Citat:
Vem har sagt att hon ska betala några av utgifterna på min lgh?
Hon betalar avgift, amortering samt ränta för sin egen lgh och jag betalar avgift, amortering och ränta för min lgh.
Samma sak med el och försäkringar osv, vi betalar detta på våra egna lgh.
Det känns som många som svarar här fortfarande bor hemma eller i en trött hyresrätt.. 😴
72k extra in på ett år, jag vet att det svider för en del och det känns jävligt mycket bättre nu!
Hon betalar avgift, amortering samt ränta för sin egen lgh och jag betalar avgift, amortering och ränta för min lgh.
Samma sak med el och försäkringar osv, vi betalar detta på våra egna lgh.
Det känns som många som svarar här fortfarande bor hemma eller i en trött hyresrätt.. 😴
72k extra in på ett år, jag vet att det svider för en del och det känns jävligt mycket bättre nu!

Jag ser två olika möjligheter:
1: Båda betalar kostnaderna för sina boenden och sedan delar ni på hennes överskott rakt av
2: Ni betalar hälften var av din avgift+ränta och hon betalar hela sin kostnad för sin uthyrda lägenhet och även behåller hyresintäkten.
Ett tredje alternativ är ju att hon betalar hälften av en marknadsmässig hyra för din lägenhet, men det känns lite girigt från din sida, det borde vara det alternativet som ger dig störst del av den ekonomiska "vinsten" av att ni flyttar ihop...
Edit: Kom på att det jag tycker är det bästa alternativet (under förutsättning att ni är lika betalningsstarka, alternativt skiter i detta... Annars får ni väl justera resultatet ni kommer fram till när ni räknat på det enligt följande modell):
Summera alla kostnader för bägges boenden, men uteslut amorteringar. Dra sedan av de där 12k i hyresinkomst. Sedan delar ni på 2. Det resultatet är hur mycket respektive person lönekonto bör belastas av kostnaderna/månad, amorteringar exkluderat.
Nu använder jag inte era siffror men om det skulle landa på tex 5k per näsa och ni på något sätt vill korrigera för att den ena är mer betalningsstarka än den andra, så får ni väl sedan istället justera det % på något sätt.
Låt säga att du har 55% och hon 45% av hushållets totala nettoinkomst, då skulle det i just detta fallet innebära att ni skulle kunna justera det till att din kostnad för boendet (ex amortering) skulle bli 5500 och hennes 4500.
Om man väljer att inte göra någon justering för betalningsstyrka skulle jag säga att du tjänar på detta förslag eftersom du då får ner din "snittränta" eller vad man skall kalla det, så det är kanske inte heller 100% rättvist. Du drar nytta av hennes låga ränta osv. Sen kommer även "rättvisan" i detta påverkas av hur stora de övriga tillkommande avgifterna är osv osv. Men spontant tycker jag detta känns som en rättvis deal...
Edit 2: För att då ta in era siffror (exkluderat kostnader för el, fast telefon, bredband hemförsäkring osv eftersom uppgifter om dessa kostnader saknas):
Jag får totala kostnaden ex amorteringar för enat boende till 8900 kr, således borde du "netto" betala för boendet: (8900-12000)/2=-3100/2=-1550kr.
Det skulle alltså innebära att om du de fakto betalar dina kostnader: 2800+2500=5300, då skall du "få 6850 av de där 12000.
Efter att hon fått 1200 och betalat sina kostnader samt gett dig 6850 har boendet kostat henna: (2800+800)+6850-12000=-1550 dvs hon har också "tjänat" 1550 på eran boendesituation. Principen blir den samma om ni adderar alla tilläggskonstader för de 2 boendena mer resultaten blir annorlunda.
Sen som sagt kan ni ju justera för betalningsstyrka, men detta tycker jag låter rimligt.
Skall väl erkänna att när jag nu räknade på det så lät ju förslaget att ni betalar era egna kostnader rakt av och sedan för hon över hälften av de där 12000 bättre än vad jag tyckte vid en första anblick. Ursprungligen lät det som att det skulle bli mycket mer än vad som enligt denna princip vore rättvist, men efter att ha räknat på det så låter det inte helt orimligt...
Om någon har invändningar mot detta tänket, så får ni gärna lyfta upp dem, så kan vi föra en saklig diskussion kring detta. Tyckte det var ett ganska intressant problem.
Senast redigerad av Drivearn 2016-08-10 kl. 21:35.
Senast redigerad av Drivearn 2016-08-10 kl. 21:35.