• 2
  • 3
2016-08-11, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Är en hund smart om den gör allt en människa vill eller vad är kriterierna för smart?
Exakt! Det är det som är topic. Vad/vem avgör smarthet hos en hund, enl vilka kriterier. I tråden har framkommit att Afghanhund hamnar längst ner på listan ang IQ, men samtidigt har Afghanhunden väldigt hög EQ (emotionell IQ typ), och "känner av" sina ägares sinnesstämning väldigt snabbt, med förmågan att trösta och stötta. Det är väl också en form av intelligens?

Då har vi inte ens nämnt att Afghanhunden ofta kallas för "the King of Dogs" pga sin skönhet.
Senast redigerad av weseeyou 2016-08-11 kl. 01:02.
Citera
2016-08-11, 01:34
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou

Då har vi inte ens nämnt att Afghanhunden ofta kallas för "the King of Dogs" pga sin skönhet.

Det är som med människor. Den som är vacker behöver inte vara smart.
Citera
2016-09-02, 00:17
Medlem
pinheads avatar
det beror väldigt mycket på hur mycket du arbetar med hunden. du kan få en border collie eller pudel att vara helt korkad om du inte tränar den. du kan få en afghan att vara hur helskärpt som helst. kan nämna att jag har haft ett par jack russels som i mitt tycke är en av de absolut intelligentaste på egen hand. såna saker de kunde klura ut själva. att dra en pall genom halva köket för att ställa framför barngrinden i dörröppningen så att de kunde hoppa över den och ut i friheten...

har idag en staffeblandning, irish staffie och allt vad de kallas. en pitbulltyp iaf. jag vet inte om det var medvetet första gången eller om det bara blev så, men han öppnar dörrar.
Citera
2016-09-02, 00:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinhead
det beror väldigt mycket på hur mycket du arbetar med hunden. du kan få en border collie eller pudel att vara helt korkad om du inte tränar den. du kan få en afghan att vara hur helskärpt som helst. kan nämna att jag har haft ett par jack russels som i mitt tycke är en av de absolut intelligentaste på egen hand. såna saker de kunde klura ut själva. att dra en pall genom halva köket för att ställa framför barngrinden i dörröppningen så att de kunde hoppa över den och ut i friheten...

har idag en staffeblandning, irish staffie och allt vad de kallas. en pitbulltyp iaf. jag vet inte om det var medvetet första gången eller om det bara blev så, men han öppnar dörrar.

Hehe, jag måste låsa ytterdörren för att min inte ska smita ut, dörrar som öppnas innåt är han lite sämre på, men han kan öppna dom med.
Citera
2016-09-02, 01:51
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hehe, jag måste låsa ytterdörren för att min inte ska smita ut, dörrar som öppnas innåt är han lite sämre på, men han kan öppna dom med.
Min schäfer öppnar också dörrar -- dock bara de som "mot honom" - inte det enklare "från honom" ..

Så är han på altanen öppnar han och går in (dörren går utåt). Jag behöver dock inte låsa dörren för att hålla honom inne, han har aldrig öppnat ytterdörren för att gå ut ...

Citera
2016-09-02, 11:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Min schäfer öppnar också dörrar -- dock bara de som "mot honom" - inte det enklare "från honom" ..

Så är han på altanen öppnar han och går in (dörren går utåt). Jag behöver dock inte låsa dörren för att hålla honom inne, han har aldrig öppnat ytterdörren för att gå ut ...

Min försöker när brevbäraren kommer

Han älskar att hämta posten (ett brev/reklamblad åt gången som han kommer till mig vid datorn med i utbyte mot en bit torrfoder) så när han hör/ser brevbäraren så blir han alldeles till sig.
Citera
2016-09-02, 15:46
Medlem
pinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Min försöker när brevbäraren kommer

Han älskar att hämta posten (ett brev/reklamblad åt gången som han kommer till mig vid datorn med i utbyte mot en bit torrfoder) så när han hör/ser brevbäraren så blir han alldeles till sig.

min öppnar också dörrar inåt och utåt, så ytterdörrarna är numera låsta av den anledningen. sen har ju han lärt mig ett par saker också, vilket i sig tyder på en viss intelligens. när han vill sova så kommer han och lägger huvudet i mitt knä och tittar så där sött upp mot mig. då får jag gå och natta honom och skulle jag glömma att läsa 'saga' för honom så tittar han på mig och gnyr tills jag börjar läsa. då, först då borrar han in nosen mot min hals och somnar....

som tur är kan sagan vara precis vad som helst bara den läses på rätt sätt...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in