Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jag var noga med att skriva Ett mekaniskt tillämpande... för att inte ge något intryck av säkerhet.
Absolut, jag noterade det! Och det sätter väl ett slags yttre ram antar jag. Och sen fortsatte jag och spånade vidare om vad det skulle kunna tänkas innebära i verkligheten, som ju kan vara en annan sak än mekanisk tillämpning precis som du säger. Dock, till skillnad från dig utan konkreta fakta utan endast byggt på mitt ganska dåligt minne, och lösa antaganden om fallet.
Citat:
Det finns komplicerande rättsfall, men jag vet inte om de längre är relevanta. Christ*ffer Fr*nk mördade som 19-åring Rosie Hillring i Mora i februari 2008. Mora tingsrätt dömde honom till tio års fängelse, vilket var det längsta tidsbgränsade straff som kunde dömas ut då. (2/3 av de 10 år man sätter livstids fängelse till när man beräknar straff för unga förbrytare skulle eljest ha blivit 12 år) Han överklagade till Svea Hovrätt, och ville ha lägre straff, eftersom han inte ansåg att straffvärdet var livstid, och följaktligen ville bli dömd till tio års straffvärde med sedvanlig ungdomsrabatt för 19-åringar, dvs 6 år och 6 månader. (Detta var på den tiden man inte hade några straffmöjligheter mellan 10 år och livstid, vare sig för mord eller annat.)
Hovrätten fastslog att straffvärdet för gärningen var livstid. Men samtidigt satte de ned straffet med ett år till nio års fängelse, med domskäl som ganska tydligt uttalade att hovrätten ansåg att en nittonåring skulle dömas till mer än nio års fängelse, vafan han än hade gjort. Och kan man inte döma en nittonårig till mer än nio år, borde man inte kunna döma en artonåring till så mycket.
Men det var år 2008. Sedan dess har straffen för mord höjts, och det längsta tidsbegränsade straffet är 18 år. Jag är långtifrån säker på att Svea Hovrätts resonemang i domen mot Fra*k skulle hålla idag.
...
Ja, det blir väl lite svårare att förutse ett sådant här fall då det dels, som tur är, är ovanligt och eftersom straffsatserna har ändrats med tiden.
Finns det någon databas med alla gamla fall? Eller lägger du sådant på minnet?