2016-12-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nu tycker jag att alltför mycket är oklart med vindar och båtens läge. Drar endast den slutsatsen att båten skulle kunna ha hamnat i vassen en bit ut om den släppts lös och att det osäkra som vi vet om fyndplatsen i sig, därför inte är ett indicium på att ett brott begåtts.
Det professorn säger sig ha sett och hört saknar jag idé om. Kan ha varit vad som helst.
Om vi vänder problemet upp och ner och antar att båten drivit ut lite åt NV så får vi ett intressant tidsfönster då den bör ha släppts lös. Säg någon gång sisådär mellan 20.00 och 22.30. Detta borde då svara mot tidpunkten då AP hamnade i sjön.

Jag har tidigare postat de exakta vinduppgifterna, timma för timma, i det aktuella området enligt SMHI:s uppgifter.
Båten hittades av räddningstjänsten på lördagsmorgonen cirka 20 meter ut, i vassen till höger sett från bryggan. Det blåste vid den tidpunkten västsydvästlig vind, alltså nästan vinkelrätt mot stranden som löper i rakt nord-sydlig riktning.
Den enda korrekta tolkningen av detta är att båten inte kan ha drivit omkring särskilt länge utan har "landat" precis där den bör efter att någon har satt en fot i aktern och skickat ut båten från bryggan.
Citera
2016-12-07, 16:58
Medlem
På tal om den drivande båten; visst var det en roddbåt? Låg årorna också och flöt omkring eller satt de i klykorna/låg i båten?
Eller var den helt i avsaknad av åror/klykor; isf en hyfsat märklig/misstänkt omständighet, något som någon inte tänkte på när hen satte foten mot relingen och puffade ut den i viken..
Citera
2016-12-07, 16:59
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffa
Jag har tidigare postat de exakta vinduppgifterna, timma för timma, i det aktuella området enligt SMHI:s uppgifter.
Båten hittades av räddningstjänsten på lördagsmorgonen cirka 20 meter ut, i vassen till höger sett från bryggan. Det blåste vid den tidpunkten västsydvästlig vind, alltså nästan vinkelrätt mot stranden som löper i rakt nord-sydlig riktning.
Den enda korrekta tolkningen av detta är att båten inte kan ha drivit omkring särskilt länge utan har "landat" precis där den bör efter att någon har satt en fot i aktern och skickat ut båten från bryggan.

Citat:
Om båten ligger säg 20 meter ut från bryggan på lördagsmorgonen säger vindförhållandena som rådde den aktuella tidpunkten att den inte legat ute speciellt många minuter.
Om A*i fallit ur båten redan under fredagskvällen hade båten förmodligen hittats långt norr om sommarstugan. Det blåste nämligen sydliga vindar på fredagskvällen.
Här är för övrigt de vindförhållanden som gällde det aktuella dygnet (från SMHI): https://minfil.org/NcG4q6b2b5/vind__...7_20150808.xls
ja det var ytterst preciserat ang vindriktningarna aktuella tidpunkten du hade med i länken
Citera
2016-12-07, 17:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Antaget du har rätt i din tolkning av båtens rörelser, dvs att någon skickat ut den på ett sent stadium, så är detta ur ett mördarperspektiv ganska logiskt eftersom det hade sett väldigt konstigt ut om AP hittats nära bryggan och båten inte alls synts till. En förövare kunde inte veta hur vinden skulle blåsa under natten. Om meningen varit att AP skulle ha gjort någon felmanöver när han steg i land, eller när han närmat sig bryggan, borde förövaren ha väntat in i det längsta med att skicka ut båten. Meningen kan från början ha varit ett betydligt kortare avstånd AP - båt.
Citera
2016-12-07, 17:14
Medlem
Citat:

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fminfil.org%2FNcG4q6b2b5% 2Fvind__...7_20150808.xls

Av dina uppgifter framgår att vinden var något ost syd (timmedelvärden) mellan kl 18 och 21, dvs mot vassen från bryggan.
Citera
2016-12-07, 17:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det stämmer inte heller riktigt med bilden av mordet och mordförsöket på föräldrarna där en kniv plötsligt drogs fram i mörkret och gjorde processen kort. - Enklast, som sagt, att lura ned AP till bryggan, oavsett om det var en eller två förövare. - Var hon ensam måste hon ha drogat honom först, innan han hamnade i vattnet. Stället där han hittades tyder på en ensam förövare som inte orkat simulera en regelrätt drunkning med allt vad det i det här fallet skulle innebära: Att först få ned en medvetslös AP i båten; sedan ro ut en bra bit och lämpa av honom utan att kantra båten; därefter helst simma tillbaka. - Hon kanske var rädd att han inte skulle hittas och hamna i statistiken för "försvunna personer"? Annars hade hon ju bara kunnat säga att hon trott att han åkt hem (vilket kan stupa på att han saknade bil). - Bilden är väldigt oklar och det vore intressant att höra dels JM:s version och de hon ev. sagt skulle ha hämtat AP.Ja, inte helt omöjligt, men barnen tror jag fick ett insomningsmedel så de skulle vara snälla och tysta efter måltiden de förmodligen intog tillsammans, alt. sov redan när AP anlände så han blev tvungen att vara kvar en stund.
Det fetmarkerade: Tror jag också. Här ville man ogärna ha en kropp som riskerade driva iväg
långt ut i Hjälmaren så det skulle ta lång tid innan den påträffades. Kanske aldrig hittades.
Har man nu ingen kropp att tillgå så kan det ju som bekant dröja med att få en dödförklaring
till stånd och utan en sån så blir det inget annat än kalla handen från försäkringsbolagen
när man kommer där och begär att få ut några miljoner på en livförsäkring.
Vederbörande ville inte vänta längre än nödvändigt. Det är en uppenbart otålig person
utöver den flagranta girigheten...
Så därför av vikt att placera det som skulle placeras på ett ställe där det snabbt skulle
råkas på.
Nu hjälpte ju inte det ändå med en dödförklaring på studs; det blev den där kalla handen
likafullt från bolaget som inte var så lättlurat som vederbörande i sitt övermod inbillade sig.

Linda Chen-fallet fördes förresten nyss på tal noterades det och där var det ju på det
viset att Linda var försvunnen och så fick fästmannen MA besked av Lindas "låtsasmamma"
här i Sverige vilken jag förresten är god vän till, att han inte kunde få ut någon
livförsäkring, som stod på en miljon kr för övrigt, förrän Linda var dödförklarad och
det kunde hon inte bli på många år än om inte kroppen hittades.
"Så länge kan jag inte vänta" fick "låtsasmamman" höra som svar vid detta telefonsamtal.
Han lät förstå att han behövde snabbt få fram pengar och betala diverse utgifter med.
Men det är vad som gäller, förklarades det för honom ännu en gång.

Sedan dröjde det inte länge efter det samtalet förrän MA "råkade" stöta på en död Linda
ute i ödemarken där borta i Dalarna nånstans...
Senast redigerad av Grandioso 2016-12-07 kl. 17:56.
Citera
2016-12-07, 19:32
Medlem
afKnollentotts avatar
A*i´s eventuella fiskeutrustning, fanns den kvar i båten när den hittades ?
Citera
2016-12-07, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Håranalys
Jag tog också en "snabbtitt" och hittade lite. Jag kanske får tillfälle att återkomma till detta senare, men just nu måste annat prioriteras.

Ok, under tiden så ponerar vi att A*i-åtal är att "slå in öppna dörrar" för advokaterna och det läggs ner eller ogillas.

Mordet och misshandeln av paret Möller kvarstår.
Ett vidrigt dåd där den våldsamma sambon "älskling" skall dömas på livstid och utvisas.
Hans handlingar och P7 visar på en svarsjuk, våldsam och drogpåverkad personlighet.

Men anstiftan då, JM är ju misstänkt!?
-"Ahhhrgh, jag blir så jävla pissed! Nu försöker de sexutpressa mig!"
-"Babe jag fixar detta det är en hederssak, kan jag låna din bil?"
-"Tack älsklingen"

-"Ahhhrgh, jag blir så jävla pissed! Mina föräldrar är ett helvete, speciellt min pappa"
-"Babe jag fixar detta det är en hederssak, kan jag låna din bil?"
-"Tack älsklingen"

Gärningsmannen dödar Göran och skadar mamman. Fruktansvärt.
* Kunde JM förutse blivande makens beteende?
* Var föräldrarna (SD) i vägen för giftermålet? Tillrättavisanden hatar han...

Men motivet då, hon är pengakåt....står det i media?!
* Om nu motivet var pengar så skulle mamman varit kebab.
* JM hade massor av pengar, företag och utbildning.
* Anstifta sina föräldrars död som ändå är gamla...okaaaaj

Jag vill gärna se bevisen för att JM anstiftat innan jag uttalar mig, ÅK väljer dock att i läget "skäligen" går ut med "svarta änkans" beteende som indicie?!

Detta kan sluta hursomhelst när advokaten och JM kommer till tals.
Senast redigerad av tarnerdig 2016-12-07 kl. 20:44.
Citera
2016-12-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Håranalys
Jag tog också en "snabbtitt" och hittade lite. Jag kanske får tillfälle att återkomma till detta senare, men just nu måste annat prioriteras.

I korthet, så har det som kan kallas
Mass Spectrometry in Hair Analysis for Forensic Toxicological Investigations
utvecklats mycket under de senaste tio åren. En viktig del av utvecklingen är förbättringar inom masspektroskopin, som tillåter att mycket små mängder kan identifieras. Man talar om t.ex. 5 pg per mg (picogram per milligram) eller, om man så vill 0,005 ppm. En atom/molekyl på 200 000 000 (200 miljoner) kan under vissa omständigheter identifieras. Vad det är och hur mycket.
Det behövs både rätt teknik och kunskap om hur resultatet ska tolkas. Laboratorier som har både tekniken och erfarenhet av att använda den inom rättsmedicin bör användas. Det var ett generellt råd för ca 3-4 år sedan, men utvecklingen är snabb. En bok som beskrev "state of the art" 2007 (Kintz: Analytical and practical aspects of drug testing in hair.) beskrevs som "outdated" fem år senare.

Här är en artikel som är över fyra år gammal, men den kanske kan ge en inblick i vad som är möjligt:

https://www.researchgate.net/profile/Valentina_Pirro/publication/233724873_Application_of_mass_spectrometry_to_hair _analysis_for_forensic_toxicological_investigation s/links/55cca8a308aed3bc0c707fa3.pdf

Några frågor när man använder sofistikerad teknik inom rättsmedicin:
– Accepteras tekniken av "juridiken"?
– Förstår rätten?
– Om kunskap om avancerad teknik endast finns hos få, går det då att hitta en "expert" som ifrågasätter tekniken?

Jag har bara skumläst artikeln ovan och det finns säkert senare och bättre material publicerat i ämnet. Om detta har betydelse för att identifiera vad Aki förgiftades med i februari 2015 vet vi inte. Ännu.

Enligt denna tråd
(FB) Hur mycket väger hår?
väger ett hårstrå ca 54 mikrogram/cm och 1/3 mm således 1,8 mikrogram.
Citera
2016-12-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
A*i´s eventuella fiskeutrustning, fanns den kvar i båten när den hittades ?

Ingen information alls har kommit fram om en eventuell fiskeutrustning. Tyvärr.
Citera
2016-12-07, 23:48
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ingen information alls har kommit fram om en eventuell fiskeutrustning. Tyvärr.

Nu slarvades det ju extremt mycket när A*i anmäldes drunknad genom "olyckshändelse"
så man förbisåg nog en hel del detaljer eller avsaknad av detsamma på platsen
Citera
2016-12-08, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ett juridiskt bindande dokument, kanske? Något som NN vet att det finns, men inte kan vittna om - bara tipsa om.
Som exempel bara.
Ett juridiskt dokument kan vara bouppteckningen. Vem var boutredningsman, kan där finnas något som inte är som det ska. Finns allt med i den av försäljningar, var det en lägenhet som såldes? Bouppteckning är väl en offentlig handling och bör väl kunna begäras ut av vem som helst, släktingar tex. Polisen bör ha bouppteckningen, kan de se att något saknas där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in