Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-17, 08:48
  #1
Medlem
Det finns ju nybörjarprogram, grejer inbyggda i Mac och PC. Men om man vill ta det till nästa nivå? Har en kollega på jobbet som är halvproffs som fotograf, han talar sig varm för och är väldigt duktig på att använda Lightroom, han gör faktiskt mirakel. Men det är ju snordyrt, abbonnemang och annat. Har inte riktigt samma ambitionsnivå som honom.

Om man vill ha samma funkis, både bra behandling av bilder och bra hantering av album, och vill lägga upp till en tusenlapp, finns alternativ?
Citera
2016-08-17, 08:56
  #2
Medlem
Skatteskolks avatar
Rawtherapee kanske? Det är gratis och kanske täcker de behov du har. Ge det en chans tycker jag och spara pengarna till annat.
Citera
2016-08-17, 09:58
  #3
Medlem
pollenpers avatar
Gimp
Open source

Typ, liknande Photoshop
Citera
2016-08-17, 21:35
  #4
Avstängd
För en tusenlapp har man Photoshop och en mängd andra program från Adobe under ett års tid... Personligen hatade jag nytänket med abonnemang, då jag tycker man har rätt att köpa en produkt... Hade dock en pappa som jobbade inom fotoindustrin och blev därmed försörjd med Photoshop gratis

Numera ser jag hur utvecklingen går framåt och gillar verkligen abonnemanget, då jag med det verkligen är uppdaterad. Visst kan jag ladda ner kopior från piratebay och liknande, dock vet jag att de förr eller senare kommer strula.

Fattar trådstarten om ett billigt program, men undrar samtidigt hur länge du tänkt använda programmet innan du köper en uppdatering?
Citera
2016-08-17, 23:16
  #5
Medlem
Paijters avatar
Darktable.org
0 kr.
Citera
2016-08-18, 13:48
  #6
Medlem
Adobe Photoshop Elements
Riktigt kompetent program om man inte har behov av att jobba i CMYK (men det är det inte så många som gör längre...). Har i mångt och mycket samma funktioner som photoshop och är uppbyggt på samma sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
För en tusenlapp har man Photoshop och en mängd andra program från Adobe under ett års tid...
Nej det har man inte...
Normalpris: 525:-/månad ink moms.
Student: 176:-/månad ink moms.
Oavsett hur du räknar så blir ingen av talen gånger tolv "en tusenlapp"...

Det är som Ture uttryckte det för dem som minns.
– och vad kostar kaffet, jo fyra och femton - två koppar blir en femma....
__________________
Senast redigerad av martinator 2016-08-18 kl. 13:52.
Citera
2016-08-22, 20:42
  #7
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det har man inte...
Normalpris: 525:-/månad ink moms.
Student: 176:-/månad ink moms.
Oavsett hur du räknar så blir ingen av talen gånger tolv "en tusenlapp"...

Själv betalar jag drygt 100kr/mån för Adobe Lightroom CC o Adobe Photoshop CC. Blir iofs inte 1000kr heller, men väl ca 1200kr/år.
Nej, jag är varken student eller pensionär...

https://creative.adobe.com/plans?pla...e=se&locale=se
Just nu tar de tydligen 90kr/mån o då närmar vi oss 1000-lappen
Citera
2016-08-22, 22:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Själv betalar jag drygt 100kr/mån för Adobe Lightroom CC o Adobe Photoshop CC. Blir iofs inte 1000kr heller, men väl ca 1200kr/år.
Nej, jag är varken student eller pensionär...

https://creative.adobe.com/plans?pla...e=se&locale=se
Just nu tar de tydligen 90kr/mån o då närmar vi oss 1000-lappen
Okej, du kör den varianten. Trodde inte nåogon ville missa acrobat, illustrator och alla andra program...
Men oavsett så blir det inte en tusenlapp eftersom det är ett rulland abonnemang och när man nått upp till tusenlappen och slutar betala så försvinner programmet. Photoshop Elements är däremot en old school-lösning som man köper loss för en engångssumma.
Citera
2016-08-23, 06:58
  #9
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Visst är det så. CC är ett abonnemang men jag tycker det är en bra lösning kostnadsmässigt beroende på vad man är ute efter. För min del perfekt i egenskap av hobbyfotograf.
Citera
2016-08-23, 18:26
  #10
Medlem
Waldschrats avatar
Du råkar inte vara student/ha möjligheten att registrera dig för en kurs?

Då kan man skaffa Adobe Creative Cloud för 176Kr i månaden.
Citera
2017-07-19, 03:15
  #11
Medlem
Affinity Photo
Påminner väldigt mycket om Photoshop, men betydligt billigare... Finns i en version till iPad som är riktigt bra och bättre än de strippade appar Adobe erbjuder. Relativt nytt program, väldigt mac-anpassat i sin utformning även om det finns en version till PC också.

Corel Photo-Paint
Finns med i hem & student-versionen av Corel Draw, men kräver inga intyg från universitet eller liknande och kostar strax under tusenlappen. Erbjuder mycket för pengarna om du inte bara söker ett bildredigeringsprogram. En klassiker bland Windows-program. Grafikens motsvarighet till Office-paketet.
Citera
2017-11-27, 03:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashboy
Affinity Photo
Påminner väldigt mycket om Photoshop, men betydligt billigare... Finns i en version till iPad som är riktigt bra och bättre än de strippade appar Adobe erbjuder. Relativt nytt program, väldigt mac-anpassat i sin utformning även om det finns en version till PC också.

Corel Photo-Paint
Finns med i hem & student-versionen av Corel Draw, men kräver inga intyg från universitet eller liknande och kostar strax under tusenlappen. Erbjuder mycket för pengarna om du inte bara söker ett bildredigeringsprogram. En klassiker bland Windows-program. Grafikens motsvarighet till Office-paketet.

Fungerar Affinity Photo att skriva ut och redigera tavlor som man kan rama in?

Dayandnight välbekant hb profil
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback