2016-09-19, 23:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Förstod att det var adresserat till mig 😀
Ja, nog är det här en riktigt otäck thriller. 😱 Undrar vem som är författaren?

Om JM erkänner så vore ju bara det en rysare, att få henne som co-writer.
Hollywood är ju lite insnöade på happy end, och det blir ju lite svårt
att få till här.
Mästaren Alfred Hitchcock lär ha ångrat att han lät en buss med
med en pojke i Sabotage explodera.
"Truffaut called the sequence a near abuse
of cinematic power, and Hitchcock agreed…"

Om JM:
– Jag hoppas hon fälls för allt hon är skyldig till.

Edit - länk om Sabotage och Truffaut:
http://www.tvguide.com/movies/sabotage/review/116480/

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-19 kl. 23:23.
Citera
2016-09-19, 23:08
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Frågorna som plågare de anhöriga
Nu har mordutredningen kring drunkningsolyckan fått ett eget målnummer i Västmanlands tingsrätt. Och familjemedlemmar till maken får juridisk hjälp och psykologiskt stöd i form av ett målsägandebiträde, som ska försvarar deras intressen vid en eventuell, kommande rättegång.

http://www.expressen.se/nyheter/drunknade-mannens-anhoriga-soker-svar/

Lite förändring är det väl att tidigare sa dom att det inte
fanns någon misstänkt.

Nu säger Johan Fahlander att kan inte vill kommentera
huruvida det finns någon misstänkt eller inte…

Är det alldeles för optimistiskt att tolka det som ett litet
framsteg?

Citera
2016-09-19, 23:09
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
De har säkert hittat okända hårstrån både i huset och i bilen. Frågan är vad de hittat i sovrummet? Nu kan ju diverse damm blåsa runt, fastna på kläder och sockar så kanske tunt som bevis.

Brottsplatsen måste ju vara helt nedkletat med blod från det gamla paret. Vilka spår finns i blodet och vilka blodspår finns i bilen, på kläder hos de misstänkta, etc.?
Bilen måste ju ha en hel del blodspår....trots storstädningen
Citera
2016-09-19, 23:13
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Tråden är lång och jag har inte sett om frågan om mannens ålder, verkliga ålder, har tagits upp?
Att utföra ett överlagt mord och vara under 21 år ger ju en rejäl straffrabatt. Finns möjligheten att baaarnet kan vara äldre och att en åldersbestämning kan vara på sin plats?

Då har du läst dåligt. Det har tuggats några gånger.
Citera
2016-09-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Lite förändring är det väl att tidigare sa dom att det inte
fanns någon misstänkt.

Nu säger Johan Fahlander att kan inte vill kommentera
huruvida det finns någon misstänkt eller inte…

Är det alldeles för optimistiskt att tolka det som ett litet
framsteg?

Kanske vi får svar vid nästa häktes förhandling
Citera
2016-09-19, 23:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Tråden är lång och jag har inte sett om frågan om mannens ålder, verkliga ålder, har tagits upp?
Att utföra ett överlagt mord och vara under 21 år ger ju en rejäl straffrabatt. Finns möjligheten att baaarnet kan vara äldre och att en åldersbestämning kan vara på sin plats?

Frågan har varit uppe och om du frågar mig så borde
en undersökning göras. Även om felmarginalen, med
de metoder som finns, är ca 2 år, så kan det ju ändå
ha betydelse. Om åldern t.ex. uppskattas till 20 så
händer ingenting, men om den uppskattas till 22 så
borde han behandlas som 20-åring.
Frågan om åldersundersökningar är ju oerhört politiskt
inflammerad i Sverige, med hänvisning bl.a. till risken
för fel. Följden av att nästan aldrig testa blir ju ibland
närmast absurd. 25-åringar kan placeras bland skol-
barn. "15-årige" mördaren i Mölndal visade sig ju vara
betydligt äldre. I våras sades det att det skulle bli
fler ålderstester, med början i höst. Nu sägs det att
det ska börja till våren. Vi får se…

Citera
2016-09-19, 23:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Lite mer har nu kommit om exmakens äldre barn:

Det var alltså fyra barn som förlorade sin far den där
augustikvällen i sommarstugan för drygt ett år sedan…

Aldrig i livet att han skulle skrivit under en livförsäkring med JM som enda förmånstagare om han har fyra barn! Två av dessa barn har därtill ingen släktrelation till JM och får ingen som helst del i pengarna.
Livförsäkringen är definitivt fake!

Tror att JM är ett proffs på att dupera och manipulera sin omgivning. Sådana kvinnor finns det ett par till av i vår samtid. Ex bedragerskan Ingella Jansson där tom en åklagare erkänner att hon lyckades dupera honom att låta henne slippa häktet - varpå hon flydde utomlands. Denna dam lurade allt o alla, vänner släkt, välgörare - men hon tog, enligt vad som framkommit, aldrig till våld.

Eftersom JM är van vid att hon kan argumentera omkull folk på alla nivåer, vill hon naturligtvis få sin chans att argumentera mot häktningen IRL. Då kommer hon att framstå i sitt esse. Att låsa in henne utan möjlighet att snacka för sin sak, är nog väldigt betungande för JM. Det blir ju inte alls samma möjligheter att spela ut sitt register i ett brev författat av advokat Hikes.

Frågan är om Hikes också har blivit duperad?
Är förhörsledare o åklagare proffs så att de kan se igenom ev duperingskonster hos JM?
Senast redigerad av Solglittret 2016-09-19 kl. 23:45.
Citera
2016-09-19, 23:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Aldrig i livet att han skulle skrivit under en livförsäkring med JM som enda förmånstagare om han har fyra barn! Två av dessa barn har därtill ingen släktrelation till JM och får ingen som helst del i pengarna.
Livförsäkringen är definitivt fake!

Tror att JM är ett proffs på att dupera och manipulera sin omgivning. Sådana kvinnor finns det ett par till av i vår samtid. Ex bedragerskan Ingella Jansson där tom en åklagare erkänner att hon lyckades dupera honom att låta henne slippa häktet - varpå hon flydde utomlands. Denna dam lurade allt o alla, vänner släkt, välgörare - men hon tog, enligt vad som framkommit, aldrig till våld.

Eftersom JM är van vid att hon kan argumentera omkull folk på alla nivåer, vill hon naturligtvis få sin chans att argumentera mot häktningen IRL. Då kommer hon att framstå i sitt esse. Att låsa in henne utan möjlighet att snacka för sin sak, är nog väldigt betungande för JM. Det blir ju inte alls
samma möjligheter att spela ut sitt register i ett brev författat av advokat Hikes.

Frågan är om Hikes också har blivit duperad?
Är förhörsledare o åklagare proffs å att de kan se igenom ev duperingskonster hos JM?

Personligen har jag nog aldrig tvekat om vem det var som tecknade
livförsäkringen och skrev JM som enda förmånstagare, men, som
du skriver, så är det, om möjligt, ännu tydligare nu.

IMO är det här fallet, totalt sett, alla brott som vi tror har begåtts,
unikt. Det blir nog ingen rubrik som säger:
"Kvinnor måste ta ansvar för seriemorden"
Det kanske det hade blivit om seriemördande kvinnor var vanligare...

JMs manipulativa förmåga togs först upp i tråden 2016-08-04 (inlägg #70):
"Johanna Möller är en vidrig människa som har utnyttjat och manipulerat människor i hela sitt liv."
Det var strax efter att mordet på Göran blivit uppmärksammat i media…

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-20 kl. 00:01.
Citera
2016-09-20, 00:27
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Frågan har varit uppe och om du frågar mig så borde
en undersökning göras. Även om felmarginalen, med
de metoder som finns, är ca 2 år, så kan det ju ändå
ha betydelse. Om åldern t.ex. uppskattas till 20 så
händer ingenting, men om den uppskattas till 22 så
borde han behandlas som 20-åring.
Frågan om åldersundersökningar är ju oerhört politiskt
inflammerad i Sverige, med hänvisning bl.a. till risken
för fel. Följden av att nästan aldrig testa blir ju ibland
närmast absurd. 25-åringar kan placeras bland skol-
barn. "15-årige" mördaren i Mölndal visade sig ju vara
betydligt äldre. I våras sades det att det skulle bli
fler ålderstester, med början i höst. Nu sägs det att
det ska börja till våren. Vi får se…–

Vad det gäller en generell åldertestning av ensamkommande barn så tror jag, om jag inte missminner mig, att det ändade med att det skall vara frivilligt?

Vad det gäller personer misstänkta för brott så tycker jag att det skulle vara obligatoriskt. Och som du så riktigt påpekar så föreligger det ju inte någon risk för någon felbedömning om det skulle visa sig att 18 åringen enligt åldersbedömningen skulle vara 25 år gammal.
Citera
2016-09-20, 04:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Personligen har jag nog aldrig tvekat om vem det var som tecknade
livförsäkringen och skrev JM som enda förmånstagare, men, som
du skriver, så är det, om möjligt, ännu tydligare nu.

IMO är det här fallet, totalt sett, alla brott som vi tror har begåtts,
unikt. Det blir nog ingen rubrik som säger:
"Kvinnor måste ta ansvar för seriemorden"
Det kanske det hade blivit om seriemördande kvinnor var vanligare...

JMs manipulativa förmåga togs först upp i tråden 2016-08-04 (inlägg #70):
"Johanna Möller är en vidrig människa som har utnyttjat och manipulerat människor i hela sitt liv."
Det var strax efter att mordet på Göran blivit uppmärksammat i media…

Det fattas ett mord för att vederbörande ska vara kvalificerad för att ingå i gruppen
seriemördare...men vem vet vad som kan dyka upp ifall man får för sig att gräva
i det förflutna...
"Seriemördare kallas en person som mördar minst tre personer, om morden sker vid olika avgränsade tillfällen....Kvinnliga seriemördare tenderar att mörda offer som de har en personlig relation till (oftast make och barn) i motsats till manliga seriemördare som mördar främlingar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Seriem%C3%B6rdare
Citera
2016-09-20, 06:55
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Har följt tråden. Min hypotes om ett möjligt scenario:
Svårt att tänka sig att en gärningsman skulle ge sig på att ensam knivmörda två personer. Det är troligare att det var två gärningsmän. Hur skicklig mördaren än var kunde han inte veta i förväg ifall mannen skulle hinna ge något ljud ifrån sig och därmed väcka sin fru.
Människor har olika sovställningar när de sover.
Många män snarkar. När man snarkar ligger man på rygg. Själva utförandet tyder enligt min uppfattning på att mannen troligen låg på rygg och sov, kanske utan täcke. Det var då lätt för GM som är någorlunda insatt i hur man utdelar hugget/huggen på rätt ställe att döda snabbt och effektivt.
Jag har svårt att tänka mig att samma gärningsman därefter, om de sov i dubbelsäng, skulle gå runt sängen för att därefter ta itu med kvinnan. Han kunde inte i förväg veta om kvinnan skulle vakna vid mordet på maken och hur hon då skulle reagera. Troligare är att de var två gärningsmän.
Det skulle förklara varför kvinnan inte hann att vakna när maken höggs ihjäl. Mordet och mordförsöket utfördes antagligen samtidigt.
Kvinnan låg antagligen på sidan och sov, kanske med täcket väl uppdraget mot ansiktet. På grund av hennes sovställning tog hugget i kinden. Stämmer väl med att en tand höggs ut. Att hugga ut en tand kräver avsevärd kraft. GM tog antagligen för givet att kniven träffat i halsen när hen kände att hugget ”tog”. Svårt att träffa rätt om offret ligger på sidan och kanske med täcket uppdraget i ett mörkt rum.
GM nr ett var snabbt klar med sin uppgift och ville därifrån. Den som skulle mörda kvinnan greps kanske av panik när hen inte lyckades ”lika bra” direkt. Därav ett flertal knivhugg på kvinnan. Hade hon täcke på sig eller låg på sidan var det antagligen svårt att se ifall mordet var fullbordat. Troligen trodde de att de lyckats mörda båda offren, därför drog de därifrån efter uppnått resultat. Som de trodde.
Ditt scenario låter rimligt och möjligt.
Jag tror att 18-åringen dödat pappan och JM är den som försökt döda mamman.
Kan vara så att kvinnan låg på sidan och sov med täcket uppdraget mot halsen, därav knivhugget som träffade kinden. Att det blev flera knivhugg tyder nästan på en kombination av ursinne och panik. Ursinne pga att dödandet inte gick så snabbt/bra som med pappan och paniken för att mamman skulle klara att hinna vända blicken mot den som försökte döda henne. Ögonkontakt med mamman var nog det sista JM ville ha.
Undrar egentligen vad mamman hann se, om hon hann se något?
Kanske minnen kom fram när värsta chocken lagt sig.
Stackars människa.

JM bör vara jävligt rädd för vad hennes mamma eventuellt kan ha sett eller hört.

PS: Skulle tro att "18-åringen" snarare är i 25-årsåldern. Av bilderna att döma så är han en bra bit över 18.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-09-20 kl. 07:09.
Citera
2016-09-20, 07:53
Medlem
Citat:
Vad det gäller en generell åldertestning av ensamkommande barn så tror jag, om jag inte missminner mig, att det ändade med att det skall vara frivilligt?

Vad det gäller personer misstänkta för brott så tycker jag att det skulle vara obligatoriskt. Och som du så riktigt påpekar så föreligger det ju inte någon risk för någon felbedömning om det skulle visa sig att 18 åringen enligt åldersbedömningen skulle vara 25 år gammal.

Vad jag minns från Uppdrag Granskning-avsnittet som handlade om åldersbestämning, så var ålderstestningen frivillig, men om personen vägrar gå med på den så måste han acceptera den bedömning som görs utan medicinska tester. Så han kan t ex bedömmas vara 21 år och får då frågan om han vill göra ett medicinskt test för att bevisa att han är yngre.

Barnläkaren i programmet var dessutom positivt inställd att göra tester när det handlade om brottslighet till skillnad mot asylärenden. Så det känns som en åldersbestämning borde göras i det här fallet.

Tycker att han skulle kunna vara mellan 18 och 25 år gammal att döma av bilderna, men det är ganska svårt att säga. Det verkar generellt vara så att de alltid drar ifrån minst 2 år på sin riktiga ålder eftersom det ger dem många fördelar. Dessutom brukar de alltid ange januari som födelsemånad vilket stämmer med "18-åringen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in