Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-17, 20:02
  #1
Medlem
Hej, jag har ett konstigt sätt att komma ihåg i princip i detalj allt jag läser på engelska men inte på svenska? Jag har försökt under dagen komma på varför och den enda rationella anledningen är att när jag läser på engelska måste jag bearbeta orden mer noggrant o på så sätt skapas bilder i hjärnan mycket mer tydligt.
Nån annan som upplever samma sak?
Till saken hör att jag läser och förstår engelska i princip flytande.

Ett exempel, jag läste 4 sidor från en bok på engelska och svarade på frågor om innehållet medans jag läste = 12h senare kommer jag ihåg såpass mycket att jsg skulle kunna återberätta exakt vad som hände och vad det handlade om till sådan grad att jag hade troligtvis blivit fuskanklagad 😂

Som sagt någon mer som upplever samma sak? Ska jag börja översätta allt (finns de nått sätt som de går snabbt o enkelt från en bok?) till engelska i mina studier och lära mig det instant eller är det för sjukt? haha
Citera
2016-08-18, 00:50
  #2
Medlem
ebqts avatar
Det låter ju riktigt fräsigt hörrudu. Du får väl plocka upp kurslitteratur på engelska helt enkelt. Att först översätta till engelska och sen läsa verkar vara onödigt mycket jobb.

Kan inte relatera till den graden du beskriver, men jag kan komma på mig själv med att kunna ett ord på engelska när jag söker ett svenskt ord för samma sak.
Citera
2016-08-18, 08:56
  #3
Medlem
Du kanske koncentrerar dig mer eftersom det är ett annat språk än ditt modersmål.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback