2016-09-19, 18:46
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det där med anstiftan kan säkert tänkas bli centralt.
Frågan är väl då vad 18-åringen kommer att säga, om han blir överbevisad.
Kommer han att vara tyst eller kommer han att börja prata...

Det är ju det man undrar över. Han blir informerad och införstådd med att han inte kommer avtjäna så långt straff med tanke på hans ålder. Oavsett om han är lite äldre än 18 så handlar det om rabatter.
Frågan är då om han är så lojal eller om han bryter samman. Kan ju finnas ytterligare rabatter om man medverkar till att lösa egen brottslighet.

Citat:
Vid straffmätningen ska rätten utöver brottets straffvärde i skälig omfattning beakta om den
tilltalade har lämnat uppgifter som är av väsentlig betydelse för
utredningen av brottet.
http://www.regeringen.se/contentassets/e051ce349c81471e81d03dbec7b770bd/strafflindring-vid-medverkan-till-utredning-av-egen-brottslighet
Citera
2016-09-19, 18:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är ju det man undrar över. Han blir informerad och införstådd med att han inte kommer avtjäna så långt straff med tanke på hans ålder. Oavsett om han är lite äldre än 18 så handlar det om rabatter.
Frågan är då om han är så lojal eller om han bryter samman. Kan ju finnas ytterligare rabatter om man medverkar till att lösa egen brottslighet.

http://www.regeringen.se/contentassets/e051ce349c81471e81d03dbec7b770bd/strafflindring-vid-medverkan-till-utredning-av-egen-brottslighet

Att "de tu" har synkroniserat sina historier på något sätt
kan man väl utgå från, men motivbilden måste ju också
vägas in. Tillsammans med, om nu rätten får höra vittnes-
mål om detta, att JM hotat att döda föräldrarna. Sedan
gäller det ju att väga samman allt...

Citera
2016-09-19, 19:27
Medlem
Nu beviljas barnen juridisk hjälp

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4380352-nu-beviljas-barnen-juridisk-hjalp
Citera
2016-09-19, 19:30
Medlem
lasternassummas avatar
Lite mer har nu kommit om exmakens äldre barn:

Drunknads barn får juridiskt biträde
"Västmanlands tingsrätt förordnade på måndagen advokat Brage Åman
till målsägandebiträde för den drunknade makens två äldre barn."
http://vlt.se/nyheter/arboga/1.4302962-drunknads-barn-far-juridiskt-bitrade

"Nu beviljas den döde mannens tonårsbarn juridisk hjälp."
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4380352-nu-beviljas-barnen-juridisk-hjalp

Det var alltså fyra barn som förlorade sin far den där
augustikvällen i sommarstugan för drygt ett år sedan…

Citera
2016-09-19, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Lite mer har nu kommit om exmakens äldre barn:

Drunknads barn får juridiskt biträde
"Västmanlands tingsrätt förordnade på måndagen advokat Brage Åman
till målsägandebiträde för den drunknade makens två äldre barn."
http://vlt.se/nyheter/arboga/1.4302962-drunknads-barn-far-juridiskt-bitrade

"Nu beviljas den döde mannens tonårsbarn juridisk hjälp."

Det var alltså fyra barn som förlorade sin far den där
augustikvällen i sommarstugan för drygt ett år sedan…

Barnen är i tonåren
Citera
2016-09-19, 19:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det ser ut som en hel del kommer från kvinnan själv i form uppgifter. Ett långt utlägg ser det ut att vara om vad åklagaren egentligen har på kvinnan eller vad åklagaren påstår och där går meningarna isär gällande misstankegraden.
Man ska i det sammanhanget inse att försvararen företräder sin klient. Om klienten instruerar sitt ombud till att överklaga, är det ombudets uppgift att överklaga så bra som det går, oavsett vad misstankeläget för klienten mer objektivt kan anses vara. Uppenbarligen ansåg inte hovrätten att häktningen var särskilt svajig.

För mig känns det som om överklagandet har gjorts betydligt mer på JM:s initiativ än på advokat Hines' initiativ.
Citera
2016-09-19, 19:49
Medlem
Grandiosos avatar
Det här med att advokater under häktningstiden bestrider häktningsskälen, påstår att misstankar
inte är starka nog, alls ej berättigade, och klienten bör släppas på fri fot per omgående
och allt vad det är, det är liksom inget nytt, det sker mest på rutin upplever jag det som.
Titta exempelvis på hur katastrofen till advokat i Lisa Holm-fallet agerade.
Citat:
Inger Rönnbäck har tidigare sagt att hon anser att de bevis som presenterats mot den häktade 35-åringen är tunna, den åsikten har hon fortfarande och anser att det inte räcker för ett åtal.
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4227068-35-aringen-nekar-efter-nytt-forhor
Där uttalade hon sig mot bättre vetande. Allt vad man hade i bevisväg fick hon väl inte reda på
förrän förundersökningen var klar och det blev åtal av men nog fanken hade hon förstånd nog
tidigt att kunna inse att hennes case var närmast förlorat på förhand. Det hjälpte sedan inte hur
hon än i rättssalarna gapade om sina "stora komplotter" och all annan galenskap hon
undslapp sig i sin helt utflippade kamp för den slutligen livstidsdömde flickmördaren från öst.

Aktuella Amanda Hikes begriper nog trots vad som hävdades i den där överklagan
häromdagen att läget är prekärt minst sagt för den ack så frihetslängtande asylbaronessan
med många strängar som det verkar på sin lyra...asylsex, bedrägerier, mord och mer än så kanske...

Dikten kommer sannerligen till korta i mötet med den här verkligheten som rullas upp just nu...
Inte ens en Patricia Highsmith i högform hade nog kunnat klura ut något så här
djävulskt snårigt...
Senast redigerad av Grandioso 2016-09-19 kl. 19:59.
Citera
2016-09-19, 19:50
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man ska i det sammanhanget inse att försvararen företräder sin klient. Om klienten instruerar sitt ombud till att överklaga, är det ombudets uppgift att överklaga så bra som det går, oavsett vad misstankeläget för klienten mer objektivt kan anses vara. Uppenbarligen ansåg inte hovrätten att häktningen var särskilt svajig.

För mig känns det som om överklagandet har gjorts betydligt mer på JM:s initiativ än på advokat Hines' initiativ.

Nja, så är det säkert, men jag har inte fullt klart för mig att dom har så mycket bevis på just kvinnan än. Vilket också är känt. Överklagan ser ut att ha innehåll som är intressant med tanke på att dom inte delar åsikt om att det är så grov misstanke som på sannolika skäl. Så vanligt är det inte att dom överklagar häktningsbesluten med att säga subjektiv bedömning om man hade graverande tekniska bevis mot sig.
Citera
2016-09-19, 20:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nja, så är det säkert, men jag har inte fullt klart för mig att dom har så mycket bevis på just kvinnan än. Vilket också är känt. Överklagan ser ut att ha innehåll som är intressant med tanke på att dom inte delar åsikt om att det är så grov misstanke som på sannolika skäl. Så vanligt är det inte att dom överklagar häktningsbesluten med att säga subjektiv bedömning om man hade graverande tekniska bevis mot sig.

Vi får se, det är dags för omhäktning om 14 dagar, då kommer det att visa sig om det finns fog för den kritik vi anat i överklagan.

Jag tror hon sitter, de har förmodligen hyfsat torrt på fötterna (åklagarna alltså).
Citera
2016-09-19, 20:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vi får se, det är dags för omhäktning om 14 dagar, då kommer det att visa sig om det finns fog för den kritik vi anat i överklagan.

Jag tror hon sitter, de har förmodligen hyfsat torrt på fötterna (åklagarna alltså).

Absolut, och jag tror hon får sitta kvar oavsett. Det är ingen chans att hon går loss på någon häktningsförhandling. Däremot återstår åtal och en fällande dom.
Citera
2016-09-19, 20:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Absolut, och jag tror hon får sitta kvar oavsett. Det är ingen chans att hon går loss på någon häktningsförhandling. Däremot återstår åtal och en fällande dom.

Dit kan det vara långt, det kan jag hålla med om men satan i gatan om de lyckas med att bevisa hennes skuld, det vore en historisk knall, kvinnlig ondska i sin renaste form.
Citera
2016-09-19, 21:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dit kan det vara långt, det kan jag hålla med om men satan i gatan om de lyckas med att bevisa hennes skuld, det vore en historisk knall, kvinnlig ondska i sin renaste form.

Ja, om allt som lagts henne till last ger en fällande dom har vi nog en av dom värsta kvinnliga mördare inom svensk rättshistoria.
Drunkningsolyckan bör gälla pengar medan föräldrarna en ren hämnd eller ilska men givetvis också pengar. Har hon styrt den unge mannen anser jag nästan det är värre på något sätt att få en annan person att utföra mord på sina föräldrar än att hon gjort det själv. En ruggig typ. Skulle man mot förmodan inte lyckas fälla henne i detta fallet så lär hon inte kunna hålla sig utan kommer att begå fler brott, så någon gång nyper dom henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in