2016-08-28, 10:08
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Jag tror inte att vi människor av naturen är monogama och speciellt inte över en längre tidsperiod. Rent krasst så handlar ett förhållande om att man ska trivas med varandra och dra nytta av varandra.

Man flyttar ihop för att dela på kostnaderna, man bildar familj för att det är trevligt med barn och man delar på arbetsuppgifterna i hem/arbete och på försörjningsbördan gentemot barnen.

Många av de här anledningarna har luckrats upp. Man behöver inte vara två för att försörja sina barn. Man behöver inte vara två för att skaffa sig ett hem. Man behöver inte vara två (längre) för att skaffa sig barn.

I ett sådant samhälle är det väl inte konstigt att man släpper fram sitt inre behov, att inte vara monogam. Vem vill dras med samma gamla tråkiga person hela tiden när man kan byta partner och därmed även förändra sitt vardagsliv till stora delar.

Jag tror att vi måste betrakta livstidslånga äktenskap som undantag, en lyckad sådan kanske i många fall, men ändå undantag. Vi kan vara avundsjuka på de som lyckas leva lyckliga i ett helt liv tillsammans, men väldigt få av oss skulle ändå klarat av det i praktiken.

Du utger dig för att vara vis och allvetande tack vare att du levt i ett modern land i mindre än 30 år (?) och ska uttala dig om det mest varaktiga tillståndet. Dina sanningar är patetiska och naiva.
Människan har utvecklats under flera hundratusentals år - i dryga 70 år har vi haft ett modernt och civiliserat tillstånd i Sverige. Du är dock välkommen att besöka hundratals andra länder på jorden där den moderna civilisationen lyser med sin frånvaro. Faktum är att det skulle räcka med att vi blev invaderade av Ryssland imorgon för att allting vi byggt upp skulle raseras på en vecka.
Nä du, din uppfattning om människans varaktiga och naturliga tillstånd är inte annat än tröstlöst trångsynt - rent krasst. Människans drift av att 1. bilda familj och 2. bibehålla och skydda den är djupare rotat än dina hokuspokusteorier.
Citera
2016-08-28, 10:12
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate

Hur menar du att det ska gå till?

Det framförde jag IMO väldigt tydligt i trådens allra första inlägg. Jag vill även påstå att rubriken i sig är väldigt talande.
Jag utvecklar mig gärna men då får du vara mer specifik i din frågeställning.
Citera
2016-08-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Det framförde jag IMO väldigt tydligt i trådens allra första inlägg. Jag vill även påstå att rubriken i sig är väldigt talande.
Jag utvecklar mig gärna men då får du vara mer specifik i din frågeställning.
Du skrev:
"Steg ett är att gå tillbaka mot att låta män få möjligheten att vara män och ta det dominansutrymme de behöver för att uppnå stabila förhållanden."

Även efter att återigen ha läst din trådstart så kan jag inte se något konkret svar på min fråga:
"Hur menar du att det ska gå till?", men jag ska försöka utveckla frågan.

Vilka åtgärder anser du ska vidtas praktiskt och konkret för att genomföra ditt steg 1?

Vad bör ändras (konkret) för att män ska få möjlighet att vara män, och vad skiljer de männen från män som klarar av att vara män redan nu?

Vilken form av dominansutrymme anser du att män behöver ta för att uppnå stabila förhållanden, och hur ska det genomföras rent praktiskt?
Citera
2016-08-28, 11:48
Medlem
Citat:
Det ligger nog mycket sanning i detta, men jag skulle vilja gå steget längre. Giftermål glorifieras mer av kvinnor än av män och när verkligheten träder in så är det även dem som i större utsträckning tar ut skilsmässa när drömmen inte blev sanning. Detta sökande och suktande kommer inte att försvinna varpå män bör ta sig en funderar hur de ska ställa sig inför detta. Om man å ena sidan inte kan tillgodose kvinnor deras behov och inte heller hålla dem hårt i tyglarna så ska man nog inte bli allt för förvånad när de flyger sin kos - men återigen: ge med ena handen, ta med den andra. Att enbart förse sin kvinna med det hon behöver och vill ha ger enbart en bortskämd och arrogant sådan, som man/karl måste man även våga sätta ner foten och släppa taget om illusionen om att det inte finns hierarkier i relationer.

Så du menar helt enkelt att om män inte "kan" eller "vill" tillgodose kvinnors behov så ska de ordna lite "old fashioned" hierarki med sig själv på toppen så kvinnan lär sig sin plats? ( att skita i sina behov och prioritera dina)

Kortare översättning av din text.
Citera
2016-08-28, 11:54
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Du skrev:
"Steg ett är att gå tillbaka mot att låta män få möjligheten att vara män och ta det dominansutrymme de behöver för att uppnå stabila förhållanden."

Även efter att återigen ha läst din trådstart så kan jag inte se något konkret svar på min fråga:

Vilka åtgärder anser du ska vidtas praktiskt och konkret för att genomföra ditt steg 1?

Vad bör ändras (konkret) för att män ska få möjlighet att vara män, och vad skiljer de männen från män som klarar av att vara män redan nu?

Vilken form av dominansutrymme anser du att män behöver ta för att uppnå stabila förhållanden, och hur ska det genomföras rent praktiskt?

Steg 1: omintetgör feminismen som kommit att bli en extremism. Denna ideologi har fått en sjuklig utveckling och förpestar mer än vad den förgyller - även om så inte var fallet när den en gång skapades, säkerligen gör den även mer nytt än illa i andra, mer outvecklade nationer. Jag inbillar mig att steg 2, utveckling mot målet, kommer att sköta sig självt i och med att hindret demonterats.

De män som klarar av att vara män nu är dem som förkastar feminismen och är ubermenschen nog för att gå emot gängse normer. Feminismen är inte enbart det som skriks ut av FI-anhängare, den har (dessvärre) infiltrerat sig i samhällets hela rotsystem; politiken. D.v.s. att om man tror sig undkomma feminismen bara man ignorerar FI gör man fel. Feminismen har grävt ner sig djupt inom såväl utbildningsväsendet såväl som inom arbetslivet.
Det ska dock förtydligas att de män du har i åtanke när du pratar om män "som redan nu klarar av att vara män" inte är annat en halvkasstrerade pojkar som rättat sig i ledet. Du behöver inte besvära dig att försöka debattera våra meningsåtskillnader i denna specifika defintion, det kommer inte leda någon stans.

Först och främst nämner jag på nytt: alla individer och därmed alla relationer är olika. Bara för att det statiskt sett är män som är mer dominanta än kvinnor (läs: högre i hierarkin) så betyder det inte att det gäller för samtliga män och relationer - så häng inte upp dig på det något mer nu.
Det, som du benämner, dominansutrymme som behöver återtas för att uppnå mer harmoni är givetvis det som kommer naturligt för varje individ, dock skulle man säkerligen kunna lista en del punkter av beteenden som skulle vara en bra grundläggande start (vilket jag gissar att du fiskar efter?).

Inte bland några relationer, exempelvis bland vänner eller arbetskollegor, lyser hierarkier med sin frånvaro. Det är till och med helt politiskt korrekt att diskutera dessa frågor öppet; strukturer inom relationer. Men så fort vi talar om hierarkier inom kärleksrelationer/parförhållanden så spelar man dum "öh, vadå? vi fattar alla våra beslut tillsammans! öh, vadå? här hemma delar vi lika på alla uppgifter! öh, vadå? i vårt hus håll har ingen mer bestämmanderätt än någon annan". Det är så korkat att man blir tårögd.
Som tidigare nämnt är behovet av en tydlig och stark hierarki större ju större gruppen av människor är och vice varse - och även om behovet må vara litet i en parrelation så finns det där.

Men jag ska vara dig till mötes, du ska få ett konkret uttalande för att sammanfatta svaret till dina frågor: en man är inte man nog förrän han kan erkänna för såväl sig själv såväl inför sin respektive att det är han som står överst i hierarkin (n.b. förutsatt att det ter sig så i relationen i fråga).
Citera
2016-08-28, 12:12
Medlem
Citat:
Du skrev:

Lite våld så klart! Funkar på allt.

Om hon vill skiljas slå henne sönder och samman, bästa och mest "dominanta" sättet att fixa lite sund och hederligt manlig hiearki.
Utöver då att "omintetgöra" kvinnor från att tänka politik.

jajamensan.

Edit: annan variant när man inte klarar att via äkta positiv dominans, den där naturliga ledaregenskapen/ positiva trygga pondusen som återfinns hos båda könen, eller via resonerande logik och/ eller kärlek få en människa att vilja leva med en eller "följa" en är att köra peronliga påhopp, s.k. psykisk terror.

Du har ett tydligt exempel på detta nedan….när TS inte kan svara för sig, inte klarar svara på de frågeställnignar han får och tappar koncepten så svara man med rent skit…och avslöjar sig däremed rejält, detta är högst troligt hans sätt att visa "dominans" på.

Självklart så att med en sådan människa vill ingen gifta sig eller stanna som gift med.

Så svar på TS rubrik är:

Ökad antal skilsmässor är en konsekvens av att människor getts större möjligheter slippa undan leva med idioter som inte klarar respektera eller leva jämlikt med andra.
Senast redigerad av Merapi 2016-08-28 kl. 13:03.
Citera
2016-08-28, 13:05
Medlem
Citat:
Steg 1: omintetgör feminismen som kommit att bli en extremism. Denna ideologi har fått en sjuklig utveckling och förpestar mer än vad den förgyller - även om så inte var fallet när den en gång skapades, säkerligen gör den även mer nytt än illa i andra, mer outvecklade nationer. Jag inbillar mig att steg 2, utveckling mot målet, kommer att sköta sig självt i och med att hindret demonterats.

De män som klarar av att vara män nu är dem som förkastar feminismen och är ubermenschen nog för att gå emot gängse normer. Feminismen är inte enbart det som skriks ut av FI-anhängare, den har (dessvärre) infiltrerat sig i samhällets hela rotsystem; politiken. D.v.s. att om man tror sig undkomma feminismen bara man ignorerar FI gör man fel. Feminismen har grävt ner sig djupt inom såväl utbildningsväsendet såväl som inom arbetslivet.
Det ska dock förtydligas att de män du har i åtanke när du pratar om män "som redan nu klarar av att vara män" inte är annat en halvkasstrerade pojkar som rättat sig i ledet. Du behöver inte besvära dig att försöka debattera våra meningsåtskillnader i denna specifika defintion, det kommer inte leda någon stans.

Först och främst nämner jag på nytt: alla individer och därmed alla relationer är olika. Bara för att det statiskt sett är män som är mer dominanta än kvinnor (läs: högre i hierarkin) så betyder det inte att det gäller för samtliga män och relationer - så häng inte upp dig på det något mer nu.
Det, som du benämner, dominansutrymme som behöver återtas för att uppnå mer harmoni är givetvis det som kommer naturligt för varje individ, dock skulle man säkerligen kunna lista en del punkter av beteenden som skulle vara en bra grundläggande start (vilket jag gissar att du fiskar efter?).

Inte bland några relationer, exempelvis bland vänner eller arbetskollegor, lyser hierarkier med sin frånvaro. Det är till och med helt politiskt korrekt att diskutera dessa frågor öppet; strukturer inom relationer. Men så fort vi talar om hierarkier inom kärleksrelationer/parförhållanden så spelar man dum "öh, vadå? vi fattar alla våra beslut tillsammans! öh, vadå? här hemma delar vi lika på alla uppgifter! öh, vadå? i vårt hus håll har ingen mer bestämmanderätt än någon annan". Det är så korkat att man blir tårögd.
Som tidigare nämnt är behovet av en tydlig och stark hierarki större ju större gruppen av människor är och vice varse - och även om behovet må vara litet i en parrelation så finns det där.

Men jag ska vara dig till mötes, du ska få ett konkret uttalande för att sammanfatta svaret till dina frågor: en man är inte man nog förrän han kan erkänna för såväl sig själv såväl inför sin respektive att det är han som står överst i hierarkin (n.b. förutsatt att det ter sig så i relationen i fråga).
Försök gärna vara lite mer klar och konkret i det du skriver.

Menar du att du anser att alla människor inte längre ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter? Rent konkret, hur ska det genomföras? Ska alla lagar plockas bort?

De män som klarar av att vara män nu är de som inte har några problem med att leva i ett samhälle där alla har samma grundläggande möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Det är de svagare individerna som behöver hjälp utöver det.

Vad hindrar dig i dagens läge från att stå överst eller underst i hierarkin i ditt eget förhållande? Eller menar du att det ska vara en hierarki skapad på ett sätt som idag är straffbart enligt brottsbalken? Tycker du i så fall att alla lagar ska tas bort, eller vill du att de lagar som gynnar dig ska vara kvar?

Om en person inte klarar att styra en person som lagstadgat har samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter, utan bara kan styra om den andra personen är försatt i underläge, då är det ingen ledare.
Citera
2016-08-28, 13:31
Medlem
Pansarveckets avatar
Mer än 70% av alla skilsmässor initieras av kvinnor.
Och där var diskussionen slut, om inte?
Citera
2016-08-28, 14:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jag noterar att du inte hade några svar kring variablerna utan valde att ta bort det.

Det finns ett tag då man noterar att man bara kommer med undanflykter från din sida. Man kan göra det för evigt, men jag har inte evigt med tid, notera här:

Citat:
1. Nu känner jag bara en lesbisk tjej och hon är väldigt manlig i sitt sätt. Det går knappast att dra någon slutsats av en person, men om lesbiska tjejer i stor utsträckning är mer manliga i sättet som tjejen jag känner och man skulle dra en parallell mellan varför äktenskapen i din undersökning tagit slut, så skulle slutsatsen bli att äktenskap mellan två personer som är manliga har minst chans att hålla.

Det gör inte hur många lesbiska tjejer man känner. Det är uppenbart att lesbiska tjejer i snitt inte är mer manliga än män. Din parallell är bara larvig och försöker hänvisa till att det är maskulinitet hos lesbiska tjejer som är anledningen till skilsmässa, vilket inte har någon grund i verkligheten.

Lesbiska tjejer är inte i snitt mer maskulina än män. Punkt slut.

Din slutsats är helt bisarr.

Citat:
3. Den som initierar skilsmässan är ofta den som är missnöjd med förhållandet och sin partner. Män är alltså i 70% av fallen mer nöjda med sin kvinnliga partner än hon är med honom. Män som inte vill bli del av skilsmässostatistiken gör alltså klokt i att titta på sin egen insats i förhållandet, och fundera på om partnern är nöjd med den.

Kanske männen vet att livet inte är en vandring på rosor, och att man inte kommer fortsätta vara lika lycklig som ibörjan av äktenskapet, men man måste kämpa för ungarna även när man inte mår så bra.
Återigen så verkar svenska kvinnor ha svårt med att finna lyckan överhuvudtaget, det är inte en mans uppgift att finna det åt er.

Och ja, efter ca 2 år så upphör förälskelse hormonerna att flöda och det gäller att vara beredd på att göra uppoffringar för eventuella barn som kommer behöva två föräldrar.

Det här var exempel på en någorlunda välarbetat ursäkt:

Citat:
2. I relationer mellan svenska män och utländska kvinnor så är kvinnan oftare ekonomiskt beroende av mannen, det är inte lika vanligt i förhållanden mellan utländska män och svenska kvinnor.

Men statistiken var ändå värst mellan svenska kvinnor och svenska gambianer, där mannen ofta är ekonomiskt beroende av kvinnan. Gambianerna slutade i skilsmässa med svenska kvinnor 72% av gångerna efter de första 5 åren.

Anledningen är nog att utländska kvinnor är mycket mer beredda på äktenskap och vad livet handlar om än svenska kvinnor. Man finner tex italienska kvinnor skiljer sig bara 3% efter 5 år, inte är italienska kvinnor 97% hemmafruar ska du veta (till och med thailändska kvinnor är mycket mer flitiga än gambianska män)....

De förstår äktenskap på ett sätt som svenska kvinnor inte förmår.

Citat:
4. Vart ser du parallellerna mellan antal arbetade timmar och om man gör sin partner lycklig eller inte?

Återigen svensken sliter 10 timmar per dygn för att hålla ihop familjen, och offrar sig för ungarnas väl och så sitter du återigen och undrar vad mannen gör för att göra kvinnan lycklig?

"Man skapar sin egen nöje" brukade min farmor säga, du kan inte förvänta dig att svensken ska komma hem med världens inställning för att sedan bjuda kvinnan på romantisk middag. Livet är ingen saga, att mannen inte faller ihop totalt med den inställningen som svenska kvinnor har är en mirakel.

Citat:
5. Nu är det ju visserligen fler män än kvinnor som tar sitt liv, vilket jag ser som ett rejält tecken på att någon inte mår bra. Men enligt dina siffror så är män alltså mer nöjda med sitt liv. Kan ju förklara varför de vill fortsätta förhållanden som de mår bra i, att kvinnan vill skilja sig tyder på att hon inte mår bra i förhållandet och med sin partner.

Män tar sitt liv för att de är bättre på att ta hårda beslut, att män i snitt mår bättre är absolut fakta i Sverige och står även starkt mot mörkertalen.

Män är mer nöjda med sitt liv, det är inte mäns ansvar att trolla bort svenska kvinnors orealistiska krav på verkligheten. Svenska kvinnor är deprimerade och stressade oavsett ifall de har man eller inte.

Citat:
Ni? Bara att du klumpar ihop hälften av alla människor i en grupp enbart utifrån deras kön säger en hel del om din inställning. Du är inte ute efter att se varför förhållanden inte fungerar, utan ditt mål är att skuldbelägga kvinnor. Gnället är det dessutom du som står för här...

Att lyssna på, bry sig om och anstränga sig för den andra personens välmående är ett framgångskoncept för lyckliga förhållanden, och det bör komma från båda håll. Dessutom bör båda aktivt jobba för att hålla förhållandet bra, och inte stagnera. Anser man att man själv är ofelbar och skyller problemen på den andra så funkar det inte.

Strix har skrivit att kvinnor bestämmer helt över förhållandet och att förhållandet helt är kvinnans ansvar, det tyder på att han anser att män är passiva, viljelösa och inkompetenta. Vilken annan anledning tror du finns till inställningen att män inte ska behöva ta sin del av ansvaret för att hålla förhållandet lyckligt?

I ett bra förhållande tar man ansvar för varandras välmående, men du tycker alltså att "sköt dig själv och skit i den andra" är det rätta? Exakt så resonerar någon som inte ser sin del i om ett förhållande är lyckligt eller inte, och det är då man hamnar bland de som har en partner som vill skiljas.

Jag är en svensk kvinna som är lycklig och lever i ett lyckligt förhållande, och jag ser världen med realistiska ögon. Så våga släpp sargen, kom in i matchen och testa att se världen och människorna i den som de är, utan dina förutfattade meningar!

Låt mig förklara för dig en gång till, äktenskapets prioritet:

1.barnen
2.barnen
3.barnen

Så, svenska kvinnor behöver sluta vara så självcentrerade, allt handlar faktiskt inte om eran lycka (som ni aldrig finner med eller utan män med den inställning som ni visar upp).
Senast redigerad av Naknekejsaren 2016-08-28 kl. 14:06.
Citera
2016-08-28, 14:33
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Försök gärna vara lite mer klar och konkret i det du skriver.

Unga dam, du får ta de svar du tillhandahålls med. Jag förstår att du är van vid att styra debatten genom härskartekniker och manipulationer, här når du dock vägs ände. Om du vill ha möjlighet till fortsatt debatt så håller du dina direktiv och retorikregler för dig själv, inte svårare än så. Du vet, det är inget glamoröst eller eftersträvansvärt att uppträda som Merapi.

Citat:
Menar du att du anser att alla människor inte längre ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter? Rent konkret, hur ska det genomföras? Ska alla lagar plockas bort?

Lägg inte orden i mun på mig. Återigen, ledande frågor och manipulationer har jag inget intresse av. Gör dig inte dummare än du är. Du är välkommen att använda mig som måttstock i vilka parametrar du än behagar.

Citat:
De män som klarar av att vara män nu är de som inte har några problem med att leva i ett samhälle där alla har samma grundläggande möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Det är de svagare individerna som behöver hjälp utöver det.

Vilka dravel, hinner knappt till toaletten innan spyan passerat svalget.
Trots att jag garanterade dig att en fortsatt debatt i denna definitionsfråga aldrig skulle leda någonstans var du tvungen att ha sista ordet. Du är mer patetisk än vid första anblick.

Citat:
Vad hindrar dig i dagens läge från att stå överst eller underst i hierarkin i ditt eget förhållande? Eller menar du att det ska vara en hierarki skapad på ett sätt som idag är straffbart enligt brottsbalken? Tycker du i så fall att alla lagar ska tas bort, eller vill du att de lagar som gynnar dig ska vara kvar?

Bara Du vet var du har fått dessa påståenden ifrån, inte jag eller någon annan, varpå du själv kan besvara svamlet du framför ovan. Vad gör du ens i tråden?

Citat:
Om en person inte klarar att styra en person som lagstadgat har samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter, utan bara kan styra om den andra personen är försatt i underläge, då är det ingen ledare.

Vet inte vad du syftar på än mindre vem fan du refererar till, men det låter bra.

Dina första frågeställningar var värda att besvara. Ska du dock hålla denna standard så kommer detta bli min allra sista inlägg mot dig - livet är för kort och du är för trångsynt.
Citera
2016-08-28, 20:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Nåja, vi har diskuterat detta förr, så det för väl inte så mycket framåt att veva den skivan igen. Däremot, vilket jag anser har bäring för tråden, så rekommenderar jag denna artikel i Svenska Dagbladet. Skriftställaren Jenny Nordberg får väl anses vara kvinnosakskvinna, så hon lär inte i så många avseenden vara på min sida. Icke desto mindre skriver hon tänkvärt:

Citat:
Det är så skönt att avfärda någon som en narcissist. En fåfäng, självisk person, som saknar förmåga att vara öppen och generös mot andra. Som tar allt syre i rummet och gör att man känner sig som en urvriden disktrasa. Som till slut gör att man måste slå ut med händerna, evakuera och ge upp. Naturligtvis är han oftast en man. Ja, de flesta narcissister är ju män; den erkända sanningen har jag förkovrat mig till genom självhjälpsböcker.

Citat:
För att gå tillbaka till det personliga planet är det kanske också så att jag också gillar människor med stora personligheter som tar mycket plats. Tänk om jag till och med dras till dem med lite oborstat själviska drag? Konstigt nog blir jag bara djupt irriterad när de tar så mycket plats att jag inte får tillräckligt med utrymme för min egen – mycket bättre och mer välbalanserade – personlighet.
http://www.svd.se/ar-allas-ex-man-verkligen-narcissister/om/varlden

Så, det kanske ändå inte är männens fel att kvinnorna inte klarar av att hålla fast vid relationen.
Citera
2016-08-28, 20:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du svarade inte på min fråga. Varför anser du att män bör slippa sin del av ansvaret för att få förhållandet att fungera?

Att vilja få något att fungera och inte ge upp så lätt är nämligen inte synonymt med att sitta passiv på arslet och avhålla sig från att ta initiativ.

Tvärtom, vill man få något att fungera så anstränger man sig för det, men det är ju svårt om man är som du och ser sig själv som ofelbar och anser att alla problem beror på partnern.

Alldenstund det är en majoritet kvinnor som initierar skilsmässor, så tycks det inte finnas några belägg för att det är männen som anstränger sig minst. Tvärtom, så försöker de allra flesta gifta män som jag känner att anstränga sig för sin familj. Det är förvisso aktivt att smita från familjen, men av detta följer inte att det är passivt att anstränga sig för att stanna kvar.

Citat:
Det du skrivit hittills har varit ett rejält nedvärderande av män. Nu fortsatte du genom att säga att det är en uppvärdering av män när du påstår att män tar sitt familjeansvar genom att vara passiva.

Lyckliga förhållanden byggs inte av passivitet, men ditt mål med ett förhållande är kanske inte gemensam lycka?

Det tycker inte jag. Istället anser jag att männen, genom att ta ansvar, stanna kvar och i högre grad anstränga sig för familjen ger dem ett högt värde. För den som värderar kärnfamiljen torde detta vara synnerligen viktigt.

Förvisso är jag en smula skeptisk till att i alla lägen sätta lyckan främst. Det finns andra värden, såsom ansvar och plikt också. Dessa måste vägas mot varandra. Så, gärna lycka, men inte till varje pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in