Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-23, 04:05
  #1
Medlem
Tja. Jag är 28 bast och arbetar som ingenjör inom bilindustrin i Shanghai och har innan det arbetat som konsult i Sverige. Tänkte någon kan vara intresserad av antingen konsultbranschen i Sverige, arbetet i Kina, hur man kommer hit etc.

Jaja får se om några frågor kommer. Försöker svara någon timme varje kväll min tid så svar kanske inte kommer direkt.
Citera
2016-08-23, 07:57
  #2
Medlem
Berätta gärna om hur du fick jobbet, har du någon anknytning till Kina?
Citera
2016-08-23, 08:18
  #3
Medlem
Hur är det att bo i Shanghai? Jag bor också i Asien och har fått min dos av kinesiska turister som kommer med stora busslaster och "tar plats". Känner också ett par engelsklärare som bor där och de har inte så mycket positivt att säga om Kina.
Citera
2016-08-23, 08:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rajttrack
Berätta gärna om hur du fick jobbet, har du någon anknytning till Kina?

Jag insisterade alltid under mina utvecklingssamtal på jobbet i Sverige att jag ville arbeta utomlands. När väl ett projekt damp in blev det till Kina. Det varade i 4 månader.

Efter det när jag kom till Sverige igen tog jag tjänstledigt, sökte in till flera olika universitet i Shanghai-området. Samtidigt sökte jag jobb hos alla företag jag kunde komma på med verksamhet i Kina och förklarade att jag bara tar arbete hos dom om dom fixar tjänst åt mig här borta.

Jag åkte då till Kina med universitetsstudier som back-up plan om jag inte skulle få jobb. Jag hade då även läst på lite att det är betydligt lättare att få jobb här borta om man är på plats. Men ett av företagen jag hade kontaktat i Sverige fick en ledig tjänst här i Shanghai som jag hoppade på och avslutade då studierna 1 vecka efter jag börjat
Citera
2016-08-23, 08:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotatoChips