2016-12-06, 20:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Här, en hyfsat bra vy,0:36 in.
https://www.youtube.com/watch?v=uDqW1_hIxVw
Som jag tycker så ligger bryggan ganska nätt över vattnet, såpass att där inte finns "ståplats".
Hon kan ha dragit ner honom, eller för all del ha lockat ner honom, och sedan smockat till och därefter puttat in honom under bryggan.
Då måste det ha varit en sådan ordentlig smocka att han tuppat av, och det borde vid en normal obduktion ha funnits spår av smockan. - Men det ligger väldigt mycket i din iakttagelse betr. bryggan nästan som en fälla: det lilla "hukutrymmet" nära den plats där han ska ha hittats. - Och ja, hon kände till minsta skrymsle, minsta sten där kring bryggan. Det fanns också vapen i huset (om man nu kan få in det i handlingen) - och nät som effektivt kan få en människa att tappa orienteringen, oförmögen att med armarna kunna avvärja olika hinder. - Ditt scenario är ett tänkvärt alternativ till avd. rättskemi, även om han kan ha fått något innan han trängdes in under bryggkanten (med en svart sopsäck över huvudet, nät kring överkroppen, en gevärspipa i ryggen...). Det finns också ett par betongfundament som gör utrymmet ännu trängre och helt omöjligt att forcera. - Lägg därtill hennes ilska, "nu eller aldrig", och hennes begär efter en utfallande livförsäkring. - Nu magnetröntgades ju också kroppen och det är långtifrån uteslutet att man hittat något extraordinärt vid den undersökningen.
Citera
2016-12-06, 21:28
Medlem
Så: en uppgiftslämnare som inte vill ha sitt namn i utredningen utan använder LGWP som kanal.
En uppgift som är mycket besvärande för JM.
Så långt en kompakt av inslaget i Veckans brott.
Alltså? En uppgift som kan kontrolleras utan att NN bekräftar den?

En enda spekulation från min sida: kan denna mycket besvärande uppgift trots allt ha nått fram och nu ha med dagens nyhet att göra?

När kommer nästa häktesförhandling?
Citera
2016-12-06, 21:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Så: en uppgiftslämnare som inte vill ha sitt namn i utredningen utan använder LGWP som kanal.

En enda spekulation från min sida: kan denna mycket besvärande uppgift trots allt ha nått fram och nu ha med dagens nyhet att göra?

Oavsett vad den personen som lämnat vittnesuppgiften till LGWP tycker och vill så är den inte värd ett dugg om inte personen ställer upp i en eventuell rättegång, jag tror ingen vill ha anonyma vittnen som lämnar vittnesmål via ombud, det skulle skrämma skiten ur mig i alla fall.
Citera
2016-12-06, 21:39
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Oavsett vad den personen som lämnat vittnesuppgiften till LGWP tycker och vill så är den inte värd ett dugg om inte personen ställer upp i en eventuell rättegång, jag tror ingen vill ha anonyma vittnen som lämnar vittnesmål via ombud, det skulle skrämma skiten ur mig i alla fall.
Vittnet kan lämna tips om var bevis finns att hämta, förbli anonym och vara värd ett dugg.
Citera
2016-12-06, 21:44
Medlem
Citat:
Här nämns inte "vittne" utan "uppgiftslämnare".
Därför frågade jag också försäkerhets skull med två frågetecken
"Alltså? En uppgift som kan kontrolleras utan att NN bekräftar den?"

En liten not på köpet: ??? NN är antingen rädd eller vill inte kompromettera sig själv.
??????
Citera
2016-12-06, 21:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Här nämns inte "vittne" utan "uppgiftslämnare".
Därför frågade jag också försäkerhets skull med två frågetecken
"Alltså? En uppgift som kan kontrolleras utan att NN bekräftar den?"

En liten not på köpet: ??? NN är antingen rädd eller vill inte kompromettera sig själv.
??????

Förefaller svårt i mina ögon, vad skulle kunna vara så komprometterande gentemot JM utan en stor kännedom om paret?

När åklagare ska bevisa att det är sant vad han/hon påstår så bör det ju finnas solida vittnesmål med en fysisk person som lämnar det inte en diffus "uppgiftslämnare".

Men vi får se, blir det en FUP i fallet eller inte?
Citera
2016-12-06, 21:58
Medlem
Citat:
Förefaller svårt i mina ögon, vad skulle kunna vara så komprometterande gentemot JM utan en stor kännedom om paret?

När åklagare ska bevisa att det är sant vad han/hon påstår så bör det ju finnas solida vittnesmål med en fysisk person som lämnar det inte en diffus "uppgiftslämnare".

Men vi får se, blir det en FUP i fallet eller inte?
Ett juridiskt bindande dokument, kanske? Något som NN vet att det finns, men inte kan vittna om - bara tipsa om.
Som exempel bara.
Citera
2016-12-06, 22:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ett juridiskt bindande dokument, kanske? Något som NN vet att det finns, men inte kan vittna om - bara tipsa om.
Som exempel bara.

Det lär väl visa sig men i nuläget tolkar jag bara uppgiften som en uppgift från en anhörig till A*i som inte kunnat acceptera att det trots allt kan vara en olycka.

Jag får dåliga vibbar av sådant, den största rättsskandalen i mitt tycke är daCostafallet, det startade på det sättet, TH,s före detta svärfar kunde aldrig acceptera att hans dotter tog livet av sig trots att rättsläkare och utredare gjorde tre rekonstruktioner på den tragiska händelsen, han såg till att TH blev inblandad i fallet och sedan gick det riktigt illa.
Senast redigerad av Reimer 2016-12-06 kl. 22:32.
Citera
2016-12-06, 22:20
Medlem
Citat:
Det lär väl visa sig men i nuläget tolkar jag bara uppgiften som en uppgift från en anhörig till A*i som inte kunnat acceptera att det trots allt kan vara en olycka.

Jag får dåliga vibbar av sådant, den största rättsskandalen i mitt tycke daCostafallet, startade på det sättet, TH,s före detta svärfar kunde aldrig acceptera att hans dotter tog livet av sig trots att rättsläkare och utredare gjorde tre rekonstruktioner på den tragiska händelsen, han såg till att TH blev inblandad i fallet och sedan gick det riktigt illa.
Det är möjligt att du har rätt.
Jag är också mycket skeptisk till spekulationer från bedrövade anhöriga.
Som du säger, vi får vänta och se.
Jag är själv ganska mätt på det hela just nu, men nyfikenheten tar överhanden.
Citera
2016-12-06, 23:01
Medlem
Tog en snabbtitt på det här med håranalys och tror inte det kan bidra med mer till det här fallet än att möjligen påvisa att Aki använde droger regelbundet. Tror inte man kan bevisa att han inte använde droger regelbundet eftersom man förmodligen inte kan utesluta att de nanogram som kunde ha funnits har brytits ned.

Eftersom huvudhår växer med ca 1 cm i månaden så kan eventuella bevis på förgiftning i Egypten ha klippts bort.

Att påvisa en akut förgiftning efter en enstaka dos är nog under alla förhållanden besvärligt eftersom all tillförsel av gift sker i hårsäcken. Håret växer med 1/3 mm per dag och mängden gift som, vid en enstaka dos, anrikas i denna lilla del blir rimligen extremt liten eller ännu mindre beroende på typ av gift.

Annat kroppshår växer långsammare men vikten på det material som kan ha tagit upp ett gift blir då också mindre.

Sedan har vi nedbrytningsfaktorn.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hår
http://www.forensicmag.com/article/2013/09/hair-analysis-forensic-toxicology

Nu är jag inte expert på ämnet, mycket mer finns också att googla fram, så jag kan ha fel. Modern analysteknik är extremt känslig men jag tvivlar... 🤔
Citera
2016-12-07, 00:17
Medlem
Citat:
Jag såg ditt förra inlägg och funderade på om jag skulle svara eller ej. Det är ju ganska otäckt om varenda en som haft en eller annan kontakt med JM blir "smittad", misstänkt och baktalad eller öppet förnedrad. Men om vi skippar hans namn, så reagerar jag lite så här med tanke på problemen med båtens placering när drunkningen upptäcktes.
Båten och kroppen tycks ha flutit åt olika håll. Kroppen har av någon underlig (?) anledning hamnat under bryggan. Det är en fråga för sig - jag vet inte hur den kan ha flutit in där, har inte kollat bilder än, så jag säger inget mer om det.
Men båten har hamnat i vassen en bit bort. 10-20-30 meter? Hur? Kan det vara så, att någon dragit eller bogserat ut den till sjöss? Är det möjligt att vada iväg med den en bit och lämna den åt sitt öde? Eller har den dragits dit, med dinge eller plast-/gummibåt eller liknande?
Vet du mer om exet? Fiskar han i samma sjö? Har han båt där? Vad för sorts? Brukade han åka och hälsa på JM på den tiden när de var ihop? Och fortfarande (när flaggan var hissad, kanske)? Had de barn ihop, jag har glömt.

Den här bryggscenen förhäxar. LGWP säger sig ha sett något; har han sett för sitt inre öga eller i verkligheten eller är det en aha-upplevelse i största allmänhet? Det handlar om drunkningen, men vilken punkt i det mysteriet?
Vare sig han blir kallad som vittne eller ej, så kan man ju fundera på vad han antyder (precis som om vi skulle få ledtrådar i deckarklubben).

Båten har hamnat i vassen någonstans N - NV om bryggan vilket är rimligt om den drivit från en punkt vid bryggspetsen eller några 10-tal meter ut vid de vindförhållanden som generellt gällde på Hjälmaren på kvällen fram till någon gång mellan 22 och 23. Vi vet dock inte exakt hur vinden låg på platsen när båten kom lös eller var den hittades. Vinden var väldigt svag på kvällen.

Hur hamnade kroppen under bryggan (om det var där den hittades). Ja antingen petades den in där, kanske i förhoppning om att den inte skulle hittas så snabbt, eller också simmade Aki in där själv för att han tappat något. Alternativt har den drivit in dit. Om vi antar att det är rimligt att en kropp driver 1/2 cm i minuten (väldigt lite, syns knappt), så hinner den drygt 3,5 m på 12 timmar och förstås drygt 7 m om den driver med 1 cm/min. Bara som en räknelek.

Varför drev den i så fall just i den riktningen? Vem vet. Varför inte?

Svårt att dra några slutsatser. Går nog inte att komma någonstans utan fullskaleförsök vid jämförbara förhållanden på platsen.
Citera
2016-12-07, 07:34
Medlem
Citat:

Nästa häktesförhandling blir innan jul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in