Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-09, 17:46
Medlem
Natur är inte så svårt som folk (som ofta inte ens gått natur själva) målar upp det som. Om du har 305 i merit kommer du klara linjen galant, det lovar jag. Själv hade jag 302.5 och var, likt dig, lite oroad då jag tyckte att kemi och fysik var hyfsat svårt och hade inget större intresse för det heller. Trots detta fick jag, efter minimalt med plugg, B i både Kemi 1 och Fysik 1...

Många som går natur är helt dumma i huvudet och klarar sig ändå. Med 305 i merit kommer du knappt behöva plugga. Lycka till!

P.S skulle betygen skita sig så kan du, som någon påpekade, testa lyckan på HP. Du är sannolikt tillräckligt smart för att få ett fint resultat där.

Edit: Kan tillägga att du skriver bättre än många av mina klasskamrater.
Senast redigerad av Riven-Ost 2016-08-09 kl. 17:53.
Citera
2016-08-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Ja, vad vill du läsa då, på universitetet? Vi behöver kloka människor här, främst politiker som slutar pillar sig i navlen, och lever flott på våra skattepengar! National ekonomi kanske?

Hade planerat att läsa handels, men sådant kan givetvis ändra sig över tid. Har hört mycket gott om linjer som nationalekonomi och liknande.
Citera
2016-08-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supergiraffen
Varför inte bara läsa ekonomi? Det är ju också en väldigt bred linje har jag hört.

Var på flera öppet hus där jag spanade in bl.a ekonomi, men ärligt talat så fick jag inget bra intryck av linjen. Men vad vet jag, det kanske skulle vara den bästa linjen
Citera
2016-08-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Natur är inte så svårt som folk (som ofta inte ens gått natur själva) målar upp det som. Om du har 305 i merit kommer du klara linjen galant, det lovar jag. Själv hade jag 302.5 och var, likt dig, lite oroad då jag tyckte att kemi och fysik var hyfsat svårt och hade inget större intresse för det heller. Trots detta fick jag, efter minimalt med plugg, B i både Kemi 1 och Fysik 1...

Många som går natur är helt dumma i huvudet och klarar sig ändå. Med 305 i merit kommer du knappt behöva plugga. Lycka till!

P.S skulle betygen skita sig så kan du, som någon påpekade, testa lyckan på HP. Du är sannolikt tillräckligt smart för att få ett fint resultat där.

Edit: Kan tillägga att du skriver bättre än många av mina klasskamrater.

Tack för ditt svar, väldigt hjälpsamt
Citera
2016-08-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J3ffbuckley
Jag gick natur och ska nu i höst börja på HHS. Nu hade jag visserligen enkelt för mig på gymnasiet men om du är dedikerad kommer du att fixa bra betyg på natur oavsett. Dessutom är natur en enorm fördel om du bestämmer dig för att bli läkare. Ytterligare en fördel med natur är att du kommer ha en klass som i värsta fall är "halvseriösa" under skoltiden. Vad jag har förstått så kommer de flesta elever till HHS från natur eftersom de som läst ekonomi sällan kan konkurrera med betygen.

Natur kanske innebär att du skiljs lite ifrån dina kompisar som skall läsa ekonomi(?), men om du sätter bra betyg på natur (kan bli en del plugg om du har halvsvårt i skolan, men det är absolut inte omöjligt för någon) så har du alla möjligheter att bli en alldeles utomordentlig läkare/ekonom/jurist/civilingenjör i framtiden. Lycka till med ditt val!

Såg att du hade fina betyg från högstadiet - snyggt jobbat! Tror inte natur blir något problem för dig, speciellt inte med tanke på att du har lätt för matte. Intresset för NO-ämnena är inget måste, men du lär inse att de ändå är intressanta, speciellt kemi och fysik. Om du siktar högt har jag några goda råd:

* Läs full merit. Jag läste moderna språk, engelska 7 och matte 5 vilket jag anser är den mest gångbara lösningen.

* Försök skapa en slags bildlig förståelse i NO-ämnena istället för att militant nöta in regler. Då lär du dig enklare hur saker hänger ihop och fungerar.

*Jag är också duktig på att skjuta på saker, men försök läsa igenom de avsnitt som provet berör ca 1 vecka innan för att skapa dig en överskådlig bild av vad avsnittet handlar om. Sedan repeterar du lagom mycket varje dag med din studieteknik. Man måste inte plugga MYCKET, men ha fullt fokus när du väl studerar.

Som du säger så natur en väldigt bred och bra linje, speciellt om man inte har så bra framförhållning (som jag...). Har pratat med HHS innan och där nämnde dem just det, att en stor del av eleverna har läst natur innan. Mycket därför jag ändrade mitt gymnasieval eftersom att det kändes optimalt.

Tack för tipsen också, det värderar jag högt och skall försöka dra nytta av dina råd när skolan kickar igång!

(Lycka till på HHS du med förresten)
Senast redigerad av Josfal2020 2016-08-09 kl. 19:57.
Citera
2016-08-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drägg
Du kommer klara det utmärkt, du har bra betyg och en studieteknik som fungerar för dig.
Linjen anses vara svår men allt kan vara svårt eller lätt, det beror på din inställning.

Lycka till!

Danke
Citera
2016-08-09, 20:00
Bannlyst
Ja den är svår, i alla fall hört det av kompisar som gick där, som knappt hade någon fritid. Gick själv samhälle och levde som en gud i tre år, fick mina enkla betyg då det inte är så svårt att ordbajsa på uppsatserna. Har man inte talang i matte och NO så bör man välja bort natur.

Ekonomi kan du studera i universitet med samhällsbetygen du fick från gymnasiet. Var inte dum genom att välja natur, du lär få sämre betyg och med det svårare att komma in på universitet.
Citera
2016-08-09, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Kör natur! Med den kan du välja vad du vill till universitetet senare. Om det blir svårt och du får dåliga betyg så satsar du på hp!
Hp kan komma att tas bort för att prioritera folk med betyg. Detta enligt sossarna
Citera
2016-08-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nermed
Ja den är svår, i alla fall hört det av kompisar som gick där, som knappt hade någon fritid. Gick själv samhälle och levde som en gud i tre år, fick mina enkla betyg då det inte är så svårt att ordbajsa på uppsatserna. Har man inte talang i matte och NO så bör man välja bort natur.

Ekonomi kan du studera i universitet med samhällsbetygen du fick från gymnasiet. Var inte dum genom att välja natur, du lär få sämre betyg och med det svårare att komma in på universitet.
En enorm överdrift, stämmer inte alls såvida du inte har extremt svårt i skolan eller har kass studieteknik.
Citera
2016-08-09, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J3ffbuckley
En enorm överdrift, stämmer inte alls såvida du inte har extremt svårt i skolan eller har kass studieteknik.
Vem fan försöker du lura? Du kan inte förvänta dig gå natur och sedan träna fotboll 3 gånger i veckan + match. Det går inte.
Citera
2016-08-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josfal2020
Hejsan
Skall snart börja gymnasiet och har valt naturvetenskap som inriktning. Jag kom in på ett gymnasium som hade ca 305 i antagningspoäng men där medelvärdet på eleverna är betydligt högre (Runt 325 p i genomsnitt).
Brinner mer för ekonomi men valde att välja natur eftersom att det verkar vara en bredare linje och jag inte riktigt är så målmedveten ännu.
Min fråga till er är om NA-linjen är så svår som alla säger att det är. Jag har en ganska strukturerad studieteknik men har en tendens att dra ut på saker och ting, jag oroar mig för att det kommer att drabba mina betyg. Har bra betyg i matematik och NO men är inget jag direkt "njuter" av att studera, kan även detta medföra svårigheter?

Tack på förhand

Det som skiljer linjerna åt är olika extrakurser som är inriktade på just det syfte som programmet har. Alla program läser samma "grundpaket" (sk kärnämnen).

Nej, gymnasieprogrammen är inte svåra, men det är ett rejält hopp från den säkerhet du har i Grundskolan. Om du inte är intresserad av naturorienterade ämnen och matematik är nog inte naturprogrammet något för dig. Du ska givetvis läsa det du är intresserad av att läsa och detta kan vara svårt att avgöra när du är 15 år gammal. Känner du att ekonomi är mer intressant ska du givetvis läsa det programmet. Dock kräver all ekonomi matematik! Ska du satsa på ekonomi senare på högskolan så är det ungefär lika mycket matematik bakom ekonomin som det är på ingenjörsprogrammen.

Har du inte tänkt att fortsätta att plugga på högskolenivå så rekommenderar jag starkt att du faktiskt tar en yrkesförberedande linje! För många gymnasiestudenter går högskoleförberedande program för att sedan ända upp på arbetsmarknaden med noll utbildning. Samhälle, vissa inriktningar på teknik samt naturlinjen förbereder dig inte för arbetslivet, utan de antar att du ska fortsätta att studera på högskolan. Det finns tekniska linjer som faktiskt förbereder dig för yrket och det finns yrkesförberedande program utöver "lärlingsprogrammen".

Du är fortfarande ung och dessutom ett barn. Du har fortfarande en hjärna som kan suga åt sig information genom intresse och lek. Givetvis går det lättare och smidigare om du väljer ett program som du verkligen är intresserad av. Schemalägg dina studiestunder hemma och håll dessa! Se till att ha dina studier gjorda före du sätter dig med spel eller dito. En 15 årings hjärna är inte riktigt formad för vuxnas studiemetoder och strategier så jag tänker inte ge dig sådana, bara att du håller dig till ett schema!
Citera
2016-08-09, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost

Citat:
Ursprungligen postat av nermed
Vem fan försöker du lura? Du kan inte förvänta dig gå natur och sedan träna fotboll 3 gånger i veckan + match. Det går inte.

Det är precis detta jag menar. Du har hört kryddade och överdrivna historier av dina svagbegåvade vänner som går natur och helt plötsligt vet du precis hur det är. Right.

Har man 305 i merit har man också tillräckligt med studieteknik och hjärnkapacitet för att snitta B samtidigt som man tränar fotboll fyra gånger i veckan och super sig redlös varje helg. Låt dig inte skrämmas, TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in