2016-08-16, 13:09
Medlem
Så, jag funderar på att slå till på en lite äldre bil. Jag har atm en Volvo V40 -99 2.0T som fungerar felfritt. Är ute efter en skattebefriad, äldre bil som man fryser i på vintern. Bilen jag kikat på är en Opel Kadett -69 och ägaren till bilen sa att det aldrig suttit någon stereo eller högtalare i bilen, vilket är lite tråkigt.

Så, finns det några alternativ för att få musik in i den bilen? Bortsett från att koppla in en stereo och högtalare om det nu ens går, vilket känns tveksamt, och jag är inte direkt expert på det.

I värsta fall får man väl köpa en bergssprängare och sätta i baksätet så jag får min gangsterrap varje dag påväg till jobbet.
Citera
2016-08-16, 13:13
Medlem
Johan_08s avatar
Det är ganska enkelt faktiskt.
Köp stereo, högtalare och sladdar till stereon mm.
Vanligtvis finns det fördraget kablage till stereo men det är inga större konstigheter när det inte finns.

Många firmor kan installera åt dig om du känner dig osäker.
Citera
2016-08-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Det är ganska enkelt faktiskt.
Köp stereo, högtalare och sladdar till stereon mm.
Vanligtvis finns det fördraget kablage till stereo men det är inga större konstigheter när det inte finns.

Många firmor kan installera åt dig om du känner dig osäker.

Okej, vad brukar sånt kosta? Byter bil just för att spara pengar på bensin och skatt.
Citera
2016-08-16, 13:30
Medlem
tigerrakets avatar
Att byta till en veteranbil för att spara pengar på bensin... det klingar inte rätt.
Sedan får du också tänka på att du kommer antagligen få betala mer för att hålla bilen rullande, samt att man faktist får värdesätta lite bekvämligheter. Kan du utså att bilen kanske inte startar när det är kallt, är svinkall på vintern och pissvarm på sommaren. Sätena ingen höjdare och det kanske läcker eller drar i bilen.
Ja då kan det vara "billigare" med en skattebefriad bil. Annars, nej
Citera
2016-08-16, 13:31
Medlem
x12s avatar
På 60-talet var apparaterna oftast fästa i potentiometeraxlarna och radions panel var en liten fyrkant däremellan, precis så det rymdes att sticka i en kassett och få plats med en radioskala. Ofta en täckskiva framtill så det ser ut som de DIN-uttag man varit van vid mellan omkr 1975 och 2005 eller så, men det går alltså inte alltid montera en modern stereo i de bilarna utan att såga upp hålet i instrumentpanelen.

Om det är nåt veteranvärde i bilen så är det väl ganska dumt att såga sönder instrumentpanelen.

Finns ju iofs möjlighet att montera radion under ett säte eller i handskfacket på nåt snyggt sätt så det inte förstör interiören. Använd fjärrdosa för att justera volym osv. Syns inte stereon så minskar risken för inbrott också.

Högtalare i gamla bilar var ofta bara en enda mono ovanpå instrumentpanelen eller stereo via tunna simpla 4-tum högtalare som monterades på dörrsidorna. De får inte vara alltför djupa, för då krockar de med glasrutan om man vevar ner dem, eller med själva fönstermekanismen.
Vissa bilar hade hål i hatthyllan, beror på om det är en sedan eller kombi/halvkombi. Sätt inga tunga högtalare i en löstagbar hatthylla.
Citera
2016-08-16, 13:31
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuddeAlajarvi
Så, finns det några alternativ för att få musik in i den bilen? Bortsett från att koppla in en stereo och högtalare om det nu ens går, vilket känns tveksamt, och jag är inte direkt expert på det.

Såna här kan ju tänkas göra det möjligt att få musik vart du än vill.
Citera
2016-08-16, 13:39
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuddeAlajarvi
Okej, vad brukar sånt kosta? Byter bil just för att spara pengar på bensin och skatt.
Ja,likväl som du kan köpa en CD på skroten för ett par hundra (eller på en loppis) och högtalare för typ samma,så kan du köpa enbart ett framsystem för över 3000kr (höger+vänster mellanregister och diskanter)

Men (fetingen) mitt tips blir skroten,om du har någon vettig nära,kika på någorlunda kända märken,SONY,PIONEER,PANASONIC,COUSTIC,ALPINE,CLARI ON,för att nämna några,gör klart att du kommer tillbaka med den om den inte funkar.

Undvik Roadstar och annat "kina-dravel",visst man kan ju handla direkt hos kineserna också,dock blir det runt 2-3 hundra ändå..

Se till att du får någon form av kabelhärva med,den kostar inte ovanligt i ordningen 100-150kr annars..
Citera
2016-08-16, 13:45
Medlem
Tackar och bockar för de olika svaren
Citera
2016-08-16, 14:28
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Fast du hör man inte polisen tutar på en...
Har man inte upptäckt ett utryckningsfordon förrens man HÖR det,så har man brustit allvarligt i uppmärksamheten...

(jag har blivit "påhoppad" av icke bilstereo-intresserade av den anledningen mååånga gånger,speciellt på den tiden när jag spelade över 142db... )
Citera
2016-08-16, 14:50
Medlem
Det finns högtalare som inte behöver monteras i en dörr eller hatthylla utan lådhögtalare som monteras utanpå. Du är ju inne på det spåret själv när du nämner bergsprängare. http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilhogtalare/ladhogtalare/

Hur som helst ska du dra en strömkabel till stereon via en av bilens säkringar. Det finns säkert nån ledig plats.
Citera
2016-08-16, 15:08
Medlem
En Kadett från 1969 har knappast några kablar till radio fördragna. Däremot har de hunnit få 12 volts elsystem, vilket underlättar.
Citera
2016-08-16, 15:13
Medlem
Om det nu är billigare skatt och försäkring du är ute efter så är det väl mkt bätte att köpa en Volvo 740 från 1986 (>30 år) än en sketen Opel Kadett, dvs om du nu egentligen inte har ngt intresse av veteranbilar. Mkt billigare och på alla sätt en väldigt mkt bättre bil.
Om du är hipster och tycker 740 är pinsam så välj ngn annan (ngt sämre) bil från 85-86...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in