2016-08-16, 15:17
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det finns högtalare som inte behöver monteras i en dörr eller hatthylla utan lådhögtalare som monteras utanpå. Du är ju inne på det spåret själv när du nämner bergsprängare. http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilhogtalare/ladhogtalare/

Hur som helst ska du dra en strömkabel till stereon via en av bilens säkringar. Det finns säkert nån ledig plats.
Precis!

Man kan även snickra själv och bygga "kick-paneler" och sätta högtalarna i.

(kickpanel,alltså en liten låda nere vid fötterna framför dörren,med "trevlig" lutning på så man får musiken riktad uppåt mot öronen,i vissa bilar funkar det bättre och vissa sämre,men får man till det,så brukar det bli riktigt bra,i 740 så är det en luftventil där nere,annars hade jag nog satt lite högtalare där om jag skulle byggt något nu..)
Citera
2016-08-16, 15:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Är det en sedan, 4 dörrars, coupe ?

Inte för att det spelar någon roll för radiomontering, men jag är ändå nyfiken.
Citera
2016-08-16, 19:46
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Om det nu är billigare skatt och försäkring du är ute efter så är det väl mkt bätte att köpa en Volvo 740 från 1986 (>30 år) än en sketen Opel Kadett, dvs om du nu egentligen inte har ngt intresse av veteranbilar. Mkt billigare och på alla sätt en väldigt mkt bättre bil.
Om du är hipster och tycker 740 är pinsam så välj ngn annan (ngt sämre) bil från 85-86...

Exakt!

Jag har en Opel Kadett C Coupe från 1974.
Jag körde med den en hel vinter för typ tio år sedan, det var ingen höjdare kan jag säga.
Usel värme, usel komfort, och inte var den speciellt soppasnål heller i kylan.
Man tröttnar väldigt snabbt på att köra en så gammal bil till vardags.

Numera är den endast finbil för varma sköna sommardagar.

Skulle jag ha tag på en skattebefriad bil att använda som bruksbil så skulle jag nog försöka hitta en Opel Omega från 1987. Den började säljas hösten 1986 som 87 års modell.
Visserligen får man vänta tills nästa år innan den blir skattebefriad.
Men där har man faktiskt en hyfsad komfortabel bil som känns skapligt modern, dessutom är den gamla 2 liters motorn (C20NE) en riktigt bra och driftsäker maskin som inte alls är speciellt törstig.
Citera
2016-08-16, 19:51
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Exakt!

Jag körde med den en hel vinter för typ tio år sedan, det var ingen höjdare kan jag säga.

Skulle jag ha tag på en skattebefriad bil att använda som bruksbil så skulle jag nog försöka hitta en Opel Omega från 1987. Den började säljas hösten 1986 som 87 års modell.
Men där har man faktiskt en hyfsad komfortabel bil som känns skapligt modern, dessutom är den gamla 2 liters motorn (C20NE) en riktigt bra och driftsäker maskin som inte alls är speciellt törstig.
Du lär vara rätt ung. Du har vad som brukade kallas rallykadett, en av de roligaste vinterbilarna som fanns när jag blev med körkort.
Citera
2016-08-16, 20:04
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Du lär vara rätt ung. Du har vad som brukade kallas rallykadett, en av de roligaste vinterbilarna som fanns när jag blev med körkort.

Njaa, jag är ett år äldre än min C Kadett...

Egentligen var det ju den kadett modellen fram till 1973 som till en början kom att kallas för "rallykadett", även om så klart även C Kadetten var en extremt vanlig syn i rallyskogen när det begav sig...

Min Kadett Coupe är faktiskt numera riktigt underhållande att köra då den har en etanolkonverterad 2 liters C20NE på cirka 140 hästar. Bilen väger bara 980 kg.
En liten glädjespridare på vägen.
(Att jämföra med original 1200 motor)

Ursäkta TS för att jag halkar bort från din tråds ämne. Jag har dessvärre inget bra råd om det där med stereo.
Citera
2016-08-16, 21:53
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Har man inte upptäckt ett utryckningsfordon förrens man HÖR det,så har man brustit allvarligt i uppmärksamheten...

(jag har blivit "påhoppad" av icke bilstereo-intresserade av den anledningen mååånga gånger,speciellt på den tiden när jag spelade över 142db... )

Körde inom yrket i antal år förut, var ganska lätt att missa när det var högsommar och man hade hög volym på stereon i Stockholms-trafiken
Man insåg det i sista sekund när polisen stod o blinkade med helljus precis bakom arslet på en.
Citera
2016-08-16, 22:14
Medlem
lemonzhellos avatar
Lyssna på ormbiten, undvik Kadetten. Avsaknaden av musik riskerar att bli ditt minsta bekymmer, det kan jag intyga som gammal Kadett-ägare på den tiden det begav sig. Bland annat skärmarna är veritabla rostfällor, sen har man visserligen gott om plats att meka med motorn, men det vill man väl ändå undvika om det går.
Citera
2016-08-16, 22:24
Medlem
frozendragons avatar
Finns det plats att ställa den någon stans kan du ju bara köpa en bärbar högtalare om du är villig att nöja dig med en sådan lösning.
Citera
2016-08-17, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Exakt!

Väldigt länge sedan jag såg en Omega... Kan det kanske bero på att kvaliteten var väldigt tveksam och att de rostar rejält..? (Iofs en modernare och körgladare bil än 740 men ändå...)
Citera
2016-08-17, 01:14
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Väldigt länge sedan jag såg en Omega... Kan det kanske bero på att kvaliteten var väldigt tveksam och att de rostar rejält..? (Iofs en modernare och körgladare bil än 740 men ändå...)

Den första årgången (1987) var bedrövlig kvalitetsmässigt, därefter blev hållbarheten aningen bättre. Rosten är sannolikt den huvudsakliga anledningen till att generation 1 av Omega nästintill är utdöd.

Audi 100 är ju ett annat alternativ som är snålare och bekvämare än 740, och innehar ett bättre rostskydd än Opel.
Citera
2016-08-17, 01:25
Medlem
christerys avatar
För att bara fixa ljud i bilen (som om det skulle vara ditt största problem med den) är det ju 2 högtalarkablar som går upp efter a-stoplen till taket och en högtalarbåge (begagnad) och en stereo som vill ha + och - (skroten igen). Nosa upp en jordpunkt om du inte hittar en annan anslutning till jord och sen drar du + kabeln till säkringsdosan på nåt som går igång med tändningen.

Mätinstrument för detta kan vara en 12v lampa med en kabel jordad och den andra som testar av en säkring åt gången.
Citera
2016-08-17, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det finns högtalare som inte behöver monteras i en dörr eller hatthylla utan lådhögtalare som monteras utanpå. Du är ju inne på det spåret själv när du nämner bergsprängare. http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilhogtalare/ladhogtalare/

Hur som helst ska du dra en strömkabel till stereon via en av bilens säkringar. Det finns säkert nån ledig plats.

Tack, det där ser ut som något som funkar Men tror du att en gammal Opel från 69 har några lediga säkringar för högtalaren? Eller om den ens orkar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in