Citat:
Ursprungligen postat av
anonymes
Precis. Ts om du tror att du kan snitta A/B så kör på natur men om du inte klarar det så är det nästan bättre att välja natur. Till exempel är det många som vill komma in på HHS som har väldigt höga antagningpoäng. Går du natur o får halvkassa betyg så kommer du inte in där.
Jag gick natur och ska nu i höst börja på HHS. Nu hade jag visserligen enkelt för mig på gymnasiet men om du är dedikerad kommer du att fixa bra betyg på natur oavsett. Dessutom är natur en enorm fördel om du bestämmer dig för att bli läkare. Ytterligare en fördel med natur är att du kommer ha en klass som i värsta fall är "halvseriösa" under skoltiden. Vad jag har förstått så kommer de flesta elever till HHS från natur eftersom de som läst ekonomi sällan kan konkurrera med betygen.
Natur kanske innebär att du skiljs lite ifrån dina kompisar som skall läsa ekonomi(?), men om du sätter bra betyg på natur (kan bli en del plugg om du har halvsvårt i skolan, men det är absolut inte omöjligt för någon) så har du alla möjligheter att bli en alldeles utomordentlig läkare/ekonom/jurist/civilingenjör i framtiden. Lycka till med ditt val!
Såg att du hade fina betyg från högstadiet - snyggt jobbat! Tror inte natur blir något problem för dig, speciellt inte med tanke på att du har lätt för matte. Intresset för NO-ämnena är inget måste, men du lär inse att de ändå är intressanta, speciellt kemi och fysik. Om du siktar högt har jag några goda råd:
* Läs full merit. Jag läste moderna språk, engelska 7 och matte 5 vilket jag anser är den mest gångbara lösningen.
* Försök skapa en slags bildlig förståelse i NO-ämnena istället för att militant nöta in regler. Då lär du dig enklare hur saker hänger ihop och fungerar.
*Jag är också duktig på att skjuta på saker, men försök läsa igenom de avsnitt som provet berör ca 1 vecka innan för att skapa dig en överskådlig bild av vad avsnittet handlar om. Sedan repeterar du lagom mycket varje dag med din studieteknik. Man måste inte plugga MYCKET, men ha fullt fokus när du väl studerar.