2016-08-10, 08:58
Medlem
Visst är bostad en osäker investering, så som alla investeringnar. Skillnaden är att det är en oändligt mycket bättre investering än en bil, eftersom en bostads värde kan återhämta sig. En bil gör det inte.

Utöver transportbehovet (vid vilket en bil kan vara en investering) är allt bortom grundläggande transport- och säkerhetsbehov en konsumtionsutgift.

Om du inte behöver någotdera i dagsläget, spara pengarna smart. Du har en god grund att stå på inför sammanflytt med en kvinna, när pengarna kan vara till stor nytta.
Citera
2016-08-10, 09:56
Medlem
Lägenhet såklart,en skiten bil går bort alla dar i veckan,
Citera
2016-08-10, 11:11
Medlem
Hur är det när man hyr ut i andrahand, måste man skatta på vinsten man gör?
OnT, jag hade pratat med banken och fått hjälp med att placera pengar i fonder/aktier istället för att köpa lägenhet.
Citera
2016-08-10, 11:30
Medlem
Dawlishs avatar
Oj oj oj vilket jantelag det är i tråden.

TS, lyssna inte på dessa inskränkta nissar som antigen tror att världen går under imorgon eller ber dig att lägga pengar på hög och vänta (?). Idioti.

För det första måste du våga chansa, dvs, köpa en till fastighet. En bil är aldrig en investering, även om du får ut mer "körglädje" när du kör den. Det är att slänga pengar i sjön ur ett investeringsperspektiv. Aktier och fonder är ett vettigt alternativ om du har tid, möjlighet och intresse att sätta dig in i näringslivet, inte bara svenskt, men även globalt. Bor man i Jönköping och inte sysslar med business till vardag, så är det ganska kämpigt.

En fastighet dessutom... nyproducerad... som du dessutom kan hyra ut, är ren vinst, inte bara för att du kan hyra ut den för lite mer pengar än det verkligen kostar, utan för att priserna stiger hur du än gör. Och faller priserna så har du fortfarande en asylindustri som skriker efter fastigheter. Hyr ut din nya lgh till MV för 20 000 i månaden, och du är en rik man.

KÖP LÄGENHET. Det är en självklar frågeställning, inget att fundera på.
Citera
2016-08-10, 11:30
Medlem
OldFashioneds avatar
Om du trivs i den lägenhet du bor i nu så bo kvar. Antar att det rör sig om en hyresrätt med förstahandskontrakt. Flytta när du behöver flytta istället.

Att köpa en bostadsrätt för att hyra ut direkt är skitdumt. Dels därför att bostadsrättsföreningen kommer att börja undra varför du inte folkbokfört dig på adressen och omedelbart misstänka olovlig andrahandsuthyrning och dels därför att du riskerar att tvingas att flytta till den dyrare bostadsrätten om bostadsmarknaden viker. I och med att det inte är fritt fram att hyra ut i andrahand som man vill är det inte att rekommendera att köpa bostäder just för att hyra ut.

Vill du köpa en bil så köper du en bil. Du har en bostad, du har ett fast jobb - din ekonomi är ordnad, då får man unna sig saker. Det är dock inte en investering, utan det är pengar du kommer att köra slut på. En Audi A5:a i händerna på en 21-åring innebär dessutom förmodligen klart högre försäkringspremie än du har idag. Och gissningsvis även en högre bränsleförbrukning. Tycker du att det är värt det, då köper du bilen.

Jag hade placerat pengarna i en tråkig indexfond istället. Du behöver dem inte nu, och du kan nog räkna med att - om du inte har en potentiell sambo idag - det kommer att dröja innan det är tal om att köpa en lägenhet ihop. Du har trots allt chans att byta bort din hyresrätt mot något större om du har lite tur. Det verkar dessutom inte krävas speciellt många år i bostadskö för att få tag på en 2 RoK.

Citat:
Ursprungligen postat av quippz
Hur är det när man hyr ut i andrahand, måste man skatta på vinsten man gör?

Ja, du måste skatta på vinsten du gör, men du har rätt till ett schablonavdrag på 40.000 kr först så länge avdraget inte blir större än den eventuella vinsten.
Citera
2016-08-10, 11:34
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Oj oj oj vilket jantelag det är i tråden.

TS, lyssna inte på dessa inskränkta nissar som antigen tror att världen går under imorgon eller ber dig att lägga pengar på hög och vänta (?). Idioti.

För det första måste du våga chansa, dvs, köpa en till fastighet. En bil är aldrig en investering, även om du får ut mer "körglädje" när du kör den. Det är att slänga pengar i sjön ur ett investeringsperspektiv. Aktier och fonder är ett vettigt alternativ om du har tid, möjlighet och intresse att sätta dig in i näringslivet, inte bara svenskt, men även globalt. Bor man i Jönköping och inte sysslar med business till vardag, så är det ganska kämpigt.

En fastighet dessutom... nyproducerad... som du dessutom kan hyra ut, är ren vinst, inte bara för att du kan hyra ut den för lite mer pengar än det verkligen kostar, utan för att priserna stiger hur du än gör. Och faller priserna så har du fortfarande en asylindustri som skriker efter fastigheter. Hyr ut din nya lgh till MV för 20 000 i månaden, och du är en rik man.

KÖP LÄGENHET. Det är en självklar frågeställning, inget att fundera på.

En bostadsrätt är inte en fastighet, en bostadsrätt är en andel i en förening som äger en fastighet. Det är dessutom ingenting som garanterar att han kan hyra ut lägenheten, därför att inte ens i Jönköping vill bostadsrättsföreningar bli utsatta för spekulanter. Migrationsverket hyr dessutom inte av privatpersoner. Och Migrationsverket är främst intresserade av FASTIGHETER (inte andel av förening som äger en fastighet) med 30 sängplatser.

Lyssna inte till idioter som både saknar sakkunskap och folkvett, TS.
Citera
2016-08-10, 11:42
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
En bostadsrätt är inte en fastighet, en bostadsrätt är en andel i en förening som äger en fastighet. Det är dessutom ingenting som garanterar att han kan hyra ut lägenheten, därför att inte ens i Jönköping vill bostadsrättsföreningar bli utsatta för spekulanter. Migrationsverket hyr dessutom inte av privatpersoner. Och Migrationsverket är främst intresserade av FASTIGHETER (inte andel av förening som äger en fastighet) med 30 sängplatser.

Lyssna inte till idioter som både saknar sakkunskap och folkvett, TS.

Bara folk med grav aspergers märker ord, om inte det är så att poängen faktiskt inte framgår, vilket jag nog ändå tror att den gör.

Du verkar inte ha hyrt ut så mycket, men i min närmsta krets så hyr precis alla ut i andra hand (kanske vanligare i Sthlm), för mycket mer än vad hyran de facto är. Vissa BF känner till det och godkänner, vissa gör det under bordet. Men funkar gör det likväl.

Det är vad MV letar NU, men om 1-2 år så kommer det behövas enskilda lägenheter till alla som kommer nu. Och då har man gjort en redig vinst om man råkar sitt på kvm som man inte använder själv.

Oavsett så är fastigheter eller andelar i en sådan en mycket bättre investering än en jävla Audi. Punkt.
Citera
2016-08-10, 11:53
Medlem
Självklart satsar du på bilen, den kan du sova i och köra (inte samtidigt förstås). Kan du köra runt med en lägenhet? Nej
Citera
2016-08-10, 11:57
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Bara folk med grav aspergers märker ord, om inte det är så att poängen faktiskt inte framgår, vilket jag nog ändå tror att den gör.

Du verkar inte ha hyrt ut så mycket, men i min närmsta krets så hyr precis alla ut i andra hand (kanske vanligare i Sthlm), för mycket mer än vad hyran de facto är. Vissa BF känner till det och godkänner, vissa gör det under bordet. Men funkar gör det likväl.

Det är vad MV letar NU, men om 1-2 år så kommer det behövas enskilda lägenheter till alla som kommer nu. Och då har man gjort en redig vinst om man råkar sitt på kvm som man inte använder själv.

Oavsett så är fastigheter eller andelar i en sådan en mycket bättre investering än en jävla Audi. Punkt.

Bara idioter skriver om saker de inte förstår sig på.

Du blandar ihop hyror med avgifter till att börja med. I en bostadsrättsförening betalar du en avgift till föreningen, i en hyresrätt betalar du hyra till hyresvärden. Det är självfallet så att de som hyr ut sin bostadsrätt i andra hand tar ut mer än avgiften, de ska förstås även ha avkastning på sitt kapital. Det fattar väl vem som helst?

Många bostadsrättsföreningar godkänner andrahandsuthyrning så länge det finns goda skäl till det och uthyrningstiden är begränsad. Det betyder studier, provboende med sambo, tillfällig utlandsvistelse eller kortare anställning på annan ort. Då är det sällan problem. Men ingen BRF godkänner uthyrning enbart för att ägaren vill tjäna pengar. Det utsätter föreningen för en risk den absolut inte behöver ta.
Jag vet mycket väl hur uthyrning av BR i andrahand går till, jag har själv gjort det.

Vad får dig att tro att Migrationsverket kommer behöva bostäder om 1-2 år till alla som kommer hit nu? Om 1-2 år har de fått uppehållstillstånd och inte längre är Migrationsverkets ansvar. Då är det kommunen dit de flyttat eller hänvisats uppgift att lösa boende.

Återigen: har man ingen koll är det bättre att man håller käften stängd och sitter ner i båten.

Slutligen: ja, en bil är en usel investering, men vem påstår något annat? Ingen säger att han kommer få tillbaka pengarna. En öl är också en skitusel investering, men jag köper öl därför att det är gott att dricka, inte för att få tillbaka mina pengar med avkastning.
Citera
2016-08-10, 12:02
Medlem
nex112s avatar
Men vad är det för fråga? Vill du ha en bostad som nästan garanterat ökar i värde, eller en ny bil som väldigt garanterat sjunker i värde?

Köp ny lägenhet först, sen när du har råd köper du din A7. Det dummaste du kan göra är att köpa en ny bil bara för att sälja den vidare nåt år senare för knappt halva priset.
Citera
2016-08-10, 12:04
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Bara idioter skriver om saker de inte förstår sig på.

Du blandar ihop hyror med avgifter till att börja med. I en bostadsrättsförening betalar du en avgift till föreningen, i en hyresrätt betalar du hyra till hyresvärden. Det är självfallet så att de som hyr ut sin bostadsrätt i andra hand tar ut mer än avgiften, de ska förstås även ha avkastning på sitt kapital. Det fattar väl vem som helst?

Många bostadsrättsföreningar godkänner andrahandsuthyrning så länge det finns goda skäl till det och uthyrningstiden är begränsad. Det betyder studier, provboende med sambo, tillfällig utlandsvistelse eller kortare anställning på annan ort. Då är det sällan problem. Men ingen BRF godkänner uthyrning enbart för att ägaren vill tjäna pengar. Det utsätter föreningen för en risk den absolut inte behöver ta.
Jag vet mycket väl hur uthyrning av BR i andrahand går till, jag har själv gjort det.

Vad får dig att tro att Migrationsverket kommer behöva bostäder om 1-2 år till alla som kommer hit nu? Om 1-2 år har de fått uppehållstillstånd och inte längre är Migrationsverkets ansvar. Då är det kommunen dit de flyttat eller hänvisats uppgift att lösa boende.

Återigen: har man ingen koll är det bättre att man håller käften stängd och sitter ner i båten.

Slutligen: ja, en bil är en usel investering, men vem påstår något annat? Ingen säger att han kommer få tillbaka pengarna. En öl är också en skitusel investering, men jag köper öl därför att det är gott att dricka, inte för att få tillbaka mina pengar med avkastning.

Jag anser mig ha rätt bra koll, hyr själv ut en BF i andra hand, likt andra i min närhet. Det är du som märker ord som sagt. Du håller ju med mig i grunden om att lgh är en bättre investering, så varför tjafsa?

Jag hoppas att TS har mer innanför pannbenet än att gå in med brutal ärlighet om att han vill tjäna pengar på uthyrningen.

Är du helt säker på att du inte har aspergers? Det behöver inte vara MV specifikt men någon instans kommer behöva lägenheter, det är helt klart. Bara att se bostadsbristen i dagsläget. Bättre blir det inte, och då är det guld att äga fastigheter.
Citera
2016-08-10, 12:13
Medlem
Köp en lägenhet nu om du vill ha ett liv i misär. Köp en bil om du är ok med den kapitalförstöringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in