Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-14, 00:53
  #1
Medlem
Vilken är den bästa konsthögskolan och varför?
Citera
2016-08-14, 01:22
  #2
Medlem
Städelscule(frankfurt) , kanske inte den exakta stavningen dock, men lätt att kolla upp på nätet, sen roadisland art and design typ något sådant med

Dom har gott rykte! Sen finns självklart helsingfors skolorna i london,holland, paris..

Vad som gör en högskola bra idag eller ett gott rykte är väl oftast främst på vilka konstnärer som är proffesorer där o hur många elever som blir erkända konstnärer efter dom gått där etc!

Lite full ursäkta stavfelen.
Citera
2016-08-14, 02:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darzborste
Städelscule(frankfurt) , kanske inte den exakta stavningen dock, men lätt att kolla upp på nätet, sen roadisland art and design typ något sådant med

Dom har gott rykte! Sen finns självklart helsingfors skolorna i london,holland, paris..

Vad som gör en högskola bra idag eller ett gott rykte är väl oftast främst på vilka konstnärer som är proffesorer där o hur många elever som blir erkända konstnärer efter dom gått där etc!

Lite full ursäkta stavfelen.


Jag ska kolla upp dem! ja det är så många att välja mellan behöver dock en skola som har undervisning på engelska annars kanske de blir lite väl tungt och svårt att komma in.

Har också funderat lite på det att när man söker skolor utomlands om man ska söka efter hur landet i stort är och sen vilken skola man vill gå om det hade hjälpt en.

Har du gått någon konstskola?
Citera
2016-08-14, 08:29
  #4
Medlem
Om vi pratar Sverige håller alla 5 hög klass. Vissa är mera renomerade än andra, det skrivs mest om KKH och Konstfack, då de är i Stockholm.
Mitt tips är att kolla på vilka professorer och lärare som jobbar på de olika, och välja därefter. Samt om du vill ha tillgång till massa konst runt dig hela tiden eller mest isolera dig och fokusera på din egen praktik.
Citera
2016-08-20, 02:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SouthElMonte
Om vi pratar Sverige håller alla 5 hög klass. Vissa är mera renomerade än andra, det skrivs mest om KKH och Konstfack, då de är i Stockholm.
Mitt tips är att kolla på vilka professorer och lärare som jobbar på de olika, och välja därefter. Samt om du vill ha tillgång till massa konst runt dig hela tiden eller mest isolera dig och fokusera på din egen praktik.

Ja det är svårt och veta innan man varit där omgivningen är ju väldigt viktig jag gillar att ha nära till naturen att kunna komma ut enkelt i skogen. Men vill ju också kunna besöka konst och studera den.
Citera
2016-08-22, 01:02
  #6
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fippe2000
Vilken är den bästa konsthögskolan och varför?
Beror på vad du vill göra. Vill du bli jävligt bra på att teckna och måla tipsar jag om Swedish Academy of Realist Art i Simrishamn, finns även en akademi för realism i Göteborg tror jag. Jag var i Simris på deras öppet hus, brutalt sjukt duktiga elever.

Annars konstfack, om du är mer intresserad av 'modern' konst.
Citera
2016-09-15, 21:26
  #7
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Beror på vad du vill göra. Vill du bli jävligt bra på att teckna och måla tipsar jag om Swedish Academy of Realist Art i Simrishamn, finns även en akademi för realism i Göteborg tror jag. Jag var i Simris på deras öppet hus, brutalt sjukt duktiga elever.

Annars konstfack, om du är mer intresserad av 'modern' konst.

Här gissar du lite fritt va? Varför just Konstfack, och vilket program på Konstfack? Är Konstfack mer inriktad på 'modern konst', som du kallar den än Konsthögskolan i Göteborg, eller den i Umeå? Var kommer konsthögskolan i Stockholm in i skalan?

TS, var i konstutbildningen befinner du dig nu? Kan du inte få information av någon där om konsthögskolor? Det är extremt sällsynt att bli antagen på en konsthögskola utan att ha gått någon förberedande skola.

Sedan tycker jag du ska lägga resonemang om engelska, nära till skogen etc. Precis som SouthElMonte så håller Sveriges fem konsthögskolor hög klass, med bra lärare och verkstäder. Men Kungliga konsthögskolan i Stockholm (aka Mejan) intar nog ändå förstaplatsen med sin unika position rent i förhållande till regeringen, samt att den ligger just i Stockholm. Sverige har ju som bekant endast en konstscen och det är Stockholm. I första hand går du en konstutbildning och det är det som är det viktiga. Inte om du kan komma ut i skogen mer eller mindre lätt.

I övrigt har jag hört mycket gott om Frankfurt också. Förmodligen världens bästa konsthögskola atm.
__________________
Senast redigerad av Clay Allison 2016-09-15 kl. 21:31.
Citera
2016-09-15, 21:29
  #8
Medlem
Lunkan99s avatar
Fråga kakmonstret var hon lärde sig det här,

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/var...t-pa-sandgrund
Citera
2016-09-18, 19:18
  #9
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Här gissar du lite fritt va? Varför just Konstfack, och vilket program på Konstfack? Är Konstfack mer inriktad på 'modern konst', som du kallar den än Konsthögskolan i Göteborg, eller den i Umeå? Var kommer konsthögskolan i Stockholm in i skalan?

Ja du, det beror ju självklart på om du vill försörja dig på konst eller inte. Eftersom det är en högskola som TS frågar efter och inte en kvällskurs så antar jag (visserligen kanske felaktigt) att det är det som han är ute efter.

Helt ärligt, om man går in på hemsidan för Umeås konsthögskola så är det första man ser en bild på guld- och silvrigt plastkonfetti som ligger på golvet. Min poäng är inte att det är ett dåligt konstverk, men jag ser bara inte hur man kan förvänta sig att kunna försörja sig som konstnär efter att ha gått deras utbildning om det är standarden som de håller sina elever till. En sådan utbildning kan vara jättekul och väldigt givande, men när du sedan går ut i arbetslivet och ska konkurrera med alla andra som har gått en konsthögskola så kommer det att vara väldigt, väldigt, väldigt svårt. De flesta som försörjer sig på konst gör så via en anställning, t.ex concept art, illustration, 3D-animering osv, och i de absolut flesta av dessa jobb behöver du en solid grund i realism, vilket de skolor du nämner helt enkelt inte lär ut till den grad som man förmodligen kommer att behöva i arbetslivet. Lycka till med att få jobb som concept artist om du gått en utbildning där du lär dig lägga plastkonfetti på golvet.

Om TS mest är ute efter en kul grej, eller har drivet som krävs för att konkurrera med alla sina klasskamrater i en branch som ärligt talat är väldigt snäv, så är det verkligen inget fel på skolorna som du nämner. Men vad jag sett av dem är det inte många av deras elever som fortsätter att jobba som konstnärer efter avslutad utbildning mer än kanske ett par år, just för att det inte finns en tillräckligt stor marknad för deras arbete.
Citera
2016-09-19, 22:05
  #10
Medlem
Vart gick Vilks och Park?
Där har du svaret.
Citera
2016-09-19, 22:27
  #11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Ja du, det beror ju självklart på om du vill försörja dig på konst eller inte. Eftersom det är en högskola som TS frågar efter och inte en kvällskurs så antar jag (visserligen kanske felaktigt) att det är det som han är ute efter.

Helt ärligt, om man går in på hemsidan för Umeås konsthögskola så är det första man ser en bild på guld- och silvrigt plastkonfetti som ligger på golvet. Min poäng är inte att det är ett dåligt konstverk, men jag ser bara inte hur man kan förvänta sig att kunna försörja sig som konstnär efter att ha gått deras utbildning om det är standarden som de håller sina elever till. En sådan utbildning kan vara jättekul och väldigt givande, men när du sedan går ut i arbetslivet och ska konkurrera med alla andra som har gått en konsthögskola så kommer det att vara väldigt, väldigt, väldigt svårt. De flesta som försörjer sig på konst gör så via en anställning, t.ex concept art, illustration, 3D-animering osv, och i de absolut flesta av dessa jobb behöver du en solid grund i realism, vilket de skolor du nämner helt enkelt inte lär ut till den grad som man förmodligen kommer att behöva i arbetslivet. Lycka till med att få jobb som concept artist om du gått en utbildning där du lär dig lägga plastkonfetti på golvet.

Om TS mest är ute efter en kul grej, eller har drivet som krävs för att konkurrera med alla sina klasskamrater i en branch som ärligt talat är väldigt snäv, så är det verkligen inget fel på skolorna som du nämner. Men vad jag sett av dem är det inte många av deras elever som fortsätter att jobba som konstnärer efter avslutad utbildning mer än kanske ett par år, just för att det inte finns en tillräckligt stor marknad för deras arbete.


Har du statistik på hur många från de olika konsthögskolorna som kan försörja sig på sin konst efter de gått färdigt utbildningen? Är det enbart bilden på skolornas hemsida du dömer efter? Inte vilka som undervisar där, verkstädernas kvalitet eller hur det går för studenters efter avslutad utbildning?

Vill man nå ekonomisk framgång ska man nog inte gå på konsthögskola, men nu är det ju det som TS efterfrågar.

De yrkena du räknar upp befattar sig inte någon konsthögskola med, så det blir svårt att bli 'concept artist' i vilket fall. Illustratör kan du bli på Konstfack, men inte på programmet för fri konst, och det är väl ändå det vi får jämföra med om det som sagt är konsthögskolor som efterfrågas. För övrigt känner jag inte en enda illustratör som är, eller har varit anställd. Det yrket är i princip 100% frilans och bedrivs som företag i någon form. Inte heller är illustratörsyrket ett speciellt mycket lättare sätt att försörja sig än som konstnär. Inom den fria konsten finns dessutom en betydligt större potential till fabulös framgång än för illustratörerna. Det går kort sagt mycket bättre för de framgångsrikaste konstnärerna än för de dito illustratörerna, conceptartiserna och allt du sade.

Faktum är att ingen av våra konsthögskolor har fasta kurser i 3D-animering eller någon av de andra yrkena du listar som så ekonomiskt framgångsrika. Det står ju iof studenterna fritt att själva uppsöka och genomgå sådana kurser, men det är sannerligen inte vanligt. Undantag finns dock.

Inte heller 'realismen' är något som specifikt lärs ut, även om det figurativa måleriet och skulpterandet definitivt varit populärt de senaste åren.
Citera
2016-09-20, 00:16
  #12
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Har du statistik på hur många från de olika konsthögskolorna som kan försörja sig på sin konst efter de gått färdigt utbildningen? Är det enbart bilden på skolornas hemsida du dömer efter? Inte vilka som undervisar där, verkstädernas kvalitet eller hur det går för studenters efter avslutad utbildning?

Vill man nå ekonomisk framgång ska man nog inte gå på konsthögskola, men nu är det ju det som TS efterfrågar.

De yrkena du räknar upp befattar sig inte någon konsthögskola med, så det blir svårt att bli 'concept artist' i vilket fall. Illustratör kan du bli på Konstfack, men inte på programmet för fri konst, och det är väl ändå det vi får jämföra med om det som sagt är konsthögskolor som efterfrågas. För övrigt känner jag inte en enda illustratör som är, eller har varit anställd. Det yrket är i princip 100% frilans och bedrivs som företag i någon form. Inte heller är illustratörsyrket ett speciellt mycket lättare sätt att försörja sig än som konstnär. Inom den fria konsten finns dessutom en betydligt större potential till fabulös framgång än för illustratörerna. Det går kort sagt mycket bättre för de framgångsrikaste konstnärerna än för de dito illustratörerna, conceptartiserna och allt du sade.

Faktum är att ingen av våra konsthögskolor har fasta kurser i 3D-animering eller någon av de andra yrkena du listar som så ekonomiskt framgångsrika. Det står ju iof studenterna fritt att själva uppsöka och genomgå sådana kurser, men det är sannerligen inte vanligt. Undantag finns dock.

Inte heller 'realismen' är något som specifikt lärs ut, även om det figurativa måleriet och skulpterandet definitivt varit populärt de senaste åren.

Nja, klart att inte 3D heller är särskilt "framgångsrikt". Vill du bli "framgångsrik" borde man kanske överväga att bli läkare eller så. Däremot kan du försörja dig på så sätt.

Du verkar vara väldigt arg på mig av någon anledning, och det får du väl vara om du känner för att vara det. Men om man tycker det är svårt att bli "concept artist" (vilket, svar ja, det är svårt) ska man nog inte bli professionell konstnär över huvud taget, och helt klart DEFINITIVT INTE fri konstnär, för det är betydligt svårare än att vara både illustratör och conceptare. Visst finns chansen att bli "stor", men tro inte att det har något med tur att göra - det handlar om arbete. Väldigt hårt arbete. Dessa människor konkurrerar med i stort sett alla på hela planeten som utför något slags kreativt skapande, så de som lyckas är de som jobbar sig till det. Ytterst få människor trillar lixom in på något magiskt bananskal...

Jag argumenterar att just bristen på realism är en av anledningarna till att så få människor hittar ett jobb efter att ha avslutat konsthögskolor. Realismen ligger som sagt till grund för det mesta som blir mainstream - vare sig du jobbar med animé, tv-spel, film, tecknade serier, illustration eller vad som helst har du extremt stor användning av realism, även om du väljer att inte jobba med den stilen efter att du lärt dig färdigheterna du behöver.

Anatomi. Färgteori. Mörker och ljus. Form och skuggor. Om du inte begriper dig på detta kan du självklart fortfarande bli fri konstnär. Lycka till, lixom. Men om du begriper dig på dem kan du faktiskt fortfarande bli fri konstnär, du har bara extremt mycket annat som du kan välja på också. Därför anser jag, personligen, att en utbildning inom realism är ett bra val för alla som vill kunna försörja sig på sin konst. Du kan gå vart du vill efter det. Du har en enorm frihet, och kan få fram vad du än ser för ditt inre ner på papper, oavsett hur den visionen ser ut. Du behöver inte gissa för att få fram den där specifika röda nyansen som du vill att ditt verk ska ha... om du kan använda en hand eller en fot för att förmedla smärta eller glädje bara genom att posera dem på ett visst sätt, kan du uttrycka så mycket mer. Om du vill måla någon djup, fängslande mandala-liknande tavla med många detaljer så kan du det. Du har jobbat på att skjuta dina kreativa begränsningar bortåt och expanderat vad du har förmågan att göra. Det låter helt ok i mina öron.
__________________
Senast redigerad av Scratchbite 2016-09-20 kl. 00:22.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback