Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-06, 20:28
  #1
Medlem
Naiths avatar
Om denna post är felplacerad får mod gärna flytta den till lämpligt ställe.

Jag skulle vilja automatisera vissa procedurer i Windows, via skript.

Exempel på procedur jag skulle vilja automatisera:

1. Starta Notepad (om det inte redan är öppet)
2. Gå till menyn File och välj 'New'
3. Skriv lite text (om möjligt om det som ska skrivas i textfilen kan skrivas in som parameter när skriptet startas och "vidarebefodras" till notepad)
4. Gå till menyn File och välj "Save as..."
5. Välj 'Save' och filen sparas på hårddisken

Möjligt att automatisera en sådan procedur via ett bat-skript eller liknande?

Skulle föredra att slippa installera något form av task-/automatisering-program men måste jag så kan jag göra det.
Citera
2016-08-06, 21:03
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Varför exakt gör du detta?

Måste du ha det grafiska med i scriptet eller räcker det med ett script som skapar en textfil p en specifik plats?
Citera
2016-08-06, 21:06
  #3
Medlem
Du ska lära dig Powershell. Då kan du göra allt det där och mycket mer
Citera
2016-08-06, 21:10
  #4
Medlem
JakePeraltas avatar
Använd dig av AutoIt, och gör ett script sedan compilar du det:

Run("notepad.exe")
WinWaitActive("Untitled - Notepad")
Send("text har")
WinClose("Untitled - Notepad")
WinWaitActive("Notepad", "Save")
Send("{ENTER}")
WinWaitClose("Untitled - Notepad")

1. Ladda ner programmet
2. Öppna upp programmet och kopiera in koden jag precis gav dig
3. Spara ditt script
4. Högerklicka sedan på ditt script och compila det
5. Kör scriptet

edit: ganska simplet script, lätt att lära dig AutoIt om du vill göra lite mer avancerat, finns massor av information ute på nätet. Detta är en början i alla fall.
__________________
Senast redigerad av JakePeralta 2016-08-06 kl. 21:12.
Citera
2016-08-06, 21:14
  #5
Moderator
Protons avatar
0.02 - Forumval.

Egna projekt --> Övriga utvecklingsfrågor
/Moderator
Citera
2016-08-06, 21:16
  #6
Moderator
Protons avatar
Det finns verktyg inbyggt för detta i windows, antingen kodar man ihop nåt i vbscript eller så gör man det i powershell (som är det modernare alternativet).

Går att koda och exekvera utan att installera nåt på datorn, möjligen att powershell måste knäppas på under lägg till windowskomponenter, men vbscript stöds iaf out-of-the-box med windows scripting host.
Citera
2016-08-06, 21:18
  #7
Medlem
Naiths avatar
Tack för alla svar och ursäkta felplaceringen!

Jag kanske ska poängtera också att proceduren i min första post är ett exempel på vad jag vill göra.
Kan samma sak åstadkommas i ett program som inte ursprungligen ingår i Windows vid installation, som exempelvis Photoshop?

Låt oss säga att jag vill göra samma procedur i Photoshop, med skillnaden att en tom bild skapas och sparas istället för ett textdokument. Kan även detta göras via Powershell eller bör jag använda exempelvis AutoIt för detta?
__________________
Senast redigerad av Naith 2016-08-06 kl. 21:25.
Citera
2016-08-07, 19:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naith
Tack för alla svar och ursäkta felplaceringen!

Jag kanske ska poängtera också att proceduren i min första post är ett exempel på vad jag vill göra.
Kan samma sak åstadkommas i ett program som inte ursprungligen ingår i Windows vid installation, som exempelvis Photoshop?

Låt oss säga att jag vill göra samma procedur i Photoshop, med skillnaden att en tom bild skapas och sparas istället för ett textdokument. Kan även detta göras via Powershell eller bör jag använda exempelvis AutoIt för detta?

Ja för lite text i en viss fil är det "onödigt" att gå via notepad vid "obemannad"/automatiserad körning. Använd istället typ dessa rader i en .BAT-fil. (Kan provköras manuellt i CMD också):

Kod:
C:
cd \Users\-myself-\Documents
echo I want to put this text in my textfile >> myFile.txt

Program/Appar - såväl original Windows, som andra - kanske kan (eller inte) göra något nyttigt med hjälp av rätt kommandorad (och då även "automatiserad"). Det är alltså upp till varje program om de tycker det ska vara användbart på detta vis.

Det är betydligt svårare att "tvångsköra" en grafiskt gränssnitt

Testa med " -?" eller " -h" efter (utan ") i kommandotolken, för att se VAD och HUR:
Kod:
DIR -?
"\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc" -h
"\Program Files (x86)\7-Zip\7z.exe" -?
photoshop -?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback