Citat:
Ursprungligen postat av
Dawlish
Bara folk med grav aspergers märker ord, om inte det är så att poängen faktiskt inte framgår, vilket jag nog ändå tror att den gör.
Du verkar inte ha hyrt ut så mycket, men i min närmsta krets så hyr precis alla ut i andra hand (kanske vanligare i Sthlm), för mycket mer än vad hyran de facto är. Vissa BF känner till det och godkänner, vissa gör det under bordet. Men funkar gör det likväl.
Det är vad MV letar NU, men om 1-2 år så kommer det behövas enskilda lägenheter till alla som kommer nu. Och då har man gjort en redig vinst om man råkar sitt på kvm som man inte använder själv.
Oavsett så är fastigheter eller andelar i en sådan en mycket bättre investering än en jävla Audi. Punkt.
Bara idioter skriver om saker de inte förstår sig på.
Du blandar ihop hyror med avgifter till att börja med. I en bostadsrättsförening betalar du en avgift till föreningen, i en hyresrätt betalar du hyra till hyresvärden. Det är självfallet så att de som hyr ut sin bostadsrätt i andra hand tar ut mer än avgiften, de ska förstås även ha avkastning på sitt kapital. Det fattar väl vem som helst?
Många bostadsrättsföreningar godkänner andrahandsuthyrning så länge det finns goda skäl till det och uthyrningstiden är begränsad. Det betyder studier, provboende med sambo, tillfällig utlandsvistelse eller kortare anställning på annan ort. Då är det sällan problem. Men ingen BRF godkänner uthyrning enbart för att ägaren vill tjäna pengar. Det utsätter föreningen för en risk den absolut inte behöver ta.
Jag vet mycket väl hur uthyrning av BR i andrahand går till, jag har själv gjort det.
Vad får dig att tro att Migrationsverket kommer behöva bostäder om 1-2 år till alla som kommer hit nu? Om 1-2 år har de fått uppehållstillstånd och inte längre är Migrationsverkets ansvar. Då är det kommunen dit de flyttat eller hänvisats uppgift att lösa boende.
Återigen: har man ingen koll är det bättre att man håller käften stängd och sitter ner i båten.
Slutligen: ja, en bil är en usel investering, men vem påstår något annat? Ingen säger att han kommer få tillbaka pengarna. En öl är också en skitusel investering, men jag köper öl därför att det är gott att dricka, inte för att få tillbaka mina pengar med avkastning.