Citat:
Ursprungligen postat av
grahnen
Tycker de kan va gött att ha någon att kunna slå frisparkar/insparkar emot. Kan det bli ett problem tro? Jag slår nästan alltid långa insparkar då jag är för osäker för de korta. Kan slå upp till halva mittplan få ggr då jag ser en lucka. Hur gör ni?
Alltid korta insparkar/frisparkar om det inte är läge att lyfta in i boxen. Anledningen är enkel - en hög boll upplever jag försvarande lag har sån oerhörd fördel på att det är att skänka bort innehavet 99% av fallen.
Jag kör LT för att dra mina spelare närmare (målvakten viftar till sig backarna), kollar radarn var motståndaren ligger och fiskar - sen slår jag en markpassning till omarkerad ytterback. Sist jag släppte in ett mål på det var väl 2 år sen eller så... övning ger färdighet. Möter nästan aldrig någon som gör så, förvånande nog. Men jag tackar och tar emot. Ibland kör jag en liten lyra till en av mina mittfältare om de står rena. Men aldrig en maxad inspark mot forward. Rekommenderar denna metod för att behålla innehavet.
Frisparkar på mittplan tycker jag är märkliga. Det är nästan en fördel för försvarande lag eftersom det är så lätt att som laget med frispark råka slå den fel och få en kontring i röven. Förstår att de flesta lyfter en lycka-till-boll mot boxen för att slippa åka på kontring.
Har min målvakt bollen i skopan föredrar jag ofta att springa mot hörnet på straffområdet, släppa den på fötterna och sedan lägga en pass på min ytterback. Tycker det funkar bättre än utkast då backen inte behöver tappa fart och tid på att ta ner den.