Citat:
Ursprungligen postat av
Josfal2020
Hejsan
Skall snart börja gymnasiet och har valt naturvetenskap som inriktning. Jag kom in på ett gymnasium som hade ca 305 i antagningspoäng men där medelvärdet på eleverna är betydligt högre (Runt 325 p i genomsnitt).
Brinner mer för ekonomi men valde att välja natur eftersom att det verkar vara en bredare linje och jag inte riktigt är så målmedveten ännu.
Min fråga till er är om NA-linjen är så svår som alla säger att det är. Jag har en ganska strukturerad studieteknik men har en tendens att dra ut på saker och ting, jag oroar mig för att det kommer att drabba mina betyg. Har bra betyg i matematik och NO men är inget jag direkt "njuter" av att studera, kan även detta medföra svårigheter?
Tack på förhand
Det som skiljer linjerna åt är olika extrakurser som är inriktade på just det syfte som programmet har. Alla program läser samma "grundpaket" (sk kärnämnen).
Nej, gymnasieprogrammen är inte svåra, men det är ett rejält hopp från den säkerhet du har i Grundskolan. Om du inte är intresserad av naturorienterade ämnen och matematik är nog inte naturprogrammet något för dig. Du ska givetvis läsa det du är intresserad av att läsa och detta kan vara svårt att avgöra när du är 15 år gammal. Känner du att ekonomi är mer intressant ska du givetvis läsa det programmet. Dock kräver all ekonomi matematik! Ska du satsa på ekonomi senare på högskolan så är det ungefär lika mycket matematik bakom ekonomin som det är på ingenjörsprogrammen.
Har du inte tänkt att fortsätta att plugga på högskolenivå så rekommenderar jag starkt att du faktiskt tar en yrkesförberedande linje! För många gymnasiestudenter går högskoleförberedande program för att sedan ända upp på arbetsmarknaden med noll utbildning. Samhälle, vissa inriktningar på teknik samt naturlinjen förbereder dig inte för arbetslivet, utan de antar att du ska fortsätta att studera på högskolan. Det finns tekniska linjer som faktiskt förbereder dig för yrket och det finns yrkesförberedande program utöver "lärlingsprogrammen".
Du är fortfarande ung och dessutom ett barn. Du har fortfarande en hjärna som kan suga åt sig information genom intresse och lek. Givetvis går det lättare och smidigare om du väljer ett program som du verkligen är intresserad av. Schemalägg dina studiestunder hemma och håll dessa! Se till att ha dina studier gjorda före du sätter dig med spel eller dito. En 15 årings hjärna är inte riktigt formad för vuxnas studiemetoder och strategier så jag tänker inte ge dig sådana, bara att du håller dig till ett schema!