2016-09-14, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Expressen säger (på video) att beslut om JMs begäran att häva
häktningen kommer "troligen i dag". Jag har ännu inte sett något.

Frågan är om JM är transporterad till Svea Hovrätt eller om dom
tycker att dom kan avgöra ärendet utan henne…

http://vlt.se/nyheter/arboga/1.4286853-18-arige-sambon-tanker-inte-overklaga-haktning

"Dotterns 18-årige sambo tänker inte överklaga att han häktats misstänkt för att ha mördat sin sambos pappa och ha försökt döda hennes mamma.
...
Enligt Svea hovrätt väntas häktningsförhandling i ärendet hållas idag onsdag eller senast torsdag.
"
Citera
2016-09-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Inte en aning men ju mer jag tänker på detta med hindersprövning så är det nog viktigare än jag tänkte från början. Skulle vara bra att reda ut frågan. 18-åringen skulle nog också vara betjänt av att också veta reglerna. Han har nog bara tidigare fått info av JM vilken han litade på. Han är nog snart ensam om det. Hoppas att han kommer till insikt om hur manipulerad han har blivit.
Det går säkert att fråga skatteverket hur det har gått med denna hindersprövning. Det kan inte vara sekretessbelagd information.
Citera
2016-09-14, 19:21
Medlem
Citat:
Släkting?
I artikeln står det också att en släkting till 18-åringen pekats ut som att också ha deltagit i misshandeln.
Någon som vet vem släktingen är?

Från hans FB-sida kan man se att han verkar ha åtminstone en släkting i Sverige och ett antal i Tyskland om man går på FB-vän och samma efternamn.

https://www.facebook.com/messi.r*jabi *=a (Messi är såklart inte hans riktiga namn). Bor ganska långt från Eskilstuna dock.

https://www.facebook.com/mohammadzia.r*jabi. En av dem som bor i Tyskland
Citera
2016-09-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det här med att A*is bil inte fanns vid stugan. Varifrån kommer det? Försökt leta i pressen men hittar det inte.
Jag har också letat på nätet utan resultat.
Nu kan jag bara tala för mig och säger att jag hakade på den uppgiften här och då
(FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03
Citera
2016-09-14, 21:01
Medlem
18-åringen motsätter sig inte den långa häktningstiden, men det gör JM som överklagat till HR. Är det något som gömmer sig här?

Jag blir faktiskt väldigt intresserad av vad juridiken säger om minderåriga asylsökande som begår svåra våldsbrott. Leder det automatiskt till utvisning efter en fällande dom?

Annars finns ju alltid möjligheten att 18-åringen ensam tar på sig gärningen i vetskap om ett relativt lindrigt straff pga låg ålder.

Det skulle teoretiskt sett kunna finnas en överenskommelse mellan de misstänkta att den yngre tar på sig skulden om den äldre bjuder på något i gengäld.

En sådan uppgörelse kan bygga på sanna eller falska premisser beroende på JM:s möjligheter och avsikter.
Citera
2016-09-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle
18-åringen motsätter sig inte den långa häktningstiden, men det gör JM som överklagat till HR. Är det något som gömmer sig här?

Jag blir faktiskt väldigt intresserad av vad juridiken säger om minderåriga asylsökande som begår svåra våldsbrott. Leder det automatiskt till utvisning efter en fällande dom?

Annars finns ju alltid möjligheten att 18-åringen ensam tar på sig gärningen i vetskap om ett relativt lindrigt straff pga låg ålder.

Det skulle teoretiskt sett kunna finnas en överenskommelse mellan de misstänkta att den yngre tar på sig skulden om den äldre bjuder på något i gengäld.

En sådan uppgörelse kan bygga på sanna eller falska premisser beroende på JM:s möjligheter och avsikter.
Kanske 18-åringen är tryggare där än någon annan stans just nu?
Jag har blivit rätt förtjust i det förslag som letsdoit börjar spinna på ungefär här
Tänk om han inte är inblandad, tänk om han inte ens vet vad det handlar om?
Att han var Älskling betyder inte nödvändigtvis att de var såååå förtrogna att han fick veta allt om henne. Han var kanske inte ens intresserad.
Nå, det är kanske inte så sannolikt att det är så (eller varför inte?), men tanken är rätt trevlig. Eller spännande.

Mer seriöst: eftersom han inte nödvändigtvis vet hur det faktiskt förhåller sig med hans framtid enligt olika scenarier, och inte vilken inställning hon har, vilket spel hon spelar, så kanske han tror att JM ska komma på sin vita springare så småningom. Hon fixar ju det mesta, såvitt han vet och har säkert mer än en gång antytt att hon befinner sig ett snäpp under kungen och ärkebiskopen. Hon är en fruktansvärd maktmänniska och ganska grandios!
Citera
2016-09-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nu kan jag bara tala för mig och säger att jag hakade på den uppgiften här och då

Jaha, 9 september. Har hittat denna uppgift från samma avsändare redan den 21 augusti. Inget i media vad jag kan se. Nu har ju nollan visat sig rätt insatt tidigare så uppgiften kan nog vara riktig.
Citera
2016-09-15, 00:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Vad är det längsta en 18-åring kan riskera? Hans fallhöjd är, antar jag, betydligt lägre än en medelålders kvinnlig socionom/mamma/företagare/medelklasskvinna.
Ett mekaniskt tillämpande av straffrabatt för unga förbrytare enligt Jareborg och Zila landar på nio års fängelse (alltså sex års avsutten tid) som maxstraff för en 18-åring.
Citera
2016-09-15, 01:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det här med att A*is bil inte fanns vid stugan. Varifrån kommer det? Försökt leta i pressen men hittar det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Jag hittar inte heller bilen nu, men här är en artikel med
en hel del information om den mystiska drunkningen.
Kanske kan den underlätta att hitta information om bilen.

http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.4233093-nya-uppgifter-om-exmakens-dod-fragetecknen-hopar-sig

Jag är ganska säker på att jag läst om bilen, men jag minns inte var eller
var uppgiften kom ifrån. Kan ha varit någon av lokaltidningarna. Kan ha
varit polis, IF eller "anonym källa"...

Citera
2016-09-15, 01:37
Medlem
lasternassummas avatar
En "pikant" detalj om utredningen av drunkningen:

"If:s utredare hindrades också av polisen att förhöra den polispatrull som var först på plats efter larmet."

http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.4180786-kan-ha-forfalskat-makens-livsforsakring

Mer från samma artikel:
"- Jag minns att de hittade honom vid bryggan, fast båten låg långt ute på sjön. Man sa att han hade varit ute under kvällen. Vi var också på sjön vid den tiden men såg honom aldrig. Det var lite konstigt, säger en boende i området som vill vara anonyma."

Citera
2016-09-15, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är AM som föreslog TC som målsägarbiträde. Ingen har tvingat henne till det.

Jag har svårt att tänka mig att AM föreslog TM som advokat när hon var svårt skadad och anhållen.Tror snarare att hon blev "tilldelad" denna advokat när hon var misstänkt,är gängse förfarande.
Hon hade nog godkänt vem som helst i det läget.
Är man inte kriminell,så känner man nog inte till bra advokater i brottsmål,då tar man den som rätten föreslår?

Kanske tog några dagar innan hon personligen träffade TM,och då kanske hon kände att deras "kemi"inte stämde,inget konstigt med det.
Dessutom hade situationen ändrats,AM gick från att vara misstänkt till att vara brottsoffer,en viss skillnad.
Kan tänka mig att hon inte kunde tänka rationellt de första dagarna på grund av av sina skador,hon blev opererad och var i chock.

Naturligtvis måste hon nu som brottsoffer själv få välja vem hon vill som kan företräda henne,någon som hon kan känna förtroende för.

Blir ju smått absurt om vi här på fb skall lägga oss i de inblandades val av jurister,det viktigaste är ju att de inblandade har förtroende för dem som skall föra deras talan.

När rättegången väl är igång så kan det nog bli riktigt intressant att diskutera försvarare och målsäganderepresentanter.
Citera
2016-09-15, 03:44
Medlem
Citat:
En "pikant" detalj om utredningen av drunkningen:

"If:s utredare hindrades också av polisen att förhöra den polispatrull som var först på plats efter larmet."

http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.4180786-kan-ha-forfalskat-makens-livsforsakring

Mer från samma artikel:
"- Jag minns att de hittade honom vid bryggan, fast båten låg långt ute på sjön. Man sa att han hade varit ute under kvällen. Vi var också på sjön vid den tiden men såg honom aldrig. Det var lite konstigt, säger en boende i området som vill vara anonyma."

Det är skumt att polisen tycks haft en motvilja att närmare utreda det här,och snabbt avskrivit det hela som en olycka.
Är det månne så att Johannas bedårande uppenbarelse fick poliserna som först utredde det här på fall,eller kan det vara hennes tidigare kontakt med en viss ex. inom polisen som fixade att allt blev avskrivit som en olycka?

Även tänkt på att Aki måste kommit senast vid 16-17 tiden till stugan om han skulle kommit till stugan för att hämta dem för helgumgänge.
Barnen var såpass små,och han skulle tillbaks till Eskilstuna.
Så små barn nattas väl senast vid 20tiden oftast,så vad hände egentligen när han kom till stugan?
Hoppas vi kan få svar på det så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in