och räddning, men inte utifrån vilket kön som jobbar där utan för att jag ser det som underbetalda yrken.

+1
Citera
2016-08-31, 15:26
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:

Hahahah vilket jävla tolkning, helt makalöst. Du skulle bli anställda på Aftonbladet direkt med den där sörjan som CV.

Men ja, du har nog rätt, jag dömer andra efter mig själv. Jag är ett hjälplöst offer som inte kan påverka mitt liv. D.v.s. vi har någonting gemensamt du och jag. Du precis som jag dömer andra efter dig själv och anser därmed att varenda kvinna är cp i huvudet och behöver kvoteras in på arbetsmarknaden pga total oduglighet i allt och behöver ett eget politiskt parti, inriktat enbart på en-köns-frågor, som talar i deras ställe då de själva är obenägna att stå upp för sin sak. Jag å andra sidan, som dömer andra efter mig själv, konstaterar bara att kvinnor har det bättre ställt än män och att män helt enkelt uthärdar det istället för att skapa ett patriarkatparti och fäller krokodiltårar
Citera
2016-08-31, 15:29
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:

"Väljer" hahah vilken bortskämd liten rackare du är. Först ska du föreläsa för mig om att "våga säga vad jag tycker", nu har du glidit in på man kan "välja och vraka" bland alla yrkena. Så jävla pinsamt naiv du är inför liv. Betongdjungeln hade ätit upp dig på en dag.
Citera
2016-08-31, 15:29
Medlem
Citat:

Då är vi två. Även lärare bör få sig ett rejält lönelyft, enligt Finlands modell. Gissar att du inte är feminist då med andra ord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in