2016-08-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danl3l
Lägenheterna är ganska lika varandra vad gäller storlek, område osv och jag vet att jag kan hyra ut min för 12k/mån om jag skulle vilja.

Om hon hade valt att sälja sin lgh så hade hon endast betalat halva min avgift på 1400 kr (då amorteringen är MITT "sparande" och räntan är MIN kostnad för lånet). Skulle hon vilja stå med som ägare/låntagare hade vi delat allt rakt av.

För att svara dumburk så har vi inga problem alls att klara ekonomin men känns viktigt att det blir rätt från början så att ingen (framförallt hon) känner att man räknat/tänkt fel, inga konstigheter med det väl?

förstår jag det som att du tycker att det är orättvist att hon tjänar pengar på att hyra ut sin borätt och att du vill ha del av den vinsten för annars kunde du hyrt ut din och bott hos henne?
Citera
2016-08-10, 17:15
Medlem
Danl3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
förstår jag det som att du tycker att det är orättvist att hon tjänar pengar på att hyra ut sin borätt och att du vill ha del av den vinsten för annars kunde du hyrt ut din och bott hos henne?

Exakt! Tänker jag fel där så får du mer än gärna rätta mig
Citera
2016-08-10, 17:20
Medlem
Citat:
Exakt! Tänker jag fel där så får du mer än gärna rätta mig

jag tror att du får släppa det i den här frågan. det är ju inte så att du på något sätt går minus på upplägget -det är hon som går plus.
vad har ni sagt innan ni fattade beslutet om att bo hos dig och att hon skulle hyra ut?
Citera
2016-08-10, 17:27
Medlem
och om vi leker med tanken att en borätt är en bra långsiktig investering så kommer hon ju när hon säljer sin borätt att så att säga avsluta sin investering medan du kan fortsätta att (förmodligen) se din investering öka i värde. så om hon inte köper in sig i din borätt så är det hon som kan sägas göra den stora ekonomiska uppoffringen här sett i ett lite längre perspektiv - tänker du då kompensera henne för det?
Citera
2016-08-10, 17:32
Medlem
Danl3ls avatar
Innan sa vi bara att vi skulle dela 12 000 på två och ta 6000 vardera.

Tanken framöver (om ca 2 år) är att vi säljer båda lägenheterna och köper en större tillsammans
Citera
2016-08-10, 17:38
Medlem
Smart att behålla den andra lägenheten iaf. flytta ihop kan gå hursomhelst!

Skulle nog räknat nåt liknande att hon betalar 5,5k i hyra för "sin del" (fast kanske 4-5k för att vara hygglig) men egentligen är väl en summa som ni båda är överens om det bästa.

Avgiften är väl egentligen det enda man ska dela på det andra får ju ses som "eget sparande".

Sålänge du får mer än lån+ränta så bor du förbannat billigt och likaså hon (som ju får inkomsten från andra lgh).

Gillas inte dealen kan ni ju bara bo i hennes lgh om det är i samma område byter säkert hyraren bostad (det är ju uthyrarens marknad så...)
Citera
2016-08-10, 18:02
Medlem
Förstår inte alls resonemanget som förs.

Vill du att hon ska bo hos dig och göra "rätt" för sig, fine, be då om halva defactokostnaden (4150) för ert gemensamma boende.

Har ni delad ekonomi, eller eftersträvar delad ekonomi så är det väl bara sätta in alla pengar ni får varje månad på ett konto och dela.

Är det så att du tycker det är orättvist att hon ska åka räkmacka på dig och känner att du vill ha en del av kakan så kanske du skulle kunna tänka dig att dela på överskottet av hyresintäkten (5400) vilket skulle ge dig 2700.

Alternativet är att du är glad att hon bor hos dig, skiter i stålarna och hoppas på att hon tycker du förtjänar lite extra för uppoffringen att du tar hela hyreskostnaden och där igenom erbjuder dig en slant.
Citera
2016-08-10, 18:04
Medlem
Narkomats avatar
Om hon ska ge dig 6000 varje månad blir det i praktiken som att du kräver andrahandsmarknadshyra av henne. Samtidigt delar ni ju inte lika på de risker hon har i och med sin uthyrning.

Den alternativa utgångsvarianten är att ni delar på kostnaden för din lägenhet (exkl amortering, dvs (2800+2500)/2=2650) samtidigt som hon får behålla hela vinsten av sin uthyrning. Argumentet bakom detta skulle vara att det är hon som står för hela risken om något går galet, och det finns risker med andrahandshyresgäster som är svåra att kvantifiera (oskötsamhet, vårdslöshet mot inredning och ytskikt, svårighet att avhysa, opålitlighet i betalningar etc) som du inte har på samma sätt när din hyresgäst är din egen flickvän inneboende tillsammans med dig.

Samtidigt står inte heller du utan risk genom att hyra ut del av din lägenhet till din flickvän. Om ni skulle bli katastrofala ovänner och du vill bli av med henne, har hon oftast tre månaders uppsägningstid liksom andrahandshyresgästen i hennes egen lägenhet har. Dessutom kanske hon blir helt vild och slår sönder din lägenhet i hämnd när inte du är där om ni skulle bli ovänner på ett mer dramatiskt sätt. Därför kan man rent objektivt motivera att du tar mer betalt av henne för att bo hos dig än vad du själv betalar. Detta skulle även motivera att kräva en deposition av henne. Detta är dock ett svårt resonemang att föra mot en närstående.

Om ni gör som ni ursprungligen kommit överens om och delar hennes inkomst lika, har hon trots allt en liten fördel av att få depositionen från sin andrahandshyresgäst, medan du inte får någon deposition av henne när hon bor hos dig. Detta kan sägas till viss del kompensera hennes större risktagande.
Citera
2016-08-10, 19:57
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Vad är det för marknadsvärde på lägenheten?
Citera
2016-08-10, 20:00
Medlem
om du älskar denna kvinnan och vill skaffa barn och leva livet ut?

isf så låt henne behålla alla pengarna från uthyrningen för att sätta in dess på ett sparkonto,

fortsätt sedan betala din lägenhet som vanligt,

gör detta och även om det tar slut så kommer du alltid känna dig som en riktigt man ist för en snål girigbuk som levde på kvinnans pengar
Citera
2016-08-10, 20:14
Medlem
ImTheMans avatar
så du ska ha halva hennes intäkter, samtidigt som hon betalar avgift+amortar sin lägenhet+betalar sin del av utgifterna för din lägenhet? fyfan vilket äckligt jävla svin du är.
Citera
2016-08-10, 20:41
Medlem
Danl3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
så du ska ha halva hennes intäkter, samtidigt som hon betalar avgift+amortar sin lägenhet+betalar sin del av utgifterna för din lägenhet? fyfan vilket äckligt jävla svin du är.

Vem har sagt att hon ska betala några av utgifterna på min lgh?

Hon betalar avgift, amortering samt ränta för sin egen lgh och jag betalar avgift, amortering och ränta för min lgh.

Samma sak med el och försäkringar osv, vi betalar detta på våra egna lgh.

Det känns som många som svarar här fortfarande bor hemma eller i en trött hyresrätt.. 😴

72k extra in på ett år, jag vet att det svider för en del och det känns jävligt mycket bättre nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in