2018-02-26, 14:04
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nej, Lars uppträdde ju egendomligt redan från början av vistelsen. Det var inte bara något penicillin.

På vilket sätt då ? Enligt dokumentären jag har sett, var det enda "egendomliga" att han inte var speciellt hungrig. Kanske mådde han illa pga matförgiftning, inte ovanligt i Bulgarien. Det enda jag tycker är märkligt är att han inte ville att kompisarna skulle stanna längre, så att de kunde åka hem tillsammans, men han kanske var en person som inte ville vara till last för andra.

Lars Mittank hade fast jobb, flickvän och såg inte ut att vara nån tatuerad Jockiboi-partyprisse direkt. Även kompisarna verkar vara ordentliga killar.

Vad vi vet är:

#Han fick ta emot ett hårt slag mot örat, så att han spräckte trumhinnan
#Han tog ett penicillin

Slag kan orsaka hjärnskakning/hjärnskador vilket kan leda till personlighetsförändringar.
Det penicillin han tog sägs kunna leda till biverkningar så som panikattacker.

Spekulationer:

#Lars tog partydroger
#Lars hade svalt kapslar med droger för att smuggla ut ur landet.
#Lars föll offer för organhandlare, han blev kidnappad av ufon m.m
#Lars blev ofrivilligt drogad på zigenarhotellet.

Slutsatsen är att Lars blev psykotisk av någon anledning
Citera
2018-02-26, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basse Lerghagen
På vilket sätt då ? Enligt dokumentären jag har sett, var det enda "egendomliga" att han inte var speciellt hungrig. Kanske mådde han illa pga matförgiftning, inte ovanligt i Bulgarien. Det enda jag tycker är märkligt är att han inte ville att kompisarna skulle stanna längre, så att de kunde åka hem tillsammans, men han kanske var en person som inte ville vara till last för andra.

Lars Mittank hade fast jobb, flickvän och såg inte ut att vara nån tatuerad Jockiboi-partyprisse direkt. Även kompisarna verkar vara ordentliga killar.

Vad vi vet är:

#Han fick ta emot ett hårt slag mot örat, så att han spräckte trumhinnan
#Han tog ett penicillin

Slag kan orsaka hjärnskakning/hjärnskador vilket kan leda till personlighetsförändringar.
Det penicillin han tog sägs kunna leda till biverkningar så som panikattacker.

Spekulationer:

#Lars tog partydroger
#Lars hade svalt kapslar med droger för att smuggla ut ur landet.
#Lars föll offer för organhandlare, han blev kidnappad av ufon m.m
#Lars blev ofrivilligt drogad på zigenarhotellet.

Slutsatsen är att Lars blev psykotisk av någon anledning

Nej, han hade dålig aptit. Inget tydde på matförgiftning. Aptitlösheten kan ha berott på drogkonsumtion. Dessutom hade han en benägenhet att råka i luven på folk, närmast omgående efter ankomsten. Hans förklaring till misshandeln var allt annat än trovärdig.
Citera
2018-02-26, 16:01
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Nej, han hade dålig aptit. Inget tydde på matförgiftning. Aptitlösheten kan ha berott på drogkonsumtion. Dessutom hade han en benägenhet att råka i luven på folk, närmast omgående efter ankomsten. Hans förklaring till misshandeln var allt annat än trovärdig.

Jasså, en tysk Greklands-Calle alltså ? Märkligt att Lars ville sova på lopphotellet i gettot med zigenare och prostituerade. Han hade säkert inte slut på pengar, han borde ha haft råd med ett bättre hotell.
Senast redigerad av Basse Lerghagen 2018-02-26 kl. 16:05.
Citera
2018-02-26, 16:05
Medlem
Citat:
Jasså, en tysk Greklands-Calle alltså ?

Nej, jag vill inte göra några jämförelser med kända brottslingar. Men Lars hade uppenbarligen problem, och inte berodde de uteslutande på penicillinet! Han hade problem med narkotika, det är jag rätt övertygad om. Hans förstorade pupiller, som taxichauffören vittnat om, är ytterligare ett tecken på det.

