Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
OK, Tack! Spontant (utan att ha kollat statistik) känns det som man inte brukar läsa i media om att en 18-åringar får så pass långa straff, så kanske åldersrabatten i praktiken brukar bli större? Eller så är bara ovanligt att en 18-åring begår brott som förtjänar lagens strängaste straff.
Jag var noga med att skriva
Ett mekaniskt tillämpande... för att inte ge något intryck av säkerhet. Det finns komplicerande rättsfall, men jag vet inte om de längre är relevanta. Christ*ffer Fr*nk mördade som 19-åring Rosie Hillring i Mora i februari 2008. Mora tingsrätt dömde honom till tio års fängelse, vilket var det längsta tidsbgränsade straff som kunde dömas ut då. (2/3 av de 10 år man sätter livstids fängelse till när man beräknar straff för unga förbrytare skulle eljest ha blivit 12 år) Han överklagade till Svea Hovrätt, och ville ha lägre straff, eftersom han inte ansåg att straffvärdet var livstid, och följaktligen ville bli dömd till tio års straffvärde med sedvanlig ungdomsrabatt för 19-åringar, dvs 6 år och 6 månader. (Detta var på den tiden man inte hade några straffmöjligheter mellan 10 år och livstid, vare sig för mord eller annat.)
Hovrätten fastslog att straffvärdet för gärningen var livstid. Men samtidigt satte de ned straffet med ett år till nio års fängelse, med domskäl som ganska tydligt uttalade att hovrätten ansåg att en nittonåring skulle dömas till mer än nio års fängelse, vafan han än hade gjort. Och kan man inte döma en nittonårig till mer än nio år, borde man inte kunna döma en artonåring till så mycket.
Men det var år 2008. Sedan dess har straffen för mord höjts, och det längsta tidsbegränsade straffet är 18 år. Jag är långtifrån säker på att Svea Hovrätts resonemang i domen mot Fra*k skulle hålla idag.
Citat:
Och om man då tillåter sig att spekulera om utfallet... Om det gått till så som jag föreställer mig, nu innan vi tagit del av utredningen, så har JM varit den styrande som planerat och initierat brotten. Man kan också föreställa sig att hon genom sin ålder, deras privata relation, sin arbetsroll och genom att Älskling är en ungdom som hoppas få stanna i landet, att hon haft (otillbörligt) inflytande över honom.
Det är inte på något sätt orimligt. Om anstiftan går att bevisa, och det samtidigt går att påvisa att 18-åringen har varit i en beroendeställning till JM, kan man mycket väl tänka sig ett längre straff - måhända livstid - för anstifterskan och ett kortare straffvärde för utfröraren.
(Sen har vi ju den heta potatisen om huruvida 18-åringenär att betrakta som 18 i lagens mening. 12 års vuxenstraffvärde ger - återigen mekaniskt tillämpande Jareborg och Zila - 6 år för en 18-åring, åtta år för en 19-åring och nio år för en tjugoåring.)