• 1
  • 2
2016-08-10, 15:17
Medlem
Danl3ls avatar
Jag och flickvännen har varsin bostadsrätt i Sthlm och har nu bestämt oss för att flytta ihop.
Tanken är att vi hyr ut hennes bostad och bor i min. Efter att ha talat med många vänner som har pluggat ekonomi så har jag fått delade svar på hur vi bör dela hyresintäkten för att det ska bli rätt.

Hennes lgh:
Avgift 2800 kr, amortering 3000 kr, ränta 800 kr (jobbar på bank så har låg ränta)

Min lgh:
Avgift 2800 kr, amortering 3000 kr, ränta 2500 kr

Hon kommer att hyra ut sin lgh för 12 000 kr / mån (avtal redan skrivet)

Så nu är frågan hur vi ska dela dessa 12 000 kr för att det ska bli så korrekt som möjligt?

En del menar att vi delar det rakt av så att vi får 6000 kr vardera medans en del menar att hon bör "få lite mer av kakan" då hon får lägre lön på banken pga att hon får en lägre ränta.

Som vi tänkte från början skulle hon betala sin lgh (6600 kr) som vanligt och jag min (8300 kr) och sen tar vi 6000 kr var från hyresintäkten. Tänker vi fel?

Vad säger flashback om detta? Motivera gärna på ett pedagogiskt sätt
Citera
2016-08-10, 15:29
Medlem
virablatiras avatar
Kan ju tycka att 50/50 är bra fördelning eftersom ni har samma avgifter men sen tillkommer faktorn att det kan medföra slitage i hennes lägenhet. Det gör det ju visserligen i er lägenhet ni bor i också men på något sätt bör ni avsätta lite för sånt alternativt avtala att ni delar på ev såna kostnader om ni separerar. Problemet är att det kan vara svårt att komma överens om såna belopp vid en separation så försök hitta en nivå som känns rätt tex 5.500/6.500 så har ni avsatt en tusenlapp i månaden på oförutsett slitage.
Citera
2016-08-10, 15:30
Medlem
irrljuss avatar
Hej
Det är en knivig fråga och svaret beror mycket på hur ni tänker dela er ekonomi i övrigt.

Har ni helt skiljd ekonomi måste ni bortsett ifrån lånen på bostäderna då det är era personliga konstnader. Då ni har samma avgift på bostadsrätterna anser jag att du inte får något alls av hennes inkomst på uthyrningen.

Har ni gemensam ekonomi läggs alla inkomster i en hög och betalar sen alla utgifter, oavsett vem som tjänar minst/mest samt vems utgifter det handlar om.

Man kan också ha en variant där man har en delvis gemensam ekonomi, det behövs ibland om löneskillnaderna är stora, om man inte känner för att försörja någon annan och/eller att någon i förhållandet har dyra vanor/hobbys.
Då får man helt göra upp hur man själv vill ha det, det gäller såklart alltid i ett förhållande men dessa tre alternativ är vad jag kan tänka ut.
Citera
2016-08-10, 15:44
Medlem
Danl3ls avatar
Fast det känns väl väldigt orimligt att hon tar 12 000 kr och jag 0 kr? Med det tankesättet hade jag ju valt att hyra ut min lgh och flytta in hos henne istället?

Den enda uttalade kostnaden vi delar på är maten (jag äter mer mat men hon äter dyrare mat)
Citera
2016-08-10, 16:21
Medlem
Ta reda på marknadshyra för din lägenhet också.

Hon betalar sina kostnader och du dina. Hon får sin hyra.

Du får hyran för halva din lgh av henne.

Om vi antar att marknadshyra för din lgh också är 12000kr.

Så för henne;
Avgift 2800 kr, amortering 3000 kr, ränta 800 kr, Övrigt 500 kr
Hyresintäkt 12000kr,
Hyra för halva din lgh 6000kr

= 12000 - 7100 - 6000 = -1100 kr

För dig;
Avgift 2800 kr, amortering 3000 kr, ränta 2500 kr, (Övriga kostnader här antar jag delas lika efter som vi antar att ni är lika skyldiga till dom. Förutsätter att inget är skadat eller fel när hon flyttar in. Då är det din kostnad)
Hyresintäkt ex 12000kr / 2 = 6000kr

= 6000 - 8300 = -2300 kr.

Denna princip tycker jag är rimlig. Sen vet jag inte om 12000kr är en rimlig marknadshyra för din lgh men jag tog det som exempel iaf. Där får ni ju såklart komma överens. Det jag inser nu är att det här blir exakt som du skrev att ni tänkt göra från början.. Men jag satte kanske iaf lite annat perspektiv på det..
Citera
2016-08-10, 16:29
Medlem
Faktiskt en rätt svår fråga.

Hur hade du gjort om hon istället valde att sälja den?

Hur hade du gjort om hon köpte en lägenhet efter att ni flyttat ihop i syfte att hyra ut denna?
Citera
2016-08-10, 16:32
Medlem
Jag tror se33 är helt rätt ute här. Kolla på marknadshyran för din lägenhet och skit fullständigt i hennes. Pengarna hon får in för sin lägenhet är hennes, men hon får betala hyra till dig och ni utgår då från marknadshyran. Det är nog lättast.
Citera
2016-08-10, 16:36
Medlem
dumbuks avatar
Dumpa kärringen och återgå till ditt normala liv, klarar ni inte av att dela ekonomin som två normala individer så bör du/ni kanske leva själva.
Citera
2016-08-10, 16:40
Medlem
Hon tar intäkten för sin lägenhet och betalat sedan dig halva din måndadsavgift (alltså inget på dina amorteringar och inget 'marknadspris').
När hon sedan säljer får du inget vinst/behöver inte ta någon förlust.
När du säljer så gäller samma sak som när hon sålde, om ni inte gör så att hon köper in sig i din bostadsrätt.
Senast redigerad av meetthefockers 2016-08-10 kl. 16:43.
Citera
2016-08-10, 16:46
Medlem
Danl3ls avatar
Lägenheterna är ganska lika varandra vad gäller storlek, område osv och jag vet att jag kan hyra ut min för 12k/mån om jag skulle vilja.

Om hon hade valt att sälja sin lgh så hade hon endast betalat halva min avgift på 1400 kr (då amorteringen är MITT "sparande" och räntan är MIN kostnad för lånet). Skulle hon vilja stå med som ägare/låntagare hade vi delat allt rakt av.

För att svara dumburk så har vi inga problem alls att klara ekonomin men känns viktigt att det blir rätt från början så att ingen (framförallt hon) känner att man räknat/tänkt fel, inga konstigheter med det väl?
Citera
2016-08-10, 16:48
Medlem
Vem bryr sig vad andra tycker, det är väl du och din sambo som vet bäst. Men jag hade delat det 70/30 till henne. I slutändan vem bryr sig, du vill förmodligen ha familj med henne och leva länge med.

Behövs det läggas upp ett inlägg på flashback om detta så är ni nog inte ens mogna för ett samboskap.
Citera
2016-08-10, 16:50
Medlem
Danl3ls avatar
Kommentarer som om vi är "rätt för varandra" eller redo för samboskap undanbedes då jag är rätt säker på att vi vet det bättre än någon annan.

Däremot tvekar jag inte att det är någon annan än oss som är bättre på ekonomi eller har erfarenhet av hur sådant här fungerar, det är därför jag ställer frågan här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in