Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-23, 04:05
  #1
Medlem
Tja. Jag är 28 bast och arbetar som ingenjör inom bilindustrin i Shanghai och har innan det arbetat som konsult i Sverige. Tänkte någon kan vara intresserad av antingen konsultbranschen i Sverige, arbetet i Kina, hur man kommer hit etc.

Jaja får se om några frågor kommer. Försöker svara någon timme varje kväll min tid så svar kanske inte kommer direkt.
Citera
2016-08-23, 07:57
  #2
Medlem
Berätta gärna om hur du fick jobbet, har du någon anknytning till Kina?
Citera
2016-08-23, 08:18
  #3
Medlem
Hur är det att bo i Shanghai? Jag bor också i Asien och har fått min dos av kinesiska turister som kommer med stora busslaster och "tar plats". Känner också ett par engelsklärare som bor där och de har inte så mycket positivt att säga om Kina.
Citera
2016-08-23, 08:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rajttrack
Berätta gärna om hur du fick jobbet, har du någon anknytning till Kina?

Jag insisterade alltid under mina utvecklingssamtal på jobbet i Sverige att jag ville arbeta utomlands. När väl ett projekt damp in blev det till Kina. Det varade i 4 månader.

Efter det när jag kom till Sverige igen tog jag tjänstledigt, sökte in till flera olika universitet i Shanghai-området. Samtidigt sökte jag jobb hos alla företag jag kunde komma på med verksamhet i Kina och förklarade att jag bara tar arbete hos dom om dom fixar tjänst åt mig här borta.

Jag åkte då till Kina med universitetsstudier som back-up plan om jag inte skulle få jobb. Jag hade då även läst på lite att det är betydligt lättare att få jobb här borta om man är på plats. Men ett av företagen jag hade kontaktat i Sverige fick en ledig tjänst här i Shanghai som jag hoppade på och avslutade då studierna 1 vecka efter jag börjat
Citera
2016-08-23, 08:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotatoChips
Hur är det att bo i Shanghai? Jag bor också i Asien och har fått min dos av kinesiska turister som kommer med stora busslaster och "tar plats". Känner också ett par engelsklärare som bor där och de har inte så mycket positivt att säga om Kina.

Jag tycker det är grymt bra att bo i Shanghai men allt har ju sina för-och nackdelar såklart. Som du säger kan man ju få nog utav många kinesers beteende, men samtidigt om dom beter sig "illa" är det aldrig för att vara otrevliga utan snarare lite mer ociviliserade. Otrevliga människor tycker jag dock man springer på vart man än är i världen, men de är rätt få.

Shanghai är även bra då staden är så modern och stor att det knappt känns som Kina ibland. Men jag får erkänna att jag gillar just kinesiska kulturen så ibland saknar jag småstäderna där man kan få lite mer av genuina Kina-upplevelsen.

Utöver det finns allt man kan tänka sig behöva, all mat man kan längta efter, något nytt evenemang varje dag, allt öppet och tillgängligt, förhållandevis billigt etc. Inga klagomål!
Citera
2016-08-23, 13:00
  #6
Medlem
Vad för utbildning har du? Vad för lön har du där borta?
Citera
2016-08-23, 13:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernandooT
Vad för utbildning har du? Vad för lön har du där borta?

Jag har är högskoleingenjör inom el (3 års universitetsstudier). Med dagens växelkurs från RMB till SEK ligger totala lönen på ca 50-55tkr efter skatt. Utöver det finns en boendebudget men den räknar jag ej till lönen även om beloppet som ej utnyttjas betalas ut i pengar.
Citera
2016-08-23, 20:06
  #8
Medlem
Frågor om arbetet i Kina.

Berätta lite om hur några typiska arbetsdagar kan se ut. Hur ser arbetsgången ut? Hur mycket tekniskt arbete utför du om dagen?

Hur lång tid tog det från att du började jobba tills du kände dig "inne" i jobbet?

Hur gamla är dina arbetskollegor i snitt?

Fick du jobbet via utannonserad tjänst eller spontanansökan? Hur såg intervjuprocessen ut?

Hur mycket skatt betalar du?

Kan du prata kinesiska?

Har du haft relevanta sommarjobb/extrajobb under din utbildning?

Var du aktiv inom något under studietiden, t.ex kåren, studienämnder?

Vad hade du för lön när du som nyexaminerad?
Citera
2016-08-24, 04:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darmon
Frågor om arbetet i Kina.

Berätta lite om hur några typiska arbetsdagar kan se ut. Hur ser arbetsgången ut? Hur mycket tekniskt arbete utför du om dagen?
Tjena, bra frågor! Arbetsgången i Kina skiljer sig ganska stort då det är många beslut som fattas dagligen som i Sverige hade tagit månader att fatta. Det gör att man måste snabbt anpassa sig och styra sitt eget arbete mot de nya bestämmelserna. Det tekniska arbetet varierar ganska kraftigt, jag skulle säga att det är just nu 70% "pappersarbete" där man samlar information, snackar med folk, går på möten och 30% ingenjörsjobb.

Citat:
Hur lång tid tog det från att du började jobba tills du kände dig "inne" i jobbet?

Det tog nog ca 3-4 månader att känna sig bekväm. Det jobbiga här är att det finns inga processer att luta sig tillbaks mot utan man får lösa saker på annat sätt. Är man då ej säker på sin sak kan det göra att man känner att det är lite obekvämt.

Citat:
Hur gamla är dina arbetskollegor i snitt?

De flesta icke-kineserna är medelålders, 30-40. Kineserna är i regel yngre i snitt, runt 25-35 skulle jag säga. Antar det beror på att det är först nu folk börjar utbilda sig på universitet på riktigt.

Citat:
Fick du jobbet via utannonserad tjänst eller spontanansökan? Hur såg intervjuprocessen ut?

Som jag skrev ovan spontanansökte jag jobb på alla företag i Sverige som jag vet bedriver verksamhet i Kina. Ett företag med Shanghai-kontor kontaktade mig och jag var på 1 intervju i Shanghai. Där ställdes bara standardfrågor om vad man jobbat med, ens planer för framtiden, vad man vill arbeta med nu etc. Tror mycket handlar om personkemi utöver egenskaper, märks det att man är socialt lätt att umgås med, o-pretantiös och ingen besserwisser så klarar mig sig rätt långt. Man spenderar rätt mycket tid med sina kollegor så ingen vill ha en kuf om man säger så.

Citat:
Hur mycket skatt betalar du?

Jag betalar ca 10% skatt i Kina. 0% i Sverige.

Citat:
Kan du prata kinesiska?

Kan bara prata lite artighetsfraser och annan nödvändig som att beställa mat etc. Men jag försöker lära mig!

Citat:
Har du haft relevanta sommarjobb/extrajobb under din utbildning?

Ja, mitt sista år på universitetet hade vi ett utbyte med ett kinesiskt universitet där vi fick åka och uppleva kultur, språk etc. i ca 1 månad. Utöver det har jag inget relevant som knyter mig till Kina.

Citat:
Var du aktiv inom något under studietiden, t.ex kåren, studienämnder?

Nej jag var icke-aktiv i allt. Bara gled med på diverse evenemang.

Citat:
Vad hade du för lön när du som nyexaminerad?

Som nyexad hade jag ca 28000kr brutto. Det var 2012.
Citera
2016-08-24, 10:25
  #10
Medlem
Vad har du för arbetstider? Blir det mycket övertid?

Har du alltid fullt upp om dagarna, eller finns det utrymme för att ta det lugnt med arbetsuppgifterna och inte stressa?

Tror du att du hade kunnat få jobbet i Kina som nyexaminerad utan relevant arbetslivserfarenhet?

Hur lång tid tog det att få ditt första jobb som nyexaminerad?
Citera
2016-08-24, 11:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darmon
Vad har du för arbetstider? Blir det mycket övertid?

Tjena. Jag jobbar standard arbetstider, typiskt är att börja 08:30-09:00 och sedan gå hem 17:30-18:00. En nackdel om man jämför med arbete i Sverige är flextiderna morgon/eftermiddag. Eftersom man nästan alltid i Sverige där jag jobbat kunnat komma 06:00-09:00, äta hur mycket/lite lunch man vill och sedan gå hem när ens 8h är över. Här är det lite mer strikt att vara på jobbet just de tiderna jag skrev i början.

Citat:
Har du alltid fullt upp om dagarna, eller finns det utrymme för att ta det lugnt med arbetsuppgifterna och inte stressa?
Jag tycker personligen att det är ett bra arbetstempo, det är inte jättestressigt och inte slappt heller. Dock har jag alltid gjort saker ganska snabbt när jag väl fått kläm på det, men ingen annan jag känner klagar över tempot. Snarare arbetsbördan då och då om man tar på sig för mycket ansvar (ofta gäller ordspråket "vill man få något gjort får man göra det själv) då kineserna gillar att mörka deras problem istället för att lyfta dem till kollegor.

Citat:
Tror du att du hade kunnat få jobbet i Kina som nyexaminerad utan relevant arbetslivserfarenhet?
Just detta jobbet nej, men jobb i Kina överlag, absolut. Något som man kommer långt med är att ha någon som helst anknytning till landet om det är just Kina som lockar. Grundkurs i mandarin, varit här några gånger, förstår sig på kulturen osv.

Citat:
Hur lång tid tog det att få ditt första jobb som nyexaminerad?
Det tog mig 3 månader att få mitt första jobb. Lite länge kanske men av personliga anledningar ville jag ha det så. Sen tog själva rekryteringsprocessen för mitt första jobb också lite längre tid (1 månad) än vanligt av diverse anledningar gällande tänkt stationering vid första tjänsten.
Citera
2016-10-26, 17:12
  #12
Medlem
Har utlänningarna andra arbetsuppgifter än kineserna, typ att de vara experter och visa kineserna hur man gör saker och ting?

Vad får kineserna i lön?

Är inte din lön väldigt hög där, man kan lev lyxliv varje dag typ va eller? Jag har själv pluggat i Shanghai och levde då redan ganska lyxigt på 10000 SEK 2012.

Har du någon kinesisk tjej?

Hur är det med semester och sånt? När och hur mycket semester får man?

Är det tillsvidare eller tidsbestämt ditt jobb?

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback