Citat:
Det är klart, men tänk på att olika gupper bidrar olika mycket.
(FB) Marockaner står för 2200% fler våldtäkter än svenskar enligt BRÅ's senaste statistik
Om endast 2 av 10000 svenskfödda män begår våldtäkter, är det verkligen rätt att tycka att att vi har något slags kollektivt ansvar då? Det är förmodligen en lika stor del av befolkningen som är kriminella. Brukar vi utdela kollektivt ansvar där?
(FB) Marockaner står för 2200% fler våldtäkter än svenskar enligt BRÅ's senaste statistik
Om endast 2 av 10000 svenskfödda män begår våldtäkter, är det verkligen rätt att tycka att att vi har något slags kollektivt ansvar då? Det är förmodligen en lika stor del av befolkningen som är kriminella. Brukar vi utdela kollektivt ansvar där?
Allvarligt, jag orkar inte med en FB tråd som källa….
99,nånting av svenska män begår inte våldtäkt.
99, nånting av invandrade män begår heller inte våldtäkt.
Vi pratar alltså hundradelar.
Sen har jag redan förklarat detta med kolelktivt ansvar i en lång "novell" till pungsparkaren.
Finns också ett talande tankegång: de som gjorde att judarna avrättades var inte nazisterna, det vara alla som var tysta fast de visste.
Vi sitter alla i en "norm"båt…vi är alla ansvariga för att denna båt blir en duglig, trivsam båt för alla.
och mest ansvar har vi för små kottar och svaga grupper som inte orkar/ kan föra sin talan.
Individuellt i att vi fan sköter oss kontra andra, men också gruppmässigt att vi tar ställning då vi ser
orättvisor mellan grupper, ÄVEN så om vi själv tillhör den gynnade gruppen och det blir svettigt att gå emot sina "egna" och bli en outcast.
Är ren och skär humanism och integritet och handlar om förmågan till empati, som är männsikans största kännemärke bredvid vår intelligens.
Utan alla dessa människor i världen som "kännt med" och "förstått" och slagits för slavar, minoriteter, arbetare, kvinnor, barn, handikappade, andra etnicteter, religioner etc etc utan att själva tillhört gruppen, så hade inte rättigheter för dessa grupper kunnat infriats.
Kvinnor behöver män för att få igenom sina mänskliga rättigheter i världen a fact.
Män som ignorerar kvinnors problem, som tänker…skitsamma inte mitt problem…JAG har ju inte gjort något, eller inte tänker alls annat än med röven, är den största hindret för att få bättre villkor för kvinnor.