• 1
  • 2
2016-08-10, 18:41
Medlem
Har hört att pudlar ska vara en av de smartaste hundraser som finns. Men hur mäter man den intelligensen egentligen, utifrån vilka kriterier? Pudlar används inte av polis och tull i kampen mot brottslingar, narkotika etc. Tror inte de har den bästa näsan, dvs som tryffelhund tippar jag på att pudeln går bort. De kan inte ens trimma sin egen päls utan det måste göras på "salon".... Hade skrivit under på att pudeln var smartast av alla hundar, om man gav den en sax och kam, och den fixade pälsen själv.

Vilken hundras anser ni vara smartast resp mest korkad (om det nu existerar korkade hundraser)? Motivera gärna varför!
Citera
2016-08-10, 18:50
Medlem
Myrtens avatar
Smartast: Border collie - eftersom de bla har förmågan att lära in störst vokabulär (alltså mänskliga ord de förstår) samt att de ofta finner egna lösningar på hur saker görs om de har möjlighet (och ej aktiveras tillräckligt....)

Dummast: enligt min personliga åsikt så saluki - eftersom de jag träffat varit otroligt korkade och dessutom bitska. (har dock inte träffat alla salukis i hela världen, så stämmer säkert inte...)

Själv har jag pudel (storpudel) och nja, jättesmart är hon inte, men träffat flera andra pudlar som är rätt smarta.
Citera
2016-08-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Dummast: enligt min personliga åsikt så saluki - eftersom de jag träffat varit otroligt korkade och dessutom bitska. (har dock inte träffat alla salukis i hela världen, så stämmer säkert inte...)

Har alltid fått för mig att bull terriers är de mest korkade. Eller så är de bara envisa, vad vet jag.
Citera
2016-08-10, 19:16
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Har alltid fått för mig att bull terriers är de mest korkade. Eller så är de bara envisa, vad vet jag.

Tycker de bullterriers jag träffat varken varit särskilt dumma eller särskilt smart utan rätt "lagom". fast glada skitar!
Citera
2016-08-10, 19:23
Medlem
Snobben06s avatar
Enligt SKK är Border Collie etta och Kungspudel tvåa. På sista plats är Afghanhunden.
Citera
2016-08-10, 19:33
Medlem
kraftfoders avatar
Pudlar är fruktansvärt smarta! Har inte ägt en pudel själv, men har haft handikappade vänner som haft pudlar. Dessa pudlar, har inte behövt någon "dyr" hundskola, utan de har lärt sig själva att matte/husse är döv eller blind. Har sett pudlar som dragit "matte" i handen/kopplet för att ta matte till rätt ställe. Så pudlar är väldigt intelligenta!

Dummaste hundrasen (som jag tror) är den där hunden som hoppar omkring i TV-serien "Lilla huset på prärien". Grannen hade en sådan hund förr, väldigt snäll men väldigt korkad.

https://youtu.be/rO72KBtUmHk

(Det är den "lurvigare" vita hunden som avses..)
Citera
2016-08-10, 19:41
Medlem
den mest korkade och efterblivna hunden är Dansk-svensk gårdshund,

vidrigare ras går inte att hitta, men o andra sidan dom har en hjärna stor som en halv valnöt,

efter det komemr jack russel

har hört att Frankrike använder pudel som tjänstehund, kan iofs vara ett elakt skämt också haha
Citera
2016-08-10, 19:44
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
....Har sett pudlar som dragit "matte" i handen/kopplet för att ta matte till rätt ställe. ...

Kunde min första hund också fast ingen lärt henne. Gick promenader mitt i natten ute i skogen med henne. Kunde blunda och bara gå, hon lotsade mig runt utan problem, fast jag inget såg. Schäfer. Fast de får väl anses relativt smarta också?
Citera
2016-08-10, 19:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Kunde min första hund också fast ingen lärt henne. Gick promenader mitt i natten ute i skogen med henne. Kunde blunda och bara gå, hon lotsade mig runt utan problem, fast jag inget såg. Schäfer. Fast de får väl anses relativt smarta också?

Håller med 100%!
Citera
2016-08-10, 20:27
Medlem
exquisitelys avatar
Jämför en hund som är väldigt förarvek och har mycket will to please med en betydligt mer självständig och envis individ. Vem kommer mest sannolikt att betraktas som smart och lättlärd? I rest my case.
Citera
2016-08-10, 20:44
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Jämför en hund som är väldigt förarvek och har mycket will to please med en betydligt mer självständig och envis individ. Vem kommer mest sannolikt att betraktas som smart och lättlärd? I rest my case.
Nu är du nere på individnivå o inte ras då dessa finns i alla raser samt att alla hundar jag äger är förarveka.

Men smartast enl mig är Border Collie. Även den där pudeln som dykt upp är smart.
Dummaste hund måste vara Grand Danoise (stavar som jag vill)
Citera
2016-08-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobben06
Enligt SKK är Border Collie etta och Kungspudel tvåa. På sista plats är Afghanhunden.
Vad är det som har gjort Afghanhunden så korkad? Annars är den rätt tjusig att se på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in