2020-12-11, 01:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Egentligen tycker jag det är fel, rent allmänt.

Om If har "anklagat" en kund för mord och därför hållit tillbaka pengar, och fallet senare går vidare till den riktiga juridiska processen och kunden frias, då borde i princip de tvingas att betala ut pengarna.
Försäkringar ska inte vara något som försäkringsbolaget kan "tänka sig att hedra" om de känner för det, utan om domstolen inte formellt kan döma den utpekade för mord, måste löftet om livförsäkring uppfyllas.
Bjuda på pengar då hon döms för försök till grovt bedrägeri?
Really..

Du borde väl snarare fundera över varför hon förfalskar en livförsäkring på miljonbelopp och kort därefter är han död.
Citera
2020-12-11, 01:21
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bjuda på pengar då hon döms för försök till grovt bedrägeri?
Really..

Du borde väl snarare fundera över varför hon förfalskar en livförsäkring på miljonbelopp och kort därefter är han död.

Fast det är inte vad jag skrev.

Jag har lyssnat på när Hikes frågar ut försäkringsagent Mårten. Hikes kommer med bra frågor och invändningar om generella dödsfall där man inte kan fastställa dödsorsak. If fick ju faktiskt formellt fel (det enda "fel" som räknas i avtalsfrågor) när de anklagade henne för mord på Aki. Då spelar det ingen roll vad man ändå vet. Annars blir en rättegång överflödig om man ska resonera så. If får väl vara sura på polisen som likt halvdöda inte gjorde sitt jobb.

T ex säger Mårten i utfrågningen att det inte finns någon tidsram inom vilken det är mer eller mindre rätt att kontakta försäkringsbolaget efter ett dödsfall. Ändå lade If så stor vikt vid att JM kontaktade de så snabbt efter Akis död.

Om inte annat kunde If knäppt henne på näsan och betalat ut pengarna till tvillingarna när de fyllde 18. Tvillingar som nu är föräldralösa.
Citera
2020-12-11, 01:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Polisen har publicerat en granskning av utredningen:

Granskning av polisens åtgärder i samband med dödsfall samt mord och försök till mord m.m. i Arboga
Bedrövlig läsning av hur Akis dödsfall vansköttes - ihop med hennes försök att teckna livförsäkring hos IF på flera miljoner är det rent för djävligt.

I stort sett samma kritik som diskuterats tidigare här i tråden - det är fel från början till slut.
Citat:
Granskning av polisens åtgärder i samband med dödsfall samt mord och försök till mord m.m. i Arboga

▪️Den polispatrull som var på plats när BB anträffades avliden gjorde flera observationer som gav dem ”en konstig magkänsla”. Observationerna dokumenterades emellertid inte, AA förhördes inte och kriminaltekniker engagerades inte i utredningen. Inte heller vid det vakthavande befälets granskning begärdes att polispatrullens avrapportering skulle kompletteras.
Tillsynsenheten kan inte nog understryka vikten av att kvalitativa och relevanta initiala utredningsåtgärder vidtas samt att dessa dokumenteras även vid handläggning av en dödsfallsutredning.

▪️Även de polismän som övertog ansvaret för handläggningen av dödsfallsutredningen var osäkra på huruvida förundersökning skulle inledas. Ändå dröjde det två veckor innan AA förhördes, det vill säga den enda person som Polismyndigheten visste hade information om BB:s sista dygn livet. Därutöver resulterade inte osäkerheten i ett beslut om en utvidgad rättsmedicinsk undersökning eller att den ovan nämnda bristfälliga avrapporteringen i att polispatrullen förhördes.

▪️Dödsfallsutredningen med anledning av BB:s död pågick i över sex månader och ett relativt stort antal utredningsåtgärder vidtogs utan att en förundersökning inleddes, vilket inte är förenligt med gällande rätt. Därutöver talar de uppgifter som framkom i dödsfallsutredningen enligt tillsynsenheten för att en förundersökning borde ha inletts.

▪️ Två av de polismän som handlade dödsfallsutredningen lämnade ut sekretesskyddade uppgifter till utomstående. Det oklara rättsläget kring dödsfallsutredningar innebär, enligt tillsynsenheten, en uppenbar risk för att sekretesskyddade uppgifter inte hanteras rättssäkert och författningsenligt.

▪️En begäran om överprövning av ett beslut att inte inleda förundersökning ledde till att beslutet omprövades inom myndigheten. Begäran om överprövning handlades därmed inte i enlighet med regleringen på området vilken tillsynsenheten bedömer som otillräcklig.

▪️Under inspektionen har det framkommit att bristande personalresurser inom polisområde Västmanland och den regionala utredningsgruppen resulterade i att PUG-organisationerna inte kunde bemannas i enlighet med metodstödet. Därutöver visade inspektionen att personal utan adekvat kompetens utförde potentiellt avgörande utredningsåtgärder i förundersökningen om mord respektive mordförsök på BB och CC.
.
----------
Citat:
Dödsfallsutredningen visade att BB anträffades avliden i nära anslutning till en brygga på grunt vatten, att AA var till synes likgiltig inför BB:s dödsfall, att AA hade ett ekonomiskt motiv till BB:s död, att hon på flertalet punkter lämnade motstridiga uppgifter och att dödsorsaken svårligen hade kunnat förklaras.
Citat:
Tillsynsenheten rekommenderar Polismyndigheten att följande åtgärder vidtas.

▪️ Säkerställ att den handbok som nationella operativa avdelningen har i uppdrag att ta fram avseende handläggningen av dödsfall innefattar grundlig vägledning i hur en dödsfallsutredning ska handläggas, vilka utredningsåtgärder en dödsfallsutredning får innefatta och med vilket rättsligt stöd dessa åtgärder vidtas.

Ovan nämnda handbok ska särskilt innehålla
- upplysningar om de sekretessregler som kan gälla vid en dödsfallsutredning,

- en rekommendation om att kriminaltekniker bör engageras då en person anträffas avliden och det inte kan uteslutas att någon annan orsakat dödsfallet, samt

- en rekommendation om att vattenprov bör tas i de fall en person anträffas avliden i vatten och det inte kan uteslutas att någon annan orsakat dödsfallet.
Citera
2020-12-11, 01:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Fast det är inte vad jag skrev.

Jag har lyssnat på när Hikes frågar ut försäkringsagent Mårten. Hikes kommer med bra frågor och invändningar om generella dödsfall där man inte kan fastställa dödsorsak. If fick ju faktiskt formellt fel (det enda "fel" som räknas i avtalsfrågor) när de anklagade henne för mord på Aki. Då spelar det ingen roll vad man ändå vet. Annars blir en rättegång överflödig om man ska resonera så. If får väl vara sura på polisen som likt halvdöda inte gjorde sitt jobb.

T ex säger Mårten i utfrågningen att det inte finns någon tidsram inom vilken det är mer eller mindre rätt att kontakta försäkringsbolaget efter ett dödsfall. Ändå lade If så stor vikt vid att JM kontaktade de så snabbt efter Akis död.

Om inte annat kunde If knäppt henne på näsan och betalat ut pengarna till tvillingarna när de fyllde 18. Tvillingar som nu är föräldralösa.
Att tvillingar är föräldralösa beror på att de har en galen mor.

Att Möller klarade sig galant i HovR beror på att polismyndigheten sumpade en hel förundersökning och oavsett så har Johanna Möller:

Dömts för försök till grovt bedrägeri genom att förfalska Akis namnteckning utan hans vetskap på två miljoner i livförsäkring.
På sitt ex som fått en ny flickvän.

Sen dör han lägligt kort därefter och förhören med JM är oerhört intressanta att ta del av.
Dvs de som initierades långt senare och utan att nån Fu inleddes.
Citat:
Utredningen av Johanna Möller får skarp kritik

Det dröjde sex månader innan polisen utredde Johanna Möller för mord.

Nu riktas skarp kritik mot spanings- och utredningsarbetet i samband med det så kallade Arbogafallet, enligt Dagens Juridik.
https://www.expressen.se/nyheter/stark-kritik-mot-utredningen-av-johanna-moller/
Senast redigerad av develi 2020-12-11 kl. 02:02.
Citera
2020-12-11, 02:33
Medlem
develis avatar
Trovärdiga Johanna som är korkad nog att skicka brev och dokumentera sina försök att fortsätta manipulera.

En tillbakablick på hur hennes forna små lappar med direktiv till Rajabi i häktet övergick i brevform:
Citat:
”Jag har nyligen fått en rad brev från Johanna Möller skickat till mig. I dessa brev ger hon mig tydiga instruktioner om hur jag skall ta på mig allt för att rädda henne”

”Breven innehåller detaljerade planer om vad jag skall säga, hon har till och med författat färdig manus.”
https://www.expressen.se/nyheter/krim/johanna-mollers-order-morda-mina-foraldrar-/
Synd att Bergman inte har detta inspelat..
JMs hat mot ÅK är talande för hela hennes person och det som rör dödsfallen kring henne.
Svartsjuk, avundsjuk, hatisk och hämndbenägen.

”henne skulle jag kunna tänka mig att sitta 14 år för”
Citera
2020-12-12, 12:42
Medlem
Citat:
Vad mycket pengar in och ut hela tiden på hennes konton, och förhållandevis stora summor. Och varför ljuga om en så banal sak som SMS-lån? Helt klart har hon sålt sex också.
Hennes son tycker jag väldigt synd om, efter att ha lyssnat igenom hans förhör.

Vart finns hans förhör? Kan du länka?
Citera
2020-12-12, 15:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yono20
Vart finns hans förhör? Kan du länka?
Nya länkar till FUP ligger i trådstart.

Här är dock några citat om när hon försöker manipulera sin då 13-årige son att ljuga och lämna falskt alibi.

"Det är bara MRs berättelse som fäller henne egentligen" säger nån av journalisterna i del 4 på podden.

JMs 22.55 bör dock ställas mot hennes sons vittnesmål som är modig och berättar sanningen om sin falska mor.

Han säger snarare att hon kom hem efter kl 23 och att hon även försöker få honom att vittna falskt.

Hon vill att han ska ljuga om att de var hemma hela kvällen och hon hotar med att de riskerar splittras som familj; att han riskerar att inte få se tvillingarna mer.
En vedervärdig emotionell utpressning mot en 13-åring.

Dess innan har hon försökt förmå honom gå till sin morföräldrars lägenhet, låtsas hälsa på och sno sin morfars nyckelknippa.
Tack och lov att han var lika klok då och slapp leva med dåligt samvete när morfar mördats.

"För annars sa mamma att vi kunde splittras, och så där."

(Ohörbart) vi hamnar på olika ställen liksom om vi asså om vi pratade om jag om jag sa sanningen så skulle det hända liksom, så då vågade jag inte säga sanningen först med sen så ville jag göra det, för det var ju som en klump i magen som ville komma ut."

" Nej asså, det var ju bara att vi skulle vara hemma hela kvällen och att vi haft middag med varandra och så där, och att Mohammed alltid är borta iväg och att han var iväg den här kvällen också bara."

" Jajamän. Men sen eh men Mohammed han brukar ju alltid vara borta på kvällarna, så den delen var ju sann men resten var ju bara lögner alltihop."

" Ah, efter ett tag. Jajamän ifall typ polisen skulle fråga mig, hon sa till mig och sen några dagar efteråt då när hon hade haft sitt första förhör."

" Då sa ju hon vad heter det till mig att hon hade sagt så till polisen så då var det viktigt att jag också skulle säga så. Yes."

" Att jag skulle säga. Ah det var ju för annars skulle vi splittras, ah det var viktigt att jag sa att vad heter det, ah vi var hemma hela kvällen och att vi la tvillingarna strax efter 12."

" Liksom, ja och sen vad heter det ah och sen typ för annars skulle vi ju alla splittras då och att vi åt middag tillsammans, yes och att ah, ah för mamma sa att hon också hade sagt så på förhöret några dagar efteråt sen då."

Citera
2020-12-12, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nya länkar till FUP ligger i trådstart.

Här är dock några citat om när hon försöker manipulera sin då 13-årige son att ljuga och lämna falskt alibi.

"Det är bara MRs berättelse som fäller henne egentligen" säger nån av journalisterna i del 4 på podden.

JMs 22.55 bör dock ställas mot hennes sons vittnesmål som är modig och berättar sanningen om sin falska mor.

Han säger snarare att hon kom hem efter kl 23 och att hon även försöker få honom att vittna falskt.

Hon vill att han ska ljuga om att de var hemma hela kvällen och hon hotar med att de riskerar splittras som familj; att han riskerar att inte få se tvillingarna mer.
En vedervärdig emotionell utpressning mot en 13-åring.

Dess innan har hon försökt förmå honom gå till sin morföräldrars lägenhet, låtsas hälsa på och sno sin morfars nyckelknippa.
Tack och lov att han var lika klok då och slapp leva med dåligt samvete när morfar mördats.

"För annars sa mamma att vi kunde splittras, och så där."

(Ohörbart) vi hamnar på olika ställen liksom om vi asså om vi pratade om jag om jag sa sanningen så skulle det hända liksom, så då vågade jag inte säga sanningen först med sen så ville jag göra det, för det var ju som en klump i magen som ville komma ut."

