• 2
  • 3
2016-08-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danl3l
Vem har sagt att hon ska betala några av utgifterna på min lgh?

Hon betalar avgift, amortering samt ränta för sin egen lgh och jag betalar avgift, amortering och ränta för min lgh.

Samma sak med el och försäkringar osv, vi betalar detta på våra egna lgh.

Det känns som många som svarar här fortfarande bor hemma eller i en trött hyresrätt.. 😴

72k extra in på ett år, jag vet att det svider för en del och det känns jävligt mycket bättre nu!

Jag ser två olika möjligheter:

1: Båda betalar kostnaderna för sina boenden och sedan delar ni på hennes överskott rakt av

2: Ni betalar hälften var av din avgift+ränta och hon betalar hela sin kostnad för sin uthyrda lägenhet och även behåller hyresintäkten.

Ett tredje alternativ är ju att hon betalar hälften av en marknadsmässig hyra för din lägenhet, men det känns lite girigt från din sida, det borde vara det alternativet som ger dig störst del av den ekonomiska "vinsten" av att ni flyttar ihop...

Edit: Kom på att det jag tycker är det bästa alternativet (under förutsättning att ni är lika betalningsstarka, alternativt skiter i detta... Annars får ni väl justera resultatet ni kommer fram till när ni räknat på det enligt följande modell):

Summera alla kostnader för bägges boenden, men uteslut amorteringar. Dra sedan av de där 12k i hyresinkomst. Sedan delar ni på 2. Det resultatet är hur mycket respektive person lönekonto bör belastas av kostnaderna/månad, amorteringar exkluderat.

Nu använder jag inte era siffror men om det skulle landa på tex 5k per näsa och ni på något sätt vill korrigera för att den ena är mer betalningsstarka än den andra, så får ni väl sedan istället justera det % på något sätt.

Låt säga att du har 55% och hon 45% av hushållets totala nettoinkomst, då skulle det i just detta fallet innebära att ni skulle kunna justera det till att din kostnad för boendet (ex amortering) skulle bli 5500 och hennes 4500.

Om man väljer att inte göra någon justering för betalningsstyrka skulle jag säga att du tjänar på detta förslag eftersom du då får ner din "snittränta" eller vad man skall kalla det, så det är kanske inte heller 100% rättvist. Du drar nytta av hennes låga ränta osv. Sen kommer även "rättvisan" i detta påverkas av hur stora de övriga tillkommande avgifterna är osv osv. Men spontant tycker jag detta känns som en rättvis deal...

Edit 2: För att då ta in era siffror (exkluderat kostnader för el, fast telefon, bredband hemförsäkring osv eftersom uppgifter om dessa kostnader saknas):

Jag får totala kostnaden ex amorteringar för enat boende till 8900 kr, således borde du "netto" betala för boendet: (8900-12000)/2=-3100/2=-1550kr.

Det skulle alltså innebära att om du de fakto betalar dina kostnader: 2800+2500=5300, då skall du "få 6850 av de där 12000.

Efter att hon fått 1200 och betalat sina kostnader samt gett dig 6850 har boendet kostat henna: (2800+800)+6850-12000=-1550 dvs hon har också "tjänat" 1550 på eran boendesituation. Principen blir den samma om ni adderar alla tilläggskonstader för de 2 boendena mer resultaten blir annorlunda.

Sen som sagt kan ni ju justera för betalningsstyrka, men detta tycker jag låter rimligt.

Skall väl erkänna att när jag nu räknade på det så lät ju förslaget att ni betalar era egna kostnader rakt av och sedan för hon över hälften av de där 12000 bättre än vad jag tyckte vid en första anblick. Ursprungligen lät det som att det skulle bli mycket mer än vad som enligt denna princip vore rättvist, men efter att ha räknat på det så låter det inte helt orimligt...

Om någon har invändningar mot detta tänket, så får ni gärna lyfta upp dem, så kan vi föra en saklig diskussion kring detta. Tyckte det var ett ganska intressant problem.
Senast redigerad av Drivearn 2016-08-10 kl. 21:35.
Citera
2016-08-10, 21:28
Medlem
Danl3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drivearn
Jag ser två olika möjligheter:

1: Båda betalar kostnaderna för sina boenden och sedan delar ni på hennes överskott rakt av

2: Ni betalar hälften var av din avgift+ränta och hon betalar hela sin kostnad för sin uthyrda lägenhet och även behåller hyresintäkten.

Ett tredje alternativ är ju att hon betalar hälften av en marknadsmässig hyra för din lägenhet, men det känns lite girigt från din sida, det borde vara det alternativet som ger dig störst del av den ekonomiska "vinsten" av att ni flyttar ihop...

Edit: Kom på att det jag tycker är det bästa alternativet (under förutsättning att ni är lika betalningsstarka, alternativt skiter i detta... Annars får ni väl justera resultatet ni kommer fram till när ni räknat på det enligt följande modell):

Summera alla kostnader för bägges boenden, men uteslut amorteringar. Dra sedan av de där 12k i hyresinkomst. Sedan delar ni på 2. Det resultatet är hur mycket respektive person lönekonto bör belastas av kostnaderna/månad, amorteringar exkluderat.

Nu använder jag inte era siffror men om det skulle landa på tex 5k per näsa och ni på något sätt vill korrigera för att den ena är mer betalningsstarka än den andra, så får ni väl sedan istället justera det % på något sätt.

Låt säga att du har 55% och hon 45% av hushållets totala nettoinkomst, då skulle det i just detta fallet innebära att ni skulle kunna justera det till att din kostnad för boendet (ex amortering) skulle bli 5500 och hennes 4500.

Om man väljer att inte göra någon justering för betalningsstyrka skulle jag säga att du tjänar på detta förslag eftersom du då får ner din "snittränta" eller vad man skall kalla det, så det är kanske inte heller 100% rättvist. Du drar nytta av hennes låga ränta osv. Sen kommer även "rättvisan" i detta påverkas av hur stora de övriga tillkommande avgifterna är osv osv. Men spontant tycker jag detta känns som en rättvis deal...

Tack för ett mycket vettigt svar. Jag har varit inne lite på samma spår. Att grundtanken är att dela det rakt av men att hon får en något större del av intäkten då jag har snäppet högre inkomst samt att det känns lite bättre.
Citera
2016-08-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danl3l
Tack för ett mycket vettigt svar. Jag har varit inne lite på samma spår. Att grundtanken är att dela det rakt av men att hon får en något större del av intäkten då jag har snäppet högre inkomst samt att det känns lite bättre.

Bra tråd, svår fråga!
Hur tycker hon att ni ska göra?
Citera
2016-08-10, 22:23
Medlem
Danl3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xLarryLurex
Bra tråd, svår fråga!
Hur tycker hon att ni ska göra?

Hon tyckte egentligen bara att vi skulle ta 6k vardera i "löneförhöjning" 😁
Citera
2016-08-10, 22:24
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Är hyran oskälig kan hon bli återbetalningsskyldig i slutändan
Citera
2016-08-10, 22:29
Medlem
Det är ganska simpel tycker jag. Hon behåller 100% av sin hyresintäkt. Dock så betalar hon dig en slant för att bo hos dig.

Allt hemma som ni delar på skall hon betala 50% av:

Det borde i runda slängar bli ungefär:
Avgift för bostadsrätt (Ej ränta/amortering)
El, Vatten, Bredband, Hemförsäkring
Basvaror till lägenheten, tvätt, städning, matlagning
Slitage

För att förenkla. Föreslå en schablonsumma av dito ovan.
Citera
2016-08-10, 22:45
Medlem
Danl3ls avatar
Nu kanske jag dumförklarar mig själv men om man tänker på det hela från en annan synvinkel så hade dessa extra slantar inte kommit in om det inte vore för att vi BÅDA TVÅ gemensamt KAN och VILL bo i en av lgh samt hyra ut den andra. Det låter på många som att denna extra inkomst endast är tack vare henne?

Detta innebär iaf att vår gemensamma inkomst ökar med 12k,tack vare oss båda två!

Så att min månadsinkomst ökar 6k (eller mina kostnader minskar 6k om man vill se det ur det perspektivet) och att hennes gör det samma känns ju enligt teorin korrekt? Sedan väljer jag att pga något högre lön samt samvete att dela upp det 7k/5k till hennes favör.

Om ingen på ett bra sätt kan komma till en bättre lösning så tror jag att vi kör på detta och stänger ner tråden då hon flyttar in om 20 dagar

Stort tack till alla som kommit med bra input!
Citera
2016-08-10, 23:13
Medlem
Om hon hyr ut för 12k / mån så har hon kvar 5.400:- eftet att avgift amortering och lån har betalats. För tredje part hyr väl inte lägenheten för 12.000 + 6.600?
Så när det är betalt så kvarstår 5400 :-. Lägg dom 5.400 på din lägenhet för att täcka de fasta kostnader på 8.800 :- .
Kvar att betala på boendet är 3.400:-. Dela på det 1700:- /mån pp för boende.

Eller så värdesätter du kärleken till din nyfunna kärlek högre än några tusenlappar och slutar bitcha om saken.
Citera
2016-08-10, 23:44
Medlem
Edit, ovan sa det baatre
Citera
2016-08-11, 09:39
Medlem
Drinis avatar
"Som vi tänkte från början skulle hon betala sin lgh (6600 kr) som vanligt och jag min (8300 kr) och sen tar vi 6000 kr var från hyresintäkten. Tänker vi fel?"

Det där låter som det enda vettiga. Ni har samma kostnader/intäkter som förut var för sig, men "vinsten" ni får från att hyra ut lägenheten och bo tillsammans bör ju delas lika. Ni bidrar ju lika mycket till det så att säga. Samtidigt är det ju rimligt att du betalar 1700kr mer i hyra då du dragit på dig större kostnader för lån. Bör ju liksom inte hon behöva lida för.

Gör ni sådär kommer ju hon bo föl 600kr/månad och du för 2300kr/månad. Samma skillnad inbördes som idag så det känns väldigt rättvist. Kan inte komma på något annat sätt som känns logiskt öht.

Edit* då blir det även bra om ni sepererar, annars kommer hon ju ha bidragit till att betala av dina lån...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in