Jag tror, att han kände sig ofri och instängd i tillvaron hemma i Tyskland.
Senast redigerad av dubbelbottnad 2018-02-26 kl. 16:06. Anledning: korr
Citera
2018-02-26, 16:08
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Nej, jag vill inte göra några jämförelser med kända brottslingar. Men Lars hade uppenbarligen problem, och inte berodde de uteslutande på penicillinet! Han hade problem med narkotika, det är jag rätt övertygad om. Hans förstorade pupiller, som taxichauffören vittnat om, är ytterligare ett tecken på det.

Jag tror, att han kände sig ofri och instängd i tillvaron hemma i Tyskland.

Av alla dokumentärer jag har tittat på är det ingen som pratar om att Lars tog droger.
Citera
2018-02-26, 16:11
Medlem
Citat:
Av alla dokumentärer jag har tittat på är det ingen som pratar om att Lars tog droger.

Nej, men lite slutsatser får man allt dra själv! Det är inte alls konstigt, att ingen vill säga att han tog droger - det handlar om att de, främst hans mor, vill att han inte ska misskrediteras o.s.v.
Citera
2018-02-26, 16:43
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Nej, men lite slutsatser får man allt dra själv! Det är inte alls konstigt, att ingen vill säga att han tog droger - det handlar om att de, främst hans mor, vill att han inte ska misskrediteras o.s.v.

Jag tror vi ska fokusera på det vi vet.

1) Slaget mot örat och den spruckna trumhinnan.
2) Penicillinet

Vi vet att det ovanstående har hänt, vi vet att de båda faktorerna kan ha påverkat Lars.

Att han sen rusade ut från flygplatsen som en galning finns på film. Helt klart var Lars inte vid sina sinnens fulla bruk när han gjorde det.

Han hoppade över staketet och försvann. Vad hände sen ? Kanske sprang han ut på en väg och blev överkörd, kanske begick han självmord. Frågan är var kroppen tog vägen, från flygplatsen till havet är det knappt 4km. Kan han ha begett sig dit och i panik simmat ut för att sen drunkna ?

Vilken teori man än tror på så är det intressanta vart han tog vägen. Död eller levande så borde han ha lämnat nåt spår efter sig, han befann sig ju inte i urskogen utan i en storstad, vid en flygplats.

Om han skulle ha varit jagad av maffian, så borde man kunna ha sett någon förfölja honom på filmen från övervakningskameran.
Citera
2018-02-26, 17:21
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Han sade ju, att bulgariska ligister "betalats" av nagra tyska fotbollssupportrar för att misshandla honom. Hur visste han det? Det är väl knappast troligt, att nagra fotbollssupportrar skulle betala nagon för att sla en kille.

Nej, de kunde ha slagit honom själva och sparat pengarna

Här haltar berättelsen mest tycker jag. Att tyska fotbollsligister skulle betala bulgariska ligister för att slå Lars låter inte alls trovärdigt. Lars fick ordentligt med pisk, men varför ?? Pga att han höll på fel fotbollslag ? OK om det hade varit match mellan Tyskland och tex. Bulgarien och Lars fått däng av bulgariska fans, men att Lars blev slagen pga av andra tyskar under ett fotbolls-vm...nja.
Citera
2018-02-26, 17:54
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Att han helt klart flyr från någon eller något kan vi alla se.

Jag tycker att övervakningsfilmen är ett tillräckligt bevis på att Lars var paranoid pga psykos/hjärnskada/droger/fulpenicillin etc.

Alltså skulle jag lägga mindre vikt på att han verkligen var förföljd och att några jagade honom.

Sen kommer då frågan om hans försvinnande. Det vore enklare att tro att han blev bortförd och mördad än att han själv gjorde slut på sig själv eftersom ingen kropp har hittats.
Citera
2018-02-26, 19:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände egentligen Lars Mittank?

Citat:
Jasså, en tysk Greklands-Calle alltså ? Märkligt att Lars ville sova på lopphotellet i gettot med zigenare och prostituerade. Han hade säkert inte slut på pengar, han borde ha haft råd med ett bättre hotell.

Det kan tyckas märkligt att Mittank valde att bo på hotel Color. Eftersom han inte kände till hotellen i Varna så bad han taxichaffisen att köra honom till ett och då blev detta hotell. Kanske hade chaffisen provision att ta kunder dit?

Hur som helst så betedde sig Mittank märkligt och annorlunda innan han hamnade där.

