2016-08-20, 18:59
Medlem
Hegamons avatar
Jag har sett statistik på vissa youtube-klipp och dom med motorer har ofta 90% män som åskådare. Kvinnor är alltså inte intresserade av motorer som män? Beror det på könsroller?

Jag anser det är genetiskt orsakat eftersom jag inte kan någon social konstruktion som förklarar fenomenet.
Citera
2016-08-20, 19:00
Bannlyst
Nej, jag tror inte att intresset för bilmotorer finns i våra gener.
Citera
2016-08-20, 19:06
Medlem
undrarbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har sett statistik på vissa youtube-klipp och dom med motorer har ofta 90% män som åskådare. Kvinnor är alltså inte intresserade av motorer som män? Beror det på könsroller?

Jag anser det är genetiskt orsakat eftersom jag inte kan någon social konstruktion som förklarar fenomenet.
Jag gissar också på genetisk skillnad, tycker de flesta tjejer verkar allmänt tekniskt ointresserade. Jag skulle inte heller kolla på en film om motorer om jag inte fick betalt för det eller hade nytta av det i mitt jobb. Dock ska man inte döma individer baserat på generella skillnader. Och även om man inte självmant kollar på en motorfilm så kan man ha kapacitet att lära sig hur det funkar om det behövs.
/Ingenjörskvinna.
Citera
2016-08-20, 19:10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Allt har med det att göra... (även dessa så kallade "sociala" konstruktioner faktiskt som givetvis existerar ibland)...

Om kvinnor hade varit dom som skapat motorer, varit intresserad av konstruktionen, utnyttjandet av dem osv osv... Så hade vi inte levt så länge som art antar jag...
Kan man jämna ut det... visst det går säkert...
Men om vi hade vänt på det... så hade barn och vår förökning tagit helt andra vägar antar jag...

Så man skall vara tacksam att det är 10% av kvinnorna som faktiskt är som 90% av männen... eller? och givetvis tvärtom...

-----edit
Många fokuserar på avkommor vilket är givetvis i toppen... men vill nog påstå att miljön är numero uno och avkommor är sekundärt (men det är sjukt svårt att sära på det... fler avkommor kan ge snabbare anpassning till miljön... komplext helt enkelt...)
Senast redigerad av 4yoonly 2016-08-20 kl. 19:29.
Citera
2016-08-20, 19:24
Medlem
M829A3s avatar
Tvivlar på att det är genetiskt med tanke på att moderna motorer existerar i drygt 120 år (vilket är på tok för kort tid för att ge ett genetiskt avtryck),däremot så tycks kvinnor i överlag vara mindre intresserade av mekanik och dylikt.
Citera
2016-08-20, 19:24
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da-Evil-Hitlah
Nej, jag tror inte att intresset för bilmotorer finns i våra gener.

Vad du tror är nu ganska ointressant jämfört med vad vetenskapsmän tror:

http://www.livescience.com/22677-girls-dolls-boys-toy-trucks.html
Citera
2016-08-20, 19:31
Medlem
bytnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M829A3
Tvivlar på att det är genetiskt med tanke på att moderna motorer existerar i drygt 120 år (vilket är på tok för kort tid för att ge ett genetiskt avtryck),däremot så tycks kvinnor i överlag vara mindre intresserade av mekanik och dylikt.

Det sitter bara i våran kultur.

Kolla på Magnus Betnér, han har några visa och kloka ord om detta i någon av sina föreställningar.
Citera
2016-08-20, 19:34
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Till och med aphanar är mer intresserade av billeksaker medan aphonor är intresserade av dockor, det hela har troligen att göra med våra jaktinstinkter och vår manliga objektorienterade hjärna.
Citera
2016-08-20, 19:35
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytnamn
Det sitter bara i våran kultur.

Kolla på Magnus Betnér, han har några visa och kloka ord om detta i någon av sina föreställningar.

Magnus Betner är en komiker, du bör istället lyssna på vad biologer och neurologer har att säga om saken.
Citera
2016-08-20, 19:38
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Bokstavligen motorer alltså? nej, men metaforiskt japp...

"Homo ergaster were the first to use fire and complex tools, and were the first of the hominin line to leave Africa, spreading throughout Africa, Asia, and Europe between 1.3 to 1.8 million years ago."

Tror du dessa "complex tools" var skapade av kvinnor pga av att kvinnor var intresserade av detta...
Vi män skall vara glada att så inte var fallet... Vi hade inte överlevt antagligen om det "svaga" könet hade jagat och utvecklat verktyg... att det finns undantag nu (och även då) är självklart... men generellt är det inte så... har aldrig påverkat min son i något håll (hoppas jag).. han hade väldigt lite intresse av generellt kvinnliga intressen...

Säger inte att vi är en perfekt varelse, men män skall vara glada över att kvinnors intresse är mer fokuserat på barnen dom föder och det runt omkring än något annat... och vice versa kanske...
Citera
2016-08-20, 19:42
Medlem
Motorer fanns ju redan på stenåldern. Så det måste vara genetiskt.
Citera
2016-08-20, 20:02
Medlem
OnkelReds avatar
Intressant klipp från BBC där dom kollar vilken sorts leksak en aphona respektive aphanne föredrar.
https://youtu.be/Bm9xXyw2f7g
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in