Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-23, 18:02
  #1
Medlem
Upptäckte nyligen att jag bara får ljud från en av mina högtalare som är inkopplade till min subwoofer. Jag vet att det inte är något fel på själva högtalarna eftersom jag kan koppla in höger högtalare i vänster port, och då funkar den, men så fort jag kopplar in en av högtalarna i höger port så kommer inget ljud från den högtalaren alls.

Det konstiga är att vanligtvis med stereohögtalare så brukar det låta jävligt konstigt om bara en av högtalarna fungerar, speciellt om man spelar spel och sånt där ljud hela tiden rör på sig. Det är nästan som om datorn kompenserar genom att spela upp allt ljud i mono även fast jag valt stereo i mina inställningar eftersom jag hör alla ljud från bara den vänstra högtalaren.

Jag tänkte först att det måste vara uttaget i min subwoofer som är trasigt, men det är väldigt robust och jag ser inga tecken på skador. Någon som haft liknande problem eller vet vad som orsakar det? Om det låter som om uttaget är trasigt så är det väl bara att acceptera, men jag hoppas det är något annat problem som är orsaken.
Citera
2016-08-23, 18:11
  #2
Medlem
franges avatar
Har du kollat så alla kablar är hela och sitter där de ska?

Edit: Jaha, läste inte så noga. Har du möjlighet så öppna suben eller iallafall ta loss anslutningen eller förstärkardelen - och kolla så inte kabeln släppt från "baksidan" av själva anslutningnskontakten.
__________________
Senast redigerad av frange 2016-08-23 kl. 18:13.
Citera
2016-08-23, 18:20
  #3
Medlem
x12s avatar
Är sladdarna ordentligt isatta? i rätt uttag?

Vilken typ av dator är det kopplat till? stationär eller laptop?

Vilket uttag på datorn är det anslutet till? Är det ett kombinerat uttag för mick/headset? eller enbart linjeutgång?

Hur är det ställt i kontrollpanelen? Balansreglaget? Övriga ljudinställningar?
Citera
2016-08-23, 18:58
  #4
Medlem
Fixade det! Visade sig att en av "pinnarna" i en stor rund sladd hade böjt sig, så den gick inte in i själva kontakten. Tack för hjälpen och jag ber om ursäkt för min dumhet. Borde kollat mer noga på sladdarna. Nu funkar det i alla fall
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback