2016-08-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Jämför en hund som är väldigt förarvek och har mycket will to please med en betydligt mer självständig och envis individ. Vem kommer mest sannolikt att betraktas som smart och lättlärd? I rest my case.
Det är bl a det som topic frågar efter, hur man avgör smarthet hos en hund. Är det lydnaden, näsan, förmågan att själv lista ut knepigheter och lösa problem osv. Har inget svar på den frågan, fast givetvis tycker jag (helt partiskt) att min hund är smartast av alla.
Citera
2016-08-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Pudlar är fruktansvärt smarta! Har inte ägt en pudel själv, men har haft handikappade vänner som haft pudlar. Dessa pudlar, har inte behövt någon "dyr" hundskola, utan de har lärt sig själva att matte/husse är döv eller blind. Har sett pudlar som dragit "matte" i handen/kopplet för att ta matte till rätt ställe. Så pudlar är väldigt intelligenta!

Dummaste hundrasen (som jag tror) är den där hunden som hoppar omkring i TV-serien "Lilla huset på prärien". Grannen hade en sådan hund förr, väldigt snäll men väldigt korkad.

https://youtu.be/rO72KBtUmHk

(Det är den "lurvigare" vita hunden som avses..)
"Jack" alltså. Ser iofs ut som någon slags pudelkorsning...vad är det för ras?
Citera
2016-08-10, 21:14
Bannlyst
Border Collie och Springer Spaniel smartast enligt mina erfarenheter.

Dalmatiner är dummast eller så är dom sönderavlade, känner bara till två och det räckte.
Citera
2016-08-10, 21:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
"Jack" alltså. Ser iofs ut som någon slags pudelkorsning...vad är det för ras?
Japp, avser "Jack"!
Kan vara någon "gatukorsning", men orkar inte googla på vovven i fråga. Grannen hade samma ras, och dessa två hundar var "totalt" dumma i huvudet, men mycket snälla. Vovvarna ställde upp som "avfallskvarn" en gång i tiden, tills jag la märke till det och sa till grannen! "Hörru, dina vovvar äter upp allt skräp här!!
Senast redigerad av kraftfoder 2016-08-10 kl. 21:37. Anledning: typo
Citera
2016-08-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cougars
Border Collie och Springer Spaniel smartast enligt mina erfarenheter.

Dalmatiner är dummast eller så är dom sönderavlade, känner bara till två och det räckte.
En kvinna i parken där jag rastar min hund har en dalmatin. Och den lyder absolut aldrig när hon tränar lydnad. Värre än en afghanhund, bara sticker iväg så fort något rör på sig lååångt borta, och kommer inte tillbaka fast hon skriker sig hes. Skitjobbigt. Fast det kan ju lika gärna vara ägaren som är korkad.
Citera
2016-08-10, 22:19
Medlem
PiusXIIIs avatar
Syrran har en Rhodesian Ridgeback som är jäkligt smart. Den kan apportera utan problem, men den gör det bara en gång. Kastar man flera gånger tittar den bara på en som om man är en idiot och går och lägger sig.
Citera
2016-08-10, 22:36
Medlem
Jag har iaktagit många hundars intelligens och lynne och kommit till att de flästa hundar återspeglar sin mänskliga ledare.

Hundar av blandras verkar smartare och friskare.
Citera
2016-08-10, 22:36
Medlem
Är en hund smart om den gör allt en människa vill eller vad är kriterierna för smart?
Citera
2016-08-10, 22:43
Medlem
systemkollapss avatar
Min bror har en labrador som sover över en del när matte jobbar. Inte hans hund utan bara en lekkamrat. Hon är nu runt sju år. När jag hälsade på och gick på promenad med honom och labben tvärstannade hon när vi var på väg hem. Jag som inte känner tills hans område förstod först inte varför. Hon har känt igen hans lägenhet och var på väg över, jag som höll i kopplet. Labradorer kan inte vara alltför dumma.

Hon kände också att jag var osäker när vi träffade en grannes hund. Rör man hunden som är liten försöker han bita för han är lättluggad. Hon ställde sig mellan mig och den lilla hunden Som att skydda mig. Inte för att jag är rädd. Enbart osäker när det är okända hundar.
Senast redigerad av systemkollaps 2016-08-10 kl. 22:52.
Citera
2016-08-10, 22:45
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Är en hund smart om den gör allt en människa vill eller vad är kriterierna för smart?

Förmåga att lära sig kommandon, lösa problem, osv , osv.
Citera
2016-08-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Förmåga att lära sig kommandon, lösa problem, osv , osv.
Mänskligt skapade problem alltså?
Tror vi blandar ihop hundens glädje över att vara till lags och "leka" med smarthet...
Citera
2016-08-10, 22:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Mänskligt skapade problem alltså?

Alla möjliga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto