2016-09-15, 13:29
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, så skulle det kunna se ut - men det har vi inte sett än. - Skulle också vilja höra 18-åringens version av förloppet.

Tolkning?
Du påminner också om en aspekt som försvårar. Hur goda
är hans språkkunskaper (i Svenska)? Hur mycket försvåras
allt arbete nu av att tolk måste närvara och då naturligtvis
beroende på "kvalitet" på tolken? Att tolka vid förhör och
rättegång ställer ju närmast krav på utmärkta språkkunskaper
och vissa kunskaper i juridik.
Med tolk tar ju allt dubbelt så lång tid, och även om tolkningen
är perfekt, så blir det ett sämre tempo i dialogen. Det blir ju
också IMO en sämre kontakt mellan de två som för dialogen,
när den förs via tolk.

Citera
2016-09-15, 13:31
Medlem
Mordet skedde sen kväll eller tidig natt om man så vill. I början på augusti blir natten inte becksvart ännu.
Den som utförde det hade antingen väldigt god kännedom om huset och dess invånare eller måste leta sig fram.
Den som känner till allt tar sig fram ganska flinkt utan att slå på någon belysning. Den som går in på måfå måste ha mer ljus för att ta sig fram utan större buller.
Pappan blev först nedhuggen, tycks det som. Mamman blev sedan svårt huggen över ansikte och mun. Det senare behöver inte betyda att de låg en speciell typ av aggression bakom, mer på att mamman kan ha rört sig i sömnen, på väg att vakna i dunklet* och då hamnade huggen där de hamnade.
Utifrån detta så kan jag visst tänka mig att JM var den som gjorde't; hon behövde ingen extra, belysning. Hon visste när de lade sig och i vilka sängar de låg.
Om vi antar knivspår, då kan det mycket väl vara som i vilken TV-deckare som helst: hon räckte kniven åt Älskling "släng den nånstans medan jag ...tvättar händerna i sjön, t.ex?"
Tanken var väl att det skulle se ut som ett inbrottsmord
(Ja, ja - jag roar mig med mina scenarier)

*tillagt
Senast redigerad av tantigheter 2016-09-15 kl. 13:35.
Citera
2016-09-15, 13:44
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det går naturligtvis inte att dra några säkra slutsatser från det, men
se det ändå som en indikation.

Vid häktningen häktades 18-åringen som misstänkt för mord. JM
häktades för mord alternativt anstiftan till mord.

"Åklagare Jessica Wenna är övertygad om att 18-åringen begick mordet i Arboga.
För 41-åringen har hon en alternativ teori: Att kvinnan planerade mordet och manipulerade 18-åringen att utföra det."

http://www.expressen.se/nyheter/sa-styrde-hon-sin-18-arige-sambo/

"När det gäller kvinnan finns utöver detta ett annat alternativ, anstiftan till mord."

Jag tolkar detta som att det finns ett starkare tekniskt bevisunderlag
för att binda 18-åringen vid mordet, men ett något svagare tekniskt
bevisunderlag när det gäller att binda JM vid själva utförandet.
Om
den tolkningen är riktig, så innebär det att 18-åringen hållit i en kniv,
men det är inte lika säkert att JM gjort det.

Precis så tolkar jag det också. Det är en rimlig hypotes dessutom. Att hon själv skulle varit med under akten verkar osannolikt. Hon hade ju en programmerad "utförare" i 18-åringen. Varför då vara där?
Citera
2016-09-15, 13:53
Medlem
Citat:
Tolkning?
när den förs via tolk.

En liten undran. På vilket språk kommunicerade han med JM. Engekska?
Citera
2016-09-15, 13:54
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Tolkning?
när den förs via tolk.

Förhoppningsvis använder man sig utav en rättstolk i ärendet.
Citera
2016-09-15, 14:01
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag var noga med att skriva Ett mekaniskt tillämpande... för att inte ge något intryck av säkerhet.
Absolut, jag noterade det! Och det sätter väl ett slags yttre ram antar jag. Och sen fortsatte jag och spånade vidare om vad det skulle kunna tänkas innebära i verkligheten, som ju kan vara en annan sak än mekanisk tillämpning precis som du säger. Dock, till skillnad från dig utan konkreta fakta utan endast byggt på mitt ganska dåligt minne, och lösa antaganden om fallet.
Citat:
Det finns komplicerande rättsfall, men jag vet inte om de längre är relevanta. Christ*ffer Fr*nk mördade som 19-åring Rosie Hillring i Mora i februari 2008. Mora tingsrätt dömde honom till tio års fängelse, vilket var det längsta tidsbgränsade straff som kunde dömas ut då. (2/3 av de 10 år man sätter livstids fängelse till när man beräknar straff för unga förbrytare skulle eljest ha blivit 12 år) Han överklagade till Svea Hovrätt, och ville ha lägre straff, eftersom han inte ansåg att straffvärdet var livstid, och följaktligen ville bli dömd till tio års straffvärde med sedvanlig ungdomsrabatt för 19-åringar, dvs 6 år och 6 månader. (Detta var på den tiden man inte hade några straffmöjligheter mellan 10 år och livstid, vare sig för mord eller annat.)

Hovrätten fastslog att straffvärdet för gärningen var livstid. Men samtidigt satte de ned straffet med ett år till nio års fängelse, med domskäl som ganska tydligt uttalade att hovrätten ansåg att en nittonåring skulle dömas till mer än nio års fängelse, vafan han än hade gjort. Och kan man inte döma en nittonårig till mer än nio år, borde man inte kunna döma en artonåring till så mycket.

Men det var år 2008. Sedan dess har straffen för mord höjts, och det längsta tidsbegränsade straffet är 18 år. Jag är långtifrån säker på att Svea Hovrätts resonemang i domen mot Fra*k skulle hålla idag.
...

Ja, det blir väl lite svårare att förutse ett sådant här fall då det dels, som tur är, är ovanligt och eftersom straffsatserna har ändrats med tiden.

Finns det någon databas med alla gamla fall? Eller lägger du sådant på minnet?
Senast redigerad av TigerKid 2016-09-15 kl. 14:04.
Citera
2016-09-15, 14:11
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Mordet skedde sen kväll eller tidig natt om man så vill. I början på augusti blir natten inte becksvart ännu.
Den som utförde det hade antingen väldigt god kännedom om huset och dess invånare eller måste leta sig fram.
Den som känner till allt tar sig fram ganska flinkt utan att slå på någon belysning. Den som går in på måfå måste ha mer ljus för att ta sig fram utan större buller.
Pappan blev först nedhuggen, tycks det som. Mamman blev sedan svårt huggen över ansikte och mun. Det senare behöver inte betyda att de låg en speciell typ av aggression bakom, mer på att mamman kan ha rört sig i sömnen, på väg att vakna i dunklet* och då hamnade huggen där de hamnade.
Utifrån detta så kan jag visst tänka mig att JM var den som gjorde't; hon behövde ingen extra, belysning. Hon visste när de lade sig och i vilka sängar de låg.
Om vi antar knivspår, då kan det mycket väl vara som i vilken TV-deckare som helst: hon räckte kniven åt Älskling "släng den nånstans medan jag ...tvättar händerna i sjön, t.ex?"
Tanken var väl att det skulle se ut som ett inbrottsmord
(Ja, ja - jag roar mig med mina scenarier)

*tillagt
Att JM skulle utfört brottet helt själv med älsklingen som ett passivt bihang verkar föga sannolikt. Men, det kan ha varit för att han skulle sprida lite DNA på mordplatsen. Hennes eget skulle finnas där av naturliga skäl...
Även om hon planerat saken på detta djävulska sätt så kvarstår ju 18-åringen som ett väldigt svagt kort, både som syndabock eller försvar. Jag kan t.o.m. tänka mig att han redan berättat hur det gick till (vare sig det var han eller J som utförde det). Och J håller få att få spatt av att i förhör på förhör höra av polisen att de redan vet allt...
Citera
2016-09-15, 14:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
En liten undran. På vilket språk kommunicerade han med JM. Engekska?

På Facebook är han
Moh*mmad R*j*bie *=a

ganska fåordig. Mest smajlisar. Ett par ord på ett språk som
inte jag förstår ibland. Ett par ord på engelska ibland. Något
enstaka ord på svenska.

Jag vet inte, men gissar att dom pratade engelska. Om inte
JM's angagemang för afghanska flyktingpojkar var så stort
att hon lärt sig, "afghanistan/darhi", som är Moh*mmads
modersmål.

Citera
2016-09-15, 14:18
Medlem
MeMajks avatar
Skrollat och kikat i tråden men kan inte se att någon kommit fram till vad orsaken skulle vara till att JM absolut ville göra en muntlig överklagan ang häktningen.

någon som har svar, idéer, teorier
Citera
2016-09-15, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Att JM skulle utfört brottet helt själv med älsklingen som ett passivt bihang verkar föga sannolikt. Men, det kan ha varit för att han skulle sprida lite DNA på mordplatsen. Hennes eget skulle finnas där av naturliga skäl...
Även om hon planerat saken på detta djävulska sätt så kvarstår ju 18-åringen som ett väldigt svagt kort, både som syndabock eller försvar. Jag kan t.o.m. tänka mig att han redan berättat hur det gick till (vare sig det var han eller J som utförde det). Och J håller få att få spatt av att i förhör på förhör höra av polisen att de redan vet allt...

Ja, ju längre tiden går, ju svagare blir 18-åringen som partner. Bägge utsatta för polisens manipulationer för att få dem att fälla varandra. Antar att åklagaren inte tycker att den tekniska utredningen brådskar längre. Vem knäcks först?
Citera
2016-09-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Om man får restriktioner ja, så är det inget umgänge och inga tidningar, tv, radio.
Kanske får hon träffa eller tala med sina barn det avgör åklagaren.

Långa häktningstider med restriktioner är något Sverige får mycket kritik för.

Hur var det nu, blev de häktade ned restriktioner?
Citera
2016-09-15, 14:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Förhoppningsvis använder man sig utav en rättstolk i ärendet.

Låter som en rimlig förhoppning, men hur många rättstolkar som
kan tolka mellan svenska och afghanistan/darhi finns det i Västerås?
I sverige?
Kanske finns massor, dom få som finns kanske har heltidsjobb...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in