Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-21, 08:06
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Ja, jag undrar så, om det är vanligt att få smäll av mattebankaren.
Eller om det inte är så vanligt som man luras att tro.

Har Nu/Ni någon gång alltså fått smaka mattebankaren?

Ofta, eller endast någon enstaka gång?

Och - har ni Själv använt er av den, någon gång ??

Jag själv har vad jag minns endast mött mattebankaren en enda gång. Då jagade min mor mig runt i huset med mattebankaren i högsta hugg, och jag fick gömma mig under sängen för att undvika smäll.
Citera
2016-08-21, 08:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, jag undrar så, om det är vanligt att få smäll av mattebankaren.
Eller om det inte är så vanligt som man luras att tro.

Har Nu/Ni någon gång alltså fått smaka mattebankaren?

Ofta, eller endast någon enstaka gång?

Och - har ni Själv använt er av den, någon gång ??

Jag själv har vad jag minns endast mött mattebankaren en enda gång. Då jagade min mor mig runt i huset med mattebankaren i högsta hugg, och jag fick gömma mig under sängen för att undvika smäll.
låter som min morsa, hon såg alltid ¨så rolig ut när hon var förbannad så jag kunde inte låta bli att skratta varpå hon blev helt vansinnig och fram äkte mattebankaren varpå jag låste in mig på toaletten till hon hade lugnat ner sig eller farsan hade kommit hem.
Citera
2016-08-21, 08:42
  #3
Medlem
Vad är mattebankare?
Citera
2016-08-21, 08:54
  #4
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Och - har ni Själv använt er av den, någon gång ??
Mattpiska heter det.

Nej, jag har aldrig fått stryk själv.
Ja, flickvänner har fått smisk och pisk när vi har haft en relation där sådant förväntas förekomma.

Din mor borde ha gett dig smörj för att du skolkade från skolan och aldrig lärde dig hur skiljetecken ska användas.
Citera
2016-08-21, 08:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Mattpiska heter det.

Nej, jag har aldrig fått stryk själv.
Ja, flickvänner har fått smisk och pisk när vi har haft en relation där sådant förväntas förekomma.

Din mor borde ha gett dig smörj för att du skolkade från skolan och aldrig lärde dig hur skiljetecken ska användas.
På Skånska heter det mattebankare, liksom skosnören heter skoband.
Citera
2016-08-21, 10:00
  #6
Medlem
haiguises avatar
Skåningar borde inte få välja Tyska, Franska & Spanska när dom börjar i högstadiet, dom borde bara per automatik förpassas till Svenska 2

On topic så har jag aldrig blivit mattpiskad av mina päron, däremot krossade min barndomsvän hans familjs mattpiska mot min arm när vi fäktades. Jag tror den skulle föreställa en yxa.
Citera
2016-08-21, 12:20
  #7
Medlem
.Kurgan.s avatar
Jo då.
När jag på impuls/*ingen egentlig anledning* sprang och kastade sten genom ladugårdsfönstrena när jag var 12-13 år gammal så fick jag först stryk av farsan.
När jag sedan sprang och bölade hos morsan och sa 'att pappa slog mig' och hon frågade vad anledningen var och jag berättade, så fick jag stryk av henne också med just mattpiskan.

Nej, jag skulle aldrig göra något sådant mot mina egna barn.
Är väl lite mer pedagogisk verbalt, än med handflatan eller mattpiskan
Citera
2016-08-28, 11:36
  #8
Medlem
Charmaines avatar
Eftersom jag var en ängel som barn fick jag aldrig stryk, vare sig med "mattebankare" eller annat. Däremot använder jag den flitigt själv - på mina mattor. Har aldrig slagit mina barn - de har ärvt mitt änglaliknande kynne.


Citat:
Ursprungligen postat av haiguise
Skåningar borde inte få välja Tyska, Franska & Spanska när dom börjar i högstadiet, dom borde bara per automatik förpassas till Svenska 2

Så elakt... men kul.
Citera
2016-08-29, 03:17
  #9
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Nix, det var nävarna som kom fram när man fakkat upp tillräckligt hårt. Själv skulle jag aldrig slå en unge, det är totalt kontraproduktivt.
Citera
2016-08-29, 07:30
  #10
Medlem
StyleWarss avatar
Det låter som något en utvecklingsstörd skulle säga "mattebankaren", såg sen att det var skånska.

Instängd i en garderob 24h, skållad med kokande vatten, knytnävsmisshandel, sparkar i huvudet, kastad in i väggen var mer de utmärkta uppfostringsmetoder jag fick erfara.

Säger som skribenten ovan, har aldrig slagit ett barn eftersom jag vet att det är sjukt i huvudet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback