2016-09-19, 22:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Har följt tråden. Min hypotes om ett möjligt scenario:
Svårt att tänka sig att en gärningsman skulle ge sig på att ensam knivmörda två personer. Det är troligare att det var två gärningsmän. Hur skicklig mördaren än var kunde han inte veta i förväg ifall mannen skulle hinna ge något ljud ifrån sig och därmed väcka sin fru.
Människor har olika sovställningar när de sover.
Många män snarkar. När man snarkar ligger man på rygg. Själva utförandet tyder enligt min uppfattning på att mannen troligen låg på rygg och sov, kanske utan täcke. Det var då lätt för GM som är någorlunda insatt i hur man utdelar hugget/huggen på rätt ställe att döda snabbt och effektivt.
Jag har svårt att tänka mig att samma gärningsman därefter, om de sov i dubbelsäng, skulle gå runt sängen för att därefter ta itu med kvinnan. Han kunde inte i förväg veta om kvinnan skulle vakna vid mordet på maken och hur hon då skulle reagera. Troligare är att de var två gärningsmän.
Det skulle förklara varför kvinnan inte hann att vakna när maken höggs ihjäl. Mordet och mordförsöket utfördes antagligen samtidigt.
Kvinnan låg antagligen på sidan och sov, kanske med täcket väl uppdraget mot ansiktet. På grund av hennes sovställning tog hugget i kinden. Stämmer väl med att en tand höggs ut. Att hugga ut en tand kräver avsevärd kraft. GM tog antagligen för givet att kniven träffat i halsen när hen kände att hugget ”tog”. Svårt att träffa rätt om offret ligger på sidan och kanske med täcket uppdraget i ett mörkt rum.
GM nr ett var snabbt klar med sin uppgift och ville därifrån. Den som skulle mörda kvinnan greps kanske av panik när hen inte lyckades ”lika bra” direkt. Därav ett flertal knivhugg på kvinnan. Hade hon täcke på sig eller låg på sidan var det antagligen svårt att se ifall mordet var fullbordat. Troligen trodde de att de lyckats mörda båda offren, därför drog de därifrån efter uppnått resultat. Som de trodde.

Låter rimligt och fullt möjligt.
Jag tror som du att vi nästan kan utesluta att det var en person.
Sedan är då frågan om "nummer två" (efter 18-åringen) var JM eller
någon annan. Om det var någon annan så borde det funnits något
spår, i huset, utanför huset eller i bilen. Vi får se vad dom hittat…

Citera
2016-09-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Med ett antal knivhugg, både i kroppen och i ansiktet
(minst tand och näsa) så tror jag att hon vaknade
innan det hela var över. Frågan är vad hon hann
uppfatta.

Hon hann inte uppfatta någonting - enligt vad som framgår av medierapporteringen efter mordet.
Citera
2016-09-19, 22:23
Medlem
Citat:
Utan att försöka göra en "Dan E" så har jag funderat mycket över afghanens
bakgrund. Han kan ju ha kommit direkt från föräldrahemmet, men han kan
ju också ha varit krigare i flera år, kanske fånge, kanske torterad. Han kan
ha mer skinn på näsan än vad man kan tro. Om inte förr får vi se hur över-
tygande han är i rätten.

En tanke som slagit mig om afghanen är att för honom och för rättegången
så vore det bra om han fick en intensivkurs i svenska under häktestiden. Om
det skulle gå att lösa. Att han förstår och förstås är ju av central betydelse
i rättegången.

Fascinerande!
Om vi säger att en hel lite hoper står i skuld till en individ inom klanen, och betalar med ett eller annat mord?
Inte orimligt ur deras perspektiv.
Men så förvånade de blir om det inte funkar?
Eller så vägrar de att acceptera att det inte funkar i vår värld och utropar sig själva som segrare i denna strid.
Men du, håll med om att vi befinner oss på romannivå vilken tåt vi än drar i från denna härva!
Det skulle kunna vara roligt, men det är ju inte det

Vet du att det faktiskt finns ett par till som kan misstänkas på allvar? (du skrev "förvisso")
Citera
2016-09-19, 22:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mest troligt finns en auktoriserad tolk redan vid hans sida.

Det gör det helt säkert, men IMO är tolkning i praktiken
nästan alltid en faktor som försvårar kommunikationen.
Kanske är de fall jag sett och fått refererade inte repre-
sentativa, men även med auktoriserade tolkar har det
ibland funnits en hel del övrigt att önska. Det är bara
allmänna tankar som kanske inte alls har eller kommer
att ha någon betydelse i det här fallet…

Citera
2016-09-19, 22:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Fascinerande!
Om vi säger att en hel lite hoper står i skuld till en individ inom klanen, och betalar med ett eller annat mord?
Eller så vägrar de att acceptera att det inte funkar i vår värld och utropar sig själva som segrare i denna strid.
Men du, håll med om att vi befinner oss på romannivå vilken tåt vi än drar i från denna härva!

Vet du att det faktiskt finns ett par till som kan misstänkas på allvar? (du skrev "förvisso")

Jag tror att det är möjligt, men osannolikt att det finns någon mer.
Jag tror att om det påträffats det minsta spår, t.ex. ett hårstrå,
från en okänd person, i huset, utanför huset eller i bilen, så hade vi
fått veta att ytterligare en person eftersöktes.
Det var refraktor som skrev "förvisso"…

Citera
2016-09-19, 22:34
Medlem
Citat:

Snälla förlåt!
Det var menat som ett svar till refraktor
Din kommentar är värdefull ävenså!