" Nej asså, det var ju bara att vi skulle vara hemma hela kvällen och att vi haft middag med varandra och så där, och att Mohammed alltid är borta iväg och att han var iväg den här kvällen också bara."

" Jajamän. Men sen eh men Mohammed han brukar ju alltid vara borta på kvällarna, så den delen var ju sann men resten var ju bara lögner alltihop."

" Ah, efter ett tag. Jajamän ifall typ polisen skulle fråga mig, hon sa till mig och sen några dagar efteråt då när hon hade haft sitt första förhör."

" Då sa ju hon vad heter det till mig att hon hade sagt så till polisen så då var det viktigt att jag också skulle säga så. Yes."

" Att jag skulle säga. Ah det var ju för annars skulle vi splittras, ah det var viktigt att jag sa att vad heter det, ah vi var hemma hela kvällen och att vi la tvillingarna strax efter 12."

" Liksom, ja och sen vad heter det ah och sen typ för annars skulle vi ju alla splittras då och att vi åt middag tillsammans, yes och att ah, ah för mamma sa att hon också hade sagt så på förhöret några dagar efteråt sen då."

Ja nu var det ju så att jag frågade vart han ”hört” förhöret med A. Alltså lyssnat!! På det.
Orkar inte läsa en FUP på flera hundratals sidor
Citera
2020-12-12, 17:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yono20
Ja nu var det ju så att jag frågade vart han ”hört” förhöret med A. Alltså lyssnat!! På det.
Orkar inte läsa en FUP på flera hundratals sidor
Ok. Lycka till.
Citera
2020-12-12, 20:01
Medlem
develis avatar
Lyssnade på del 4.

Intentionen är fånga självaste människan Johanna - vilket upprepas gång efter annan, nästintill leda.

Exakt allt kretsar dock kring resning.
T låter som om han försöker övertyga sig själv att han har kontroll när hon mindfuckar.

Det nämns att hon typ behöver framstå i bättre dager gällande sin person.
HD ägnar sig förhoppningsvis åt juridik och hon är oavsett störd hur mycket försök till positiv PR de än försöker med.

Det spelar ingen roll om JM beskrivs ha rolig humor, måste härda ut och gråter som en on/off knapp när hon pratar om övergrepp och brister tvärt ut i gapskratt.

Hennes sjuka lappar i Lypsylkorkar är typ skrivna i sten, det är liksom mer än irrationellt pladder.
Hon är väldigt förslagen vilket borde få en stor varningsklocka att ringa.

Det vore bra för barnen om hon fick komma hem, sa podden..
Det tycker säkert ett par av dem.

Hon har försökt få dem att ljuga i media i ohyggliga ordalag om sin nyss mördade morfar, försökt få barn att ta på sig skulden, att barn ska ge falskt alibi och slutligen pekar ut sitt barn som mördare.

Ånyo diskuteras Coca-Cola och nytt vittne.

Sen 2016 har hon ältat en Colaburk. Hon har tidigare försökt köpa alibivittnen på Ica via utsmugglade brev till Julia:

"Ta Emma, hon får 10.000. Om ni tar nån annan så säg då till min advokat att hon ska hälsa mig namnet på den personen, ex. Maria, Jacks mamma. Du säger till advokaten, "Hälsa mamma från Maria el Emma.
Förstår du? Bråttom! "

"Polisen kommer fråga Emma hur hon betalade på Ica, då måste hon säga kontant. Och att vi bara sa hej, hej. Inget mer typ."

. och även via Billy (på Willys).
Citat:
"Vad gjorde du 3/8-16? Träffade mig va, Eskilstuna 22.00 på Willys Kungsgatan. Du skulle ge mig en pistol men jag var inte där när du kom dit. Min son hade pratat med dig och bestämt plats när pistolen skulle levereras"

"Om du hjälper mig ur fängelse hjälper jag dig med 100 000. Säg att du inte sagt något tidigare för att du inte ville säga att du hade ett vapen”.

"Det är bråttom, Billy”.

"Om du gör det här för mig Billy kommer jag för alltid vara i tacksamhetsskuld till dig. Många kramar Johanna."
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-mollers-desperata-vadjan-till-billy-62-ljug-mig-ut/
Senast redigerad av develi 2020-12-12 kl. 20:08.
Citera
2020-12-14, 08:49
Medlem
COYBs avatar
Nu har jag lyssnat på de fem haverierna till avsnitt av rättegångspodden. Johanna satt med största sannolikhet inte i Touranen. Eftersom hon vet att detta är fel i domen så lägger hon allt krut där. Men hon var garanterat med på brottsplatsen eftersom hon hela tiden ändrar sitt "alibi". Hade hon låtit Rajabi sköta det själv hade hon nog ordnat med ett vattentätt alibi. Hon hade synts på varenda övervakningskamera i hela Eskilstuna. Det märkliga är att Rajabi inte berättar sanningen, han skyddar säkerligen en tredje person.
Senast redigerad av COYB 2020-12-14 kl. 08:55.
Citera
2020-12-14, 12:25
Medlem
develis avatar
Del 5 blev, om möjligt, ännu mer absurd.
Johanna ljuger om att hennes mor aldrig sagt i förhör om att hon varit avsvimmad.
Det har hon.

Påstår att MR sagt att hon tryckt ner rutan i bilen.
Det har han inte.

... och nån av journalisterna pratar om att J kände sig avundsjuk och åsidosatt på sin far och systers företag och fick inga pengar alls.

Hon fick en hel miljon av sin far från ett företag hon dragit sitt strå till stacken via att posera naken i deras smycken som hora på en eskortsida.

Familjens öde beseglades då MR satte
sin fot på svensk mark sägs det på podden.

Som tack för all hjälp har den bortskämda, narcissistiska dottern agerat ut. Det är familjens öde.

En girig dotter vars imperium kollapsade efter hon slängt ut D, tagit rummet för A och gjort lgh, som hennes far ägde, till ett härbärge för afghaner.
Föreståndarinnan låg med tonåriga flyktingar och var besatt av hämnd.

Granliden ville hon göra till hvb-hem ihop med dotter och svärson.
Mäklare var anlitad för försäljning.

Sen sitter den empatstörda JM och kör övergreppskortet på podden och om utanförskap så journalisten rent av får en grötig ton i rösten.

Har allt detta fallit bort?
Citat:
"Karma. Man får vad man förtjänar. Det var ingen god person om man säger så."

"Det är två män. I mitt liv. Min pappa och min man. Som har varit väldigt, väldigt elaka mot mig.
- Aki och min pappa, de har betett sig så jävla illa mot mig."
Till sina barn om vad som ska skrivas till Aftonbladet.
Ordvalet om sin döda far visar med all tydlighet hur störd, gränslös och hur likgiltig hon är inför hans död.
Allt för att få nån upprättad heder och köpa sig ur fängelset.
Hon är så störd att det saknas ord när hon snyftar över att hennes far var hennes allt.

Han kallas för "den jäveln", "djävulen", den "jäkla pervogubben", "den sjuke fan"
att han "förtjänade att dö, att" horgubben förtjänade inte att leva"

Skriv så det ser ut som en kille, säg inte till nån.
Du får en halv miljon.
På podden läser han partier ur P7an.

Finner det mer intressant att P7an indikerar motiv att mörda både Aki, sin far och mor.
Det kan kvitta om de dör eller lever och alla är goda för miljonbelopp (om nu hennes bedrägeri om livförsäkring inte genomskådats).

Aki kände hon aldrig nåt för, trots sitt svammel om nytändning i relationen på bryggan.
I P7an beskriver hon att det var uträknat, arrangerat och utan" djupare känslomässigt engagemang".

Det är även "en lättnad att fadern är död" och JM "tycker också att det är 'synd att modern inte dog'. Då hade hon haft lättare att 'lämna det hela bakom sig och gå vidare."

Fort ner i backen så Johanna kan leva vidare ostört med miljonarvet.

Om sin mor i förhör:
"Nu kan min mamma dö tycker jag. Hon kommer dö."
"Jag hoppas hon dör, hoppas hon tar livet av sig."
"Jag hoppas min mamma dör."
"Önskar egentligen att det var hon som hade dött."
"Ja och jag önskar att det var min mamma som hade blivit mördad istället."

Sin son D försökte hon köpa honom att ta på sig mordet. Sen sålde hon ut honom som mördare.
Mother of the year tycker han är otäck och ett problem sen 2 års ålder som suger musten ur henne.

"Nu får jag säga det faktiskt, han är otäck."
" Det är hemskt och säga så om sin son men han är inte frisk. David är inte frisk tror jag."
"han suger ut all energi ur mig hela tiden", "David har varit ett problem sedan han var. Två år. "

De vill lära känna Johanna, människan.

The devil is in the details.
Det hade varit en mer intressant podd om de fört in JM på att berätta om sin tid på Helix och hennes RPU.

"Att journalister springer iväg utan att tänka sig för händer ju hela tiden."

Return to sender.
.
Senast redigerad av develi 2020-12-14 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in