Både det hårda slaget mot hans öra varvid trumhinnan sprack samt penicillinet kan mycket väl ha påverkat honom. Orkar inte gå igenom hela tråden nu men tog han verkligen detta penicillin som han hade fått? Från Color ringde han till sin mamma och frågade om detta. Han ringde henne denna natt flera gånger och bad om hjälp med olika saker.

Att han skulle ha erhållit den här öronskadan p. g. a. fotbollssupporters tror jag inte på. Anledningen var någon helt annan som Mittank inte ville berätta om för sina båda kamrater.

Jag tror som skribenten dubbelbottnad att Mittank fick i sig något skit och då redan i början av vistelsen på Goldstrand. Vare sig detta skedde frivilligt eller att han hade blivit ilurad droger. Hans pupiller, enligt chaffisen, är förstorade när denne körde honom till Color.

När Lars springande tar sig från flygplatsen kan han inte vara vid sina sinnes fulla bruk. Han blev psykotisk av en eller flera anledningar.
Citera
2018-02-26, 19:58
Medlem
Citat:
Det kan tyckas märkligt att Mittank valde att bo på hotel Color. Eftersom han inte kände till hotellen i Varna så bad han taxichaffisen att köra honom till ett och då blev detta hotell. Kanske hade chaffisen provision att ta kunder dit?

Hur som helst så betedde sig Mittank märkligt och annorlunda innan han hamnade där.

Både det hårda slaget mot hans öra varvid trumhinnan sprack samt penicillinet kan mycket väl ha påverkat honom. Orkar inte gå igenom hela tråden nu men tog han verkligen detta penicillin som han hade fått? Från Color ringde han till sin mamma och frågade om detta. Han ringde henne denna natt flera gånger och bad om hjälp med olika saker.

Att han skulle ha erhållit den här öronskadan p. g. a. fotbollssupporters tror jag inte på. Anledningen var någon helt annan som Mittank inte ville berätta om för sina båda kamrater.

Jag tror som skribenten dubbelbottnad att Mittank fick i sig något skit och då redan i början av vistelsen på Goldstrand. Vare sig detta skedde frivilligt eller att han hade blivit ilurad droger. Hans pupiller, enligt chaffisen, är förstorade när denne körde honom till Color.

När Lars springande tar sig från flygplatsen kan han inte vara vid sina sinnes fulla bruk. Han blev psykotisk av en eller flera anledningar.

Ja, bilden av Lars som alltigenom helyllekille tycker jag man bör ta sig en funderare över. Visserligen skötte han sig av allt att döma i Tyskland, där han arbetade i skift på ett kolkraftverk, och dessutom hjälpte till i hemmet med vården av sin sjuke far.

Flickvän hade han, enligt uppgift i doumentären - men hon framträdde aldrig efter försvinnandet, vilket gör att man börjar undra hur det var med den saken, egentligen?

Något dåligt(?) knark fick han nog i sig, redan i inledningsskedet av resan. Aptitlösheten och den tidiga misshandeln var nog relaterat till det. Sedan har vi, som sagt, hans samtal med modern om det "konstiga" hotellet, och de förstorade pupillerna. Och slutligen, hans sorti från flygplatsen.

Modern verkade anmärkningsvärt överbeskyddande, gentemot en 28-årig son. Du var själv tidigare inne på teorin, att Lars kan ha känt sig instängd, eller fången, i tillvaron i Tyskland - och det tror jag är en rimlig konklusion. Kanske var han mycket olycklig, eller i vart fall hade han möjligen ett behov av att fly verkligheten med droger. Kanske också hemresan framstod som obehaglig och motbjudande i hans ögon.
Citera
2018-02-26, 20:17
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:

Ja, egentligen spelar det inte så stor roll varför han valde det hotellet. Ibland häktar man upp sig på detaljer i sådana här fall.

Jag har kollat på googles 3d kartor. Lars sprang ut ur flygplatsbyggnaden och rakt fram över den stora parkeringen, över en gata, förbi några industrifastigheter mot stängslet. Väl över stängslet följer ett öppet fält och en åker, sen är det stopp pga motorvägen E70.

Det var väl norrut han sprang? Söderut åt andra hållet ligger flygfältet, om han sprang runt det så ligger viken till Svarta havet där 4km från flygplatsens entré.

Hur lång tid tog det innan han anmäldes försvunnen och sökandet påbörjades ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in