(refraktors "Klanen håller ihop och försvarar varandra mot utomstående med absolut lojalitet. Hedern kräver detta. Om deras kusiner förnedrats och misshandlats av en hazar som agerat på uppdrag av en otrogen hora, vad kan hända då? Är en attack på horans far den rätta och nödvändiga reaktionen; denne man utan heder som är huvudman för sin släkt. Vad säger flyktingarnas föräldrar per telefon från afganistan? Vad vet jag? Hedersbegreppet ställer i alla fall till med mycket elände i världen. Vilket redan Dante visste.

En udda tanke, men kanske inte så udda ändå? I dag. Men just nu finns förvisso ett par andra misstänkta."
Citera
2016-09-19, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Har följt tråden. Min hypotes om ett möjligt scenario:
Svårt att tänka sig att en gärningsman skulle ge sig på att ensam knivmörda två personer. Det är troligare att det var två gärningsmän. Hur skicklig mördaren än var kunde han inte veta i förväg ifall mannen skulle hinna ge något ljud ifrån sig och därmed väcka sin fru.
Människor har olika sovställningar när de sover.
Många män snarkar. När man snarkar ligger man på rygg. Själva utförandet tyder enligt min uppfattning på att mannen troligen låg på rygg och sov, kanske utan täcke. Det var då lätt för GM som är någorlunda insatt i hur man utdelar hugget/huggen på rätt ställe att döda snabbt och effektivt.
Jag har svårt att tänka mig att samma gärningsman därefter, om de sov i dubbelsäng, skulle gå runt sängen för att därefter ta itu med kvinnan. Han kunde inte i förväg veta om kvinnan skulle vakna vid mordet på maken och hur hon då skulle reagera. Troligare är att de var två gärningsmän.
Det skulle förklara varför kvinnan inte hann att vakna när maken höggs ihjäl. Mordet och mordförsöket utfördes antagligen samtidigt.
Kvinnan låg antagligen på sidan och sov, kanske med täcket väl uppdraget mot ansiktet. På grund av hennes sovställning tog hugget i kinden. Stämmer väl med att en tand höggs ut. Att hugga ut en tand kräver avsevärd kraft. GM tog antagligen för givet att kniven träffat i halsen när hen kände att hugget ”tog”. Svårt att träffa rätt om offret ligger på sidan och kanske med täcket uppdraget i ett mörkt rum.
GM nr ett var snabbt klar med sin uppgift och ville därifrån. Den som skulle mörda kvinnan greps kanske av panik när hen inte lyckades ”lika bra” direkt. Därav ett flertal knivhugg på kvinnan. Hade hon täcke på sig eller låg på sidan var det antagligen svårt att se ifall mordet var fullbordat. Troligen trodde de att de lyckats mörda båda offren, därför drog de därifrån efter uppnått resultat. Som de trodde.
Jag undrar hur planerat det var. Kanske hade de pratat om det tidigare men när de gick till verket, troligen väldigt impulsartat. Det som talar för att JM var med, skulle väl vara att åtminstone kolla läget att dom sov. Det är ju inte så konstigt att en dotter dyker upp trots sena kvällen om dom skulle vara vaken. Risken för upptäkt är ju ändå stor.
Citera
2016-09-19, 22:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Jag undrar hur planerat det var. Kanske hade de pratat om det tidigare men när de gick till verket, troligen väldigt impulsartat. Det som talar för att JM var med, skulle väl vara att åtminstone kolla läget att dom sov. Det är ju inte så konstigt att en dotter dyker upp trots sena kvällen om dom skulle vara vaken. Risken för upptäkt är ju ändå stor.

Lokalkännedom har ju också betydelse. Att hitta till huset, att veta var det
finns insyn och att hitta i huset. Går väl med GPS och skiss över huset,
men lokalkännedom är bättre och säkrare.

Vi vet inte (inte jag i alla fall) om 18-åringen varit vid eller i huset tidigare.

JM var troligen där i början av juni, för då lade hon upp bilder på Facebook
från sommarstugan, om jag minns rätt.

Citera
2016-09-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Fascinerande!

Förstod att det var adresserat till mig 😀
Ja, nog är det här en riktigt otäck thriller. 😱 Undrar vem som är författaren?

Vilka?
Senast redigerad av Refraktor 2016-09-19 kl. 22:56.
Citera
2016-09-19, 22:53
Medlem
Citat:

De har säkert hittat okända hårstrån både i huset och i bilen. Frågan är vad de hittat i sovrummet? Nu kan ju diverse damm blåsa runt, fastna på kläder och sockar så kanske tunt som bevis.
Citera
2016-09-19, 22:55
Medlem
Frågorna som plågare de anhöriga
Nu har mordutredningen kring drunkningsolyckan fått ett eget målnummer i Västmanlands tingsrätt. Och familjemedlemmar till maken får juridisk hjälp och psykologiskt stöd i form av ett målsägandebiträde, som ska försvarar deras intressen vid en eventuell, kommande rättegång.

http://www.expressen.se/nyheter/drunknade-mannens-anhoriga-soker-svar/
Citera
2016-09-19, 23:01
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
18-åringen är nu misstänkt för mord och mordförsök - men det kan komma att visa sig att han är helt oskyldig till just detta brott. Samtidigt kan han inte tro att hans välgörare JM begått dådet; däremot tänka sig någon av sina landsmän som tidigare genom JM:s försorg kan ha besökt platsen - vilket kan vara precis det JM också tänkt sig innan hon iscensatte misshandeln och fick 18-åringen att tro att hon i utpressningssyfte blivit utnyttjad.

Däremot: Är 18-åringen de facto skyldig är jag övertygad om att detta kommer att framgå av förhören.
Tråden är lång och jag har inte sett om frågan om mannens ålder, verkliga ålder, har tagits upp?
Att utföra ett överlagt mord och vara under 21 år ger ju en rejäl straffrabatt. Finns möjligheten att baaarnet kan vara äldre och att en åldersbestämning kan vara på sin plats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in